Slapende handen

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Zijn er nog meer vrouwen die last hebben van slapende handen? Komt dit door het brede stuur? Hoe is dit op te lossen? Ik wordt er gek van en ben eigenlijk wel klaar met mtb omdat ik de klachten niet krijg opgelost en met pijn rijden elke rit is me de zin en het plezier echt overgegaan. :cry:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Wat heb je allemaal al geprobeerd om er vanaf te komen?

Als je het brede stuur verdenkt zou je tijdelijk een ander kunnen monteren, of je schuift de hele handel wat naar binnen om eens uit te proberen (remhendels, shifters en grips).

Het kan ook te maken hebben met fijnafstelling. Je stuur ietsje verdraaien in de stuurpen, naar voren of juist achteren kan al verschil maken.
Misschien leun je wat veel op je handen en zou een iets hoger of dichterbij staand stuur helpen (waarschijnlijk te bereiken met een andere stuurpen). Of je zadel staat een tikje teveel naar voren gekanteld, dan leun je ook sterk op je handen.

Dan is er nog de backsweep van het stuur, de mate waarin de einden naar achteren wijzen. De meeste sturen hebben 6~8 graden, maar er zijn ook sturen met 12 graden of nog meer. Die 12 graden backsweep vind ik wel prettig, maar dat is een persoonlijk iets.

De grips kunnen een rol spelen. Te hard of juist te zacht, te dun of te dik, zeg het maar.
Merken als Ergon en SQ-lab hebben ergonomische grips die meer steun geven. Kan helpen (let op, verschillende maten en ook de afstelling is belangrijk).

Handschoenen met gel kunnen wellicht nog wat betekenen, maar imo is de afstelling waar je eerst naar moet kijken. Een niet optimale afstelling compenseren met gel handschoenen is niet de manier.
En de ene handschoen met gel is de andere niet, het spul moet wel op de goede plek zitten en de juiste dikte en stevigheid hebben. Ik had vroeger een paar van Specialized die me erg goed bevielen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Er is een verschil tussen slapende en pijnlijke handen (ik heb na een km of 15 op vlakke tracks ook last van slapende handen maar die doen geen pijn).

Hoe breed is je stuur?
marcski
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 8 juli 2019, 19:45
Mijn mountainbike: Sonder Transmitter

Wat ook verschil maakt is, is of de tinteling plaatselijk op je hand is (binnen of juist buitenkant) of de hele hand.

Bij het laatste kan je naar de zitpositie kijken (en daar is zadelpositie inderdaad een belangrijke in), bij het eerste naar de draaiing van je stuur of de breedte
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

houthakkertje schreef: vr 5 februari 2021, 12:47 Zijn er nog meer vrouwen die last hebben van slapende handen? Komt dit door het brede stuur? Hoe is dit op te lossen? Ik wordt er gek van en ben eigenlijk wel klaar met mtb omdat ik de klachten niet krijg opgelost en met pijn rijden elke rit is me de zin en het plezier echt overgegaan. :cry:
Ik denk niet dat het een specifieke vrouwen klacht is.
Foute houding levert problemen op, ook als je een man bent.

Hoe breed is je stuur?
Vrouwen zijn vaak wat smaller dan mannen, waardoor het stuur voor de dames wellicht wat smaller moet, om ongemakken te voorkomen.
En standaard zijn sturen altijd te breed, omdat je er wel iets af kunt zagen maar niets bij kunt zagen ;)

Verder is een stuur niet recht, het heeft een stuur upsweep en backsweep.
Dor het stuur in de stuurpen te draaien (ka telen?) kan je daarmee spelen.
Zodat je je polsen neutraal op het stuur kunt plaatsen.
Heb je foto's van je handen op het stuur, boven en van de zijkant?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

houthakkertje schreef: vr 5 februari 2021, 12:47 Zijn er nog meer vrouwen die last hebben van slapende handen? Komt dit door het brede stuur? Hoe is dit op te lossen? Ik wordt er gek van en ben eigenlijk wel klaar met mtb omdat ik de klachten niet krijg opgelost en met pijn rijden elke rit is me de zin en het plezier echt overgegaan. :cry:
Is het alleen met fietsen, of ook stiekem met andere dingen? En wordt je er ook wakker van?
Een carpaaltunnelsyndroom komt nl nog al eens voor...zeker bij fietsers (en een te belastende houding helpt ook niet mee).

Antwoord van een van mijn vragen met ja beantwoord? --> via je huisarts naar de neuroloog.
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Dank jullie wel. We hebben al zoveel geprobeerd maar niks helpt. Mijn stuur is 70cm breedt. Bike fitting, meetingen enz enz zadelpijn, slapende handen ik wordt er gek van. 20km rit kan ik maken en verder kan ik t gewoon niet volhouden. Ik kan alleen nog maar hopen dat er eens een oplossing komt die wel gaat werken.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Het kan ook zijn dat je te gespannen op je fiets zit. Geen grapje, had ik ook in het begin. Kan gewoon komen door concentratie of een sterke focus. Je houdt je armen dan te stijf en misschien knijp je ongemerkt te hard in de handvatten.
Gewoon even op letten of je dat misschien doet. Meestal kun je je stuur een stuk ontspannender vasthouden. Toen ik dat deed, verdwenen mijn slapende handen als sneeuw voor de zon.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

+1
Op getrokken schouders laten zakken en niet teveel op je handen leunen. Check voor ontspannen armen en handen. Als het ware piano kunnen spelen met je vingers.

Succes met experimenteren.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Klinkt als een martelgang. Gewoon stoppen, er zijn genoeg andere leuke "buiten" sporten.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Heb ik ook last van gehad, en is alweer zeker een half jaar geleden dat ik het voor het laatst opmerkte. Ik realiseer me nu dat het dus ook spontaan weer is overgegaan want al die tijd op dezelfde fietsen blijven rijden zonder verandering in afstelling, wel stug door blijven gaan dus.
Bij mij was het typisch dat het met de pink begon, dan de ringvinger erbij, vervolgens middelvinger, en het zo verder de hand in trok max. tot aan de pols. Onderweg recht op het zadel zitten en met de hand schudden verlicht het enigszins.
Ik vermoed dat de oorzaak dan ok zat in gestremde doorbloeding, of anders (of ook) beknelde zenuwen.
Maar goed het kan overgaan of minder worden, vreemd dat ik achteraf helemaal niks kan duiden waardoor. Wat dat betreft heb je ook geen (^&%! aan deze post, behalve dat als je van fietsen houd niet te snel moet opgeven. Ik heb wel meer pijntjes gehad die ook spontaan weer ophielden, zelfs na lange tijd..
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

maverick76 schreef: di 23 februari 2021, 13:03 Klinkt als een martelgang. Gewoon stoppen, er zijn genoeg andere leuke "buiten" sporten.
Een martelgang? Toe nou, wat een advies. Dit is sowieso op te lossen, de vraag is hoeveel moeite doe je er voor.

Zit het in de zitpositie?
Je hebt veel op dit vlak geprobeerd, maar misschien nog niet het juiste. Bikefits werken matig bij MTB. Misschien moet je stuur hoger en dichter op je?

Of is het misschien een verkrampte houding?
Hoe stevig pak je je grips vast? Kan je wat losser op de fiets zitten?

Er zijn ook technische oplossingen voor stap 2 of gewoon een aanleg. Denk aan andere grips, betere afstelling voorvork of betere voorvork, carbonnen handlebar van oneup, tegenwoordig is er zelfs een stuur met vering er in!

Ik denk dat je het weleens in de laatste categorie zou kunnen moeten zoeken...
Waar woke is, is vuur
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Mw de Poldertoerist was ook bekend met dit probleem. Waarbij het deels te maken had met soms toch wat gespannen op de fiets zitten, maar uiteindelijk ook met de handvaten (en de stand daarvan) .

Een paar eenvoudige handvaten met een soort van Bar-end waren voldoende om er een einde aan te maken. Deze handvaten maken het namelijk mogelijk om af en toe van positie te wisselen (bijvoorbeeld op een wat langer recht stuk). En dat helpt natuurlijk enorm.

Omdat we haar fiets toevallig net 1,5 week geleden hebben verkocht heb ik er nog een foto van ook:
Afbeelding


op haar nieuwe fiets zitten weer soortgelijke handvaten en dat zijn deze : https://www.bol.com/nl/p/bbb-cycling-ha ... oductImage

Nou heeft ze de fiets nog maar net, en het was even afstellen in het begin, maar deze bevallen haar ook prima.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Goeie, mijn vriendin zweert om dezelfde reden ook bij bar ends!
Waar woke is, is vuur
Jannijm
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 6 februari 2021, 09:22
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR 2021

En omdat de sturen tegenwoordig zoveel breder zijn dan vroeger is het gebruik van bar ends op mountainbikes wel afgenomen. Mensen klaagden ook wel dat ze achter takken e.d. bleven hangen met de bar ends.

Een alternatief zouden dan spirgips kunnen zijn, vergelijkbaar met bar ends, maar dan aan de binnenzijde van de handvatten.

Afbeelding
Kona Hei Hei CR / Giant Revolt 0
Plaats reactie