20 inch kinder MTB

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Mijn zoon van 5 (okt. 6) heeft de smaak helemaal te pakken en wil voor zijn verjaardag graag een MTB. De MTB zal puur voor bos gebruikt worden en niet voor school, wie heeft er nog iets moois staan wat te klein is geworden?

Hij is ongeveer 1.25m, dus ik ga uit van 20 inch.

Tx!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Geen fiets (meer) om aan te bieden, maar ga op zoek naar 24", dat is nu nog net aan, maar past over 5 cm ook nog. (Mini-me reed vanaf 1.20 op een 24")
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

38x10 schreef: ma 15 augustus 2022, 18:26 Geen fiets (meer) om aan te bieden, maar ga op zoek naar 24", dat is nu nog net aan, maar past over 5 cm ook nog. (Mini-me reed vanaf 1.20 op een 24")
Thanks! Ik heb hem vandaag nog even goed opgemeten:

Lengte: 121cm
BBL: 53cm

Denk dat een 24 dus nog wel echt ff te groot gaat zijn, eens? Heb je nog tips qua merk / model?
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Check ook gewicht van de fietsen, zitten nogal zware exemplaren tussen. Verende voorvork is eigenlijk niet nodig. Wat 20 inch opties:

Dochter rijdt op een specialized hotrock. Vriends zoon op orbea mx. En een ander op trek precaliber. En check woom, die maken mooie, goed ontworpen kinderfietsen.

Maat is wel lastig, want denk dat je nu nog jaartje plezier van hebt. Mijn dochter kreeg de 20 inch rond 5e verjaardag. Dochter is nu net 7 en 135cm en begint beetje aan grote kant voor de 20inch te worden.... Zoektocht naar opvolger is gestart.. Iemand nog iets moois in de aanbieding :lol:
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

emeel schreef: wo 17 augustus 2022, 08:55 Check ook gewicht van de fietsen, zitten nogal zware exemplaren tussen. Verende voorvork is eigenlijk niet nodig. Wat 20 inch opties:

Dochter rijdt op een specialized hotrock. Vriends zoon op orbea mx. En een ander op trek precaliber. En check woom, die maken mooie, goed ontworpen kinderfietsen.

Maat is wel lastig, want denk dat je nu nog jaartje plezier van hebt. Mijn dochter kreeg de 20 inch rond 5e verjaardag. Dochter is nu net 7 en 135cm en begint beetje aan grote kant voor de 20inch te worden.... Zoektocht naar opvolger is gestart.. Iemand nog iets moois in de aanbieding :lol:
Dank! Ik heb inderdaad ingezet op een zo licht mogelijke fiets met vaste vork. Merken die ik nu op Marktplaats een beetje in de gaten houd zijn Woom en Islabikes.

Kwam in de zoektoch ook deze nog tegen, als je helemaal los wilt gaan: https://www.trailcraftcycles.com/product/blue-sky-20/. Mij 'iets' te duur :D
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

wijmaar schreef: di 16 augustus 2022, 11:20
Thanks! Ik heb hem vandaag nog even goed opgemeten:

Lengte: 121cm
BBL: 53cm

Denk dat een 24 dus nog wel echt ff te groot gaat zijn, eens? Heb je nog tips qua merk / model?
Ik heb de kleine met ongeveer die maten op een 24" scottje gezet. Met een korte stuurpen kom hij daar vanaf het begin goed mee overweg. Eerst met vaste voorvork, daarna een Reba via marktplaats gemonteerd die ik op 70mm heb laten inkorten. Heeft hij 2-en-een-half jaar mee gedaan. Hij rijdt nu op een vpace (max 27.5, maar dan met 26" wielen ivm lagere standover hoogte), Duits merk, specifiek gericht op kinderen. Zeker aan te raden, wel wat duurder (ik heb de fiets tweedehands over kunnen nemen, dat scheelt...)

NB: in beide gevallen was de fiets die ik kocht niet meer in de standaard afmontage, maar met veelal high-end spul. Dat scheelt veel in gewicht.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
skimons
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 7 februari 2005, 17:28

Mijn dochters zijn heel tevreden met hun Orbea's MX20 en MX24 (Team). Ik heb er een 1x10 drivetrain op gezet, vooral omdat ze dan niet zo hard hoeven te duwen met de duim om te schakelen). En een standaard. Mooie lichte fietsen, vaste vork, prima banden en nog redelijk betaalbaar (toen ik ze kocht).

De MX20 (bright red, 2020 dacht ik) mag weg als iemand een vergelijkbare 26" fiets (vaste vork, lekker licht, goede staat) heeft, dan schuiven ze door. Benieuwd nog hoe ik dat aan ze ga verkopen :roll: :~
https://rascalrides.com/orbea-mx-20-review/

Grtz
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik heb deze vorig jaar gekocht voor onze dochter. Toen 5 1/2 jr oud, 115cm.
Setje RacingRalph erop gezet en gaan. Beperkte investering om te kijken of ze het echt leuk vindt (ja!), en dan kan de volgende een wat betere/lichtere worden.

https://www.bike24.com/p2343433.html
Bicycle, bicycle, bicycle
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Dank voor alle antwoorden! Ik merk dat ik een beetje heen en weer word geslingerd tussen 20 en 24".

Ik zat na de tips te kijken naar bijvoorbeeld een Orbea MX24 team. Deze heeft een standover height van 66cm, wat zou betekenen dat hij bij lange na niet met z'n voeten bij de grond kan als hij van het zadel komt. Of zie ik hier iets verkeerd? Nu een grotere fiets kopen lijkt aantrekkelijk, maar ben ook bang dat het een hoop kan verpesten als hij echt te groot is. Zeker omdat ik tweedehands wil kopen vind ik het geen ramp als we snel nog een keer moeten.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

wijmaar schreef: wo 17 augustus 2022, 13:29 Dank voor alle antwoorden! Ik merk dat ik een beetje heen en weer word geslingerd tussen 20 en 24".

Ik zat na de tips te kijken naar bijvoorbeeld een Orbea MX24 team. Deze heeft een standover height van 66cm, wat zou betekenen dat hij bij lange na niet met z'n voeten bij de grond kan als hij van het zadel komt. Of zie ik hier iets verkeerd? Nu een grotere fiets kopen lijkt aantrekkelijk, maar ben ook bang dat het een hoop kan verpesten als hij echt te groot is. Zeker omdat ik tweedehands wil kopen vind ik het geen ramp als we snel nog een keer moeten.
De V-pace Max24 is geschikt vanaf 1.15m https://www.vpace.de/max24-kinder-mountainbike
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dank voor alle antwoorden! Ik merk dat ik een beetje heen en weer word geslingerd tussen 20 en 24".
Met een te grote fiets lukt het niet en bereik je alleen maar dat de lol er snel af is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 17 augustus 2022, 18:35
Dank voor alle antwoorden! Ik merk dat ik een beetje heen en weer word geslingerd tussen 20 en 24".
Met een te grote fiets lukt het niet en bereik je alleen maar dat de lol er snel af is.
Tsja, ken weinig kabouters die zo graag fietsen als de kabouter van 38x10 en mijn eigen kabouter ....... en die zaten beiden eerder op een 24" dan ik vooraf had gedacht (met precies jouw argument in mijn hoofd) ....

de praktijk .....6,5 jaar oud en 1.28cm

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik zou met die leeftijd/lengte ook echt voor 24" gaan...
Hij trapt zich ook rot anders, 24 rolt beter, etc.

Dat je rechtop zittend niet bij de grond kan is geen probleem, ze zakken toch altijd wat naar de zijkant van het zadel af als ze af willen stappen...
Ik neem aan dat hij nu al een 20" fietsje heeft? Dan kun je sowieso even een proefritje gaan maken op een 24" om te proberen?
Ik heb onlangs een Scott Scale JR24 gekocht, bevalt goed, heeft alleen een redelijk nutteloze zware Suntour vork. Steeds meer merken hebben het inzicht dat een vaste vork ook prima is in de meeste gevallen, zeker als de banden wat dikker zijn, waar je in de praktijk de meeste demping mee bereikt. Maar zo'n dikke vork ziet er gaaf uit, 'heeft papa ook' en als je echt wat vaart maakt veert hij ook wel een beetje...
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Klopt. Als er een verende vork in moet, kun je beter MP afspeuren voor een vork waar je ook daadwerkelijk wat aan hebt. Met een minimale hoeveelheid lucht erin is dat toch wel nuttig zodra ze aan dingen als springen, drops en rockgardens gaan beginnen. Tot die tijd hebben ze veel meer aan een vaste vork.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
wijmaar
All rounder
All rounder
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 30 maart 2011, 11:03

Dank voor alle adviezen! Afgelopen weekend een Orbea MX24 Team opgehaald! Inderdaad bewust gekozen voor een licht frame met vaste vork.

Zadelhoogte en framehoogte is prima, vind alleen de zit nog wat aan de lange kant. Zit nu een 70mm stuurpen op, dus wil eventueel kijken of er nog iets korters op kan, welke lengte raden jullie aan als minimum? Daarnaast lijkt de Orbea een vork diameter van 1 1/4" te hebben, nog niet eenvoudig om daar een betaalbare korte pen voor te vinden. Iemand daarvoor nog een tip? Dank!

Update: na nog wat google werk begin ik aan mijzelf te twijfelen, overal staat dat er een 1 1/8" headset in zou moeten zitten. Weet toch vrij zeker dat de schuifmaat vanochtend ca. 33mm aangaf toen ik de diameter van de vorkbuis heb gemeten... :~

Update 2: vanochtend overduidelijk nog te weinig koffie gedronken toen ik heb gemeten :D. Is gewoon een 1 1/8 vorkbuis. Blijft de vraag staan, hoe kort kan je gaan qua pen als je de boel nog een beetje bestuurbaar wil houden? Heb wat opties van 35mm gevonden, is dat wat?
Plaats reactie