swiss endcaps 5 x 135 en 5 x 100, of steekas..

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
Plaats reactie
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Hoi,

Ik wil een setje 240 naven ombouwen naar snelspansysteem.

Dus voor t achterwiel zoek ik de 5 x 135 endcaps. evt te ruil tegen 12 x 142

En voor t voorwiel 5 x 100, evt te ruil tegen 15 x 100......

Of als iemand zo'n steekas heeft van 15 naar 9mm steekas zoals in onderstaande link is ook welkom..

https://www.bol.com/nl/nl/p/15mm-steeka ... 103129715/

:bier:
feel the fear,do it anyway!
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Steekas aanwezig, 2 stuks , van DT Swiss(1x licht gebruikt en 1x nieuw)..., echter geen BOL kwaliteit :lol:

https://www.bike-discount.de/en/buy/dt- ... -qr-444318
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
skimons
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 7 februari 2005, 17:28

ik heb die eindkappen wel denk ik. zal eens zoeken.
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

OK, zou mooi zijn.

Ik heb weinig sjoege van dat "moderne" spul, dus hoop dat jullie zeker weten dat het t juiste is. :winkie:
Heb ook al 3 10 speed derrie"s hier liggen terwijl ik op zoek was naar 9.... 8)

Die as bij bikediscount is bijv voor 350, dus niet voor 240 neem ik aan? En ofschoon swiss vast en zeker betere kwaliteit zal zijn dan Bol....heeft deze van Bol een rubber o-ringetje lijkt t.... en die van swiss niet.... dus weer verwarring aan deze zijde.. :-{
feel the fear,do it anyway!
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Nog steeds...of weer...zoekende...

Voor de zekerheid, voor discnaven.. :bier:
Laatst gewijzigd door gekkokees op wo 28 juli 2021, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.
feel the fear,do it anyway!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

gekkokees schreef: ma 12 juli 2021, 14:19 OK, zou mooi zijn.

Ik heb weinig sjoege van dat "moderne" spul, dus hoop dat jullie zeker weten dat het t juiste is. :winkie:
Heb ook al 3 10 speed derrie"s hier liggen terwijl ik op zoek was naar 9.... 8)

Die as bij bikediscount is bijv voor 350, dus niet voor 240 neem ik aan? En ofschoon swiss vast en zeker betere kwaliteit zal zijn dan Bol....heeft deze van Bol een rubber o-ringetje lijkt t.... en die van swiss niet.... dus weer verwarring aan deze zijde.. :-{
Kun je met een 10 speed derailleur dan geen 9 speed schakelen? Wordt toch gestuurd door de shifter?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Bij race wel ,maar bij mtb andere ratio...
feel the fear,do it anyway!
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

gekkokees schreef: wo 28 juli 2021, 12:05 Bij race wel ,maar bij mtb andere ratio...
O, ik dacht juist bij Mtb wel.7,8,9 speed was niet zo kritisch, ik heb die vroeger altijd door elkaar gebruikt, zelfs met een 9 speed Derraileur, Sram XO en een 10 speed SRAM cassette, werkte perfect.
Maar andersom dus niet begrijp ik.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Maar sorry,geloof dat we off topic gaan!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Azurri schreef: wo 28 juli 2021, 11:53 Kun je met een 10 speed derailleur dan geen 9 speed schakelen? Wordt toch gestuurd door de shifter?
Dat is niet de enige variabele, anders zouden Shimano en Sram ook uitgewisseld kunnen worden.

Volgens mij kun je met een 9 speed shifter wel een 8-speed derrie aansturen, maar met een 9-speed shifter geen 10-speed derrie.

Let met de endcaps achter van DT wel op het feit dat ze voor race en mtb body's verschillend zijn (rechterzijde), net als voor een Shimano en Sram body. Dus niet elke QR dop is geschikt.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

Bij shimano is 9 spd compatible met 7,8 en 9.
10 spd is dyna-sys dus dat werkt niet. Sram heeft vroeger ook een systeem gehad wat de zelfde cablepull had als shimano. maar weet niet zo niet meer hoe dat heette..

Maar ik ben niet in staat om mezelf te overtuigen welke endcaps ik nu precies nodig heb. Lijkt simpel maar bij sommige staat voor road. Maar ik zie nergens staan voor mtb?


Maar ik zit inmiddels er mee omhoog dus......heeft iemand nog wat liggen?
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je voornaaf nu 15x100mm is zit je met zo'n insteek asje altijd goed, die passen in elke 15x100 naaf. Hoef je ook niet te weten welk type je naaf precies is ;-) , wat je wel moet weten als je passende endcaps moet hebben.

Hier kost-ie €18,-
https://www.cnc-bike.de/adapterachse-15 ... 12884.html

Hier staan ook DT endcaps tussen, maar geen idee welke jij moet hebben:
https://www.cnc-bike.de/umruestkit-c-102_546.html

Een 10mm as noemen ze meestal een thru-axle, wat dan weer wat anders is als een steekas (I know, kan verwarrend zijn).
Een steekas past alleen in een dedicated frame en steek je echt door een gat, en schroef je aan de derailleurkant ook weer in een gat/moer. (En let op, de ene steekas is de andere niet want er bestaan drie verschillende schroefdraad standaards, platte en conische koppen en dan hebben we het nog niet over verschillende lengtes gehad... echt een oerwoud).

Een 10mm thru-axle gaat gewoon in dezelfde dropouts als die voor de aloude snelspanner. Alleen het gat in de naaf is dan geen 5mm maar 10mm in diameter. Dus als je een naaf hebt die om te bouwen is naar 10mm kun je desgewenst de snelspanner vervangen door zo'n thru-axle. Biedt alleen geen echte voordelen, geven namelijk geen stijvere verbinding met het frame dan een goede snelspanner (en volgens een Bike test destijds waren Shimano snelspanners de beste die je kon kopen, grootste klemkracht van allemaal en stijvere verbinding dan een thru-axle).
Ze zien er wel ongeveer hetzelfde uit als een echte steekas, de diameter is waar het om gaat. 12mm is een steekas, 10mm is een thru-axle:
Afbeelding
Het punt is dat bij een snelspanner de as van de naaf zelf in de dropouts ligt, de spanner houdt de boel alleen zijdelings bij elkaar. Bij een thru-axle verdwijnen die "uitstekende stukjes naaf" en steunt het hele wiel op de thru-axle zelf, niet meer in het frame.


Vwb de versnellingen, Sram had 9-speed shifters die Shimano compatible waren en die waren herkenbaar aan de namen: Rocket en Attack. Die waren er als gripshifter maar ik meen ook als trigger.
De shifters met Sram 1:1 ratio hadden allemaal nummers: X7, X9, X0.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

kermit schreef: vr 30 juli 2021, 10:22 Als je voornaaf nu 15x100mm is zit je met zo'n insteek asje altijd goed, die passen in elke 15x100 naaf. Hoef je ook niet te weten welk type je naaf precies is ;-) , wat je wel moet weten als je passende endcaps moet hebben.

tekende stukjes naaf" en steunt het hele wiel op de thru-axle zelf, niet meer in het frame.


Vwb de versnellingen, Sram had 9-speed shifters die Shimano compatible waren en die waren herkenbaar aan de namen: Rocket en Attack. Die waren er als gripshifter maar ik meen ook als trigger.
De shifters met Sram 1:1 ratio hadden allemaal nummers: X7, X9, X0.
Maar wat als nu alleen de endcaps 15 zijn, en de as zelf is OS, dus 20? Moet je dan zo'n adapter-as van 20 hebben(als die al bestaan) of kan dan toch deze erin?

Rocket, ja, dat was het. Was er geen fan van..maar volgens niemand...
:bier:
feel the fear,do it anyway!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je naaf nu past in een 15x100 vork zou je genoeg moeten hebben aan dat insteekasje.

De boel "draagt" alleen op de einden van de as en de lagers, het midden van de naaf heeft daar geen functie in. Als je de doppen die er nu in zitten vervangt door de officiële DT doppen voor snelspanners draagt de boel ook niet in het midden.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gekkokees
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1216
Lid geworden op: ma 12 juli 2004, 17:06
Mijn mountainbike: KHS FXT Rage,kona kula primo, Santa Cruz Heckler

K, welke maat steekas hebben wij dan in de merida zitten, en waar draagt die dan t wiel?
Ik bedoel, dit wiel wat ik nu heb heeft die binnendiameter van 20mm, is OS. Betstaan er daar dan ook steekassen voor die wel ook 20mm zijn?
Overigens, je zal t wel al gezien hebben maar ik heb hier ook al een koppijn bezorgend topic geopend..

Dus dit kan ook wel weer op slot..

viewtopic.php?f=9&t=151616
feel the fear,do it anyway!
Plaats reactie