Alpen banden

Op zoek naar een bike, setje wielen of dat heerlijke koeienleren zadel? Vraag het hier.
Ook als je bike gestolen is kan je het hier melden.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb een set banden voor de Alpen trip op het oog maar veel varianten zijn net niet beschikbaar.
De voorbanden zijn nog wel te vinden maar mijn keuze voor achter is echt zoeken:

Maxxis Dissector in 29x2.4 WT 3C Maxterra met de Doubledown casing (niet de exo) eventueel de DHR II
OF: Vittoria Mazza 29x2.4 Enduro G2.0 TNT TLR op de Enduro casing dus en eventueel de Martello

Heeft iemand nog een nieuwe of echt bijna nieuwe band liggen, of weet een shop die iets heeft?
Oh ja, shops in de UK liever niet, te onzeker met verzenden. Douane is een liability.

ik hoor het graag
en op voorhand dank!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Voor Solden had ik een DHR2 (braking power) 2.3 voorachter + een Assegai (grip ohne ende) 2.5 achter voorop.

Het spul was toen al niet makkelijk te vinden dus ipv een Dissector werd het de DHR 2 DD (Maxterra, slijt minder hard) achter en een Assegai DH (maxgrip)voor. De Assegai in DH-casing was zo`n €15 goedkoper dan een EXO+ en DD was helemaal niet te vinden.

De verkrijgbaarheid is wss alleen maar slechter geworden.
Laatst gewijzigd door TenZNL op di 13 juli 2021, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

bedankt voor de feedback, jullie gingen er in elk geval goed op.

En een interessante set-up ook. Ik hanteer altijd het principe van meer grip vooraan, dat kan met een paar keuzes: druk en breedte bijvoorbeeld 2,3 achter 2,5 voor maar ook met profiel DHR achter en Assegai voor. Of met rubber compound, beter rollend harder rubber achter en zachter rubber voor extra grip voor. Wat jij beschirjft is een beetje andersom?

En de ervaring leert ook dat achterbanden vaker lek gaan en harder slijten, daarom een DD, Enduro of Gravity casing achter.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Heckler40 schreef: ma 12 juli 2021, 15:42 bedankt voor de feedback, jullie gingen er in elk geval goed op.

En een interessante set-up ook. Ik hanteer altijd het principe van meer grip vooraan, dat kan met een paar keuzes: druk en breedte bijvoorbeeld 2,3 achter 2,5 voor maar ook met profiel DHR achter en Assegai voor. Of met rubber compound, beter rollend harder rubber achter en zachter rubber voor extra grip voor. Wat jij beschirjft is een beetje andersom?

En de ervaring leert ook dat achterbanden vaker lek gaan en harder slijten, daarom een DD, Enduro of Gravity casing achter.

Enjoy!!
Duh...da`s andersom dus. Assegai 2,5 voorop en DHR2 in 2.3 achter. My bad :oops:

Moraal van het verhaal is dat je beter vroeger dan later moet toeslaan, voordat alle opties weg zijn.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Michelin geen optie ?
Bij enduro zijn die nu heel populair.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

In zulke condities gaat grip toch voor rolweerstand? Wat zou het nadeel zijn als je zowel voor als achter banden van het type voorband monteert? Minion DHF bijvoorbeeld. Ik vraag dit omdat ik ook een tripje heb gepland en nog aardig wat voorbanden heb liggen
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Michelin krijgen goede reviews heb ik ook wel positive emotie bij. Maar model namen zijn mij niet duidelijk bij de webshops zeker niet. Is gewoon ook minder gangbaar en ook niet veel op voorraad gevonden.

En DHF is een goede optie voor en achter, maar als ik de reviews lees is de DHR dat ook en dan met name de DHR als je minder vol gas gaat. Daarom zoek ik de DHR.

TenZNL reed met een DHR 2.3 achter in Solden en dat is nu een echte optie. Is dan niet de WT 2.4 versie maar wel in de doubldown casing te vinden. Met 30mm inwendig velgen voor TenZNL blijkbaar goed genoeg.

Dank voor al de tips, hop nog steeds de banden in het start topic

:-q
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

tiewrap schreef: ma 12 juli 2021, 16:25 Michelin geen optie ?
Bij enduro zijn die nu heel populair.
Ja, goede ervaring met Michelin als achterband.
De Wild AM heeft iets kortere noppen dan de Enduro, verder kpn ik geen uiterlijk verschil ontdekken.
Beide verkrijgbaar in Comp en Performance, waarbij de Comp iets lichter is en iets zachter rubber heeft (GumX etc )
De Perf heeft 1 laag canvas extra (dus 4 lagen) en iets harder rubber. Daardoor steviger en slijtvaster.
Rolweerstand vd Michelins is lager dan je zou verwachten bij dergelijk profiel.

Een Enduro Comp voor en een Wild AM Perf achter?

(Is dit een vraag naar 2e hands of een vraag naar advies?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Freediamond87 schreef: ma 12 juli 2021, 16:36 In zulke condities gaat grip toch voor rolweerstand? Wat zou het nadeel zijn als je zowel voor als achter banden van het type voorband monteert? Minion DHF bijvoorbeeld. Ik vraag dit omdat ik ook een tripje heb gepland en nog aardig wat voorbanden heb liggen
Volgens mij nix. Als zwaarste spul had ik alleen een Hans Dampf en een Magic Mary van de vorige generatie, die zijn vrij licht (nog geen 900gr) dus ik moest/wilde sowieso wat zwaarders kopen. De Assegai was interessant door het verhaal erachter (mix en verbetering van diverse banden) en de DHR is een bewezen classic.

Van het gewicht (met name de Assegai met z`n DH-casing van 1335gr) heb ik weinig gemerkt, behalve op asfalt/schotter boven de 30km/h. Dan begint het wat zwaarder te sturen door het gyroscopische effect van de roterende massa.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Mocht je er echt niet uitkomen, dan heb ik nog een Hans Dampf super trail over, 1 dag trail bij Solingen en 4 dagen bikepark levenservaring… (oa de qualifier van de megavalanche gereden zonder lekke banden enzo dus zeker een capabel bandje)

Nu vervangen door een Maxxis DHR downhill en das toch prettiger.. (zolang je met de lift omhoog kunt, de HD is wat dat betreft aanzienlijk trap-vriendelijker).
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Bij Bikecomponents hebben ze de Assegai en aggressor in DD op voorraad!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 12 juli 2021, 17:56 (Is dit een vraag naar 2e hands of een vraag naar advies?)
Vraag is eigenlijk specifiek naar de 2 banden uit het start topic die ik niet kan vinden. Liefst nieuw anders bijna nieuw.

Ik heb mijn redenen om die specifiek te zoeken, maar ik kan al het advies best waarderen. Uiteindelijk zoek ik gewoon een goed setje voor de Alpen trip volgende week.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Jurf schreef: ma 12 juli 2021, 19:01 Bij Bikecomponents hebben ze de Assegai en aggressor in DD op voorraad!
Gezien, merci.

De Agressor is een echte achterband en ook een plan B, maar die is dual compound en wat drukker met de noppen, beetje als een Hans Dampf. Geeft wat grip op om beter te rollen en gaat langer mee, was daarom niet mijn eerste keus.

De Assegai gaat de andere kant op, alles op grip en rolt minder. En ik will achter ook niet meer grip hebben dan voor dus moet er dan ook een Assegai voor op en dat is dan gevoelsmatig weer overkill. maar ze hebben wel alle versies op voorraad, het zou dus kunnen

Ik heb ook even de folder van mijn highlander gelezen en er is ruimte ook voor 2.6 banden achterin. Daar had ik eigenlijk nog niet naar gekeken, extra volume geeft ook grip en protectie, misschien is er in 2.6 iets mogelijk wat in 2.4 uitverkocht is.

Ga niet heel lang meer wachten met de bestelling trouwens, het is volgende week al :winkie:
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

De Assegai rolt nog best heel prima hoor. Ik zou me daar zeker voor echt niet druk om maken.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Jurf schreef: di 13 juli 2021, 12:09 De Assegai rolt nog best heel prima hoor. Ik zou me daar zeker voor echt niet druk om maken.

Ook mijn ervaring idd.

Deze misschien nog als optie.
https://www.fietsbandonline.nl/maxxis-b ... -vouw.html
Plaats reactie