Dames mtb zadel

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
Vonnie
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 24 november 2010, 21:38
Mijn mountainbike: Koga X29-Runner(staat stil), Kona Unit SS(mag er soms uit),Trek Farley 9,8(moet altijd mee!)

Ik wil wat ideeën op doen voor een nieuw dames zadel. Graag 1 waar ik na 50 km ook nog goed op zit. Ik weet dat het persoonlijk is... maar ben benieuwd waar jullie mee rijden. Ik heb nu een fizik Vesta.
Kiwikirs
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 4 juni 2014, 14:26
Mijn mountainbike: Salsa Spearfish & Cube Stereo

Ik heb Specialized zadels, bevallen mij erg goed. Maar je zegt het zelf al, dat is nogal persoonlijk :wink:

Bij een beetje goede fietsenzaak mag je vast het zadel omruilen als hij niet bevalt.
Succes!
Eleanora
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: di 5 april 2016, 17:51
Mijn mountainbike: Canyon Nerve

Ik heb een Donna gel flow van Selle Italia. Erg tevreden mee.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mijn vrouw rijdt met een Selle Royal Ellipse Atlethic. Is vrij zacht maar zij zweert erbij (50km ritten geen probleem)
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

Laat een zadel aanmeten bij een fietsenzaak, zeker voor vrouwen erg belangrijk.
Mijn vrouw rijd al jaren met een SQLab 610 15cm, van trainingsritjes tot marathons. Nogmaals een zadel is zeer persoonlijk, bij de meeste fietsenzaken mag je een periode proefrijden.
O ja, zadelpijn kan ook het gevolg zijn van te weinig fietskilometers, na verloop van tijd kan je langer pijnvrij op een zadel zitten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16708
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een zadel is zo persoonlijk dat je moeilijk iemand anders kunt adviseren.
Soms zit je goed op een zadel waarvan je dat eigenlijk niet verwacht had.

Toen ik voor mijn vriendin haar eerste fiets opgebouwd had had ik gekozen voor een specifiek dameszadel van BBB. Een tikkeltje breder model, met gleuf. Na een paar ritjes om te wennen en beetje finetunen met de afstelling bleef ze er toch niet echt prettig op zitten.
Toen stelde ik voor een keer een van mijn zadels te proberen, een Fizik Vitesse. Dat is wel een damesmodel volgens Fizik, maar dat is eigenlijk niet te zien. Het is gewoon een vrij slank zadel, en ook niet heel soft.

De eerste rit op dat zadel, een km of 50 was meteen een succes: pijnvrij!
Dus niet het zadel dat er op het oog het comfortabelst uit zag bleek het beste, maar juist een veel sportiever model... Dit ondanks het feit dat ze geen geoefende fietster was, maar een recreant die maar af en toe een ritje deed.

Ik denk echt dat de enige manier om te bepalen of een zadel iets voor je is, is gaan testen. Er zijn genoeg winkels die testzadels in huis hebben die je mee kunt krijgen voor een paar ritjes. Waar een ander goed op zit zegt helemaal niks over wat voor jou gaat passen...
Zelf ben ik er wel achter dat zadels met gleuf en te platte zadels voor mij niet werken. Die kennis kwam na -in vele jaren fietsen- behoorlijk wat verschillende zadels gehad te hebben.

En onderschat ook het belang van een goede broek niet!
Ook daarin heb ik heel wat geprobeerd en (helaas :-( ), het loont doorgaans wel om daar wat meer geld aan uit te geven.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie