Reanimatie van een Xtrail Save 5.0

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
Plaats reactie
Brujeria
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: di 10 april 2012, 22:15
Mijn mountainbike: XTrail Save 5.0 29er

Zoals de titel al doet vermoeden ben ik op zoek naar een Xt shifter rechts 10-speed (of set voor 3x10) i-spec of klemband.
Mijn oude hobby ga ik weer oppakken. Mijn oude fiets krijgt even een update en poetsbeurt. Qua drivetrain denk ik dat het huidige spul nog een seizoen meekan maar ik zou graag de remmen en shifters +kabels vervangen.
Momenteel is de fiets voorzien van een Deore remschijf set waarvan de voortent ergens minimale lekkage heeft. Deze moest elke 2 seizoenen bijgevuld worden. De shifters zijn ook uit de Deore-serie en die zou ik graag upgraden naar XT.
Het achterwiel heeft wat speling in zowel de lagers als het body en aangezien ik mijn voorwiel al eens vervangen heb vanwege een taco ga ik nu het achterwiel ook maar vervangen (29er, QR non-boost). Het wiel lijk ik ergens gevonden te hebben, voor de remmerij ben ik met iemand hier in gesprek dus blijven de shifters over.
Mocht iemand nog iets hebben liggen dan hoor ik het graag.

EDIT: Andere wielset ligt er onder. De shifters zijn vooralsnog een uitdaging....

Groeten, Johan
Laatst gewijzigd door Brujeria op do 18 maart 2021, 21:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Zolang je nog kunt zeggen dat je niet meer kunt, kan je nog een héél eind!
vrije rijder
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: zo 14 december 2008, 21:46
Mijn mountainbike: /Ghost RT 5900 actinum / Cube AMS 100 K24/Canyon Nerve AL 29er/Orbea Terra M30

goedemiddag,

ik heb set SLX 10 speed I-Spec over
ik merk persoonlijk niet heel veel verschil met XT
de set komt van een canyon 2014
ik ben overgestapt op 2 x 11 ook weer SLX,
als je mij je 06 doorgeeft kan ik fotos doorsturen via whatsapp
ik heb eventueel nog een xt cassette 10 speed liggen in goede staat
ik hoor het wel
groet rob
TEXEL het Ibiza van het noorden!
there's evil in the air and thunder in the sky
Brujeria
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: di 10 april 2012, 22:15
Mijn mountainbike: XTrail Save 5.0 29er

U heeft PB!




vrije rijder schreef: di 9 maart 2021, 16:47 goedemiddag,

ik heb set SLX 10 speed I-Spec over
ik merk persoonlijk niet heel veel verschil met XT
de set komt van een canyon 2014
ik ben overgestapt op 2 x 11 ook weer SLX,
als je mij je 06 doorgeeft kan ik fotos doorsturen via whatsapp
ik heb eventueel nog een xt cassette 10 speed liggen in goede staat
ik hoor het wel
groet rob
Zolang je nog kunt zeggen dat je niet meer kunt, kan je nog een héél eind!
Brujeria
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: di 10 april 2012, 22:15
Mijn mountainbike: XTrail Save 5.0 29er

Goed, inmiddels dus voorzien van andere shifters (bedankt Rob!) en een andere wielset (Alex Rims). De lekkende achterrem laat ik eerst voor wat het is en deze vul ik eerst wel eens af. Kijken hoe lang dit gaat houden.
Qua drivetrain heb ik nog 2 ZGAN cassettes. Hier zal ik nog een nieuwe ketting voor halen en ik vermoed ook nog een paar nieuwe bladen voor.
Ik kwam hier op het forum nog een andere vork tegen (Manitou Tower Pro -29-er vork QR - 120m). Mijn huidige vork is een RockShox XC/28/MG/TK/(Tora). Nu kost de Manitou niet de wereld maar ik zou het fijn vinden als iemand me kan zeggen of deze upgrade de moeite is, en of ik dit überhaupt gepast krijg. Huidige vork is 1 1/8e semi-integrated en de Manitou is een Tapered variant. Ik lees zo links en rechts wel over mogelijkheden maar helemaal helder is het voor mij nog niet.
Zolang je nog kunt zeggen dat je niet meer kunt, kan je nog een héél eind!
Brujeria
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 368
Lid geworden op: di 10 april 2012, 22:15
Mijn mountainbike: XTrail Save 5.0 29er

Goed, zo zoetjes aan begint het irritante vormen aan te nemen. Bij wijze van upgrade wou ik mijn Deore shifters (3x10) opwaarderen naar SLX (3x10). Hier op het forum een setje gekocht in de veronderstelling dat het de klemband-uitvoering was. Niet goed opgelet dus.
Via Bike24 een setje KCNC lever clamps for i-spec ii XT/XTR gekocht met het idee "i-spec ii is i-spec ii" dus zal het voor SLX niet veel anders zijn.
Niets is minder waar. Het deel dat normaal onder de klemband van de remhendel zit is wel identiek maar de bevestiging van deze beugel heeft een heel andere hoek op de shifter zelf.
Oplossing: shifters proberen te verkopen en zo doorgaan of andere remhendels kopen welke voor i-spec ii geschikt zijn. Of iemand hier moet nog een helder idee hebben?
Zolang je nog kunt zeggen dat je niet meer kunt, kan je nog een héél eind!
Plaats reactie