Spelen met de contactpunten....
*a dirty mind is a joy for life
Specifieke dames fully, welke zijn er nog?
Een Juliana Wilder heeft wat geometrie EXACT hetzelfde frame als een SC BlurMad Wally schreef: ↑za 9 april 2022, 16:59En Juliana danMichel.nl schreef: ↑za 9 april 2022, 15:02 Er is maar 1 echt vrouwen merk en dat is Liv. De rest van de bekende merken hebben wel een vrouwen model maar zijn niet een vrouwen merk anzich
En het is zeker geen verkoop praatje. Een vrouwen specifieke geo is echt anders als een kleiner formaat mannen frame kopen.
Dus het is gewoon een blur met wat Lars zegt gespeel met de contactpunten.
Voor de andere modellen zal waarschijnlijk hetzelfde gelden. Controleer zelf maar.
+1 voor livJohangr schreef: ↑vr 8 april 2022, 14:45 https://www.liv-cycling.com/nl/fietsen/mountainbikes
Volgen mij zijn dit mountainbikes meer gericht op vrouwen
Is de 'vrouwen' lijn van Giant. Maakt weinig verschil maar de kleur setting was blijkbaar doorslag gevend
zelf ook wel eens mee gereden ... fijne fiets
- Side swipe
- All rounder
- Berichten: 102
- Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
- Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)
Bedank voor de reacties iedereen.
Ik ben geen framebouwer of specialist maar de gehele verhouding/geometrie is wel anders tussen mannen en vrouwen.
Wij zijn bijna even lang maar als we van auto wisselen dan moeten we wel de auto heel anders instellen qua stoel en spiegels.
Zij heeft langere benen en een kort bovenlichaam tov mij.
Zou het dan alleen in zadel+afstelling en stuur + stuurpen zitten?
Als ik nu van fiets wissel met haar (de frames verschillen 1", dus een dames 18" en een heren 19" ) dan heb ik het idee dat ik opeens op een klein fietsje zit en zij heeft (met mijn fiets) het idee dat het stuur heel ver zit.
Ik ben geen framebouwer of specialist maar de gehele verhouding/geometrie is wel anders tussen mannen en vrouwen.
Wij zijn bijna even lang maar als we van auto wisselen dan moeten we wel de auto heel anders instellen qua stoel en spiegels.
Zij heeft langere benen en een kort bovenlichaam tov mij.
Zou het dan alleen in zadel+afstelling en stuur + stuurpen zitten?
Als ik nu van fiets wissel met haar (de frames verschillen 1", dus een dames 18" en een heren 19" ) dan heb ik het idee dat ik opeens op een klein fietsje zit en zij heeft (met mijn fiets) het idee dat het stuur heel ver zit.
- Side swipe
- All rounder
- Berichten: 102
- Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
- Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)
Ik vind het nogal een verschil (qua idee) of je nu een goedkope fiets koopt bij de Makro en daar dan e.e.a. nog moet verbouwen, of dat je een fiets koopt van tussen 3 a 4 mille. In het laatste moet het gewoon goed zijn/goed passen.
-
- Moderator
- Berichten: 16803
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Er zijn geen bewezen algemeen geldende verschillen tussen vrouwen en mannen qua lichaamsverhoudingen. Er bestaan ook mannen met lange benen en vrouwen met korte benen bijvoorbeeld
Wat wel vaak voorkomt is dat vrouwen -vaker dan mannen- graag wat rechter op de fiets zitten, minder diep/gestrekt/sportief. En natuurlijk is het bekken anders gebouwd, dus andere zadelvoorkeuren. En gemiddeld genomen wat minder brede schouders, dus een iets minder breed stuur. Maar dat zijn de contactpunten, en niet inherent aan een frameontwerp.
Je moet gewoon naar een passende fiets zoeken. En sommige merken bouwen wat korter dan andere, dus daar zitten wel verschillen. Kies bijvoorbeeld geen heel lang gebouwde fiets als je niet zo gestrekt wilt zitten, maar dat lijkt me logisch.
Finetuning/afstellen op je voorkeuren moet bij elke fiets, duur of goedkoop. Stuur wat hoger/lager, stuurpen een fractie korter of langer, ander zadeltje, andere grips, stuur wat smaller of wat meer backsweep, etc. Dat maakt of een fiets je als gegoten past of dat het nèt niet helemaal lekker zit.
Moet je grote aanpassingen doen heb je vrijwel zeker een verkeerde maat frame. En een moderne mtb is niet meer bedoeld om met lange stuurpennen gereden te worden, dus moet er een 100mm pen op om goed te zitten is het frame te klein (te kort).
Maar specifieke damesfietsen (frames) zijn dungezaaid. Leg de geometrietabellen maar naast elkaar en je zult het zien. Meestal zijn het kleurtjes en wat aangepaste onderdelen...
Wat wel vaak voorkomt is dat vrouwen -vaker dan mannen- graag wat rechter op de fiets zitten, minder diep/gestrekt/sportief. En natuurlijk is het bekken anders gebouwd, dus andere zadelvoorkeuren. En gemiddeld genomen wat minder brede schouders, dus een iets minder breed stuur. Maar dat zijn de contactpunten, en niet inherent aan een frameontwerp.
Je moet gewoon naar een passende fiets zoeken. En sommige merken bouwen wat korter dan andere, dus daar zitten wel verschillen. Kies bijvoorbeeld geen heel lang gebouwde fiets als je niet zo gestrekt wilt zitten, maar dat lijkt me logisch.
Finetuning/afstellen op je voorkeuren moet bij elke fiets, duur of goedkoop. Stuur wat hoger/lager, stuurpen een fractie korter of langer, ander zadeltje, andere grips, stuur wat smaller of wat meer backsweep, etc. Dat maakt of een fiets je als gegoten past of dat het nèt niet helemaal lekker zit.
Moet je grote aanpassingen doen heb je vrijwel zeker een verkeerde maat frame. En een moderne mtb is niet meer bedoeld om met lange stuurpennen gereden te worden, dus moet er een 100mm pen op om goed te zitten is het frame te klein (te kort).
Maar specifieke damesfietsen (frames) zijn dungezaaid. Leg de geometrietabellen maar naast elkaar en je zult het zien. Meestal zijn het kleurtjes en wat aangepaste onderdelen...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Side swipe
- All rounder
- Berichten: 102
- Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
- Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)
Bedankt voor de uitgebreide reactie.kermit schreef: ↑di 12 april 2022, 09:55 Er zijn geen bewezen algemeen geldende verschillen tussen vrouwen en mannen qua lichaamsverhoudingen. Er bestaan ook mannen met lange benen en vrouwen met korte benen bijvoorbeeld
Wat wel vaak voorkomt is dat vrouwen -vaker dan mannen- graag wat rechter op de fiets zitten, minder diep/gestrekt/sportief. En natuurlijk is het bekken anders gebouwd, dus andere zadelvoorkeuren. En gemiddeld genomen wat minder brede schouders, dus een iets minder breed stuur. Maar dat zijn de contactpunten, en niet inherent aan een frameontwerp.
Je moet gewoon naar een passende fiets zoeken. En sommige merken bouwen wat korter dan andere, dus daar zitten wel verschillen. Kies bijvoorbeeld geen heel lang gebouwde fiets als je niet zo gestrekt wilt zitten, maar dat lijkt me logisch.
Finetuning/afstellen op je voorkeuren moet bij elke fiets, duur of goedkoop. Stuur wat hoger/lager, stuurpen een fractie korter of langer, ander zadeltje, andere grips, stuur wat smaller of wat meer backsweep, etc. Dat maakt of een fiets je als gegoten past of dat het nèt niet helemaal lekker zit.
Moet je grote aanpassingen doen heb je vrijwel zeker een verkeerde maat frame. En een moderne mtb is niet meer bedoeld om met lange stuurpennen gereden te worden, dus moet er een 100mm pen op om goed te zitten is het frame te klein (te kort).
Maar specifieke damesfietsen (frames) zijn dungezaaid. Leg de geometrietabellen maar naast elkaar en je zult het zien. Meestal zijn het kleurtjes en wat aangepaste onderdelen...
Vanmiddag had ze een fietsenwinkel (dealer van o.a. Cannondale en Giant/Liv) aan de telefoon gehad.
Die vertelde ook dat de meeste frames gewoon hetzelfde zijn (bij gelijke maat binnen één type), vaak wel dat dames maten (dus dameskleuren) van XS tot L lopen en de herenkleuren van S tot XL).
Reden 1 was dat, in de praktijk, de vrouwen onderling meer verschillen dan mannen vs vrouwen. En dat merken dan ook onderling verschillen door een andere geometrie. Dat had dan te maken met de uitgangspunten van het type/model, meer XC of meer trial, maar er zijn ook merken fietsen die hun Trial modellen meer een XC geometrie geven.
Reden 2 is dat de fabrikanten anders hun frames ontwerpen als vroeger. Vroeger was een kleinere maat dus exact hetzelfde model maar dan zoveel % kleiner. Nu ontwerpen ze elke afmeting van het frame apart zodat een klein frame dezelfde rijeigenschappen heeft als een groot frame.
Uitzondering is LIV, die heeft nog echt eigen frames tov de Giant maar dat was omdat ze groot zijn en heel veel frames produceren.
Wat de andere fabrikanten wel doen is een aangepast zadel, stuur en meestal een kortere stuurpen op een damesvariant.
Zijn advies was dan ook om te gaan proef zitten op verschillende (merken) fietsen en te kijken welke het beste al standaard zit als uitgangspunt.
Geeft weer wat om na te denken en mogelijkheden (aanpassen contactpunten).
Het is niet zo dat je op een dure fiets meteen goed zit. Het gaat van persoon tot persoon vaak om millimeters verschil en dat is dus persoonlijk. Daar kan geen enkele fabrikant op inspelen met een standaard fiets. Dan moet die fabrikant 10 miljoen verschillende 'standaard' fietsen maken.Side swipe schreef: ↑di 12 april 2022, 09:45 Ik vind het nogal een verschil (qua idee) of je nu een goedkope fiets koopt bij de Makro en daar dan e.e.a. nog moet verbouwen, of dat je een fiets koopt van tussen 3 a 4 mille. In het laatste moet het gewoon goed zijn/goed passen.
Hooguit mag je verwachten dat als je een fiets van 3-4 mille koopt bij een dealer, dat deze je goed op de fiets zet en eventueel ook achteraf nog wijzigingen aanbrengt.
En fietsen zijn zo bedacht dat je wijzigingen aan kunt brengen. Er is geen 'fout' als het gaat om de positie op de fiets, alleen rijdt een fiets anders als je anders op de fiets zit. En 'anders' kan ook betekenen dat je meteen op je bek gaat in de eerste bocht... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ten eerste weten we het hier beter dan vrijwel alle dealers!Side swipe schreef: ↑di 12 april 2022, 21:26 Vanmiddag had ze een fietsenwinkel (dealer van o.a. Cannondale en Giant/Liv) aan de telefoon gehad.
...
Reden 2 is dat de fabrikanten anders hun frames ontwerpen als vroeger. Vroeger was een kleinere maat dus exact hetzelfde model maar dan zoveel % kleiner. Nu ontwerpen ze elke afmeting van het frame apart zodat een klein frame dezelfde rijeigenschappen heeft als een groot frame.
...
En die reden 2 is ronduit bullshit, dat doet geen enkel merk. Wishfull thinking van de dealert... . (Heb ik ergens op het forum hier in een TLDR stuk onderbouwd, als je geïnteresseerd bent kun je het opzoeken/kan ik het voor je opzoeken).
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Side swipe
- All rounder
- Berichten: 102
- Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
- Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)
Graag! Ik weet hier niet zoveel vanaf dus ben wel blij met de leerzame reacties.Lars TB schreef: ↑di 12 april 2022, 21:31Ten eerste weten we het hier beter dan vrijwel alle dealers!Side swipe schreef: ↑di 12 april 2022, 21:26 Vanmiddag had ze een fietsenwinkel (dealer van o.a. Cannondale en Giant/Liv) aan de telefoon gehad.
...
Reden 2 is dat de fabrikanten anders hun frames ontwerpen als vroeger. Vroeger was een kleinere maat dus exact hetzelfde model maar dan zoveel % kleiner. Nu ontwerpen ze elke afmeting van het frame apart zodat een klein frame dezelfde rijeigenschappen heeft als een groot frame.
...
En die reden 2 is ronduit bullshit, dat doet geen enkel merk. Wishfull thinking van de dealert... . (Heb ik ergens op het forum hier in een TLDR stuk onderbouwd, als je geïnteresseerd bent kun je het opzoeken/kan ik het voor je opzoeken).
En uiteraard snap ik dat bij dealers toch ook opgaat van " wij van WC eend adviseren......."
- Side swipe
- All rounder
- Berichten: 102
- Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
- Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)
Zo bedoel ik het ook.
Mij idee was dat als een fabrikant dan ook logischerwijs geen specifieke dames versie levert dat bij zo'n fiets dan een dames zadel geleverd kan worden ipv heren. Aan de andere kant heb ik ook wel het idee dan een zadel een sluitpost is op de begroting, dus misschien moet al er maar vanuit gaan dat het standaard zadel in de werkbank verdwijnt voor een beter zittend model
Daar heb je gelijk in. Met die "losse" stuurpennen is het tegenwoordig wel makkelijker.Lars TB schreef: ↑di 12 april 2022, 21:27 En fietsen zijn zo bedacht dat je wijzigingen aan kunt brengen. Er is geen 'fout' als het gaat om de positie op de fiets, alleen rijdt een fiets anders als je anders op de fiets zit. En 'anders' kan ook betekenen dat je meteen op je bek gaat in de eerste bocht... .
Nu zeg je wel wat want de reden voor de zoektocht is dat ze haar huidige fiets (2de hands gekocht) niet fijn vind in de bochten.
Zelf er ook op gefietst en inderdaad, hele erge overstuur. Ook op asfalt. banden zijn goed, voorvork (SAG) ook.
viewtopic.php?f=4&t=151561&p=2618616#p2618616Side swipe schreef: ↑wo 13 april 2022, 10:23Graag! Ik weet hier niet zoveel vanaf dus ben wel blij met de leerzame reacties.Lars TB schreef: ↑di 12 april 2022, 21:31
Ten eerste weten we het hier beter dan vrijwel alle dealers!
En die reden 2 is ronduit bullshit, dat doet geen enkel merk. Wishfull thinking van de dealert... . (Heb ik ergens op het forum hier in een TLDR stuk onderbouwd, als je geïnteresseerd bent kun je het opzoeken/kan ik het voor je opzoeken).
viewtopic.php?f=4&t=151820&p=2624595#p2624595
Lang verhaal... . Stuur maar een berichtje als je er niets van snapt. Dat is namelijk begrijpelijk (dat je er niets van zou snappen). Ik moet nog eens een leesbare en begrijpelijke versie produceren. En een deel 3... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Geen dames geometrie dus. Zelfs een Annemiek van Vleuten, weliswaar wielrenster, maar toch op een fiets, geeft aan dat dat niet bestaat.
Dames fully is dus een fiets met vooral leuke kleurtjes.
Dat hadden mijn vrouw en dochter ook. Die zijn allebei bij een Bianchi geëindigd. Herenmodel, maar wel in de kleur celeste. Vonden ze een mooie kleur.
Ook zij hebben beide lange benen en een kort bovenlichaam.
Uiteindelijk heb ik, ondanks dat ze beide een 19" nodig hadden, een 17" model gekocht en ben toen met de lengte van de zadelpen en stuurpen aan de slag gegaan. Ben blij met deze keuze, ik heb het idee dat ze nu het meest aan deze opstelling hebben als ik zo hun positie op de fiets zie zitten. Had ik 19" gedaan, dan hadden ze te gestrekt gezeten met het zadel relatief te laag. Dan hadden ze geheid last van rugklachten gekregen tijdens het rijden.
Dames fully is dus een fiets met vooral leuke kleurtjes.
Dat hadden mijn vrouw en dochter ook. Die zijn allebei bij een Bianchi geëindigd. Herenmodel, maar wel in de kleur celeste. Vonden ze een mooie kleur.
Ook zij hebben beide lange benen en een kort bovenlichaam.
Uiteindelijk heb ik, ondanks dat ze beide een 19" nodig hadden, een 17" model gekocht en ben toen met de lengte van de zadelpen en stuurpen aan de slag gegaan. Ben blij met deze keuze, ik heb het idee dat ze nu het meest aan deze opstelling hebben als ik zo hun positie op de fiets zie zitten. Had ik 19" gedaan, dan hadden ze te gestrekt gezeten met het zadel relatief te laag. Dan hadden ze geheid last van rugklachten gekregen tijdens het rijden.
zoals eerder genoemd, speciale vrouwengeometrie is onzin. juiste framemaat en dan is er nog genoeg aan te passen, denk aan stuurpen en stuurbreedte. Wat Juliana (santa cruz) doet is wat kleinere framematen en anders afgestelde dempers voor kleine lichte personen. Ook gebruiken ze wat dunnere handvatten. En dan natuurlijk het belangrijkste, de kleuren