Freeride fiets

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

dorretje schreef:Met jumps bedoel ik, fiilthy trails, winterberg, willingen. Maar een dh met chicken runs voor het heftige spul wil ik ook kunnen rijden.
Nu liggen er op al die plaatsen tracks met jumps waar je het beste gewoon gelijk een hardtail voor meeneemt en waar je met een DH fiets toch aanzienlijk gelukkig gaat zijn. Oftewel ze hebben IMHO allemaal op z'n minst twee gezichten.

Voor de jumps in de 4X in of Willingen of Winterberg komt een fully althans in mij geen eens op omdat een hardtail er gewoon veel beter uit de verf komt. Bovenste deel van de Freeridestecke idem dito, daar zit 170mm je gewoon in de weg in plaats van dat je er profijt van hebt, pas in het onderste deel is veerweg echt welkom. Als je daar toch met een fully wilt rijden dan ben je waarschijnlijk gelukkiger met het type dat de grote klappen opvangt dan een bijna DH machine waar de halve oploop ergens in je demper verdwijnt in plaats van je fiets de lucht in te sturen.

Wanneer je afscheid neemt van het brekerzand en landingen minder gedefinieerd zijn, snelheid gemiddeld wat hoger, etc... waarbij je in de regel op de DH tracks ter plaatse uitkomt ga je waarschijnlijk de DH-achtigen meer waarderen.


Zou met verschillende type fietsen toch eens proberen te rijden, om een idee te krijgen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
leov
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1298
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 21:55
Mijn mountainbike: 26 HT en 26 Fully
Contacteer:

Ah, merk nu dat de SX in Europe nog geleverd word, kijk te veel op US forums ...

Heb even de de revieuws voor je Kona gelezen, en hij kan blijkbaar aardig DH secties aan, tot rood (in Franse DH) gok ik zo. Meer kan je toch nog niet aan. En kan je mee jumpen.

Oftewel je hebt je goed ingelezen, neem er een echte DH bak bij voor als je verder kijkt dan het lijste wat je noemt.
En om de grootste jumps in FT te pakken kan je hem dan ook gebruiken :)

Filthytrails, zit tot December vol gepland met zaterdag avond activiteiten die me niet toestaan om zondags zeer vroeg op te staan. Maar januari word weer rustig...
A.-W.
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: za 25 december 2010, 21:23

Wat vind je van een Giant Faith.

Heb ik laatst ook gekocht, is naar mijn mening echt een super goeie freerider.
Naar mijn mening beter dan een SX
This wat hé

Pinkbike!
RolfB
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 15 augustus 2012, 11:14

In tegenstelling tot wat veel anderen schrijven, hecht ik niet zo veel waarde aan het gewicht van mijn freeride bike. Die van mij is redelijk zwaar maar daardoor enorm bullitproof en kan veel en veel meer hebben dan ikzelf (is meerdere keren bewezen).

Als je echte jumps wilt gaan doen (dus veel horizontale of verticale afstand), is het gewicht en de balans van je fiets wel belangrijk, maar als je van plan bent vooral drop offs te gaan rijden, is het gewicht van je fiets niet erg belangrijk. Als je van drie meter hoogte op een vlakke ondergrond wilt landen, zou ik zeker voor een coil shock gaan. Die zijn voor mijn gevoel nog steeds iets sterker dan air shocks, en ook de landing van zo'n drop off is (naar mijn mening) fijner met een lineaire veerweg en demping.

Als je ook shores wilt gaan rijden, heeft een single crown voorvork wel een voordeel ten opzichte van een double crown. Je hebt meer stuuruitslag waardoor je eenvoudiger kunt navigeren over smalle, bochtige, technische stukken. Een double crown is super op snelheid waarbij je meer met je lichaam stuurt dan met je handlebars, maar kan in de weg zitten op zeer technische stukken.

Ik weet niet of je op zoek bent naar een nieuwe of tweedehands freeride bike, maar ik kan je uit ervaring een Specialized Demo 7 met coil shock en een 180mm single crown (liefst met 40mm stanchions) aanraden. Ideaal voor freeride maar nog steeds ontzettend veel plezier op downhill tracks en in bike parks. En voor ik terug naar Nederland verhuisde, gebruikte ik 'm zelfs minimaal één keer per week om 4.5 km mee naar boven een berg op te fietsen. Niet prettig natuurlijk, maar je krijgt er wel een goede conditie van :)

Over je versnellingen kan ik kort zijn - voor een enkel blad met chainguard en achter een cassette met een aantal versnellingen naar keuze.

Deze setup werkt voor mij perfect op technische, krappe en stijle trails met veel shores en drop offs. Daarnaast ben ik hier nooit merkbaar iets mee te kort gekomen in bike parks.

Succes!
ChristiaanRoos
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: za 27 augustus 2011, 20:35

Waarschijnlijk is het al eens genoemd mar veel informatie over freeride/downhill vind je ook op http://www.dirty-pages.net" onclick="window.open(this.href);return false;.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

RolfB schreef:Als je ook shores wilt gaan rijden, heeft een single crown voorvork wel een voordeel ten opzichte van een double crown. Je hebt meer stuuruitslag waardoor je eenvoudiger kunt navigeren over smalle, bochtige, technische stukken. Een double crown is super op snelheid waarbij je meer met je lichaam stuurt dan met je handlebars, maar kan in de weg zitten op zeer technische stukken.
Nooit aan gedacht eigenlijk. Bedankt voor de goede tip.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Zo, ff een topic kick.

Het is een Kona Entourage geworden.

Iedereen bedankt voor de adviezen.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Goede keuze. Have fun met de bike.
Welke van de twee heb je gekozen?
Biking skills or Hospital bills
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

jaspero schreef:Goede keuze. Have fun met de bike.
Welke van de twee heb je gekozen?
De goedkope.

Tis deze:
Afbeelding
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2831
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Nice!
Biking skills or Hospital bills
RolfB
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 15 augustus 2012, 11:14

Mooie bike zeg, veel plezier ermee!
lepluskoen
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:09
Mijn mountainbike: specialized stumpjumper comp evo

vette bike
26" en anders de omafiets
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Jummie, erg gaaf!!!
RolfB
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 15 augustus 2012, 11:14

Mooie bike, veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
richard_librium
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 26 januari 2011, 01:34
Mijn mountainbike: Demo 8one 2006
Contacteer:

goeie keuze, maatje van me heeft er ook 1, superbike, lekker wendbaar en degelijk!
Plaats reactie