Vreselijke zadelpijn

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

houthakkertje schreef: ma 17 juni 2019, 09:00 :D nog steeds een hele brede smile op mijn gezicht. Gisteren weer 48km trail Brunssummerheide Schutterspark Schinvelderbos gefietst en geen pijn gehad, op de laatste paar km na toen voelde ik mijn kont botten maar dat mag. Wat kan fietsen dan opeens weer super leuk zijn. Enige wat ik nog wil zien op te lossen zijn de slapende handen :lol: zo genoten gisteren met mijn kids en vrienden. :-q 8)
Fijn dat het opgelost is :-q

Voor slapende handen zou je hier eens naar kunnen kijken: https://ergonbike.com/en/product.html?a ... b-42410005
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Dank je wel ik ga me er eens in verdiepen :-q :-q
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Of minder op je handen leunen.
Als ik vermoeider word merk ik dat ik ook meer ga 'hangen'. Maar als ik gewoon fit ben komt de stabiliteit uit mijn 'core' en heb ik mijn handen alleen aan het stuur om losjes te sturen of te voorkomen dat het stuur ineens om klapt
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De hoek van je stuur (backsweep en rise) moet ook bij jouw houding en jouw handen passen.
Door je stuur iets te kantelen(draaien) in de stuurpen kan je al een andere kek krijgen, die neutraler is tov je handen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Bikee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 14 februari 2019, 13:39

Dank je wel voor de leuke tip over speciale handvaten. Ook ik heb soms last van slapende handen, maar niet alleen tijdens het mountainbiken. Het overkomt me ook wel tijdens het autorijden... Minder steunen is een optie, maar mijn fysiotherapeut vertelde me dat het ook door een volledig verkeerde houding kon komen en meer specifiek van de rug. Iemand hier meer informatie over?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dit soort medische klachten zijn niet via een forum adequaat te diagnosticeren en uit te vragen.
Er zijn kunnen legio oorzaken zijn die je prima kunt testen, dus bespreek dat ff met je huisarts zou ik willen adviseren.
Met die gegevens zou een goede bikefitter met gedegen anatomisch/fysiologische kennis je zo op je fiets moeten kunnen zetten dat je geen klachten meer hebt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
BirgitteRiem
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 28 oktober 2018, 21:01
Mijn mountainbike: Wilier Triestina 110X

Fijn dat er zo een platform is, waar dit besproken kan worden.
Ik zelf heb er ook veel last van gehad.

Daarom ik contact opgenomen met een vrouwlijke pro en zij heeft mij wat goede tips gegeven, want óók de pro’s hebben er last van.

Zorg inderdaad dat je diverse zadels/ zadelvormen in combinatie met verschillende broekjes en zeempjes uittest. Een zadel testen kan bij de betere fietswinkels. Broekjes helaas niet, dus maakt dit wel een prijzige zoekactie, maar is het alles waard.

Een bikefitting zou ik niet per se aanraden, want zij maken gebruik van standaard maatstaven en ieder lichaam is anders.

Bij een goede zit zijn meerdere dingen belangrijk. Zorg dat je zadelhoogte goed afgesteld is, zodat je heupen niet van links naar rechts bewegen tijdens het fietsen en je dus redelijk stil met je bovenlichaam op de fiets zit.
Ik vind het persoonlijk prettig om met een lange strekking te fietsen, maar andere zitten liever wat lager.
Daarnaast is het belangrijk ook te kijken of je je zadel eventueel wat naar voren moet kiepen. Dit heeft met de stand van je heupen te maken.
Een foute zadelhoogte en kieping kan dus voor pijnlijke schuurplekken zorgen.

Een zadel met de juiste vorm, dus breedte en lengte en padding is ook een belangrijk onderdeel.
Hier komt het beste bijbehorende broekje en zeem weer bij kijken.

Ik ben uiteindelijk terecht gekomen bij een zadel, waarvan ik nooit gedacht had, dat dat het perfecte zadel voor mij zou zijn. Een Carbon Tune zadel met maar 3mm padding in combinatie met Castelli broekje met Progretto X2 zeem is voor mij de ideale combinatie en zorgt ervoor dat ik uren pijnloos kan fietsen. Zoals ik al zei, het is wat prijzig, maar levert mij heel veel plezier!

Daarnaast smeer ik altijd met chamois crème vor elke rit en smeer ik na het fietsen en het douchen met een desinfecterende crème in. Dit zorgt ervoor dat eventuele gevoelige plekjes meteen getackelt worden en je dus geen dagenlang een gevoelige plek hoeft te hebben.
Mocht je een bad hebben, is het aan te raden na een lange tocht even in bad te weken 😇

Ik hoop dat dit je verder helpt en je weer pijnloze tochten mag beleven! 🚵🏻‍♀️
#lovemywilier
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Fijn dat het opgelost is en dat je weer lekker kunt biken!
Over het algemeen begin je bij zadelshoppen met de afstand van de zitbotjes te bepalen. Dan ga je kijken hoe lang je erop gaat zitten. Zachte zadels zijn voor korte afstanden en hardere voor lange afstanden. En dan heb je nog zadles met uitsparingen en kuilen etc. Dus als je eenmaal een fijn zadel hebt kun je eens kijken wat dat nou zo goed maakt voor jou. Meet de breedte op, bepaal de hardheid en vorm en je kunt al een groot aantal zadels links laten liggen de volgende keer. Of koop er eenzelfde extra bij als reserve.

Kwa handvaten vind ik de dikke esi junky’s fijn. De rest bepaald je stuur (backsweep/upsweep) en hoe je handen op het stuur staan (houding en breedte). Handschoenen met gel op de juiste plek kunnen ook schelen.
life starts @ 150bpm...
Thernastaff
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: wo 18 maart 2020, 23:51

Deleted
Laatst gewijzigd door Thernastaff op wo 3 juni 2020, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

"En al de bevindingen gelden evengoed voor mannen, voegt Burt nog fijntjes toe" :o
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Plaats reactie