Fietskeuze voor all mountain/enduro

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Alor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: vr 13 maart 2009, 14:55
Mijn mountainbike: Scott Spark 930 2013

Gebbetje schreef:De Scott Genius. De 2012 modellen zijn nog leverbaar. Ik heb er zelf 3 weken geleden nog eentje gekocht. De Genius LT van €3600,- voor €2650,- bij 12gotrading. Tijdens het fietsen kiezen tussen volledige lockout voor en achter , 140-180 voor en 110-185 achter. Voor de gewone Genius is dit, volledige lockout voor en achter, 120-150 voor en 95-150 achter. Groot voordeel van de 2012 en eerdere modellen is dat ze in de normale 26inch maat zijn. Grotere wielen zijn voor mij alleen maar een beperking.
+1
Ik ben echt van mijn Genius 30 2009 gaan houden, zowel voor xc of het ruigere werk.
Let niet op spelvouten, ik ben een smartphone gebruiker.
philip92
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 01:57
Mijn mountainbike: YT Tues DH 2011, Specialized Camber expert

Cannondale 2012 Jekyll 4 is ook een heeele mooie, Bike2build heeft die ook in 18" (wel op bestelling)
http://www.bike2build.nl/product/BK1000 ... inch-white" onclick="window.open(this.href);return false;
You can never be too Specialized
giantdave
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 16 januari 2009, 01:57
Mijn mountainbike: Giant XcX DS1, Haibike Edition RX, Cube Stereo Pro, YT Industries Capra AL

Sorry dat was ik er vergeten bij te zeggen; ik koop liever een Duitse fiets dan een Amerikaanse of een Giant, ivm betere afmontage, meer fiets voor je geld. Ook vind ik dat Duitse fietsen er qua design en kleurstelling er beter uitzien. Bij Goossens heb ik eleen Fuel EX8 zien staan. Best strakke fiets maar denk dat die ook niet echt geschikt is voor Enduro. Ik denk toch dat ik na mijn vakantie de Cube Stereo probeer te bemachtigen bij 12go. Mocht die er niet meer staan is er nog geen man overboord, dan koop ik gewoon de 2013 Ghost AMR Plus 5900. Moet ie wel in mn budget passen, prijzen zijn nog niet bekend, althans niet bij mij. De 2012 kostte 2299,-. Dat was mijn favoriet al die tijd al. Ik hoop dat ik er ook mee in BP Winterberg goed mee uit de voeten kan als op de Lemelerberg.
Capralicious!
giantdave
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 16 januari 2009, 01:57
Mijn mountainbike: Giant XcX DS1, Haibike Edition RX, Cube Stereo Pro, YT Industries Capra AL

julie schreef:120mm veerweg is niet echt enduro te noemen.... dat valt nog onder de categorie XC.. Lijkt mij ook te weinig als je echt wat meer ermee wil gaan doen (bike parks enz).
Jouw onderwerp komt op het goede moment trouwens, ik ben ook aan het kijken naar een enduro fiets en twijfel zelf tussen een canyon strive en een commencal meta AM. Het is trouwens heel erg jammer dat je geen canyon meer kan testen..
Best grappig eigenlijk; 10 jaar geleden kwam RS met de Psylo (max 120 mm). Dat was toen echt de bomb en was Enduro geschikt. Toen deed mn kameraad ook drop offs met die vork enzo. Nu is het te weinig en is het meer XC, tijden veranderen, fietsen evolueren...
Capralicious!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

En 20 jaar geleden kon je er wereldkampioen DH mee worden. En werden XC hardtails gebruikt voor sprongen wat nu niet meer schijnt te kunnen omdat er een segment voor bedacht is, maar dat terzijde. Je moet je ook niet blindstaren op de veerweg, het gehele concept en de geometrie is belangrijker IMHO...

Om op de vorige punten nog eens terug te komen:
1. Nogmaals zeker met dit soort veerwegen zou ik absoluut op een thru-axle vork letten, is echt een wereld van verschil (stijfheid) dat je echt gaat merken (bijv. als je bochten inspringt, in rockgardens/op wortels wilt manoeuvreren, etc...). Als je dan toch op afmontage wilt letten....
2. Een chainguide is geen vervanger van een lapje stof tegen kettingslag... Een lapje stof beperkt in geen enkele mate de DoF van je ketting, een chainguide wel maar vervangt dan weer geenszins dat lapje stof. Heb je niet nodig als je het eigenlijk als XC fiets met veel veerweg wilt gebruiken, maar lijkt me voor bikepark gebruik wat er in je laatste post bij gehaald werd toch echt een toegevoegde waarde...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

giantdave schreef:
julie schreef:120mm veerweg is niet echt enduro te noemen.... dat valt nog onder de categorie XC.. Lijkt mij ook te weinig als je echt wat meer ermee wil gaan doen (bike parks enz).
Jouw onderwerp komt op het goede moment trouwens, ik ben ook aan het kijken naar een enduro fiets en twijfel zelf tussen een canyon strive en een commencal meta AM. Het is trouwens heel erg jammer dat je geen canyon meer kan testen..
Best grappig eigenlijk; 10 jaar geleden kwam RS met de Psylo (max 120 mm). Dat was toen echt de bomb en was Enduro geschikt. Toen deed mn kameraad ook drop offs met die vork enzo. Nu is het te weinig en is het meer XC, tijden veranderen, fietsen evolueren...
je hebt helemaal gelijk, tijden veranderen.. ik moest ook wennen aan het feit dat 120mm onder XC valt, maar het is dus wel zo dat fietsen met een 120mm veerweg vaak een XC geometrie hebben, dus vandaar dat ik het afraadde voor enduro gebruik.
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1517
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

Rose versand al bekeken? Granite chief ofzo..Geen iscg, wel steekas voor. 150mm, binnen budget,etc Uncle jimbo helaas uitverkocht..
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Steekas is inderdaad een vereiste als je met meer veerweg gaat rijden en bijpassende veerweg opzoekt. ISCG tabs zijn imho een pluspunt maar ik de praktijk heeft een chainguide met BB mount voor mij altijd voldaan.
giantdave
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 16 januari 2009, 01:57
Mijn mountainbike: Giant XcX DS1, Haibike Edition RX, Cube Stereo Pro, YT Industries Capra AL

De Stereo en de AMR plus hebben denk ik geen steekas voor. De Stereo heeft wel een steekas achter. Is het echt van belang dat de fiets een steekas voor heeft voordat ik een bikepark ga betreden? Of heeft het alleen met stijfheid te maken wat je misschien in de bochten merkt? Dat met een chainguide moet ik nog even bekijken. Zijn 3 tandwielen voor wel mogelijk dan met een chainguide? Want ik wil wel graag de 30 versnellingen behouden omdat ik ook gewoon een toertochtje soms wil doen. Excuus voor mn ontwetendheid, ik ben er 5 jaar uitgeweest en moet alle gadgets en hulpmiddelen en kennis van de mtb er weer in stampen.
Capralicious!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

giantdave schreef:Is het echt van belang dat de fiets een steekas voor heeft voordat ik een bikepark ga betreden? Of heeft het alleen met stijfheid te maken wat je misschien in de bochten merkt?
Ik neem aan dat je van plan bent om met een dergelijke fiets enigszins bijpassend terrein op te zoeken, een steekas is dan een enorme pre bij ieder obstakel waar je overheen gaat. Veel meer controle. Een fabrikant die op een fiets in dit segment een vork met een QR monteert is imho niet goed bezig. Ik denk niet dat je dit in de toekomst nog veel gaat zien. Natuurlijk kun je zonder maar waarom zou je niet meteen een beter systeem aanschaffen als je toch een nieuwe fiets koopt.

Een chainguide met een single- of doublering houd je ketting strakker, voorkomt ghostshifting en zorgt ervoor dat de ketting überhaupt blijft waar hij hoort, op de tandwielen dus. Geen must als je perse een triple wilt houden maar wel een pre.

Ik denk dat je een keuze moet maken. Wil je een fiets die iets mee kan dan een gewoon XC rondje om wil je echt een AM/Enduro? Op de laatste kun je ook best een gewoon rondje rijden (ik wissel dan wel even mijn banden :winkie: ) maar het is wel een compromis. Het voelt een beetje als met een Jeep door de Kalverstraat rijden ;)
giantdave
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 16 januari 2009, 01:57
Mijn mountainbike: Giant XcX DS1, Haibike Edition RX, Cube Stereo Pro, YT Industries Capra AL

Ik snap dan eigenlijk ook niet waarom fabrikanten als Ghost en Cube hun enduro-gerichte fietsen niet met een steekas uitvoeren. Zo'n ingreep loopt dan al gauw tegen de 1000€ denk ik. Nieuwe vork, nieuwe velgen... Ik kijk het anders eerst even aan met een quick release.
Capralicious!
Koenta
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 361
Lid geworden op: zo 28 augustus 2011, 21:33
Mijn mountainbike: Ghost AMR 7500

Zelfs mijn Ghost ( gewone AMR 7500) heeft al een 15 mm steekas, dus die AMR plus heeft dat zeker ook.
giantdave
All rounder
All rounder
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 16 januari 2009, 01:57
Mijn mountainbike: Giant XcX DS1, Haibike Edition RX, Cube Stereo Pro, YT Industries Capra AL

De nieuwe AMR Plus heeft toch wel een steekas zowel voor als achter. Maar de Stereo helaas niet, waar toch mn voorkeur naar uit gaat
Capralicious!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Waarom? Dat lees ik namelijk nergens, heb je er al op gereden?
DaBuzzzzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 351
Lid geworden op: di 23 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM 4.0 Pro

Als je een Stereo 18inch wil 'voelen' stuur maar een PB. Ik rijd ook op zo'n lekkere allrounder. Gisteren in Spaarne ook het downhillstukje gepakt , inclusief de 2e en de laatste jump de parkeerplaats op
http://www.ghalia.nl Filigrain Lampen | Twitter @GhaliaNL | Egyptische lampen | Oosterse lampen
Ghalia Home Accessories
Plaats reactie