Les Hautes Rivieres topic

Bike afspraken, eat some dirt or dust together.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Toevallig vandaag hier geweest.
Ik heb weinig mooiere trails gezien.
Flow, technisch, erg afwisselend, en mooi op snelheid te rijden.
Ik kom hier zeker terug :)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Ghost Rider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 21 november 2016, 22:05

Toevallig? Jaja hahaha :winkie:
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Joepie de schreef:
De weersvooruitzichten zijn iig erg goed. Kan echter pas later in de week plannen. @Lennart, volgens mij ben je nieuw op het forum. Heb je enduro-ervaring?
Ik moet de plannen laten varen voor dit weekend.
Ja, doei !
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ik ben er nu tm zondag. Ben heel benieuwd hoe dit gaat worden.
De camping is in ieder geval chill en het weer is perfect :-)
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

BrianW schreef: do 19 september 2019, 19:38 Ik ben er nu tm zondag. Ben heel benieuwd hoe dit gaat worden.
De camping is in ieder geval chill en het weer is perfect :-)
Have fun, goede timing met het weersvooruitzicht in ieder geval :-q .
Ben benieuwd naar actie foto`s / film :tong :bier:
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Ik ben niet zo van mezelf filmen en zo, maar ik zal toch kort verslag uitbrengen...

Vooropgesteld: LHR is een mega gebied om te fietsen! Ik heb denk ik niet eens 5% ervan gezien en ben echt onder de indruk. Het past ook precies bij hoe ik wil fietsen.

Dat gezegd hebbende, was het voor mij wel echt een confronterende ervaring en er waren wat randzaken die het minder leuk maakten.

Ten eerste was het klimmen echt gruwelijk. Ik heb sinds de geboorte van mijn tweede (alweer 1,5 jaar geleden) niet echt meer serieus (omhoog) gefietst en ik moest bij de eerste klim (direct vanuit Nohan, bij de camping) toch echt twee keer van de fiets af om even uit te rusten. De klim vanuit Thilay was iets minder steil, maar toch ook even eraf, en de 'Naux Uphill' heb ik een stukje gelopen aan het begin. Dat ik snotverkouden was hielp niet echt mee, maar is geen excuus. Dat viel me toch erg tegen, van mezelf vooral.

Ten tweede had ik qua niveau eigenlijk niets te zoeken daar. Ik stond bij de eerste 'feature' op de makkelijkste track al stil en heb hem gelopen/gekropen. Misschien had ik me in m'n bikepark kloffie wat stoerder gevoeld, maar dan was die klim helemaal niet te doen geweest.
Het was misschien beter geweest om met iemand te gaan die het daar een beetje kent ipv er blind in duiken. Maar goed, het ging dus zo:

Dag 1:
-Omhoog vanuit Nohan, beetje die asfaltweg boven gecruised met trailforks erbij om te kijken hoe of wat.
-La Verte gereden, of poging tot. Paar keer gestopt, paar dingen gelopen. Die compressies door die afwateringsgeul of weet ik wat het is de hele tijd zijn echt een aanslag op je lichaam. Daarna bij Thilay omhoog en La Verte nog een keer. Nu wel alles gereden, alleen had ik via de app doorgekregen dat ik beneden fout was gereden. Dit keer goed dus... Die eerste twee switchbacks echt niet te doen en dan die death drop aan het einde... Holy shit. Heel oncharmant naar beneden gegleden daar.
-Geen puf meer om weer omhoog te gaan, dus naar de camping.

Dag 2:
-Weer omhoog bij Nohan
-Les Racines gereden. Op zich ok, maar mega rockgarden-achtig gebeuren stukje gelopen. Ging al iets beter dan dag 1, maar veel arm pump omdat ik veel te krampachtig aan het remmen was. Ook per ongeluk op Gouleyante terecht gekomen....snel weer eraf :-)
-Nantanru (blauw) gereden. Ging ook redelijk. Alles gereden, wel af en toe gestopt om even moed te verzamelen voor sketchy dingen. Deze track paste het beste bij mijn niveau qua uitdaging en fun.
-Chaude Fourree gereden. Die ging eigenlijk best goed. Wel langzaam natuurlijk. Af en toe afstappen om lijntje te kijken/moed te verzamelen. Voor mijn doen een paar heel sketchy rock chutes gereden, was ik best trots op.
-Wederom geen puf meer voor de klim, dus bier.

Dag 3 eigenlijk nog van plan om 's ochtends te fietsen, maar voelde me niet fit, en het was niet relaxt op de camping, dus inpakken en wegwezen.

Beetje dubbel gevoel over het tripje dus. Eigenlijk 8 uur in de auto gezeten voor vijf afdalingen, maar het was wel een hele ervaring. Ik was eerst wat overdonderd door hoe steil en sketch alles was. Ik durf wel redelijk hoge sprongen en drops, indroppen in een bowl, dat soort dingen, maar zo in de natuur is het toch ff een tikkie enger. Ik kreeg wel steeds meer vertrouwen en 't lukte me vrij aardig om goede lijnen te spotten en rijden, dus dat was wel cool.
Verder werkte m'n fiets echt heerlijk (mag ook wel eens). 130/120mm, 26 inch, deore remmen, alles van rond de eeuwwisseling, maar het voelde allemaal solid.
De camping (Le Faucon) was erg matig. Niet mega schoon, wel vriendelijke lui, maar ook niet echt hartelijk, matige voorzieningen en geen plekjes met ochtendzon (ik was even vergeten hoe koud het in de ardennen is 's ochtends).

Ik vind het wel heel gaaf om deze plek te hebben ontdekt en ik ga proberen om nog voordat 't echt mega herfst wordt nog een keer te gaan. Ik weet nu een beetje de weg en wat ik kan verwachten, dus ik denk dat het dan wat relaxter is. Misschien neem ik ook iemand mee die wel kan fietsen, om achteraan te hobbelen :-)

Toch nog een heel lang verhaal geworden :roll:
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Kortom, echt mountainbiken :-D
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je weet wat je nu te doen staat!


Je kunt je verzet nog aanpassen aan het naar boven fietsen daar. Het is zelden zo steil dat je niet gemoedelijk pedalerend naar boven kunt! Je moet jezelf alleen nog in toom weten te houden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Mooi verhaal BrainW :-q Zou deze bikespot ook bezoeken deze week, maar dat zelf omhoog klimmen....
Ben daarom maar een aantal kilometer doorgereden met een fatsoenlijke uplift. Gistermiddag 4 heerlijke runs gedaan in Leogang. Een gebroken schakelkabel en een stomme crash mochten de pret niet drukken. :-q :bier:
BrianW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 19 augustus 2016, 22:34

Lars TB schreef: di 24 september 2019, 17:23 Je weet wat je nu te doen staat!


Je kunt je verzet nog aanpassen aan het naar boven fietsen daar. Het is zelden zo steil dat je niet gemoedelijk pedalerend naar boven kunt! Je moet jezelf alleen nog in toom weten te houden.
Ik heb nu 32x42 met 26 inch wielen. Als ik nog lichter ga is lopen letterlijk sneller :-D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

BrianW schreef: wo 25 september 2019, 15:09
Lars TB schreef: di 24 september 2019, 17:23 Je weet wat je nu te doen staat!


Je kunt je verzet nog aanpassen aan het naar boven fietsen daar. Het is zelden zo steil dat je niet gemoedelijk pedalerend naar boven kunt! Je moet jezelf alleen nog in toom weten te houden.
Ik heb nu 32x42 met 26 inch wielen. Als ik nog lichter ga is lopen letterlijk sneller :-D
Dan moet je gaan werken aan je conditie! :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
AKARazorback
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: di 17 september 2019, 16:26

Wow, klinkt echt heel dope! Begrijp ik het goed dat de trails dus niet zijn aangegeven, en je een beetje op goed geluk iets volgt wanneer je geen GPS hebt?

En je kunt dus ongeacht je afdaling redelijk goed terug komen bij de camping? Ik ben even een lijstje aan het maken van spots om te bezoeken, en deze afstand is precies goed aan te rijden, helemaal als er zoveel 'uitdagende' routes liggen. Ik zou zelf denk ik wel alleen gaan, nog niet super veel skills (denk ik) en een HT, dus daarmee wil ik anderen niet ophouden.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dan zou ik juist niet alleen gaan.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

AKARazorback schreef: za 28 september 2019, 16:50Wow, klinkt echt heel dope! Begrijp ik het goed dat de trails dus niet zijn aangegeven, en je een beetje op goed geluk iets volgt wanneer je geen GPS hebt?
Zijn inderdaad niet aangegeven... Eenmaal op de trail wijst het zich zelf eigenlijk met uitzondering van wat ik in het andere topic al had geschreven.
cheeta schreef: zo 25 augustus 2019, 06:59Het begin van de trail kan zonder enige 'ondersteuning' lastig te vinden zijn, maar dat is met Trialforks te redden. Wanneer je het begin eenmaal gevonden heb, heb je voornamelijk wat nodig waar je weg/fireroad niet oversteekt maar een stukje meepakt om er weer af te gaan of in geval van boswerkzaamheden. Van alle trails zijn filmpjes op Youtube te vinden, ...
En je kunt dus ongeacht je afdaling redelijk goed terug komen bij de camping?
In het allerslechtste geval moet je ~10km langs een rivier fietsen om terug te komen (Croix d'Enfer naar die camping achter Tournavaux, of Moussue naar de camping in Nohan). Als je het goed plant is het 1~5km...
Ik ben even een lijstje aan het maken van spots om te bezoeken, en deze afstand is precies goed aan te rijden, helemaal als er zoveel 'uitdagende' routes liggen. Ik zou zelf denk ik wel alleen gaan, nog niet super veel skills (denk ik) en een HT, dus daarmee wil ik anderen niet ophouden.
"Nog niet super veel skills" in vergelijk met wie?
a) Ik zou toch rekening houden met BrainW zijn opmerking "ik was eerst wat overdonderd door hoe steil en sketch alles was." (ik wil dat nog wel eens vergeten), zeker als je niet gewend bent om trails van 15~20% gemiddeld te rijden met uitschieters naar het dubbele.
b) Niet alleen gaan, lijkt me zoals tiewrap al aangaf een beter plan.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

AKARazorback schreef: za 28 september 2019, 16:50 Wow, klinkt echt heel dope! Begrijp ik het goed dat de trails dus niet zijn aangegeven, en je een beetje op goed geluk iets volgt wanneer je geen GPS hebt?

En je kunt dus ongeacht je afdaling redelijk goed terug komen bij de camping? Ik ben even een lijstje aan het maken van spots om te bezoeken, en deze afstand is precies goed aan te rijden, helemaal als er zoveel 'uitdagende' routes liggen. Ik zou zelf denk ik wel alleen gaan, nog niet super veel skills (denk ik) en een HT, dus daarmee wil ik anderen niet ophouden.
Doorgaans ga je op zo'n plek juist niet alleen rijden. De meeste rijders vinden het helemaal niet erg om beneden (of halverwege) even te wachten en samen weer omhoog te trappen :bier:
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Plaats reactie