Het Grote Women Specific Design topic !

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
aintsomeone
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: di 15 juni 2010, 09:31

Hoi Inno,

Ik heb geen ervaring met Cubes noch met lady frames. Maar zou het niet verstandig zijn je vrouw eerst eens te laten opmeten alvorens een fiets te gaan zoeken? Soms is een herenframe vrijwel even goed als een damesframe. En, hoe apart het ook mag zijn, de herenfietsen zijn vaak wat beter afgemonteerd maar vallen wel in dezelfde prijsklasse.
'Don't worry about your live cause if you hold it too close, you'll lose it'
MTBMijnhobby
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 10 augustus 2011, 16:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic WC Comp Carbon 2016

Ook even een echte women bike achterlaten die nu het trotse bezit is van mijn vriendin,Specialized Fate Comp 29" 2012:
Afbeelding
Niets is te steil voor hen die willen
Bianchi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: wo 19 juli 2006, 11:46
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8
Contacteer:

Nice!
:bier:
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Nicky1983 schreef:Wat ik vreemd vind is dat je voor een damesmodel meer betaalt en deze altijd slechter is afgemonteerd dan een herenmodel. Ik kan me voorstellen dat de ontwikkeling van nieuwe bikes iets meer geld kost, maar nu zijn er toch al zo lang damesmodellen op de markt, dat de prijs wat bijgesteld zou kunnen worden. Ik zal op dit moment altijd kiezen voor een herenmodel, de houding is sportiever en de afmontage is beter voor een lagere prijs.
Hoi, Hier ben ik het mee eens. Tien jaar geleden heb ik een Mtb voor mijn vrouw samen gesteld. Ze heeft voorheen met een oude fiets van mij gereden 58cm bovenbuis. Op deze fiets ben ik met de stuurpen lengte aan het spelen geweest tot dat ze een lekkere zit houding had. Ze is 1.70cm groot. Zodoende kwam ik uit op een 52,5cm bovenbuis. En een 12cm stuurpen. Dit was in die tijd heel gewoon. Ook heb ik haar blanco op laten meten door Snell op een beurs. Zij kwamen gelukkig op dezelfde waarden.

Nu begint eigenlijk het grote probleem voor de dames. Vind maar eens een frame met een horizontale bovenbuis van 52,5cm. De fiets wereld is vol van kreten over frame maten alleen hanteren zij een verkeerde maten tabel. Dit komt vooral naar voren bij de dames.
Beter zou het zijn als de fietsindustie over zou stappen naar een maten systeem van horizontale bovenbuizen. Hier zien de dames gelijk het verschil tussen de verschillende frames. (heren en dames) en ook de eventuele overeenkomsten. Zoveel verschil in geometrie zit er meestal niet tussen de twee. Ook kun je gewoon bij aanschaf van een nieuwe fiets afdwingen dat je dit zadel of andere dingen verandert wild hebben (voor de zelfde prijs). Zelfs het orginele dames zadel kan niet prettig zitten. Mijn vrouw kon het bv niet vinden op een Fizik zadel en vond het terry/ selle italia geweldig.

Nu rijd rijd ze alweer met veel plezier een heren Airborne Lucky strike van 2000. Met een bovenbuis van 52,5cm. En een heren Kona Hoss de luxe met een 55cm bovenbuis en 9cm stuurpen. Dus een xc vliegmachine en een Hummer.
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

Ik heb dit weekend voor mijn vriendin een 'dames'-model MTB in elkaar gezet. Ze had ~2 jr geleden een Bulls Copperhead gekocht (herenmodel dus). Mooie afmontage (XT), Reba vork, redelijke wielen. Het frame was echter aan de grote kant en zwaaaar (en erg lelijk :(( ). Twee weken geleden bij CRC een 2011 Kula Lisa frame 17" van Kona gekocht voor net geen 150 euri en de boel overgezet. Geometrie wel wat anders, iets compacter. Enige wat aangepast moest worden was de zadelpen (27.2 ipv zo'n dikke) en balhoofd (integrated). Daarnaast heb ik de deore crank vervangen door een 2e hands SLX crank en een paar mooie barends erop. Ik moet zeggen dat het geslaagd is en na een eerste ritje was ze er ook erg blij mee. Beetje klooien met lengte stuurpen en de hoogte ervan.
Al met al vielen de kosten mee. Bij de aankoop van de Bulls was er op dat moment toch twijfel tussen de Bulls (999€) en een Scott Contessa (die 700 euri duurder was, iets mindere afmontage als ik me goed herinner maar wel veel mooier). De kosten waren toen doorslaggevend.
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
homiafortuna
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 20:25
Mijn mountainbike: Trek

Toen ik zelf op zoek was naar een nieuwe mountainbike viel mijn oog op de Trek. Vond alleen de kleuren van de damesversie verschrikkelijk. Toen ik echter naar de maten ging kijken, viel mij op dat de kleine herenmaten dezelfde geometrie hadden als de damesfietsen. Ben dus voor de herenmaat gegaan, want die kleuren en afmontage bevielen mij veel beter. Heb er nog steeds geen spijt van. Prima fietsje.
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
onnerons
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 4
Lid geworden op: di 25 maart 2014, 22:53

Hallo allemaal,
Ik wil graag een 29er aanschaffen. Ik heb gekeken naar een specialized Jett (expert/hardtail) en een Rumor (€ 1699,00), een fully. Heeft iemand ervaring met een Rumor 29? Heeft iemand goede tips?
Kaatje M
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 3 april 2014, 22:28

Hoi, ik ben ook nieuw hier ! Vanaf januari stap ik wekelijks een of twee keer op mijn nieuwe Jett 29 ! Geen ervaring met de rumor, maar dus wel met de Jett. Ik vindt hem helemaal super rijden, maar dat komt denk ik vooral omdat ik nog nooit een fiets heb gehad die zo op mijn maat was afgesteld. Verder schakelt hij heel soepel en fietst het heel licht. Voor deze fiets had ik nog nooit in het terrein gereden behalve met onze landrover ;-) dus misschien is mijn ervaring niet zo relevant voor je ! Succes met je keuze !
Vlinder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 15:14
Mijn mountainbike: Focus Fat Boy

Ik heb een topic aangemaakt in 'Bike Advies', maar aangezien het om advies over een WSD gaat, even een linkje: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 3&t=112428" onclick="window.open(this.href);return false;
alvast bedankt voor het mee denken!
Franky070
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 1 juli 2014, 20:01

Ik heb volgens mijn fietsenwinkel een "onmogelijke bouw" voor een vrouwenfiets :P
1.80 m. en zou daardoot te snel last mijn rug krijgen?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Een onmogelijke bouw bestaat niet. Geen interesse om het een en ander aan te passen wel.

Hier misschien een hulpmiddel om je maat te bepalen. Ik zou vooral naar de horizontale bovenbuis kijken. HTT. Hiermee kun je de verschillende frames beter vergelijken. (bij de optie welk frame kun je Zion invullen)

http://www.vannicholas.com/framesizing.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Saskia81
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 7 mei 2014, 15:26

Ik ben ook 1,80 en heb ook een herenmodel, na ik was opgemeten heb ze mij dit geadviseerd ivm mijn lengte. En een vrouwen frame korter zou zijn.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

http://singletrackworld.com/columns/201 ... for-women/" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie