Ik zoek een bike maatje in Nijmegen

Bike afspraken, eat some dirt or dust together.
Plaats reactie
Vania
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 25 oktober 2020, 10:41

Dag, mijn zoontje van 11 en ik willen graag leren mountainbiken. We hebben daar geen ervaring mee en willen een hoop leren. Zou iemand het leuk vinden om ons op weg te helpen? Ik had begrepen dat je eerst een hoop moet weten over regels en routes voordat je in Nederland op een bike door de bossen gaat. Ik heb wat ervaring met mountaibiken in Bulgarije (daar kom ik vandaan) maar ik begrijp dat het hier heel anders werkt:-))

Groetjes, Vania
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Regels, regels...met een beetje gezond verstand en wederzijds respect kom je al een heel eind.

De geldende etiquette:

- Draag een helm (niemand heeft zin om 112 te bellen voor iemand die zo eigenwijs was het ding niet op te zetten)
- Wees beleefd tegen mede(bos)gebruikers, groeten mag.
- Controleer je snelheid/rem af bij kruisingen of ander verkeer
- Leave nothing but tyremarks (oftewel neem je rotzooi mee naar huis)
- In het geval van achterop komend (sneller) verkeer, ga rustig aan de kant op een plek die jouw veilig lijkt (dus schiet niet in paniek de trail af)*
- In het omgekeerde geval: Geef mensen de ruimte om aan de kant te gaan.
- Als je stil staat, ga dan aan de kant staan ( en niet achter een heuveltje of in een bocht midden op de trail!)
- Respecteer de regels van de eigenaar (staatsbosbeheer of what ever). Meestal mag je enkel op de MTBroute rijden, is er een verplichte rijrichting en alleen tussen zons op- en ondergang ivm het verstoren van de dieren.
- Check of een gestopte rijder oke is (ik heb al een paar keer mensen opgeveegd en zelfs een ambu gebeld terwijl de meesten doorreden)
- Neem altijd wat spares mee, minimaal een binnenband, bandenlichters een multitool en een pompje.
- Be happy :)

* Ik geef meestal met een handje aan aan welke zijde ze er langs kunnen.
Knakworstkweker

Ga ook niet op de piektijden of piekdagen rijden als je nog niet heel ervaren bent, scheelt je een hoop stress en met name als je kinderen bijhebt.

Kies een route die niet te zwaar is (in het geval Nijmegen is het verstandiger de rode en paarse route voorlopig te mijden)
Mocht je meer ervaring opgedaan hebben dan kan je deze altijd nog gaan doen.

Zorg dat je fiets technisch op orde is!
Agroen
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 08:40
Mijn mountainbike: Olympia F1 XN
Contacteer:

Misschien is de kinderroute in Ede iets voor jullie. Het is geen lange route maar heeft wel leuke elementen als een pump track, kom bocht, een beetje hoogteverschil. Het is geen kinderachtige route en leuk om te rijden.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

Wil best wel een keer mee gaan
Maar woon in groesbeek
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

Nijmegen kent een actieve (MTB) vereniging; Licht verzet. Is het niet wijs om jezelf hier aan te melden en met de club op pad te gaan? Ik kan mij voorstellen dat hier diverse beginner-groepen zullen zijn waar je direct bij kunt aansluiten.
https://www.lichtverzet.nl/
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Die heeft een leden stop. Kunnen groot aantal inschrijvingen niet aan. Als ik het goed begrepen heb van kennis.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

Genoeg tips al gegeven! :-q Een mooie start om wat ervaring op te doen: de groene route door Heumensoord. Dit is in verhouding met Rood en Paars een lekkere 'basic' route maar voor een beginner + zoon prima geschikt om gevoel te krijgen met het mountainbiken.
Je kunt deze beginnen vanaf de kruising Sionsweg - Beukenlaan/Driehuizenweg. Zie ook de Routekaart van de MTB routes Rijk van Nijmegen.
Plaats reactie