Boek voor beginnende mountainbikesters

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ja hoor daar kan nummer 2 ook nog in, dat noemen ze een stoma.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

TinaToertocht schreef:Is die er ook in Camelbak-variant?
Jep. :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
eline-fasteddie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Giant Talon 27,5 LTD

Tjeetje dat dat bestaat, haha.
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

Dat spiegeltje :lol:

Ohh, wacht… het is een dop!! :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

TinaToertocht schreef:
Dice Oldskool schreef:
Lees het maar , als ik het uitgegeven heb, en ik ben heel benieuwd of je de verschillen, behalve in kleding en fiets, kan ontdekken. :winkie:

Dat ga ik zeker doen, al is het alleen al om ook mijn vrouw op de mtb te krijgen.

Succes ermee Tina :-q
martine2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: do 23 april 2015, 14:58

Ik mountainbike sinds twee weken, en heb daarbij wel wat (nog steeds openstaande) vragen:
- Waar kan ik terecht voor goede informatie over het mountainbiken?
- Waar vind ik routes in de buurt, wat niet per se een route is van minimaal anderhalf uur?
- Wat is er allemaal te doen (clinics, wanneer kan je meedoen met wedstrijden)?
- Is het verantwoord om vanuit niet sporten meteen elke dag op de fiets te klimmen? Waar houd ik rekening mee (met lichamelijke dingen) als ik begin met mountainbiken?
- Wat is een goede uitrusting, zowel qua kleding als bijvoorbeeld een rekje om schoon te maken of verlichting?
- Dien ik speciale mountainbikekleding aan te schaffen of is wielerkleding ook goed? De mountainbikekleding is voor mij best 'lomp'.
- Ik heb per ongeluk mijn fiets op de verkeerde manier schoongemaakt, wat nu (er is ondanks dat ik nog zo voorzichtig was wat siliconenspray op de voorrem gekomen)?
- Is het schadelijk voor mijn fiets als ik mijn voorvork altijd op 'open' zet?
- Hoe ga ik om met mensen op het mountainbikepad (vooral mensen met honden, ik ben ervan overtuigd dat iedereen rekening moet houden met elkaar, maar vaak moet ik ondanks dat ik flink heb afgeremd, nog volledig op de rem omdat iemand zijn hond los laat lopen op het pad)?
- Is er iets van een etiquette voor mtb'ers onder elkaar?
- Waar laat ik mijn fiets als ik bijvoorbeeld op het terras ga zitten en fietsen niet zijn toegestaan?
- Wanneer moet ik mijn fiets wegbrengen voor een servicebeurt, waar breng ik mijn fiets naartoe?
- Bepaalde fijne zalfjes voor na het mountainbiken

Als ik nog op meer dingen kom, kom ik er nog op terug :lol: :P Succes!
reaction 67
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1893
Lid geworden op: ma 18 mei 2009, 19:57
Mijn mountainbike: Trek Superfly 6
Contacteer:

martine2 schreef:Ik mountainbike sinds twee weken, en heb daarbij wel wat (nog steeds openstaande) vragen:
- Waar kan ik terecht voor goede informatie over het mountainbiken? Hier, boek van Tinatoertocht
- Waar vind ik routes in de buurt, wat niet per se een route is van minimaal anderhalf uur?Welke omgeving?
- Wat is er allemaal te doen (clinics, wanneer kan je meedoen met wedstrijden)?
- Is het verantwoord om vanuit niet sporten meteen elke dag op de fiets te klimmen? Waar houd ik rekening mee (met lichamelijke dingen) als ik begin met mountainbiken? Rustig beginnen zodat je nog vol zinnen kunt praten
- Wat is een goede uitrusting, zowel qua kleding als bijvoorbeeld een rekje om schoon te maken of verlichting?
- Dien ik speciale mountainbikekleding aan te schaffen of is wielerkleding ook goed? De mountainbikekleding is voor mij best 'lomp'. Wielerkleding is goed, de lompe kleding die jij benoemd is denk ik freeride kleding
- Ik heb per ongeluk mijn fiets op de verkeerde manier schoongemaakt, wat nu (er is ondanks dat ik nog zo voorzichtig was wat siliconenspray op de voorrem gekomen)? Dit is niet erg als je je remschijven hierna maar schoonmaak met remmenreiniger.
- Is het schadelijk voor mijn fiets als ik mijn voorvork altijd op 'open' zet?Nee
- Hoe ga ik om met mensen op het mountainbikepad (vooral mensen met honden, ik ben ervan overtuigd dat iedereen rekening moet houden met elkaar, maar vaak moet ik ondanks dat ik flink heb afgeremd, nog volledig op de rem omdat iemand zijn hond los laat lopen op het pad)? Snelheid terug nemen en vriendelijk blijven.
- Is er iets van een etiquette voor mtb'ers onder elkaar?
- Waar laat ik mijn fiets als ik bijvoorbeeld op het terras ga zitten en fietsen niet zijn toegestaan? Op slot in of aan de auto/fietsenrek
- Wanneer moet ik mijn fiets wegbrengen voor een servicebeurt, waar breng ik mijn fiets naartoe? Naar de lokale fietsenmaker, wanneer elk half jaar??, als er gebreken zijn, niet goed schakelt
- Bepaalde fijne zalfjes voor na het mountainbiken ????

Als ik nog op meer dingen kom, kom ik er nog op terug :lol: :P Succes!
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

De mi belangrijkste onderdelen ontbreken...

"Hoe bepaal je de juiste framemaat" (gerelateerd aan het soort gebruik) > natuurlijk zal een goede LBS hier in adviseren (is alleen jammer dat er maar heel weinig LBS'sen de juiste kennis hebben)
"Impact van geometrie op rij-eigenschappen" > natuurlijk zal een goede LBS hier ook in adviseren (is alleen jammer dat er maar heel weinig LBS'sen de juiste kennis hebben)
"De onzin van specifieke vrouwenfietsen" (als je de spelregels kent krijg je met een herenmodel meer waar voor je geld zonder enige concessie te doen)
StAlTiCa
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

martine2 schreef:Ik mountainbike sinds twee weken, en heb daarbij wel wat (nog steeds openstaande) vragen:
- Waar kan ik terecht voor goede informatie over het mountainbiken? hier op het forum
- Waar vind ik routes in de buurt, wat niet per se een route is van minimaal anderhalf uur?
mtb routes.nl
- Wat is er allemaal te doen (clinics, wanneer kan je meedoen met wedstrijden)?
Fietsfit/start2bike;wordt op meerdere plaatsen gegeven. Clinics kan volgen bij b.v. mtbclinic. Wedstrijden kan je zo mee beginnen in de funklasse
- Is het verantwoord om vanuit niet sporten meteen elke dag op de fiets te klimmen? Waar houd ik rekening mee (met lichamelijke dingen) als ik begin met mountainbiken?
- Wat is een goede uitrusting, zowel qua kleding als bijvoorbeeld een rekje om schoon te maken of verlichting?
- Dien ik speciale mountainbikekleding aan te schaffen of is wielerkleding ook goed? De mountainbikekleding is voor mij best 'lomp'.
- Ik heb per ongeluk mijn fiets op de verkeerde manier schoongemaakt, wat nu (er is ondanks dat ik nog zo voorzichtig was wat siliconenspray op de voorrem gekomen)?
- Is het schadelijk voor mijn fiets als ik mijn voorvork altijd op 'open' zet? daar is ie voor bedoeld
- Hoe ga ik om met mensen op het mountainbikepad (vooral mensen met honden, ik ben ervan overtuigd dat iedereen rekening moet houden met elkaar, maar vaak moet ik ondanks dat ik flink heb afgeremd, nog volledig op de rem omdat iemand zijn hond los laat lopen op het pad)?
- Is er iets van een etiquette voor mtb'ers onder elkaar?
- Waar laat ik mijn fiets als ik bijvoorbeeld op het terras ga zitten en fietsen niet zijn toegestaan?
- Wanneer moet ik mijn fiets wegbrengen voor een servicebeurt, waar breng ik mijn fiets naartoe?Het liefst naar een mtb/race speciaal zaak; daar is vaak net wat meer kennis dan bij de gewone fietsenboer
- Bepaalde fijne zalfjes voor na het mountainbiken Assos heeft fijne zalfjes voor tijdens en na het fietsen. (er zijn ook wel andere, maar Assos bevalt mij het best)

Als ik nog op meer dingen kom, kom ik er nog op terug :lol: :P Succes!
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
TinaV
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 10 maart 2014, 16:59
Contacteer:

Superleuk idee! Ik zat er aan te denken een blog over te beginnen maar het is er tot dusver nog niet van gekomen. :)

- Misschien is het een idee een aantal routes in je boek op te nemen waar ook MTB-verhuur is? Zodat de vrouwen die nog een fiets moeten kopen het toch eens kunnen proberen of voelen hoe een bepaalde (maat) fiets rijdt?

- Bepaalde apps waarmee je familie/vrienden kunnen zien waar je uithangt als je in je eentje fietst. Ik geef sinds kort (nadat ik een flinke klapper had gemaakt die achteraf gezien best slecht had kunnen aflopen) door waar ik ben als ik in m'n eentje op pad ga.

- Hoe een MTB achterin je auto te gooien (m.a.w. hoe je voor- en eventueel achterwiel uit je fiets te halen en weer terug te plaatsen.)

- De eeuwige SPD of flats discussie? En dan is een lijstje verkooppunten waar ze flats in vrouwenmaten verkopen ook geen overbodige luxe, ik heb gemerkt dat die vrij schaars zijn (vooral als je de Teva's niet past)!
Mogura
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 16 april 2017, 15:53
Mijn mountainbike: Cube Acid

Is dit boek er ooit gekomen? Heb even snel gegoogled maar kan zo gauw niks vinden...
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Lees gewoon alles van Tina op het forum dan heb je meer leesvoer dan een boek. :lol:

Ben benieuwd of Tina zich weer eens meldt.
Gebruikersavatar
eline-fasteddie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Giant Talon 27,5 LTD

Ik was ook even benieuwd of het boek er gekomen is...
Had het graag willen lezen.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

TinaToertocht schreef:
Bowiex schreef:Er komt mij eigenlijk maar 1 ding naar boven van het DvB avontuur in de Schaak afgelopen januari.
Zorg dat er geplast is voordat je met de auto vertrekt en voordat je aan de route begint..... :lol:
Ralf, de boswachtert, moet gewoon zo'n Dixie aan laten rukken als die piesdames weer komen fietsen. :lol:
Dus voor de volgende keer; Koffie, vlaai, Dixie......

Nu kwam ik laatst stom toevallig dit artikeltje tegen. (weer even gezocht met bing, maar google kan ook :-D )
http://marijndevries.nl/plassen-doe-je-zo/" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder zijn mijn tip's aan de dames:

Als je net begint of sowieso rijd met je vriend/man/kennis en je bent hem na drie bochten al kwijt laat maar rijden hij wacht vanzelf wel ergens op je. Ga niet krampachtig hem proberen bij te houden daarmee is het voor jou niet leuk, snelheid komt later vanzelf wel. (en misschien snap hij de hint dat hij zich een beetje in moet houden)

Laat je bij een clinic niet intimideren door het haantjesgedrag van sommige mannen. (al is mijn ervaring wel dat de mannen die het wel even zullen laten zien op hun plaat gaan en de dames in het groepje keurig de oefening rijden omdat zij wel geluisterd hebben naar de trainer) Wordt je toch een beetje onzeker van "de mannen" niet doen relax! Schijt aan hebben. Of volg een "ladies only" clinic.

* edit, zit ik enthousiast wat te tikken, zie ik nu pas dat het al een topic is uit 2015. :o Dan zal het boekje er ondertussen toch wel eens zijn?
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Ruudjoo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 21 juli 2015, 11:11
Mijn mountainbike: van Tuyl 26 inch frame/shimano SLX 1x12; en nu verder racefietsgek aan het worden (sorry)

Wellicht nuttig een verwijzing op te nemen naar boeken over de fietstechniek ; bijvoorbeeld de Fiets.nl special over sleutelen aan racefiets en MTB. Slechts 9,95 en een en al foto's.
Ik ben eigenlijk te oud, maar ik wil toch af en toe een bospaadje in of een trail proberen met de mountainbike, maar zit ook veel op de racefiets.
En ik vind sleutelen leuk.
Plaats reactie