Update: meeste onderdelen zijn binnen voor vader/zoon bouwproject

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Ik was al een tijdje op zoek naar een fietsje voor mijn zoon en opeens kwam daar een heel erg leuke basis voorbij van @Snelle Buffer. Niet geaarzeld en meteen opgehaald. Mijn zoon is binnenkort jarig en nu leek het mij leuk om het ‘rijdend chassis’ dan te geven en samen verder op te bouwen.

Afbeelding

Zoals je kunt zien mist de aandrijving, de remmerij en nog wat overige delen zoals het zadel.
Oorspronkelijk had ik bedacht om mijn oude MTB te gebruiken als donor fiets, maar omdat mijn vrouw deze nu ook soms gebruikt (en het fietsen steeds leuker gaat vinden) vroeg ze of ik niet beter wat onderdelen kon bijbestellen... Het wordt een N+1 dus!

Uiteraard ben ik al aan het zoeken in diverse webwinkels maar man, wat is het beroerd gesteld met de voorraden zeg! Daarnaast hoeft het ook allemaal niet nieuw te zijn of de wereld te kosten. Uiteindelijk is het ook een beetje een gokje of hij het wel leuk gaat vinden. Daarom deze oproep of jullie misschien nog nette onderdelen hebben liggen.. Tips van onderdelen in een webwinkel zijn ook welkom!
Een groepset als deze zou mooi zijn, maar ik heb geen zin om te wachten tot oktober :o
https://www.mantel.com/shimano-deore-m6100-groepset

Wat heb ik nog nodig:

Aandrijving
2x10 of 1x11 derailleur + shifter + crankstel + casette + ketting
Er zit nu een 10-speed op. 2x10 met 11-36 zou kunnen, een 1x11 11-46 heb ik nog liever. Ik weet alleen niet zeker of een 11-speed past, er zit nu een 10-cassette op. Weet iemand dit? Een voldoende licht verzet is wel nodig, in mijn achtertuin (Rijk van Nijmegen) liggen pittige klimmetjes.

Remmen
Remgrepen + calipers + blokken + 160mm centrelock schijf voor de achterrem.

Diverse delen:
Zadelpen
Pedalen
Zadel
Handvatten

EDIT: eigen foto geplaatst
Laatst gewijzigd door Pbro op zo 28 maart 2021, 10:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

@roush99, ik kan je geen PB terug sturen. Het bericht blijft ‘hangen’ in mijn postvak uit. Maar fijn dat je mogelijk e.e.a. hebt voor mij. Ik ben benieuwd naar de details. :-q
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Pbro schreef: wo 17 maart 2021, 10:43 @roush99, ik kan je geen PB terug sturen. Het bericht blijft ‘hangen’ in mijn postvak uit. Maar fijn dat je mogelijk e.e.a. hebt voor mij. Ik ben benieuwd naar de details. :-q
Een PB blijft in postvak uit hangen tot de ontvangen hem gelezen heeft. Dus dat gaat wel goed.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Pedalen . heb flats 1 rit gebruikt xlc
Zadel 1 nieuwe van mn orbea en 1 gebruikte van...
Handvatten ook zgan nieuw liggen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik weet alleen niet zeker of een 11-speed past, er zit nu een 10-cassette op.
Een 11 speed MTB cassette past op de plek van een 10 speed cassette.
Mits het een HG vrijloop en cassette betreft,
8 tm 11 speed past dan gewoon.
Zelfs als je een 12 speed HG cassette vind (Sunrace, Sram NX) past dat ook op je HG vrijloop.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Inzane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 849
Lid geworden op: wo 18 september 2002, 13:21
Mijn mountainbike: Specialized Demo, Enduro
Contacteer:

Hoi

Ik heb nog een setje sram level tl remmen, die schijf heb ik ook voor je

Pb maar bij interesse

Groet zane
Alles kapot
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Update
Via een forumlid (met een iets te grote voorraad in zijn schuur :-D ) heb ik een heleboel onderdelen kunnen overnemen. Het rollend chassis en de doos met onderdelen heb ik deze week cadeau gegeven. Allereerst een verbaasde blik (wat is dit?), maar die maakte al snel plaats voor een ‘big smile’. De eerste onderdelen hebben we inmiddels samen gemonteerd :-q
De fiets gaat met SRAM spulletjes opgebouwd worden, RaceFace crankstel erbij en nog wat los spul van diverse makelij.
Afbeelding
SRAM is nieuw voor mij (tot nu toe alleen Shimano gehad), het zal hier en daar net iets anders zijn, we gaan het zien.
Ik heb wel een kleine gok genomen met de cassette ivm het heuvelachtige terrein hier. Het wordt nl. een 1x11 setup met 32T voorblad en een 11-46 cassette. De SRAM NX derailleur heeft een specificatie tot max. 42T. Online lees ik dat die vier extra tandjes prima moeten kunnen. De B-tension schroef moet ik waarschijnlijk flink aandraaien.
Het is ook nog even zoeken naar de juiste adapter voor de calipers. Ik weet namelijk niet voor welke schijfmaat de vork (PM) en het frame (IS) standaard zijn gemaakt. Achter zit een Shimano adapter (voor een 180 schijf). Ik wilde achter eigenlijk een 160 schijf monteren maar als de SRAM caliper op deze adapter past kan ik achter ook een 180 schijf monteren. Wel zo makkelijk en de schijf achter heb ik toch nog niet.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Leuk :-q
In de heuvels is een 180 schijf achter wel fijn. Dan kan je wat langer ongestraft slepend remmen (tov 160mm).
Je schrijft dat je in de heuvels in de buurt hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 28 maart 2021, 16:26 Leuk :-q
In de heuvels is een 180 schijf achter wel fijn. Dan kan je wat langer ongestraft slepend remmen (tov 160mm).
Je schrijft dat je in de heuvels in de buurt hebt.
Ja, zeker leuk (ook voor mij :D )! Het zijn maar heuvels (Rijk van Nijmegen) dus kokende remmen zullen nog wel meevallen. Maar als ‘onervaren fietser’ zul je idd wel iets meer remmen.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Beste mensen, de onderdelen zijn allemaal binnen en gemonteerd. Dit Topic kan gesloten worden. De 11-46 cassette gaat idd prima icm de SRAM NX 11 speed derailleur. Er is zelfs nog ruimte over op de B-tension schroef :-q
Ik heb nog wel een vraagje over de remleiding achter, zal die even stellen in het technische hoekje van dit forum.
Be Nice, Say Hi!
RobertG8
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: wo 8 juli 2020, 20:50
Mijn mountainbike: beter dan ik

Foto van het resultaat? Want het is een heel leuk project, natuurlijk nieuwsgierig naar het eindresultaat. Anyway; wens jullie veel fun toe met die bike!
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

RobertG8 schreef: zo 4 april 2021, 11:21 Foto van het resultaat? Want het is een heel leuk project, natuurlijk nieuwsgierig naar het eindresultaat. Anyway; wens jullie veel fun toe met die bike!
Dat komt eraan! Ik was al van plan om een SYS aan te maken. Eerst nog even een 'klaar fotootje' schieten....
Be Nice, Say Hi!
Plaats reactie