Boek voor beginnende mountainbikesters

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

Ladies,

Ik ben bezig de laatste hand te leggen aan mijn boek; Mountainbiken voor beginnende vrouwen.

Graag zou ik nog van jullie willen horen wat jullie absoluut aan informatie in het boek zouden willen zien, als jullie een beginner zouden zijn. Informatie die jij écht gemist hebt, toen je begon. Waarvan je achteraf denkt; 'Goh, had iemand me dat gelijk verteld, dat had een hoop pijn/ergenis/leed/afhaakmomenten....whatever....kunnen besparen.
Dit als check, of ik volledig ben geweest in mijn boek.
Ik heb getracht alles, wat in mijn optiek noodzakelijk was, zo goed mogelijk te beschrijven maar natuurlijk wel vanuit mijn eigen referentiekader.

Mannen die dit lezen en zich nog een leuke/pijnlijke beginnersanekdote kunnen herinneren, wegens een hiaat in bikerkennis, zijn ook zeker van harte welkom met hun reacties.

De onderwerpen die onder andere aan bod komen; Fietskeuze-Kleding/Gear-De eerste keer op de bike (waar moet je allemaal aan denken)-Bikersvoer-Techniek- Verschillende vormen van georganiseerd mtb/wedstrijden-Gadgets (bv Garmin-camera)-Onderhoud/Pech onderweg-Medebosgebruikers- Fietsen met andere bikers.

Ik hoor graag van jullie in dit topic!

Groetjes,
Tina
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

TinaToertocht schreef:Ladies,

Ik ben bezig de laatste hand te leggen aan mijn boek
Waarom verbaast dit mij niet ... :winkie: :-q

Ik heb geen tips voor je, maar wens je wel het allerbeste toe met de 1e uitgave :-q

groetels !

Remy
Gebruikersavatar
Dtcrobin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 8 januari 2014, 00:45

Die zin: "mountainbiken voor beginnende vrouwen"…

Die vrouwen die gaan mountainbiken, waar zijn die eigenlijk mee aan het beginnen? Just curious :bier:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik ben wel nieuwsgierig wat een beginnende vrouw dan verschilt in een beginnende man uitgezonderd de kleding en wellicht de fiets.
Gebruikersavatar
eline-fasteddie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Giant Talon 27,5 LTD

Oh ik kan nog wel wat dingen 'verzinnen' die nu bij me opkomen;

houd ik de groep niet op met mijn langzame aarzelende fietsstijl?

hoe wordt ik sneller, door intesnief/snel te trainen of door extensief te trainen?

hoe moet ik (zonder angst) afdalen

hoe rijd ik het beste door mul zand

wat neem ik mee op een ritje aan gereedschap

wat neem ik mee aan eten/drinken

kwa kleding; wat schaf ik als eerst aan (ik heb nu schoenen en een korte broek met zeem aangeschaft, om mee te beginnen, de rest vul ik aan met hardloopkleding, wat ik nu in huis heb)


Succes met verder schrijven!
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Wat ik me vroeger het meest afvroeg: waar vind ik vrouwen met dezelfde interesse zonder lid te hoeven worden van een club
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Er komt mij eigenlijk maar 1 ding naar boven van het DvB avontuur in de Schaak afgelopen januari.
Zorg dat er geplast is voordat je met de auto vertrekt en voordat je aan de route begint..... :lol:
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

Dtcrobin schreef:Die zin: "mountainbiken voor beginnende vrouwen"…

Die vrouwen die gaan mountainbiken, waar zijn die eigenlijk mee aan het beginnen? Just curious :bier:
:lol: Was dat weer Noord-achterhookse zinsbouw?
Je bent blond of je bent het niet....
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

Dice Oldskool schreef:Ik ben wel nieuwsgierig wat een beginnende vrouw dan verschilt in een beginnende man uitgezonderd de kleding en wellicht de fiets.
Ik denk dat ik de materie anders benader, als vrouw. Boeken over mountainbiken zijn er zat, even de duitstalig en engelstalige meegerekend. Maar een nederlands boek over mountainbiken, geschreven door een vrouw, voor vrouwen, dat bestaat bij mijn weten nog niet (wel voor de racerts onder de dames). Aangezien 'de mountainbikende vrouw' enorm in opkomst is, speel ik daar op in.

Lees het maar , als ik het uitgegeven heb, en ik ben heel benieuwd of je de verschillen, behalve in kleding en fiets, kan ontdekken. :winkie:
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

eline-fasteddie schreef:Oh ik kan nog wel wat dingen 'verzinnen' die nu bij me opkomen;

houd ik de groep niet op met mijn langzame aarzelende fietsstijl?

hoe wordt ik sneller, door intesnief/snel te trainen of door extensief te trainen?

hoe moet ik (zonder angst) afdalen

hoe rijd ik het beste door mul zand

wat neem ik mee op een ritje aan gereedschap

wat neem ik mee aan eten/drinken

kwa kleding; wat schaf ik als eerst aan (ik heb nu schoenen en een korte broek met zeem aangeschaft, om mee te beginnen, de rest vul ik aan met hardloopkleding, wat ik nu in huis heb)


Succes met verder schrijven!
Thanx, Eline! Ik heb volgends mij al je punten er in zitten, is even een goede check.
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

maaf2 schreef:Wat ik me vroeger het meest afvroeg: waar vind ik vrouwen met dezelfde interesse zonder lid te hoeven worden van een club
Goed idee Maaf, ik verwerk dat even wat uitgebreider in het boek, had het nu summier genoemd.

Voor de dames die zich dit nu afvragen.......

Datzelfde punt hadden wij hier ook rond de Montferlandse bult en het antwoord is; zelf een 'club' starten.
We gebruiken een FB-pagina als platform. '
Iemand maakt een evenement voor een rit aan, en wie kan en zin heeft, komt.
We hebben een vast vertrekpunt.

In het begin dachten we een formele club op te zetten met alle toeters en bellen, clubkleding-contributie-inschrijvenkvk....you name it. Zeg maar als ; KEK!, rond Arnhem gestart is.
Maar de stuk of 20 vrouwen, die nu met enige regelmaat rijden, hebben geen behoefte aan dat soort bijzaken/verplichtingen, blijkt.

De vrouwen die nu bij de 'club' zitten weten van de 'De Dames van Bergh' (zo heten we) doordat ze dat van de plaatselijke fietsenmaker hebben gehoord, hier op het forum hebben gelezen, mond-op-mond-reclame, en we spreken zelfs dames op de route aan en vertellen over de club. Misschien dat we nog een keer een stukje zetten in een plaatselijk krantje, maar zo loopt het ook heel aardig.

Er zijn zelfs al tien dames van de club met elkaar een weekendje in de Eifel wezen fietsen. Was een groot succes!

Dus maak een FB-pagina aan, maak wat reclame bij plaatselijke fietsenzaken, krantjes en je hebt er zo een stuk of wat bij elkaar. Er is dan vaak iemand die wel kan, als jij graag wil fietsen.

We merken wel dat veel vrouwen toch schroom hebben om mee te fietsen, omdat ze bang zijn dat ze de conditie of techniek niet hebben. Daarom hebben we Eline gevraagd, die zelf lekker fanatiek is, maar nog niet zo lang fietst, om extra beginnersritten als evenement aan te maken op FB. De snellere rijdsters doen dan bewust niet mee. Die racetijden op Strava schijnen nogal intimiderend te werken. :lol:
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

Bowiex schreef:Er komt mij eigenlijk maar 1 ding naar boven van het DvB avontuur in de Schaak afgelopen januari.
Zorg dat er geplast is voordat je met de auto vertrekt en voordat je aan de route begint..... :lol:
Ralf, de boswachtert, moet gewoon zo'n Dixie aan laten rukken als die piesdames weer komen fietsen. :lol:
Dus voor de volgende keer; Koffie, vlaai, Dixie......
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Past vast in een bidonhouder. :roll:

Afbeelding
Gebruikersavatar
eline-fasteddie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Giant Talon 27,5 LTD

TinaToertocht schreef:
eline-fasteddie schreef:Oh ik kan nog wel wat dingen 'verzinnen' die nu bij me opkomen;
.....knip.....
Succes met verder schrijven!
Thanx, Eline! Ik heb volgends mij al je punten er in zitten, is even een goede check.

Mooi zo. Ach je bent zelf ook ooit begonnen, dus zullen je wel een aantal punten bekend voorkomen...


Ik vond, toen ik in een vorig leven met hardlopen begon, een boek speciaal voor hardlopende vrouwen geschreven, wel leuk. Alsof je gewoon meer herkenbare punten tegenkomt. :)
TinaToertocht
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 986
Lid geworden op: ma 8 oktober 2012, 12:00

Bergbike schreef:Past vast in een bidonhouder. :roll:

Afbeelding
:lol: Is die er ook in Camelbak-variant? Heb geen bidonhouder meer.
Plaats reactie