Aachernerwald lets ride

Bike afspraken, eat some dirt or dust together.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

JW schreef: zo 21 maart 2021, 09:02 https://www.aachener-zeitung.de/lokales ... d-56908465

Dit gaat helaas mis. Wel duidelijk dat sommige plekken wel erg intensief gebruikt worden.. Dat is ook niet goed, bedenk wel dat de illegale trails vaak niet onderhouden worden.

Eigen ervaring week of drie geleden. Mooie toer door aachenerwald gemaakt. Ook wandelaars op de illegale trails gezien. Gewacht wandelaars, paarden, Etc. Nog steeds op de juiste plekken echt goed gas kunnen geven maar daar had niemand last van.
Een negatieve reactie op de legale brede weg door 't bos, dat was waar een wandelaar ons uit het niets begon uit te schelden. Namen 1/3 van de breedte van de weg in, meters van hem vandaan, tegen zijn richting in dus hij schrok niet en we gingen misschien 10kmh want bergop en rustig aan.
Mij zelf aangemeld om het artikel te kunnen lezen maar helaas helpt dat niet, jammer.
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Who are "they"? De boeven
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

even cc en vertaald ...met dank aan google :winkie:

Vol stof door de botanie heen
"Gevaar voor natuur en mens": In het heuvelachtige terrein van het Wurmtal ontdekt natuurbeschermer Günther Kalinka lelijke paden van mountainbikers die om de paar meter langlaufen, hier een typische strook van downhill-fietsers.
"Gevaar voor natuur en mens": In het heuvelachtige terrein van het Wurmtal ontdekt natuurbeschermer Günther Kalinka lelijke paden van mountainbikers die om de paar meter langlaufen, hier een typische strook downhillers. Foto: MHA / Beatrix Oprée
NORDKREIS Tatort Wurmtal: Mountainbikers leven hun hobby maar al te vaak uit op illegale paden. Dit is al lang een doorn in het oog van natuurbeschermers. Over tegenmaatregelen, eisen en het zoeken naar harmonie in het bos.


Afgeven

Drukken
Beatrix Oprée
VAN BEATRIX OPRÉE

Editor

Afspraak ter plaatse om tien uur 's ochtends in het Wurmtal: een paar joggers zijn op pad, een jong gezin met levendige kinderen en diverse wandelaars met honden. Onder hen is een man van midden veertig met een gehoorzame man die hij graag aan de lijn vasthoudt als hij wordt gesproken. "Geen probleem", zegt hij. En dan trekt je blik meteen naar een heel andere groep bosgebruikers: mountainbikers. 'Ineens staan ​​ze achter je, met helse snelheid. Er zijn hier altijd echt gevaarlijke situaties! ”, Klaagt hij:“ Je moet er voor zorgen! Het is ongelooflijk wat er hier aan de hand is! "

Een verzoek dat Günther Kalinka, voorzitter van de Wurmtal-werkgroep, niet meer nodig heeft. Het bezoek ter plaatse heeft immers betrekking op de schade die mountainbikers overal in het relatief kleine bosgebied hebben aangericht. Aan het begin van de lente zou de situatie weer moeten aantrekken.

klacht
Kalinka is al lang actief en heeft een strafrechtelijke klacht ingediend voor het in gevaar brengen van gebieden die bescherming nodig hebben op grond van artikel 329 van het Wetboek van Strafrecht. “Het Wurmtal is niet alleen een natuurgebied, maar ook een habitat voor fauna en flora op Europees niveau. Dat is de hoogste beschermingsstatus! ”Hij klaagt over de dringende noodzaak tot actie.

Blokkering van het boskantoor door opzettelijk gekapte bomen: Günther Kalinka is echter van mening dat alleen controles door de autoriteiten en boetes op de lange termijn effectief zijn tegen illegale mountainbikers.
Blokkering van het boskantoor door opzettelijk gekapte bomen: Günther Kalinka is echter van mening dat alleen controles door de autoriteiten en boetes op de lange termijn effectief zijn tegen illegale mountainbikers. Foto: MHA / Beatrix Oprée
Betreden paden, zogenaamde trails, lopen als een netwerk door het hele gebied. Om de paar meter zijn er min of meer brede gangpaden, kale plekken waar de motorrijders uit het kreupelhout komen om weer op de paden te komen of ze gewoon over te steken.

Ontelbare grappige video's en blogposts op internet getuigen van de populariteit van de wormvallei in de MTB-scene. "Maar de schade aan fauna en flora is enorm", zegt Kalinka, opnieuw wijzend op een gerafelde boomwortel. Een van de talloze. Gedeeltelijk steile hellingen, terrassen en bomen van verschillende dichtheid maken het terrein zo aantrekkelijk voor offroaders. En natuurlijk de aantrekkingskracht van de rapporten op het net. "Inmiddels hebben we hier een heus mountainbiketoerisme", meldt Kalinka over het veel gebruikte hogesnelheidsparcours en ogenschijnlijk georganiseerde groepen mensen in volledige beschermende kleding. Met hoge snelheid heuvelafwaarts rennen door de plantkunde brengt avontuurlijke motorrijders in een goed humeur, zoals de internetvideo's bewijzen.

De effecten zijn ernstig: ongecontroleerd langlaufen verdicht de bosbodem, leidt tot erosieschade op hellingen en belemmert het natuurlijke herstel omdat jonge planten in de dop worden vernietigd. De dichte structuur van illegale paden zorgt er ook voor dat de toch al weinige toevluchtsoorden voor het spel ook verloren gaan. “De steile hellingen waren het laatste toevluchtsoord.” Ook daar zouden de dieren nu onnodig geschrokken en gestrest zijn. Maar natuurbehoud heeft blijkbaar geen oog voor deze bijzondere klantenkring, die ook geen rekening houdt met de mensen in het bos, beschrijft Kalinka zijn eigen observaties: "Ze schieten uit de kudde, en wandelaars op de paden zijn slechts ongewenste obstakels." AG Wurmtal heeft dergelijke actoren in het verleden benaderd,

In feite is het opzettelijk in gevaar brengen van gebieden die bescherming nodig hebben echter strafbaar op grond van artikel 329 van het Wetboek van Strafrecht. Waar maar weinig mensen van op de hoogte zijn: het verlaten van de paden in het Wurmtal is om redenen van natuurbehoud niet toegestaan. Kalinka heeft in zijn strafklacht ook duidelijk gemaakt dat “wie, in strijd met administratieve verplichtingen in een Natura 2000-gebied, een habitat heeft van een soort of natuurlijk habitattype die relevant is voor de instandhoudingsdoelstellingen of het beschermingsdoel van dit gebied, de EU-richtlijn inzake het behoud van de natuurlijke habitats en de in het wild levende dieren en planten zijn ernstig schadelijk ”.

Een feit dat natuurlijk ook tegen de draad van het bosbeheer ingaat. In samenwerking met de Lower Landscape Authority is actie ondernomen, vertelde stadsdeelwachter Herbert Koch aan onze krant. De meeste illegale paden zijn aangelegd met bomen die doelgericht zijn gekapt, “zorgvuldig geselecteerd volgens bepaalde criteria om geen enkele biotoop te vernietigen”. Daarnaast is er na de stormen vorig jaar veel omgevallen hout bewust blijven liggen. Koch benadrukt ook dat het verlaten van de paden, vooral in natuurbeschermings- en FFH-gebieden, niet is toegestaan: "In Noordrijn-Westfalen is een pad alles dat grind of geasfalteerd is", ongeacht de breedte ervan. Met andere woorden: alles wat niet geasfalteerd is, zijn illegale vertrappingspaden of retourroutes, die soms vrij breed zijn.

Men mag niet ontkennen, vervolgt Koch, dat mountainbikers in Duitsland "veel vrijheid genieten" door überhaupt op de verharde bospaden te mogen rijden.

"90 procent begrijpt het"
In België is fietsen in het bos bijvoorbeeld alleen toegestaan ​​op speciaal daarvoor bestemde routes en zijn de boetes hoog, er zou 150 euro verschuldigd zijn als je gepakt zou worden. Ook in Nederland wordt het geheel strikter afgehandeld. Wat uiteindelijk een echt toerisme van de drielandenpunt naar het nabijgelegen Wurmtal heeft aangewakkerd.

In Duitsland kost het tot 55 euro als je op de fiets aan de andere kant van het bospad wordt aangetroffen. Het opleggen van de boete is ter beoordeling van de boswachter. Ongeveer 90 procent van de motorrijders is begrijpelijk, maar Koch meldt ook dat hij ‘zeer agressieve mensen’ heeft ontmoet. Daarom onderneemt hij zelden alleen controleacties.

Günther Kalinka betwijfelt of het toevoegen van de hoofdroutes een blijvend effect zal hebben. Maar Koch weet ook dat kettingzagen soms worden gebruikt om dergelijke obstakels te verwijderen. En dat er altijd nieuwe paden zijn. Nachtelijke tochten in het licht van koplampen zijn een nieuwe trend, die de dierenwereld echter steeds meer onder druk zet. Volgens Koch berichtten ook zijn collega's uit de Eifel over het probleem van mountainbikers, "maar daar gaat het meer dan in het relatief kleine Wurmtal".

Er is ook een andere manier: in overleg met de Landschappelijke Autoriteit en het Staatsbosbeheer van Aken breiden de leden van de vereniging Off-Road Bike Aachen hun bikepark uit.
Er is ook een andere manier: in overleg met de Lager Landschappelijke Autoriteit en het Staatsbosbeheer van Aken breiden de leden van de Off-Road Bike Aachen Association hun bikepark uit. Foto: René Hamacher
Het onder één dak brengen van de belangen van alle gebruikers in het bos werkt alleen in onderling overleg. Ook Christina Krampe, bestuurslid van de vereniging Geländefahrrad Aachen, meldt dat de fronten over het algemeen verhard zijn. De oprichting bijna tien jaar geleden was een initiatief om motorrijders een stem te geven. En om saamhorigheid in het bos te bevorderen. "We zijn daar heel actief", zegt Krampe over goede contacten met het bosbouwkantoor van Aken.

Vereniging opgericht
Op pad op legitieme paden: de vereniging Geländefahrrad Aachen streeft naar een goede samenwerking tussen alle gebruikers in het bos en beweegt zich op aangewezen terrein.
Op pad op legitieme paden: de vereniging Geländefahrrad Aachen streeft naar een goede samenwerking tussen alle gebruikers in het bos en beweegt zich op aangewezen terrein. Foto: René Hamacher
De bikers van Aken zijn inmiddels gevestigd, exploiteren een bikepark met vijf routes en een zesde is in aanbouw. In overleg met de Lagere Landschapsautoriteit, legt de directie uit. De vereniging heeft inmiddels ruim 1200 leden, voornamelijk uit Aken en de stadsregio. Een lidmaatschap dat het afgelopen jaar aanzienlijk is toegenomen. In tijden van lockdown vonden veel mensen mountainbiken een belevenis in de natuur, zegt Krampe, waardoor de druk om het bos te gebruiken natuurlijk toeneemt. Dit kan alleen worden verminderd via een aangewezen netwerk van paden: “De meesten van hen willen plezier hebben. En als motorrijder voel je je ook prettiger als je op pad bent op paden die veilig en legaal zijn om op te rijden. ”Ook hiervoor voert de club campagne. Maar slechts een uitbreiding van de illegale routes, zegt Krampe,

Wegennet in uitvoering
In de noordelijke Eifel wordt onder auspiciën van de stadsregio gewerkt aan een dergelijk netwerk, dat wil zeggen: met informatieborden aantrekkelijke routes voor fietsers markeren, met als doel onder meer hotspots te ontlasten. Om "wild rijden" te beteugelen, moeten speciale MTB-routes worden opgenomen. Ook, zoals Gerrit Pohlmann, projectmanager Avonturengebied Aken / Eifel, uitlegt: “conflicten tot een minimum beperken”. Gemodereerd door het bureau "absolutGPS", wordt het geheel gecoördineerd met alle relevante belanghebbenden en gebruikersgroepen. U wilt in de herfst klaar zijn.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

JW schreef: zo 21 maart 2021, 09:02 https://www.aachener-zeitung.de/lokales ... d-56908465

Dit gaat helaas mis. Wel duidelijk dat sommige plekken wel erg intensief gebruikt worden.. Dat is ook niet goed, bedenk wel dat de illegale trails vaak niet onderhouden worden.

Eigen ervaring week of drie geleden. Mooie toer door aachenerwald gemaakt. Ook wandelaars op de illegale trails gezien. Gewacht wandelaars, paarden, Etc. Nog steeds op de juiste plekken echt goed gas kunnen geven maar daar had niemand last van.
Een negatieve reactie op de legale brede weg door 't bos, dat was waar een wandelaar ons uit het niets begon uit te schelden. Namen 1/3 van de breedte van de weg in, meters van hem vandaan, tegen zijn richting in dus hij schrok niet en we gingen misschien 10kmh want bergop en rustig aan.
Misschien omdat jullie schijt hadden aan het negatieve reisadvies en aan het illegale trail verbod?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:19

maverick76 schreef: zo 21 maart 2021, 19:43
Misschien omdat jullie schijt hadden aan het negatieve reisadvies en aan het illegale trail verbod?
Nuttige toevoeging hoor? Ik ben altijd in NL als ik daar begin met fietsen geen idee waar je het over heb.

Maar even zonder gekheid illegale trails, tsjah dat krijg je nou eenmaal als er geen uitdagende trails zijn. Ik denk dat 90% van de trails die ik rij in het buitenland illegaal zijn, enigste legale zijn de paden omhoog. Maar ze zijn op veel plekken bezig met initiatieven, zoals ook hier en wie weet komt er ooit wel eens iets legaals wat de moeite waard is.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ok, even zonder gekheid dan.

In de stijl van. “Ik verdien niet genoeg voor die dikke auto dus jat er ik maar één. Ja dat krijg je als je niet genoeg geld verdiend. :roll:

Maar goed, het was maar een idee waarom die Duitser te keer ging.

Ik vind het ook niet zo relaxed als er met de lockdown, negatief reisadvies, drukke bossen ook nog allemaal Duitsers hier op de Veluwe komen mountainbiken en ook nog op plekken waar dit ver van gewenst is.

Zulke acties zijn ook niet bevordelijk voor de toch al niet zo'n beste naam van ons mtb's. En dan straks gaan zeuren dat er hekken staan?

Beetje zoals mensen nu allemaal zeuren over alle Covid beperkingen. Ja als je schijt aan de regels hebt dan is het gevolg dat we nooit van die zelfde regels af komen omdat de besmettingen maar blijven gebeuren door het niet in acht nemen van...
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:19

maverick76 schreef: zo 21 maart 2021, 19:57 Ok, even zonder gekheid dan.

In de stijl van. “Ik verdien niet genoeg voor die dikke auto dus jat er ik maar één. Ja dat krijg je als je niet genoeg geld verdiend. :roll:
Jij hebt genoeg geld om een paar mooie trails in je achtertuin te leggen dan, slaat een beetje nergens op deze vergelijking? :~

Maar ik snap heel goed waarom mensen het niet waarderen/ gefrustreerd raken, of zelfs boos worden, maar dat neemt niet weg dat er nou eenmaal behoefte is aan zulk soort trails, en nu met de corona is het verkeer op zulke trails enorm toegenomen.

Maar ik wil er verder geen corona discussie over maken, dit had zonder Corona ook gebeurt was het nu niet dan wel volgend jaar. Op het moment zijn er in Noordrijn-Westfalen enorm veel locaties waar trails dichtgegooid worden, dit is zeker niet alleen in het Aachenerwald.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

En dat snap ik ook. Iedereen is het afgelopen jaar gaan mountainbiken, ook in de rest van Europa. Met grote overlast tot gevolg.

Dus trails gaan dicht.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dit speelt al jaren, voor zover ik heb kunnen terugzien zaten ze in 2010/2011 op hetzelfde dieptepunt in de relatie en is toen het bikeparkje als alternatief gekomen. Het zou moeten gaan om een constructieve oplossing voor het probleem wat speelt. Het zal een combinatie moeten zijn van een sterke vereniging, een dedicated trail systeem wat de moeite waard is, optreden tegen mensen die daarvan afwijken en heel veel voorlichting. Iets wat in Nederland op bijvoorbeeld de UHR allemaal verdomd goed geregeld is.

Bovenstaande reacties lijken me een troll die onrust wil stoken in een onderwerp waar hij zelf niet heel veel interesse in heeft, for fun and giggles.

Wat mensen nu vooral kunnen doen is denk ik de drukste momenten vermijden, niet schreeuwend van genot de trails aframmen en vooral heel erg goed opletten bij trail-uitgangen. Dat beeld van een gestoorde op hol geslagen meute moet er eens aan, want de meesten van ons zijn ook gewoon liefhebbers van de natuur en de rust van het bos. Alhoewel... https://www.adventure-journal.com/2018/ ... EwmMQlnK7k
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Makkelijk schreef: ma 22 maart 2021, 00:06Het zal een combinatie moeten zijn van een sterke vereniging, een dedicated trail systeem wat de moeite waard is, optreden tegen mensen die daarvan afwijken en heel veel voorlichting. Iets wat in Nederland op bijvoorbeeld de UHR allemaal verdomd goed geregeld is.
Is het geen indicatie dat er iets in Nederland niet verdomd goed geregeld is wanneer er tenminste op het moment* ieder weekend (blijkens mijn Strava) groepjes in Aachen staan vanuit heel Nederland (Zuid-Holland, Zeeland, Overijssel is niet echt 'local')..?


* Ik neem aan dat de beperkingen er wel voor zorgen dat Aachen nu extra populair is in plaats van dat het zich verspreid over Ardennen (Belgie, Frankrijk) en elders in Duitsland (Witten, Solingen, Eifel, ...).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Iedereen kan proberen recht te lullen wat krom is, maar feit is en blijft:
De trails zijn daar al jaren illegaal en een doorn in het oog voor 'Aken'. Omdat het relatief rustig was viel het wat minder op en was er altijd gesputter, maar werd er gedoogd, niet echt structureel opgetreden. De Coronadrukte heeft alles extra in de schijnwerpers gezet en de problematiek nog zichtbaarder gemaakt.
En Nederlanders worden momenteel niet gewenst over de grens, Belgen ook niet overigens, daar het natuurlijk niet om noodzakelijke reizen gaat. De Duitsers raken daar extra door geirriteerd.
Dus nee, het helpt niet mee als je daar nu gaat fietsen, zeker niet als Nederlander.
Daar kun je vervolgens van alles van vinden, maar zo liggen de feiten op dit moment helaas...
En als je wil dat er een structurele oplossing gevonden wordt kun je of meehelpen en afwachten tot 'ie er komt, of je blijft er lekker wel rijden voor je eigen plezier met de kans dat er een oplossing komt kleiner wordt, dan fiets je er misschien wel 'voor zolang het nog duurt'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

aurelius schreef: ma 22 maart 2021, 09:37 Iedereen kan proberen recht te lullen wat krom is, maar feit is en blijft:
De trails zijn daar al jaren illegaal en een doorn in het oog voor 'Aken'. Omdat het relatief rustig was viel het wat minder op en was er altijd gesputter, maar werd er gedoogd, niet echt structureel opgetreden. De Coronadrukte heeft alles extra in de schijnwerpers gezet en de problematiek nog zichtbaarder gemaakt.
En Nederlanders worden momenteel niet gewenst over de grens, Belgen ook niet overigens, daar het natuurlijk niet om noodzakelijke reizen gaat. De Duitsers raken daar extra door geirriteerd.
Hopelijk dat een deel van de irritaties idd gaan verdwijnen zodra de corona massa's ook uit 't bos verdwijnen.
En hopelijk ook snel genoeg voordat er nog meer vrijheden ingeperkt worden.

En snap ook wel dat over de grenzen wat irritaties zijn, maar dat gaat over en weer.
Elk weekend zie ik genoeg Duitse kentekenplaten langs de routes hier.
Schijnbaar gaan we nogal bij elkaar op bezoek en weten ons allemaal niet heel erg netjes te gedragen als we over de grens zijn.

Valt me ook op dat de discussies omtrent illegale trails en trailbouw vaak uitmondt in een jong VS oud discussie.
De oudere generatie houdt 't op respect voor natuur en andere recreanten en toen wij vroeger.... Nu val ik zelf inmiddels ook onder oudere generatie en ben blij dat er legale routes zijn.... Maar wij gooiden vroeger ook gewoon de fiets over een hek en dwars over de heide naar beneden.
Zo nu en dan kom je fietsend en wandelend een illegale trail tegen, en meestal is het voortgeborduurd op en trail die er al meer dan 20 jaar ligt...

Wij konden vroeger en dan nog niet eens zo heel lang geleden, veel meer dan de jeugd nu. Teveel is aan banden gelegd, afgekaderd en liability issues lijkt 't Enige wat telt


Specifiek in Duitsland, daar heerst een natuurbeschermingsprobleem.
Nog meer dan hier.
Besluiten op basis van emotie en niet ratio. Zo sprak ik een aantal jaar terug een kennis uit de eifel. Zocht daar vaak naar fossielen, was nooit een probleem. Tot dat er vanuit de steden veel mensen de natuur in trokken en naar de eifel etc verhuisden.
Deze groep mensen vinden zichzelf echte natuurbeschermers... Fossielen zoekers woelen de grond om op plekken waar unieke orchideeën groeiden, lokale beschermers zorgen dat het aan banden wordt gelegd. Opeens groeien er geen orchideeën meer. Conclusie, we zijn te laat, nog strengere regels. Echte reden, die orchidee was een pionierplantje, voorheen in 't voordeel omdat de grond werd omgewoeld... Door het zoeken te verbieden, groeit er nu gras
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

aurelius schreef: ma 22 maart 2021, 09:37 Iedereen kan proberen recht te lullen wat krom is, maar feit is en blijft:
De trails zijn daar al jaren illegaal en een doorn in het oog voor 'Aken'. Omdat het relatief rustig was viel het wat minder op en was er altijd gesputter, maar werd er gedoogd, niet echt structureel opgetreden. De Coronadrukte heeft alles extra in de schijnwerpers gezet en de problematiek nog zichtbaarder gemaakt.
En Nederlanders worden momenteel niet gewenst over de grens, Belgen ook niet overigens, daar het natuurlijk niet om noodzakelijke reizen gaat. De Duitsers raken daar extra door geirriteerd.
Dus nee, het helpt niet mee als je daar nu gaat fietsen, zeker niet als Nederlander.
Daar kun je vervolgens van alles van vinden, maar zo liggen de feiten op dit moment helaas...
En als je wil dat er een structurele oplossing gevonden wordt kun je of meehelpen en afwachten tot 'ie er komt, of je blijft er lekker wel rijden voor je eigen plezier met de kans dat er een oplossing komt kleiner wordt, dan fiets je er misschien wel 'voor zolang het nog duurt'.
NRW is 1 van de weinige deelstaten die het landelijke 2m regeltje (verboden te fietsen op paden smaller dan 2 meter) heeft omgezet naar 3m, nadat de deelstaten dit zelf mochten bepalen.
In NRW mag je officieel alleen fietsen op bospaden van 3m en breder, die ook nog een het gehele jaar door voor motorvoertuigen toegankelijk moeten zijn.
(Dus eigenlijk mag je er op geen enkel bospad fietsen.)
Ik ben het artikel even kwijt, maar de handige googelaars kunnen het in het duits vast snel vinden.

Ben ik het dan met de overheid eens?
Nee.
Maar de overheid is de baas en de overheid kan met het wetboek in de hand heel vervelend doen.
En hoe meer mensen er massaal naar Aachen trekken, hoe eerder er een Feldwebel op je staat te wachten.
Icm de huidige corona wetgeving kunnen ze je dag aardig verpesten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

"Natuurbeschermingsprobleem"

Gewoon gezegd in 2021.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Ikkes
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 23:02

maverick76 schreef: ma 22 maart 2021, 15:08 "Natuurbeschermingsprobleem"

Gewoon gezegd in 2021.
Zodra je vanuit emotie gaat beheren dan kan dat een probleem worden ja.
Plaats reactie