Freeride fiets

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
philip92
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 01:57
Mijn mountainbike: YT Tues DH 2011, Specialized Camber expert

Had bij een bottlerocket wel meer travel verwacht, niet dus.
Als nog klink een super enduro goed voor wat je zoekt. Wel eentje dan met 150mm achter en vanaf 160mm voor.

Een Specialized enduro dan! Enduro en freeride/ downhill alles in 1! :D

Afbeelding
You can never be too Specialized
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Enduro's zijn erop gemaakt om te kunnen klimmen, waarom zou je zo'n compromisbike nemen als je voornamelijk wilt afdalen?

Topicstarter schrijft dat 'ie al een AM bike heeft. Een enduro lijkt me dan geen logische stap, gezien de overlap qua inzetbereik.
philip92
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 01:57
Mijn mountainbike: YT Tues DH 2011, Specialized Camber expert

Ik probeer ook maar zo efficiënt mogelijk mee te denken.. ;)
Dan idd een meer naar beneden gerichte fiets... Stapje hoger zou zijn een Specialized status.

Succes!
You can never be too Specialized
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1518
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

blijft altijd lastig om je in zo´n discussie te mengen.. ,

als ik nu weer een freeride/dh bike zou opbouwen of compleet kopen is idd de eerste vraag die ik me zou stellen waar ga ik er voornamelijk mee rijden en op wat voor manier..
meer spelen ed of volgas een dh naar beneden knallen . als het meer spelen,springen,shores rijden zou zijn zou ik met een 160 of 180 mm travel bike prima uit de voeten kunnen , singlecrown vork , kortere wielbasis wellicht en de bike hoeft niet superslack te zijn..

(dh in wberg kan je daarmee gerust voluit rijden maar gek genoeg rijd ik aan het eind vd dag op de session van een vriend het eerste runnetje al harder..nadat ik dus de hele dag op mijn eigen bike reed)

veerkarakteristieken zijn volgens mij allemaal erg verschillend en sowieso niet mijn cup of tea.. ABP van trek snap ik dan weer wel en lijkt mij nuttig maar dat kan dan ook weer toegepast worden op verschillende veringsmechanismen en heeft alleen te maken met het achterste scharnierpunt en het tegengaan van brakejack....

full on dh? lijkt mij slacker,langere wielbasis , 200mm travel double crown vork , lagere bb misschien.
verder zou ik neigen naar een coil demper , schijnt soepeler aan te spreken?
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Met maaf eens, ik zoek geen enduro of super enduro, omdat daar overlap zit met mijn am fiets.
Het moet echt een stapje verder zijn.

Maar hoe ver is ver?
Zoals gemeld zijn dit de eisen

Budget Euro 2.500,- max
Rijden van filthy trails, Winterberg, Willingen, lichte downhill (saalbach hinterglemm)
Nadruk op jumps en eventueel compenseren van een mindere landing.
Degelijke, stevige fiets
Niet teveel instellingen aan vering, want mijn ervaring is dat ik dat toch maar verpruts
Afmontage niet heel erg belangrijk.

Als toevoeging wellicht;
Voor mijn gevoel minimaal 170mm veerweg.

Ik heb ook bewust een xc en am fiets en geen marathon fiets, omdat daar weer overlap zit.
Daarom zoek ik ook een freeride fiets en geen (super) enduro, zodat er ook geen overlap in zit.

Toch lastig om een voorselectie te maken.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Ik denk dat je best een aardig eind was met de fietsen uit je startpost.
Slacke balhoofdhoek lijkt me geen vereiste voor wat je zoekt, maar zal je ook niet heel erg in de weg zitten. Bochten zullen in het begin allicht moeizaam aanvoelen, maar dat went ook snel.
The Funk Soul Brother
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 22:04
Mijn mountainbike: Gravel
Contacteer:

Staat een Yeti ASX op DP voor maar €450,-, met onder andere 66 vork en Fox demper. Iets voor jou misschien?
Als ik iets met fullies had had ik 'm al lang gekocht :P
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7397
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

dorretje schreef:Nadruk ligt op naar beneden gaan(wortelpaden en remkuilen) en controle bij het landen na jumps, dus een alp op hoeft niet, maar kleine stukjes klimmen wel.
+
dorretje schreef:Nadruk op jumps en eventueel compenseren van een mindere landing.
Tja, hier raak ik een beetje in verwarring. Voor wortelpaden zou ik meer tenderen naar een mini DH fiets, maar voor de nadruk op jumps zijn er modellen die een stuk makkelijker de lucht in gaan. Zie ook een van Maaf haar eerder reacties...
dorretje schreef:Als toevoeging wellicht;
Voor mijn gevoel minimaal 170mm veerweg.
Als de naduk daadwerkelijk op jumps ligt, dan lijkt me minder veerweg ook al te volstaan... Zeker voor brekerzandachtige tracks in Winterberg/Willingen heb je niet veel veerweg nodig.

(ergo het is me niet 100% duidelijk wat je ermee wilt doen)

Wat betreft het air vs. coil verhaal... In de eerste plaats hebben beide van nature verschillende karakteristieken, een coil is lineair terwijl een air progressief is (door het luchtvolume te vergroten kun je dat afvlakken). Daar zal bij het ontwerp van het frame rekening mee moeten worden gehouden c.q. kun je gebruik van maken...

Voornaamste is een gewichtsvoordeel voor de air shock, daarnaast heb je het voordeel om de veerconstante traploos te kunnen instellen. Een coil heeft daar gewoon een nadeel en alleen de mogelijkheid met incrementen de veerconstante te veranderen.

Waar een coil alleen seals heeft die wrijving opleveren om de olie binnen boord te houden, heeft een air shock zowel seals nodig om de olie binnen boord te houden voor de demper en om de luchtdruk binnen boord te houden. Qua 'plush' of 'aanspreken' is wat dat betreft een coil in het voordeel...

Wanneer je lucht comprimeert, iets vervormt, etc... wordt een deel omgezet in warmte, hetgeen op zich geen probleem is wanneer je die warmte ook kunt afvoeren. Wanneer je alleen meer warmte genereert dan je kunt afvoeren, stijgt de temperatuur, dus de druk (pV=nRT, Boyle & Gay-Lussac) en dus ook de veer-constante.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
philip92
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 01:57
Mijn mountainbike: YT Tues DH 2011, Specialized Camber expert

scott voltage? de fr20 ligt binnen je budget http://www.12gobiking.nl/zoekresultaat/ ... eride_2013" onclick="window.open(this.href);return false;
You can never be too Specialized
maaf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2307
Lid geworden op: ma 21 januari 2008, 17:20

Scott Voltage is zeker een mooie om mee te nemen.
dorretje schreef: Afmontage interesseert me niet zo veel, want dat upgrade ik toch na verloop van tijd.
In dat geval heb je nog 1400/1300 euro over om te upgraden: http://www.bike-mailorder.de/BIKE-TEILE ... 012-1.html" onclick="window.open(this.href);return false;
biky miky
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: za 17 oktober 2009, 15:10

Op dp staat nog een leuk frame, kun je mooi zelf naar eigen inzicht opbouwen,
met de basis zit volgens mij wel goed, (mits de maat voering ok is)

http://www.dirty-pages.nl/forum/viewtop ... 14e19bb0c6" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

All,

Bedankt voor de tips.

Ik denk dat het een beetje richting de volgende fietsen zal gaan:
Giant Reign SX
Kona Entourage
Scott Voltage FR??
Canyon Torque
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
A.-W.
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: za 25 december 2010, 21:23

http://dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=57022" onclick="window.open(this.href);return false;
This wat hé

Pinkbike!
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

Giant Reign SX ?
denk dat je of Reign Of Reign X wil ...
Reign X is afdaalfiets die je ook nog met goede wil omhoog kan fietsen.
Reign is een echte AM die ook extremere afdalingen aankan (soms kom je als AM-er gewoon DH afdalingen tegen)

Als jij nu de Reign x koopt, koop ik de Reign, kunnen we vergelijken. Jammer dat we van maat verschillen....

En wat bedoel je nu met jumpen ?
De jumps die je tegen komt tijdens een DH,of ga je naar een speciaal freeride park met jumps die gemaakt zijn ?
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

leov schreef:Giant Reign SX ?
denk dat je of Reign Of Reign X wil ...
Reign X is afdaalfiets die je ook nog met goede wil omhoog kan fietsen.
Reign is een echte AM die ook extremere afdalingen aankan (soms kom je als AM-er gewoon DH afdalingen tegen)

Als jij nu de Reign x koopt, koop ik de Reign, kunnen we vergelijken. Jammer dat we van maat verschillen....

En wat bedoel je nu met jumpen ?
De jumps die je tegen komt tijdens een DH,of ga je naar een speciaal freeride park met jumps die gemaakt zijn ?
Nope, is toch echt een reign sx op mijn lijstje. Een AM heb ik al met mijn honzo, dus echt een freeride fiets. Alhoewel beide mooie fietsen zijn passen ze ook niet echt in mijn budget voor volgend jaar.

Met jumps bedoel ik, fiilthy trails, winterberg, willingen. Maar een dh met chicken runs voor het heftige spul wil ik ook kunnen rijden.

Binnenkort, maar weer eens samen naar filthy trails?
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Plaats reactie