flat pedal schoen met zeer stijve zool

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Knakworstkweker

The Grim Ripper schreef: ma 2 november 2020, 19:58
RaMoNNeKe schreef: ma 2 november 2020, 19:44 Denk dat je in die maat iets beperkter bent in je keuze. FiveTen Impact Pro bv is wel zo stijf als een klomp :lol:
ik laat er nog maar ff stoeien :D :D :D en als het echt niet gaat koop ik wel een stel klompen op schiphol
Zweedse klompen van de boerenbond
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Elvander schreef: ma 2 november 2020, 19:18 Northwave trail/enduro typen hebben een harde zool
Zijn die niet allemaal Spd?
[/quote]

Hebben mogelijkheid voor SPD maar is afgedekt met een stevig plaatje dat goed blijft zitten.
Je kunt de zolen bekijken op de volgende link, van elke schoen is een foto van de zool beschikbaar:
https://www.northwave.com/ch-CH-en/Sell ... 01&fv0=8F7
Het gaat om de modellen Spider 2, Spider plus 2 en Enduro mid.
De anderen weet ik niet van hoe hard de zool is.
Laatst gewijzigd door Elvander op ma 2 november 2020, 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Elvander schreef: ma 2 november 2020, 20:16 Hebben mogelijkheid voor SPD maar is afgedekt met een stevig plaatje dat goed blijft zitten.
Je kunt de zolen bekijken op de volgende link, van elke schoen is een foto van de zool beschikbaar:
https://www.northwave.com/ch-CH-en/Sell ... 01&fv0=8F7
Het gaat om de modellen Spider 2, Spider plus 2 en Enduro mid.
Mijn ervaring met die plaatjes is kwalitatief uitermate teleurstellend...zeker icm een grovere zool waardoor je niet lekker op het pedaal zit. De pins komen nl nooit overeen met het profiel en vaak zijn de plaatjes uit een iets harder materiaal waardoor je meer op dan in de pins staat en het grip-effect te niet doen. Je (ik) stuiter dan letterlijk van de pedalen af in het bos.

Maar goed, dat is mijn ervaring, YMMV.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Totaal geen problemen mee met mijn ouder type Enduro Mid maar ik moet wel zeggen dat ik een behoorlijk fors pedaal (Blackspire Robusto) heb met veel vrij dunne pinnen. Plaatje voelt ook niet harder of anders dan de rest van de zool.

Met dikkere pinnen kan ik me dat op de pinnen staan wel voorstellen trouwens.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Probeer eens iets van ION of Shimano. Mijn ervaring zegt dat alle andere merken stijver lijken te zijn dan Five Tens tot nu toe.. Ik heb nog geen Impacts geprobeerd, maar die staan wel op m'n lijstje. Ik ervaar zelf tijdens lange afdalingen een vermoeide voet, iets dat ik bij stijvere schoenen voor klikpedalen niet heb. Probleem van stijvere flatpedal schoenen vind ik dan weer dat ze minder grip lijken te geven.
Silberbeard
All rounder
All rounder
Berichten: 140
Lid geworden op: ma 3 oktober 2016, 18:39
Mijn mountainbike: 2021 Rocky Mountain Instinct Powerplay C70 | 2013 Rocky Mountain Element | 2017 Stanton Sherpa

https://enduro-mtb.com/en/mavic-deemax- ... es-review/

Hier rijd ik al een tijdje mee. Heb ook een paar 5-10's. Voel duidelijk het verschil. De Mavics zijn iets stijver, maar hebben wel iets minder grip.
Basta Enduro Team 'We are Basta'
Basta Bikestore Huissen


Intense Carbine
Rocky Mountain Element
Stanton Sherpa
Rocky Mountain Instinct Powerplay
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Toevallig ben ik ook nét geswitched naar CB Stamp2 en Five Ten Freerider DLX.
Met die schoenen heb ik tot nu toe nog het gevoel dat ik veiligheidsschoenen aan heb, zo stevig zijn ze.
Maar de grip op de pedalen is wel prettig.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ik rijd op Vaude Moab, ook een stijvere zool dan FiveTen. Meerdere dagen achter elkaar naar beneden stuiteren op een hardtail heeft mij nog geen vermoeide voeten opgeleverd.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Er zit nogal veel verschil tussen alle modellen van FiveTen, dus laat je niks wijsmaken door mensen die zeggen "X is stijver dan FiveTen". Ik heb er een hoop versleten, de gewone Freeriders zijn niet erg stijf. De Freerider pro's die ze nu rijdt zijn een stuk stijver maar de Impacts die ik heb zijn veruit het meest stijf. Het zijn wel ontzettende lompe klompen.

Er zijn ongetwijfeld stijvere schoenen. Ik heb vernomen dat de Ride Concept schoenen behoorlijk hard zijn.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Makkelijk schreef: di 3 november 2020, 16:49

Er zijn ongetwijfeld stijvere schoenen. Ik heb vernomen dat de Ride Concept schoenen behoorlijk hard zijn.
Dat zijn ze.

Ik heb de 5-10 Trailcross, de 5-10 Freerider Pro en de Ride Concepts Wildcat die vergelijkbaar is met de Freerider. De Trailcross is het minst stijf, zowel zool als schoen. De F.R Pro staat qua stijfheid daar duidelijk boven. De RC Wildcat heeft imho een iets stijvere zool dan de F.R Pro maar de schoen in zijn geheel is stijver zonder in te boeten op comfort. Kwaliteit van RC schat ik op dit moment hoger in dan 5-10.
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

:-q :-q :-q :-q :D bedankt voor alle input. De maat zal mss nog de grootste uitdaging worden. De 5/10 die ze nu heeft is 36 2/3.....
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Dice Oldskool schreef: di 3 november 2020, 18:25
Makkelijk schreef: di 3 november 2020, 16:49

Er zijn ongetwijfeld stijvere schoenen. Ik heb vernomen dat de Ride Concept schoenen behoorlijk hard zijn.
Dat zijn ze.

Ik heb de 5-10 Trailcross, de 5-10 Freerider Pro en de Ride Concepts Wildcat die vergelijkbaar is met de Freerider. De Trailcross is het minst stijf, zowel zool als schoen. De F.R Pro staat qua stijfheid daar duidelijk boven. De RC Wildcat heeft imho een iets stijvere zool dan de F.R Pro maar de schoen in zijn geheel is stijver zonder in te boeten op comfort. Kwaliteit van RC schat ik op dit moment hoger in dan 5-10.
Ja op de zool na hoor ik eigenlijk alleen maar goeie dingen over RC. Maar die focus van reviewers op grippyness van de zool (en daardoor 5.10 boven alles) is waarschijnlijk enigzins overdreven, het is simpelweg het eenvoudigste punt om even flink op te letten bij een vergelijking tussen schoenen. Ik heb een paar Afton schoenen (flexibeler dan 5.10) en die zool is inderdaad ook iets minder grippy, maar echt meer dan zat grip hoor. Ook bij pedalen is het heel eenvoudig om alleen maar te focussen op grip, terwijl de meeste mensen prima weg komen met minder grippy pedalen als de Hope F20.

Als mijn 5.10's op zijn ga ik zéker Ride Concepts proberen!
Waar woke is, is vuur
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Voorheen altijd met de gewone Freerider gereden, maar sinds dit jaar overgestapt op de Pro versie.
Schoen is veel lichter en de zool een stuk stijver, je vouwt hem niet meer om je pedaal heen.
Vind alleen de grip wel iets minder van de pro, maar als je goed druk houdt is er weinig aan de hand.
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Freerider pro had ik na 4 maanden doorgesleten (de zool dan). Grip genoeg, maar duurzaamheid was niet zo best.
Daarna overgestapt op de Ride Concepts Livewire. Eigenlijk in meerdere opzichten een prettigere schoen dan de Freerider Pro. Duurzaamheid was ook iets beter, ongeveer 5,5 maand.
Nu draag ik de 5.10 / Adidas Sleuth. Een stuk goedkoper, net zo'n goede grip en iets minder stijf. Maar met grote flatpedals is dat totaal geen issue. Daarnaast lopen ze voor gewoon ook nog fijner ;)
Plaats reactie