Dames, ervaringen gevraagd!

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

Crazygirl schreef:Ik ben nog bezig met het zoeken naar een goede bike. Wat mij juist niet mee zit is dat ik dus juist wel klein ben, als je kijkt naar de mannenmodellen zijn die vaak net even te groot,

Er zijn zover ik weet ook weinig bikeshops die damesmodellen hebben staan, omdat tja het is de waarheid, er in verhouding ook weinig dames zijn die mountainbiken het is dus niet zo dat je even makkelijk kan gaan testen of het nou beter fietst...
Er zijn ook niet veel fabrikanten die een echte vrouwen bikes maken, Specialized, trek geloof ik en dan weet ik het zo even niet. Of op laten meten? Ligt wel aan je budget, eventueel een frame op maat? Proberen bij een vrouwen bijeenkomst? Cube frames zijn vrij kort.
vipero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 11 augustus 2004, 14:09
Mijn mountainbike: Specialized Epic
Contacteer:

Nu die zijn er wel hoor. Alleen staan ze niet al te vaak in showrooms. Ook zitter er nogal wat merken tussen die vooral bij de Oosterburen en verzenders te krijgen zijn.

Naast Specialized en Trek biedt ook Cannondale en Scott specifieke modellen, al of niet volgeveerd.

Bij de duitse merken heb je onder meer Canyon, Red Bull, Ghost, Bergwerk,...

Dan heb je nog al die merken die een klein model bieden 15 à 14" en met een ander zadel en eventueel kortere stuurpen aan te passen zijn.

Maar pas op voor verkooppraatjes. Ook die zogenaamde ladybikes zijn niet altijd zo geschikt. Zeker niet als het loodzware basismodellen zijn met een onaangepaste basisvork.

Een lichte racevork, liefst op lucht, is zeer nutig voor de lichtere bikester.
Olga
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 1 maart 2003, 15:03
Mijn mountainbike: Cube ltd 3, Specialized dolce

Sensei schreef: Cube frames zijn vrij kort.
Misschien in vergelijking met andere merken, maar ik heb een 16 inch en ik heb ook soms het idee dat het frame iets te groot is (ben zelf 1.65). En cube heeft geen kleinere frames. Trek gaat zelfs tot 13 inch! Heeft iemand misschien een foto? ben benieuwd hoe dat eruit ziet. Past dat wel bij 26 inch wielen? of is dat een gekke vraag? :-?
vipero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 11 augustus 2004, 14:09
Mijn mountainbike: Specialized Epic
Contacteer:

Nochtans is de lengte van de bovenbuis 2 cm korter dan die van de Canyon 15"(XS) van mijn vrouw, een bike met damesgeometrie. Zo zie je maar dat je beter best kan nameten om te vergelijken.

Nochtans zit die Canyon voortreffelijk, mijn vrouw meet 1M60.

Is de stuurpen van de Cube misschien veel te lang?
Crazygirl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 9 juli 2003, 21:34
Mijn mountainbike: Scott Contessa 20

Ik heb de 13 inch van trek zien staan in een winkel, en dat ziet er dus echt klein uit!! Net een kinderfietsje!
Live your life Crazy!
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Precies wat je niet verwacht bij een 13" fiets zeker?
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Als je met 26"inch wielen je bovenbuis telkens korter gaat maken, ga je eens problemen krijgen omdat je met de schoenen tegen het voorwiel aan gaat komen.
Om toch kort te bouwen worden dan zitbuizen gemaakt die heel erg rechtop staan. Gevolg is dat je moeilijk gaat trappen.

Het is dus knap lastig.
Hier blijft gesmeten worden met hoogtes van frames, terwijl dat één van de minst belangrijke factoren is. Ter illustratie: de langste zadelpen is 430 mm en moet 10 cm in een frame steken. Een framehoogte van 15cm is daarom theoretisch genoehg om een bepaalde zithoogte te creeeren.
Nogmaals: proefrijden!
En met een dikke voorband bereiken de lichtgewichten een betere vering dan met de meeste voorvorken.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Olga
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 1 maart 2003, 15:03
Mijn mountainbike: Cube ltd 3, Specialized dolce

vipero schreef: Is de stuurpen van de Cube misschien veel te lang?
Ik heb er zelf een 60 mm stuurpen opgezet, met geloof ik geen rise (is haast niet te zien). Ik heb hiervoor 2 verschillende stuurpennen gehad. En het was gewoon een beetje uitproberen. Nu zit ik er wel goed op, alleen vind ik een korte stuurpen er een beetje gek uitzien, hahaha :D
vipero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 11 augustus 2004, 14:09
Mijn mountainbike: Specialized Epic
Contacteer:

Mijn vrouw heeft zo'n verstelbare voorbouw van Syntace op haar bike. Best praktisch, vooral als je niet op voorhand kan testen. Wel peperduur in naverkoop. Ik dacht 160€.
Leville
All rounder
All rounder
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 25 augustus 2004, 14:42

S-Tec: *vanaf* 75 eurtoestanden.
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Ik kan mij herinneren dat een van de forumleden ooit eens een zeer klein fietsje had. Hij heeft daar toen, meende ik, de Vulkan marathon mee gereden en een podiumplaats gereden. Ik weet niet niet meer wie dat was (geen regelmatige poster iig). Misschien weet een van de andere forummers dat nog wel ??
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
edelweiss
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 5 april 2004, 22:10
Mijn mountainbike: Scott Aspen met Judy TT, Deore + XT,XT V-brakes, en jawel een fietsbel ( een must op de veluwe)

Het spijt me het te moeten zeggen Pino, maar dames hebben over het algemeen wel degelijk langere benen in verhouding met mannen. Daarintegen is hun rug vaak weer iets korter, wat al eerder gezegd is. Een vriendin van mij beschikt over deze typerende vrouwelijke kenmerken en is waarschijnlijk daardoor ook helemaal tevreden met haar dames Scottje. Ikzelf heb een heren Scot maar ik ben vrij lang ( 1:79) Maar al met al gaat er voornamelijk om waar je zelf het lekkerst op zit.
I love BBB ( my Buddies, my Bike and my Beer)
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Helaas, zoek het bij TNO maar eens lekker op.
Een steekproef van 1 is geen bewijs.
Ik heb de papieren ergens ver weg liggen en ben te beroerd om het op te zoeken.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Marieke
Reporter
Reporter
Berichten: 2056
Lid geworden op: di 22 april 2003, 11:52
Mijn mountainbike: Specialized Diverge

was het maar waar.....

Ik dacht altijd dat ik de uitzondering was die helemaal niet zulke lange benen had... maar bij deze schijnt dat dus mee te vallen :-D

Ik heb nog nooit het gemis gevoeld van een dames frame. Maar wie weet als ik er eens een een weekje mag lenen dat ik niet anders meer wil....

zijn er dames bij de top die op een speciaal damesframe rijden???

Gunn Rita rijd in iedergeval op een out of the box onaangepaste gewoon in de winkel verkrijgbare Merida ( daar is Merida trot sop , Hun "gewone" bikes zijn OS waardig :-D )
bike_magic
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: di 26 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Rockhopper Comp, magura voorvork, en deore, lx, xt, magura clara's
Contacteer:

Mijn vrouw rijdt op een WSD van Trek, hiervoor had ze een klein giantje kinder maatje, kleinste volwassen maat was te groot. (ze is toch nog 1 meter 67) Maar die kinderfiets gaf veel problemen met afmontage etc, nu met de trek geen enkel probleem gaat echt super !
Gesloten