Dames, ervaringen gevraagd!

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Bult
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 31 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Santos SCC02 LX, CaneCreek balhoofd, Ritchey Clipless, SpeedMax Alpha, smeer
Contacteer:

Heeft iemand van jullie een damesmodel MTB? Zo ja, waarom of zo nee, waarom niet?

Nee da's flauw, ik vraag me gewoon af wat de voordelen van een damesbike kunnen zijn (voor een dame natuurlijk). Ik heb de indruk dat dit voornamelijk voor wat kleinere vrouwen zin heeft.

Of niet?
Laatst gewijzigd door Bult op ma 23 februari 2004, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
"Ik ga maar eens naar huis, ik moet toch die kant op"
Inzane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 849
Lid geworden op: wo 18 september 2002, 13:21
Mijn mountainbike: Specialized Demo, Enduro
Contacteer:

volgende vraag

zane
Alles kapot
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Eat, sleep, ride, repeat
Sanjo
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: di 7 oktober 2003, 22:19
Mijn mountainbike: Trek Fuel 100

Een WSD model van trek heeft een korter frame dan normaal. Dit omdat vrouwen over het algemeen anders gebouwd zijn dan mannen. Mannen hebben meestal lange benen en een kort bovenlijf. Bij dames is dat in verhouding vaak andersom. Heb je als vrouw nu hele lange benen in verhouding tot je romp, dan zou je gewoon met een "mannen"-model af kunnen. Je kunt het beste een keer een meting doen bij een LBS, en aan de hand van de geometrie maten van een WSD bekijken of dit bij je past.

BTW Op mijn werk heb ik al redelijk van vrouwen gehad die erg tevreden zijn over het WSD gebeuren.
Sensei
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 17 september 2003, 00:26

Sanjo schreef:Een WSD model van trek heeft een korter frame dan normaal. Dit omdat vrouwen over het algemeen anders gebouwd zijn dan mannen. Mannen hebben meestal lange benen en een kort bovenlijf. Bij dames is dat in verhouding vaak andersom. Heb je als vrouw nu hele lange benen in verhouding tot je romp, dan zou je gewoon met een "mannen"-model af kunnen. Je kunt het beste een keer een meting doen bij een LBS, en aan de hand van de geometrie maten van een WSD bekijken of dit bij je past.

BTW Op mijn werk heb ik al redelijk van vrouwen gehad die erg tevreden zijn over het WSD gebeuren.
Ik lees wat tegenschrijdigheden :-D WSD heeft een korter frame en vrouwen hebben een langer bovenlijf, zeg jij. Dat gaat niet echt samen.
Een WSD heeft ook een andere vork instelling en remhendels waar ze bij kunnen.
Sanjo
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: di 7 oktober 2003, 22:19
Mijn mountainbike: Trek Fuel 100

Sensei schreef: Ik lees wat tegenschrijdigheden :-D WSD heeft een korter frame en vrouwen hebben een langer bovenlijf, zeg jij. Dat gaat niet echt samen.
Een WSD heeft ook een andere vork instelling en remhendels waar ze bij kunnen.
Klopt, ik heb het omgedraaid. Frame is idd korter omdat vrouwen een korter bovenlijf hebben. Sorry
Aapjes
Genius
Genius
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 29 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Episch Vonkende Yeti

& een vrouwenzadel.
GAB-STAR
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2097
Lid geworden op: wo 5 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Liteville 601L; Transition TR450
Contacteer:

gewoon fietsen passen en testen (wanneer mogelijk). Ik ben niet helemaal overtuigd van de dames-cheometrie bij de verschillende merken. Ook niet elke vrouw / dame is hezelfde ;)
je kan een hoop doen met een stuurpennetje enzo... heb je niet speciaal een dames-cheometrie frame voor nodig. Kan me wel voorstellen dat het voor sommige personen beter zit; niemand is gelijk
Maar ik zou proberen te testen / passen en idd even meten (= weten)
sccs
-GK-
Mlies
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 14 september 2004, 13:14
Mijn mountainbike: Trek 3700

Heb gewoon een mannenmodel.. Vind ik persoonlijk veel mooier :)

En ben ook niet echt klein dus qua maat kan t ook wel..
~ Stefan.. ~
vipero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 11 augustus 2004, 14:09
Mijn mountainbike: Specialized Epic
Contacteer:

Sanjo schreef:Een WSD model van trek heeft een korter frame dan normaal. Dit omdat vrouwen over het algemeen anders gebouwd zijn dan mannen. Mannen hebben meestal lange benen en een kort bovenlijf. Bij dames is dat in verhouding vaak andersom. Heb je als vrouw nu hele lange benen in verhouding tot je romp, dan zou je gewoon met een "mannen"-model af kunnen. Je kunt het beste een keer een meting doen bij een LBS, en aan de hand van de geometrie maten van een WSD bekijken of dit bij je past.

BTW Op mijn werk heb ik al redelijk van vrouwen gehad die erg tevreden zijn over het WSD gebeuren.
Juist omgekeerd mijn beste-> terug naar af!
vipero
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 33
Lid geworden op: wo 11 augustus 2004, 14:09
Mijn mountainbike: Specialized Epic
Contacteer:

GAB-STAR schreef:gewoon fietsen passen en testen (wanneer mogelijk). Ik ben niet helemaal overtuigd van de dames-cheometrie bij de verschillende merken. Ook niet elke vrouw / dame is hezelfde ;)
je kan een hoop doen met een stuurpennetje enzo... heb je niet speciaal een dames-cheometrie frame voor nodig. Kan me wel voorstellen dat het voor sommige personen beter zit; niemand is gelijk
Maar ik zou proberen te testen / passen en idd even meten (= weten)
sccs
-GK-
Met die geometrieën heb je groot gelijk. Meestal zijn de verschillen miniem.
Waar zit het verschil wel:
ander zadel, met een beetje geluk een aangegepaste vork en vaak een meer sloping en toch iets korter frame.
Ik vraag me af waarom men van de veronderstelling uitgaat dat vrouwen minder sportief zijn en dus meer rechtop willen zitten. Foei, dit is eigenlijk een tamelijk sexistische opmerking.
Die aangepaste remmen is meestal ook larie, waar aangepast???

Anderzijds rijdt mijn vrouw met grote tevredenheid met een Canyon WXC2 hardtail. Die heeft een perfect af te stellen luchtvork, boterzachte HS33 remmen, een very very sloping frame, Syntace verstelbare voorbouw en Tery zadel.
Voorwaar een goede ladysbike.
Laatst gewijzigd door vipero op do 23 september 2004, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Olga
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: za 1 maart 2003, 15:03
Mijn mountainbike: Cube ltd 3, Specialized dolce

Ik heb mijn mountainbike zelf een beetje opgebouwd en een cube frame 16 inch gekocht, wat geen damesgeometrie heeft. Ik merkte wel dat ik met een normale 100 mm stuurpen niet lekker zat en heb een korte erop gezet (50 mm).

Ik denk eigenlijk dat voor mij een damesgeometrie erg zal helpen om mij een nog betere zitpositie te geven, ook omdat ik vrij klein ben. Daarom heb ik wel besloten dat als ik een andere mtb koop, ik zeker een damesframe neem. Ik heb al gekeken op de site van Specialized en je kunt daar goed zien wat de verschillen zijn tussen de normale en de damesgeometrie.

Maar het zal toch een kwestie zijn van uitproberen. De ene vrouw zal er meer baat bij hebben dan de andere.
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Dat dames langere benen hebben is onzin (broodje aap). Wel zitten zo door bekken en rug structuur dermate anders op de fiets dat het uiteindelijke resultaat dat suggereert.
Inderdaad lijkt het vaak (nee, zeker niet altijd), zo dat dames wat voorzichter zijn en zich niet met de kop voorover in een onbekend ravijn storten.
Beide factoren zorgen ervoor dat veel dames baat hebben bij een wat korter frame met een relatief langere balhoofdbuis.

Zoals zo vaak is de oplossing: proberen, proberen en nog eens proberen.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
Explosif
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 29 augustus 2003, 17:51
Mijn mountainbike: Kona Explosif

Ik ben niet klein (1.73) en heb een Specialized Epic Womens maat M en ik vind hem geweldig.

Ik heb het "mannenmodel" maat M geprobeerd en natuurlijk kan ik die passend maken, maar het grote verschil met het vrouwenmodel zit in de wielbasis. Die is korter voor de vrouwen M en dat maakt de fiets zoveel wendbaarder vergeleken bij de mannen M.

Het moet je gewoon passen en dit model past mij goed. Als je iets kleiner bent pas je waarschijnlijk goed op de "mannen S".

Ellen
Crazygirl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 9 juli 2003, 21:34
Mijn mountainbike: Scott Contessa 20

Ik ben nog bezig met het zoeken naar een goede bike. Wat mij juist niet mee zit is dat ik dus juist wel klein ben, als je kijkt naar de mannenmodellen zijn die vaak net even te groot,

Er zijn zover ik weet ook weinig bikeshops die damesmodellen hebben staan, omdat tja het is de waarheid, er in verhouding ook weinig dames zijn die mountainbiken het is dus niet zo dat je even makkelijk kan gaan testen of het nou beter fietst...
Live your life Crazy!
Gesloten