Wedstrijden; to do.. Or not to do...

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Plaats reactie
Irene
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: di 10 januari 2006, 23:45
Mijn mountainbike: Een mooie blauwe Trek

Nou, ik heb me ingeschreven voor Oss....... Iemand nog tips? :)
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

@Irene: wat voor tips wil je hebben ? Je eerste race ?
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
Irene
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: di 10 januari 2006, 23:45
Mijn mountainbike: Een mooie blauwe Trek

Eerste race ja. Elke tip is welkom ;) Ik zal eens in het wedstrijden stukje gaan kijken of daar iets staat over waar je aan moet denken en gegarandeerd gaat vergeten...
Michon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3935
Lid geworden op: vr 13 februari 2004, 01:23
Mijn mountainbike: TREK Topfuel 9.9ssl @9,7kg Madone 6.9 Di2
Contacteer:

Belangrijkste tip lijkt me: Lol hebben
En verder, deel je wedstrijd goed in.
WE BELIEVE IN BIKES
Look at the penalty for failure dude!

Fifth edition "Weekend Warempage" participant!!!
Gary'sGirl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 15:29
Contacteer:

Irene schreef:Eerste race ja. Elke tip is welkom ;) Ik zal eens in het wedstrijden stukje gaan kijken of daar iets staat over waar je aan moet denken en gegarandeerd gaat vergeten...
Volgens mij heb jij al aan wat marathons meegedaan, dus helemaal de eerste keer is het niet. :wink:

Voorbereiding wijkt op zich niet zo heel veel af:

* lekker optijd naar bed gaan (niet alleen de avond ervoor!) en goed uitgerust zijn
* goed/gezond eten en zorgen voor voldoende energie op de wedstrijddag (en ook de dagen ervoor)
* zorg voor voldoende drinken tijdens de race, en voldoende eten en drinken voor je herstel ná de race
* helm, schoenen, kleding etc. lekker de dag ervoor al inpakken, zodat je niet hoeft te haasten 's ochtends en dus dingen gaat vergeten
* zorg dat je fiets helemaal in orde is: reken erop dat alles wat versleten is tijdens de race sowieso kapot gaat, speel op safe!
* neem ruim de tijd voor parcours verkennen, kijk naar de verschillende lijnen die te rijden zijn, zorg dat je ze allemaal gereden hebt. Kijk of je met een 'ervaren' wedstrijdrijder mee kunt met verkennen, die je wat tips kan geven
* neem ook ruim de tijd om op te warmen; de één heeft maar 20-30 minuten nodig, de ander 45-60, whatever works for you. Maar zorg er iig voor dat je ademhaling en hartslag al een paar keer flink omhoog zijn gegaan, voordat je moet starten.
* schrik niet van de start en al die andere fanatieke meiden! :-D Rijdt zo hard mogelijk mee, maar neem ergens in die eerste ronde ff een moment waarop je je eigen ritme gaat zoeken/rijden.
* laat je niet gek maken door achterop komende mannen (of vrouwen), laten passeren waar het kan, niet opzettelijk in de weg gaan rijden, maar laat je niet van het parcours drukken! Jij rijdt ook gewoon een wedstrijd en hebt net zoveel recht om daar te rijden...
* blijf je eigen race rijden! 75 minuten is stiekem best lang als je hard aan het fietsen bent, laat je dus niet verleiden steeds mee te gaan met iedere tempoversnelling. Rijdt je eigen tempo, en als je denkt dat je in de laatste 1 a 2 ronden nog iets over hebt, gooi het er uit!

En de belangrijkste tip is al gegeven: HAVE FUN! :-q

Succes met je eerste race!

Grtz. Kiona.
Irene
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: di 10 januari 2006, 23:45
Mijn mountainbike: Een mooie blauwe Trek

Wow hele berg tips, bedankt!
Marathons heb ik inderdaad al een aantal gereden, maar dat is de eerste 10 km opwarmen en daarna alles op het gemakje proberen uit te rijden :) Ik ben benieuwd hoe een XC wedstrijd gaat bevallen. Inderdaad maar gewoon veel plezier hebben op het parcours met m'n fiets! :-q
Gary'sGirl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 15:29
Contacteer:

Irene schreef:Wow hele berg tips, bedankt!
Marathons heb ik inderdaad al een aantal gereden, maar dat is de eerste 10 km opwarmen en daarna alles op het gemakje proberen uit te rijden :) Ik ben benieuwd hoe een XC wedstrijd gaat bevallen. Inderdaad maar gewoon veel plezier hebben op het parcours met m'n fiets! :-q
Graag gedaan!
Heeft het nog geholpen? Hoe was het?

Ik heb je uitslag gezien, da's zeer netjes, voor een eerste wedstrijd! Maar, hoe heb je het zelf ervaren?
Irene
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: di 10 januari 2006, 23:45
Mijn mountainbike: Een mooie blauwe Trek

Het was super leuk!! Uitslag was ik erg tevreden mee, en het ging ook best wel lekker. Vooral het rustig starten was een goede tip. Lekker langzaam gestart en al na 7 minuten kon ik de eerste (of eigenlijk laatste) mannen inhalen.
Het parcours was echt superzwaar trouwens! Ook best wel technisch. Met het inrijden kon ik nog niet alles fietsen, toen eventjes geoefend met 2 scherpe bochtjes naar boven. Daar stond een meneer en die gaf me wat tips, dat werkte goed. Tijdens de wedstrijd heb ik ze wel kunnen fietsen :) (Dankjewel meneer als je dit leest ;) )
Op een gegeven moment werd ik gedubbeld door de eerste mannen en wat me opviel is dat die supernetjes waren met erlangs willen! Dan ga ik natuurlijk ook netjes aan de kant. Tijdens een marathon is dat wel eens anders, dan kunnen ze wel eens lomp doen of lopen chagerijnen.
Nog wel een keertje onderuit gegaan in de laatste ronde, maar ik geloof dat dat er een beetje bij hoorde gisteren...
Hoe was jouw DH wedstrijd gegaan in Groningen?
Gary'sGirl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 623
Lid geworden op: ma 28 november 2005, 15:29
Contacteer:

Irene schreef:Het was super leuk!! Uitslag was ik erg tevreden mee, en het ging ook best wel lekker. Vooral het rustig starten was een goede tip. Lekker langzaam gestart en al na 7 minuten kon ik de eerste (of eigenlijk laatste) mannen inhalen.
Het parcours was echt superzwaar trouwens! Ook best wel technisch. Met het inrijden kon ik nog niet alles fietsen, toen eventjes geoefend met 2 scherpe bochtjes naar boven. Daar stond een meneer en die gaf me wat tips, dat werkte goed. Tijdens de wedstrijd heb ik ze wel kunnen fietsen :) (Dankjewel meneer als je dit leest ;) )
Op een gegeven moment werd ik gedubbeld door de eerste mannen en wat me opviel is dat die supernetjes waren met erlangs willen! Dan ga ik natuurlijk ook netjes aan de kant. Tijdens een marathon is dat wel eens anders, dan kunnen ze wel eens lomp doen of lopen chagerijnen.
Nog wel een keertje onderuit gegaan in de laatste ronde, maar ik geloof dat dat er een beetje bij hoorde gisteren...
Hoe was jouw DH wedstrijd gegaan in Groningen?
Mooi zo! Goed om te horen dat het allemaal zo soepeltjes ging.. Nette klassering ook! En? Ga je 't vaker doen?

Mijn mini DH ging ook wel ok, eventually, na een wat moeilijke start... :wink: Maar er valt nog genoeg te leren op dat gebied!
V118505I
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 6 mei 2011, 23:02

Ik ben echt helemaal enthaussiast geworden!! Het lijkt mij wel leuk om eind van het seizoen er een of twee mee te rijden. Maar, waar zijn ze en is het op asfalt of onverhard? Kan je trouwens nog steeds met daglicentievstarten? Dacht ergens gelezen te hebben dat dit was oPgeheven nl
Veeteetje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 791
Lid geworden op: ma 21 juni 2010, 08:57
Mijn mountainbike: C'dale F-Si carbon 2, C'dale SuperSix Hi-Mod, C'dale Synapse

Dit topic zojuist ontdekt... geeft nog meer zin om volgend jaar te starten in de Funklasse wedstrijdjes van de Bergrace en de Dynasis competitie. Just for fun maar wel met het doel om géén laatste te worden.
Met het oog op dit soort wedstrijden ook de fully verkocht en een hardtail aangeschaft...
Ik kijk er erg naar uit!
QueenoftheStoneAge
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 8 december 2011, 23:57

Goed van jou! Ik bike al lang en vind het heel jammer dat er zo weinig vrouwen meedoen aan funklassewedstrijden. Daarom toch maar 'ns ingeschreven voor dit forum, wie weet helpt het als je weet dat je niet de enige bent die puur en alleen voor de lol meedoet (en natuurlijk voor het niet-de-laatste-plaatsklassement).

Goed begin: Egmond-Pier-Egmond, zaterdag 7 januari. Een strandrace dus zwaar, maar lekker strijden om het beste spoor uit de wind. En je fietst sowieso een klap mannen voorbij, dus da's alvast een goeie opsteker voor de volgende wedstrijden. Want dat is een voordeel van vrouw-zijn: met 80% van de spierkracht ben je dus wel heeeel erg goed bezig als je mannen voorbij fietst;-)

Ook leuk: de duathlons zoals die in Waalwijk en op Papendal (bij Arnhem). Bij de laatste doe ik heel waarschijnlijk mee. En met de eerste Bergrace, die ijs en weder dienende ook volgend jaar weer op de Wageningse Berg wordt verreden (toch, organisatie?). Altijd eind maart, dus begin maar alvast te trainen!

cu (zou leuk zijn)
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Veeteetje schreef:Dit topic zojuist ontdekt... geeft nog meer zin om volgend jaar te starten in de Funklasse wedstrijdjes van de Bergrace en de Dynasis competitie. Just for fun maar wel met het doel om géén laatste te worden.
Met het oog op dit soort wedstrijden ook de fully verkocht en een hardtail aangeschaft...
Ik kijk er erg naar uit!
Ik hoop niet dat dit je enige redenen waren om je fully te verkopen. Anders is het wel zuur als na de eerste wedstrijd blijkt dat het helemaal niets voor je is.
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Veeteetje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 791
Lid geworden op: ma 21 juni 2010, 08:57
Mijn mountainbike: C'dale F-Si carbon 2, C'dale SuperSix Hi-Mod, C'dale Synapse

tati schreef:
Ik hoop niet dat dit je enige redenen waren om je fully te verkopen. Anders is het wel zuur als na de eerste wedstrijd blijkt dat het helemaal niets voor je is.
Haha, nee hoor. Dat is niet de enige reden. Ik had het idee dat de fully wat traag was en aan de zware kant; elke aanzet op de hardtail is vooruit en elke aanzet op de fully lijkt voor een groot deel de grond in te gaan. Ik heb `vroeger´ ook een hardtail gehad en dat was een heerlijke fiets. Dan zul je jezelf afvragen waarom ik die verkocht heb: omdat ik ging veldrijden en een crossfiets nodig had.
Veeteetje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 791
Lid geworden op: ma 21 juni 2010, 08:57
Mijn mountainbike: C'dale F-Si carbon 2, C'dale SuperSix Hi-Mod, C'dale Synapse

QueenoftheStoneAge schreef:Goed van jou! Ik bike al lang en vind het heel jammer dat er zo weinig vrouwen meedoen aan funklassewedstrijden. Daarom toch maar 'ns ingeschreven voor dit forum, wie weet helpt het als je weet dat je niet de enige bent die puur en alleen voor de lol meedoet (en natuurlijk voor het niet-de-laatste-plaatsklassement).
Dat laatste hoop ik maar.
Ik heb lang genoeg op de weg gekoerst en dat was op een gegeven moment echt niet meer voor de lol. Zeker toen het heel goed ging, voelde ik zo´n enorme druk / verplichting op me om te moéten. En als `mogen trainen´ `moeten trainen´ wordt, is het eind in zicht. Overigens kwam ik er ook achter dat er meer in het leven is dan alleen maar fietsen... :-D
QueenoftheStoneAge schreef: Ook leuk: de duathlons zoals die in Waalwijk en op Papendal (bij Arnhem). Bij de laatste doe ik heel waarschijnlijk mee. En met de eerste Bergrace, die ijs en weder dienende ook volgend jaar weer op de Wageningse Berg wordt verreden (toch, organisatie?). Altijd eind maart, dus begin maar alvast te trainen!

cu (zou leuk zijn)
Ja!!! Die twee had ik inderdaad op mijn lijstje staan. :-D ZIN IN!!!
En de Bergraces ook!!! Leuk!!! Tot dan!!!
Plaats reactie