giantdave schreef:Is het echt van belang dat de fiets een steekas voor heeft voordat ik een bikepark ga betreden? Of heeft het alleen met stijfheid te maken wat je misschien in de bochten merkt?
Ik neem aan dat je van plan bent om met een dergelijke fiets enigszins bijpassend terrein op te zoeken, een steekas is dan een enorme pre bij ieder obstakel waar je overheen gaat. Veel meer controle. Een fabrikant die op een fiets in dit segment een vork met een QR monteert is imho niet goed bezig. Ik denk niet dat je dit in de toekomst nog veel gaat zien. Natuurlijk kun je zonder maar waarom zou je niet meteen een beter systeem aanschaffen als je toch een nieuwe fiets koopt.
Een chainguide met een single- of doublering houd je ketting strakker, voorkomt ghostshifting en zorgt ervoor dat de ketting überhaupt blijft waar hij hoort, op de tandwielen dus. Geen must als je perse een triple wilt houden maar wel een pre.
Ik denk dat je een keuze moet maken. Wil je een fiets die iets mee kan dan een gewoon XC rondje om wil je echt een AM/Enduro? Op de laatste kun je ook best een gewoon rondje rijden (ik wissel dan wel even mijn banden
) maar het is wel een compromis. Het voelt een beetje als met een Jeep door de Kalverstraat rijden