service manual Rond - fork

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
Plaats reactie
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik heb recent een oude KHS Montana Pro gekocht. Leuk stalen frame met... een Rond - fork. Hier gaat enig werk aan zitten. Het frame zit slecht in de lak, dus ik ga even kijken hoe dit op te knappen. Schuren en lakken denk ik, en proberen de stickers te behouden :winkie:

Maar ik heb verder gezocht naar de handleiding van de Rond - fork. Zover ik kan zien is het er een met spiraalveren. Ik kan natuurlijk trial - and - error dat ding openklussen, maar ik heb liever een handleiding. Veel handleidingen kun je wel vinden bijvoorbeeld via retrobike in het UK, maar voor deze vork is het me nog niet gelukt. Iemand tips?

Alvast dank!
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zo een paars/roze KHS? Mooi fietsje! Maak je daar een SYS van?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik denk dat dit de lucht - versie is... maar misschien kan ik er wel verder mee, tx! Interessant dat ik zelf niet op dit pdf-je kwam :~ beetje werken aan mijn google skills denk ik :winkie:
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Lars TB schreef: ma 25 mei 2020, 16:30 Zo een paars/roze KHS? Mooi fietsje! Maak je daar een SYS van?
Yep zo een. Maar het was wel een roestbak zeg... pff... wordt leuk klussen. Dat wel :D misschien maak ik er idd wel een SYS van, dat is wel leuk om te doen. Als ik een keer die foto - upload ellende fiks want daar moet ik even voor gaan zitten :tong

Crankstel en trapas liggen al in de oud - ijzerbak. Wielen binnenkort ernaast. Die zijn toch al niet meer origineel. De stuurpen is mechanisch goed maar er zit een bak roest op aan de buitenkant. Balhoofd moet ik losbeuken, staat nu te weken in de WD40 in de hoop dat het goed komt. Als ik het ronddraai: weinig hoop op redding. Misschien even de onderste en bovenste cups omdraaien maar poeh. Roest op de achtervorken, zitbuis.... Niet zo rampzalig dat hij weg kan maar 'amai' zouden de Zuiderburen zeggen. Er zat een of ander vaag verend zadelpennetje op wat volgens mij niet origineel is. Het wordt dus even MP en ebay afschuimen voor 'spullekes'....

en het Hoogste Gezag overtuigen dat niet het hele ding naar de oud - ijzermeneer kan :bier:
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

http://www.retrobike.co.uk/gallery2/v/M ... p.jpg.html

dit is m behalve dat er een 3x8 setup op zit en de Rond - fork. Eens even zoeken... want dit helpt al aardig om componenten te gaan zoeken.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Majoorkees schreef: di 26 mei 2020, 08:11
Lars TB schreef: ma 25 mei 2020, 16:30 Zo een paars/roze KHS? Mooi fietsje! Maak je daar een SYS van?
Yep zo een. Maar het was wel een roestbak zeg... pff... wordt leuk klussen. Dat wel :D misschien maak ik er idd wel een SYS van, dat is wel leuk om te doen. Als ik een keer die foto - upload ellende fiks want daar moet ik even voor gaan zitten :tong

Crankstel en trapas liggen al in de oud - ijzerbak. Wielen binnenkort ernaast. Die zijn toch al niet meer origineel. De stuurpen is mechanisch goed maar er zit een bak roest op aan de buitenkant. Balhoofd moet ik losbeuken, staat nu te weken in de WD40 in de hoop dat het goed komt. Als ik het ronddraai: weinig hoop op redding. Misschien even de onderste en bovenste cups omdraaien maar poeh. Roest op de achtervorken, zitbuis.... Niet zo rampzalig dat hij weg kan maar 'amai' zouden de Zuiderburen zeggen. Er zat een of ander vaag verend zadelpennetje op wat volgens mij niet origineel is. Het wordt dus even MP en ebay afschuimen voor 'spullekes'....

en het Hoogste Gezag overtuigen dat niet het hele ding naar de oud - ijzermeneer kan :bier:
Ik denk dat Lars deze bedoelde met volledige XTR groep.
Afbeelding

Maar maak eens wat foto's. Ik ben wel benieuwd wat er in de kliko ligt. :wink:
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Hm nee die is het niet. Rond fork, geen rockshox. En XT, geen XTR. Frame is gelast uit True Temper OX double butted chromo. Geen roze helaas. Paars. Montana Pro. Lastig dateren voor mij. Misschien uit het pré- XTR tijdperk maar dat is 1991 of eerder. Volgens Wikipedia is XTR in 1992 geïntroduceerd. Ik denk niet dat hij zo oud is, omdat het frame gelast is. Schroefdraad - balhoofd, dus 1993 of eerder?

Ik zal eens kijken of ik een SYS kan openen :-q

Wordt donderdag op zijn vroegst.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Real Epic '89 schreef: di 26 mei 2020, 14:19
Majoorkees schreef: di 26 mei 2020, 08:11

Yep zo een. Maar het was wel een roestbak zeg... pff... wordt leuk klussen. Dat wel :D misschien maak ik er idd wel een SYS van, dat is wel leuk om te doen. Als ik een keer die foto - upload ellende fiks want daar moet ik even voor gaan zitten :tong

Crankstel en trapas liggen al in de oud - ijzerbak. Wielen binnenkort ernaast. Die zijn toch al niet meer origineel. De stuurpen is mechanisch goed maar er zit een bak roest op aan de buitenkant. Balhoofd moet ik losbeuken, staat nu te weken in de WD40 in de hoop dat het goed komt. Als ik het ronddraai: weinig hoop op redding. Misschien even de onderste en bovenste cups omdraaien maar poeh. Roest op de achtervorken, zitbuis.... Niet zo rampzalig dat hij weg kan maar 'amai' zouden de Zuiderburen zeggen. Er zat een of ander vaag verend zadelpennetje op wat volgens mij niet origineel is. Het wordt dus even MP en ebay afschuimen voor 'spullekes'....

en het Hoogste Gezag overtuigen dat niet het hele ding naar de oud - ijzermeneer kan :bier:
Ik denk dat Lars deze bedoelde met volledige XTR groep.
Afbeelding

Maar maak eens wat foto's. Ik ben wel benieuwd wat er in de kliko ligt. :wink:
Ik krijg trouwens wel een zwijmelgevoel van die KHS zeg. Prachtig ding!

Ik wil nog eens een keer een echte klassieke met lugs, een 3x7 groep, cantilevers en zo opbouwen. Rigide, dus niks vering... heb een Trek 930 nu maar die is niet meer helemaal origineel. Ik heb bijna alle spullen nog, behalve de wielen. Er horen Matrix - velgen en Suntour - naven in te zitten maar er zitten nu Deore DX naven met Mavic - velgen in. Hartstikke mooie wielen alleen niet origineel. En toen ben ik er DX duimverstellers op gaan zetten en werd het een beetje een hobbyfiets. Het gevoel van die op het stuur - verstellers vind ik trouwens wel heel prettig. Nostalgie of gewoon echt goed :tong
Plaats reactie