Women of a certain age

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Mrs. Vibemaker
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 12:30

Hallo allemaal,
Ik ben sinds vandaag nieuw hier en stel me graag even voor. Mijn naam is Juliette en ik ben zo’n 4,5 jaar geleden begonnen met mountainbiken. Ik rijd op een fiets die mijn man (zelf een zeer fanatiek fietser) eigenhandig heeft gebouwd, met een frame van Drössiger, in een mooie paarse kleur (hij heet Purple reign, en nee dat is geen spelfout :P ). Mijn niveau is zeker geen beginneling, maar ook weer niet gevorderd. Ik fiets vnl in het voorjaar en de zomer.
Ik ben begin april 50 geworden, dat brengt me meteen op de titel van dit onderwerp. Ik ben nl heel erg benieuwd hoeveel vrouwen op het forum er ook al ‘wat ouder zijn’, maar voor wie dat geen belemmering is om lekker te blijven fietsen. Voor de duidelijkheid: met mijn leeftijd zit ik weliswaar ruim in de categorie ‘middelbare leeftijd’, maar zo voel ik me niet. Naast mtb-en loop ik hard (door een hardnekkige achillespeesblessure helaas niet meer zo intensief) en ga ik 2x per week naar de sportschool voor een training die een combi is van kracht en conditie.

Het valt mij op, dat de vrouwen die ik tegenkom op de mtb-routes, over het algemeen jonger zijn dan ik. Maar ik kan me niet voorstellen dat er niet meer vrouwen van 45+ zijn, vandaar dit onderwerp. Ik ben benieuwd!
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mrs. Vibemaker op za 11 mei 2019, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hebin029
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 661
Lid geworden op: za 28 juli 2007, 16:28
Mijn mountainbike: Scott Scale 910, Rocky Mountain Element Team, GT Zaskar 1993, GT Zaskar LE 1995 en GT Zaskar 1997
Contacteer:

Ons dames mountainbike clubje bestaat uit 10 dames. Ik ben de jongste met 45, de oudste denk ik rond de 52. :D . We rijden op zondag op de Utrechtse Heuvelrug.
Gezellig biken en kletsen. Af en toe lekker doorvaren.

Daarnaast rij ik zelf ook graag op de racer. Dus vandaag lange toertocht gereden en morgen met de meiden lekker paar uurtjes crossen in het bos.
Gewoon heerlijk toch
Eerst doen, dan denken
Mrs. Vibemaker
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 11 mei 2019, 12:30

Ha, leuk om te lezen dat er zelfs een heel fanatiek clubje vrouwen van 45+ elke week op de fiets zit! Ik heb zelf gisteren met manlief de route Ede gefietst. Was echt genieten! Mooie route, met al dat uitbundige groen!
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik ben net 50 geworden en fiets (ultra)lange afstanden op de mtb, liefst singletracks. Afgelopen weekend een 2 daagse tocht gedaan mét overnachting (self suporting dus geen tocht van organisatie). Eerste dag 110 km en 2de dag 100 km op de mtb. Daarmee mag ik mijzelf wel sportief noemen volgens mij.

Daarvoor altijd hardlopen, lange afstand paardrijden (endurance), zwemmen, volleybal en waterpolo gedaan. Door een knie- en rugblessure (artrose) gaan die sporten niet meer en gaf de chirurg aan dat het tijd was om rustig te gaan fietsen :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mrs. Singletrackmastah, ook 50+, rijdt ook met plezier op de mtb.
Vroeger ook hardlopen, maar door artrose is ze, op advies vd orthopeed overgestapt naar de mtb.
Sinds onze verhuizing naar Spanje zijn de ritten korter maar technischer geworden.
Haar fiets ook wat aangepast aan de nieuwe omstandigheden. Dropper, langere voorvork, 203/180 remschijven, 1x11 versnellingen met 30t voorblad en 11-50 cassette.

Ik vind het heel fijn om mn sport/hobby met haar te kunnen delen.
Zij vindt het sportieve buitensporten erg fijn, geniet vd uitdaging, maar vooral vd natuur.

Vanwege de afstand zit een gezamelijk ritje er niet in, vrees ik...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Misschien valt het wel mee met hoe weinig -woman of a certain age- mountainbiken, en is het vooral perceptie. Allereerst, sportieve vrouwen schatten we wellicht jonger in. Een kettingrokende zonaanbiddende vrouw van 35 zal er ouder uitzien dan een sportieve vrouw van 50.

Daarnaast kan het tempo meespelen in een scheve perceptie. Het lijkt mij aannemelijk dat de volgende stelling -gemiddeld- opgaat: hoe groter het leeftijdsverschil, hoe groter het tempo verschil. Je haalt dan weinig vrouwen van dezelfde leeftijd in, en word er ook nauwelijks door ingehaald. En die jonge grietjes fietsen je juist om de oren. En dus zie je voornamelijk ellendige grietjes, die, omdat ze jou inhalen, ook nog eens een negatieve herinnering zijn. Blijft nog beter in je geheugen hangen ook. Ja, het is zwaar om een mens te zijn.

Je zou eigenlijk een zeer getrainde mannelijke 20-er moeten vragen wat hij waarneemt, die fietst de gehele populatie voorbij.

End of the day, gewoon lekker genieten. En dat je samen met die lieve, spontane, slimme, sportieve, eerlijke, grappige man kan fietsen is een zegen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bergbike schreef: vr 17 mei 2019, 12:48 ... lieve, spontane, slimme, sportieve, eerlijke, grappige man ...
Jij wilt Vibe zijn Scout voor heeeeeeel weinig overnemen?! :wink: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 17 mei 2019, 14:47
Bergbike schreef: vr 17 mei 2019, 12:48 ... lieve, spontane, slimme, sportieve, eerlijke, grappige man ...
Jij wilt Vibe zijn Scout voor heeeeeeel weinig overnemen?! :wink: :bier:
Past ie niet op :D

En nu moet ik even wat braaksel wegspoelen :bier:

On-topic maar weer. :-q
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1277
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

Ik ben 50 jaar en dat houdt me er niet van om fanatiek te mtb-en.
Ik rijd vooral technische tracks in de Ardennen (waar ik ook woon), de lol zit voor mij vooral in downhillen, hard omhoog fietsen interesseert me nu veel minder dan vroeger, alhoewel ik best nog goed vooruit kom voor mijn middelbare leeftijd, ik fiets genoeg jongeren eruit :lol:
Ik zie ook niet dat mijn leeftijd een probleem is, dus gewoon doen waar je zin in hebt :winkie:
Bikee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 14 februari 2019, 13:39

Ik ben een stuk jonger dan 50, maar als mijn gezondheid het toelaat zou ik heel graag doorgaan tot over de 50. Ik vind leeftijd sowieso geen belemmering om te sporten, integendeel hoe meer je in beweging blijft, hoe fitter je blijft. En inderdaad vrouwen – en trouwens ook mannen – die heel hun leven gesport hebben blijven er beter en jonger uitzien.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afbeelding


:lol: :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lars TB schreef: vr 31 mei 2019, 13:25 Afbeelding


:lol: :bier:
Wel weer jammer dat ze te voet de fietsen voortbewegen....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef: vr 31 mei 2019, 15:16 Wel weer jammer dat ze te voet de fietsen voortbewegen....
Tja, 50+... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Miss Jurf is 44 en fietst ook lekker.
Geen racebeest (gelukkig) maar heeft wel altijd lol op haar Spectral (140/150veerweg) tijdens toertochtjes en in de vakanties/tripjes in het bikepark op flow achtige trails.
Ik kan harder en verder, maar samen wat doen is ook erg gezellig dus ik pas vaak graag mijn tempo aan voor een gezamenlijke rit.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
cons
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 29 februari 2020, 18:37

Hoi, ik heb me net op deze site aangemeld, en de vraag die jij stelt of er meer vrouwen van middelbare leeftijd mountainbiken, ja ze zijn er wel, ikzelf ben 53 en vrij sportief met allerlei sporten, maar zelf kom ik weinig vrouwen van mijn leeftijd tegen die op de mountainbike zitten, wat ik wel jammer vind want zou het best leuk vinden om samen met andere vrouwen te mountainbiken.
Plaats reactie