Mooiste tracks van (zuid) Europa ?

Bike afspraken, eat some dirt or dust together.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Lekker brede titel... Ik ga een tijdje op reis met de camper door Zuid Europa. Welke tracks moet ik dan absoluut niet missen? Dan kan ik het reisschema hier en daar nog wat ombuigen wellicht! Dus geen specifiek land, maar als het de moeite van het omrijden waard is, post ze hieronder! :D Dank voor de tips...

ter inspiratie...

Afbeelding
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ja jeetje.. Waar te beginnen..

Bovendien denk ik dat dit topic eigenlijk al bestaat:
viewtopic.php?f=17&t=135107&hilit=waar+ ... +hoognodig
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Maar vaak wordt alleen een plaatsnaam of streek genoemd, of bij de derde boom links etc.. Ik bedoel echt de tracks die direct bij je opkomen. Met linkjes naar dit soort dingen:

https://www.trailforks.com/trails/chorbschhorn/
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat voor fiets heb je?
Ofwel: zoek je gewoon mooie XC/trails-light paden in de bergen voor dagtochten?
Of heb je een zware fiets geschikt voor vooral bikeparken etc?
Klim je ook helemaal omhoog, of ben je meer het type 'bergop liefst met een lift, en vooral knallen bergaf?'.
Maakt nogal uit voor de adviezen die je evt kunt gaan krijgen...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Hoi, een Kona Honzo CR Trail,
een hardtail dus, XC trail tracks. Dus ja ook omhoog! :-q (maar ga liever omlaag :D :D :D )
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Je vraag is veel te breed/vaag. Waar begint voor jou Zuid-Europa? Welke tijd van het jaar ga je? Van wat voor trails houd je? Mag het flink uitdagend en technisch zijn of juist liever niet? Wil je vooral mooi uitzicht of juist in het bos?

Een doorgaans succesvolle manier om goede trails te vinden is het opzoeken van de routes van redelijk recent verreden endurowedstrijden, bijvoorbeeld van de Franse en Italiaanse nationale en regionale series.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met de HT dus.
Omdat ze zo vreselijk mooi zijn... de Sella Ronde, in de Dolomieten. Linksom en rechtsom variant. In 1 dag over 60km aan schitterende trails rond het Sella massief, prachtig gebergte, Unesco World Heritage gebied. Afwisselend liftgebruik en klimmen, vooral dalen.
Ook mooi met camper.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Lukt dat met een HT?
Bicycle, bicycle, bicycle
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met een Honzo, trail-HT? Ja hoor. Prima voor XC-Trail-light in de bergen. En eventueel iets meer. Gewone hardtail voor geoefende technische rijder gaat ook.

Heb evt ook een prachtige Klein Walsertal ronde, ook ongeveer 60km, met oa een 1,5u klim naar de Kanzelwand, paden/rondjes naar alle zijdalen, ook een erg idyllische plek, bij Oberstdorf in de buurt, dus begin Alpen.

Vanaf de Dolomieten doorrijden naar Gardameer, de klim naar en de afdaling met adembenemend uitzicht over het Gardameer vanaf de Altissimo.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Zona Zero - Ainsa (Spanje) kun je je wel een paar dagen vermaken :-q
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Gardameer.......schitterende omgeving, prachtige trails, mooie bergwandelingen en ook op de racefiets leuke routes in het achterland.
MITS!!!!!.....je buiten het hoogseizoen kunt gaan. Dan is het een drama daar qua drukte en het niveau van het type toerist. Dan snel terug vluchten naar Dolomieten of Livigno ofzo.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

aurelius schreef: vr 14 februari 2020, 09:04 Met een Honzo, trail-HT? Ja hoor. Prima voor XC-Trail-light in de bergen. En eventueel iets meer.
Ik ken behoorlijk wat mensen die op een Honzo of vergelijkbare trail hardtail gewoon alles rijden t/m EWS-waardige trails. De fiets is in dit geval geen beperkende factor, het gaat er om wat TS voor trails wil rijden.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Bardenas Reales Noord West spanje

Uniek en fotogeniek landschap, Zeer avontuurlijk biken. In natte tijd niet te doen 1 modderbak ( leem). Kans op nattigheid is echter klein 200 mm per jaar neerslag.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

aurelius schreef: vr 14 februari 2020, 08:37 Met de HT dus.
Omdat ze zo vreselijk mooi zijn... de Sella Ronde, in de Dolomieten. Linksom en rechtsom variant. In 1 dag over 60km aan schitterende trails rond het Sella massief, prachtig gebergte, Unesco World Heritage gebied. Afwisselend liftgebruik en klimmen, vooral dalen.
Ook mooi met camper.
daniel1975 schreef: vr 14 februari 2020, 08:45 Lukt dat met een HT?
Ja hoor, heb daar een week rond gereden met mn XC HT.
(tegenwoordig heb je blijkbaar in Dorst al een enduro bike nodig?)

Maar om terug te komen op de vraag van Jupiler, Sella Ronda en de omgeving was ook mijn idee.
Paar mooie dagtochten daar gemaakt, waaronder de Sella Ronda (met klok mee).
Ook nog een tochtje met wat via ferrata. We hadden 2 fietstochten aan elkaar geknoopt en daar was een stukje wandeltocht in geslopen.
Was wel een heel mooie tocht.
Helaas ook wat mindere, sommige trails waren overbevolkt met prikstokwandelaars (niet de Sella Ronda).

Afbeelding

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jupiler
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 17 mei 2017, 17:04

Woo! dat ziet er goed uit inderdaad!
Plaats reactie