klik pedalen die makkelijk/anders uitklikken

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Hallo,

Mijn vrouw wil gaan proberen met klikpedalen te gaan fietsen. Nu heeft ze dat vorig jaar ook geprobeerd met Shimano SPD pedalen. Dat beviel toen niet zo. Vooral het uitklikken was een dingetjes. Die zijdelingse beweging met de hak vind ze lastig om te maken. De pedalen staan overigens op de lichtste stand gedraaid.

Is er misschien een merk klikpedalen waarbij je op een iets andere manier moet uitklikken?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Crankbrothers pedalen klikken makkelijker in- en uit, met name de Eggbeaters. Ze hebben ook meer bewegingsvrijheid en je zit qua gevoel minder vast. Mijn vrouw zweert er ook bij ;)
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

https://www.magped.com/, zie ook:

https://www.mountainbike.nl/nieuws/2019 ... ro-pedalen

Waarin letterlijk staat dat je geen zijwaartse beweging hoeft te maken.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Magpeds zijn ook een goeie optie, zelf geen ervaring mee overigens. Bij eggbeaters moet je overigens wel zijdelings uitklikken, het gaat wel makkelijker dat bij SPD, dat wel. Wil ze eigenlijk wel ingeklikt rijden? Dat hoeft natuurlijk niet...
Robi-One
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: za 3 augustus 2019, 07:39

Welk type SPD plaatje heeft ze onder jaar schoenen? De SM-SH56 heeft meer vrijheid en klikt makkelijker uit, bijv. ook naar boven. De SM-SH51 zit vaster en heeft minder beweging.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Dank voor jullie ideeën!

Ze heeft wel met de juiste plaatjes getest.

Ik denk dat ik haar die Crankbrothers eens laat proberen. Die magneten zijn best prijzig en ik ben bang dat dat wat minder fijn werkt als er wat klei of modder tussen komt. Dat gaat de kleefkracht niet ten goede komen.

Crankbrothers heeft ook van die soort combipedalen. Niet die eggbeaters. Is daar ook mee te rijden op gewone schoenen voor als ze de kids een keer naar school brengt? Anders moet ze altijd de fietsschoenen aan doen.

Ze rijdt nu op flats maar ze wil een keer proberen om ingeklikt te rijden.
qrealm
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 13 mei 2020, 10:26
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base '20 & NS Metropolis 1 '16

Gaat wel als het gewoon over straat fietsen is maar ideaal is anders. Je raakt nog steeds eerst de clip veer voordat je het pedaalbody zelf raakt.

Ik rijd nu sinds een tijdje ook crankbrothers pedalen met easy release cleats en dat werkt ideaal vind ik, voel me er veel comfortabeler bij dan bijv standaard SPD en ik vind de hoeveelheid float (bewegingsvrijheid) in de pedalen ook heel fijn. Doet het wat meer voelen als flat pedals
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Volgens mij zijn dat de Double Shots.

Heb zelf de eggbeaters gereden en was daar erg tevreden over, maar ben juist overgestapt op flats.

Bij crankbrothers kun je de spanning van de veer niet bepalen, daar zit de release en float in het schoenplaatje. Release is hoe ver je de schoen moet draaien om los te komen (10 of 15 graden), float is hoeveel vrijheid je hebt om je schoen te bewegen als je ingeklikt zit (0 of 6 graden).
Let daar dus op als je die gaat bestellen.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Bij Shimano krijg je de schoenplaatjes erbij, bij Crankbrothers niet dan?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Test Pinkbike, clickpedalen:
Oa gescoord op hoe makkelijk in/uit te clicken.
https://m.pinkbike.com/news/buyers-guid ... -2021.html
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Anne Jan schreef: wo 7 april 2021, 21:40 Bij Shimano krijg je de schoenplaatjes erbij, bij Crankbrothers niet dan?
Jawel, maar bedoel ook dat je dat dus niet aan het pedaal kan verstellen. Dus als degene die er standaard bij zitten niet bevallen, dan moet je andere plaatjes kopen.
En dat zijn weer kosten die je liever van te voren wil weten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Anne Jan schreef: wo 7 april 2021, 21:08 Dank voor jullie ideeën!

Ze heeft wel met de juiste plaatjes getest.

Ik denk dat ik haar die Crankbrothers eens laat proberen. Die magneten zijn best prijzig en ik ben bang dat dat wat minder fijn werkt als er wat klei of modder tussen komt. Dat gaat de kleefkracht niet ten goede komen.

Crankbrothers heeft ook van die soort combipedalen. Niet die eggbeaters. Is daar ook mee te rijden op gewone schoenen voor als ze de kids een keer naar school brengt? Anders moet ze altijd de fietsschoenen aan doen.

Ze rijdt nu op flats maar ze wil een keer proberen om ingeklikt te rijden.
Voor je die uitgave doet even goed nagaan wat de reden voor die wens is.
Gaat er iets niet helemaal lekker met de huidige pedalen? Misschien is dat op te lossen zonder naar klikkers te gaan. Er spelen grofweg drie dingen een rol: pedaal, schoen, traptechniek. Misschien is er op een van die fronten nog verbetering mogelijk?

Klikpedalen hebben zo hun voordelen, net als flatpedals. En beide systemen kennen ook wat mindere punten (soms persoonsgebonden).
De slechtste reden voor een overstap zou iig zijn "omdat iedereen ermee rijdt". Dus vraag haar wat het probleem is, en wat ze verwacht van een overstap naar klikpedalen. Misschien ligt daar de oplossing niet en dan is het jammer van het geld.

Ter info, ik ben een ervaren fietser, en kocht mijn eerste klikpedalen (racefiets) begin jaren '90.
Na jaren spd op de mountainbike -dus ervaring genoeg- ben ik op een gegeven moment toch steeds meer met flatpedals gaan rijden, en nu wil ik alleen nog klikpedalen op de wegfiets. Op de mtb alleen nog flats...
Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat dat beter is, maar wel dat "niets moet" en met beide systemen kun je perfect mtb-en.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Bij de shimano pedalen kun je tension ook instellen. Zit stel schroefje op waarmee je de veer strakker + en losser - kunt zetten. Losser maakt het in en uit klikken gemakkelijker. Dit al geprobeerd.

Jaren met SPD gefietst. Iedereen deed het…. :winkie: Set flats van iemand gekregen en dacht laat ik het eens proberen. WIssel nu af op de HT tussen SPD en flats en merk dat ik steeds vaker de flats gebruik. Op de fully zitten ze standaard. Krijg wel eens opmerkingen op de flats op de HT, maar gaat erom wat ik fijnste vind fietsen en niet wat andere vind.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Mocht je voor de eggbeaters gaan, ik heb nog een setje eggbeaters 3 liggen (rood).
Gebruikt, maar in goede staat (geen speling oid). Plaatjes heb ik ook nog.

Mag je tegen een schappelijk prijsje overnemen of (tegen verzendkosten / komen halen in doetinchem) ook wel lenen om te testen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Wat een adviezen! Die Shimano SH-56 plaatjes klikken ontzéttend veel makkelijker uit. Als ze al SPD heeft, koop die dan gewoon.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie