Ik ben nieuw met MTB-en en heb een fiets passend aan mijn beperkte niveau, een 11 speed Cube Attention SL uit 2020. In principe ben ik tevreden over de fiets, alleen de wielset (en banden) zijn wat beperkt. Aangezien het geen topfiets is, wil ik ook geen vlag op een modderschuit plaatsen. Ik ben daarom op zoek naar een betere wielset dan nu (niet zo lastig gok ik) maar wel enigszins binnen de perken. Ik heb een lichte voorkeur voor DT Swiss omdat ik daar goede ervaringen mee heb.
Mijn eisen voor de wielen:
- QR of om te bouwen naar QR (liefst geleverd met de juiste adapters natuurlijk)
- Liefst centerlock (of anders met gemonteerde schijven)
- Tubeless Ready
- 25-30mm
- 29 inch en geschikt voor 11 speed Shimano
Een nieuwe set DT-Swiss X1900 30mm kost bij Bike-Discount 263 euro. Voor mij is dat een beetje een richtlijn. Als ik tweedehands niks kan vinden, wacht ik een paar weken tot deze set weer te bestellen is.
Gezocht: 29" wielset beginner, liefst DT
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
vermelden van een budget helpt vaak
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Goede tip, heb het er bij gezet!
Dutch
Ik ben nieuw met MTB-en, maar rijd al eventjes op toer- en tijdritfietsen. Vooral bij dat laatste zijn rolweerstand, stijfheid en gewicht van groot belang. Ik heb met MTB-en weinig vergelijking, maar op de race zou ik zonder te kijken voelen of ik op wedstrijdbanden of trainingsbandjes rijd. Mijn verwachting is dat ook te voelen op de MTB. Enerzijds in snelheid, anderzijds in grip.
Ik heb bij mijn Cube het idee dat ze behoorlijk bezuinigd hebben op de wielen. Ze zijn zwaar en ze zijn met 20mm best smal. Ik ben vrij onzeker op de MTB, ik ben technisch ook gewoon niet goed. Dat is uiteraard een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen, maar ik denk dat bredere wielen en betere banden mij wel kunnen helpen. Op de Smart Sams (die er standaard op zaten) heb ik het idee dat ik met stroop op de wielen rijd, vooral op de rechte stukken. In het bochtenwerk zijn ze best okay, maar ik denk dat het beter moet kunnen. Als ik naar de prijs kijk (alhoewel dat niet altijd een goede indicator is) dan is het verschil met de Ray / Ralph (om bij Schwalbe te blijven) meer dan het dubbele. Dat moet ergens in zitten voor mijn gevoel. Zoals ik ook verschil merk tussen een Vittoria draadbandje van 15 euro met biba of een Corsa Speed G+ 2.0 TLR.
Op de race en TT heb ik de afgelopen jaren best geinvesteerd in goed spul. MTB-en is voor mij voor "er bij". Ik heb geen torenhoge verwachtigen van een startersetje wielen, maar denk wel dat het qua stabiliteit wat beter moet kunnen.
Goede tip, heb het er bij gezet!
Dutch
Ik ben nieuw met MTB-en, maar rijd al eventjes op toer- en tijdritfietsen. Vooral bij dat laatste zijn rolweerstand, stijfheid en gewicht van groot belang. Ik heb met MTB-en weinig vergelijking, maar op de race zou ik zonder te kijken voelen of ik op wedstrijdbanden of trainingsbandjes rijd. Mijn verwachting is dat ook te voelen op de MTB. Enerzijds in snelheid, anderzijds in grip.
Ik heb bij mijn Cube het idee dat ze behoorlijk bezuinigd hebben op de wielen. Ze zijn zwaar en ze zijn met 20mm best smal. Ik ben vrij onzeker op de MTB, ik ben technisch ook gewoon niet goed. Dat is uiteraard een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen, maar ik denk dat bredere wielen en betere banden mij wel kunnen helpen. Op de Smart Sams (die er standaard op zaten) heb ik het idee dat ik met stroop op de wielen rijd, vooral op de rechte stukken. In het bochtenwerk zijn ze best okay, maar ik denk dat het beter moet kunnen. Als ik naar de prijs kijk (alhoewel dat niet altijd een goede indicator is) dan is het verschil met de Ray / Ralph (om bij Schwalbe te blijven) meer dan het dubbele. Dat moet ergens in zitten voor mijn gevoel. Zoals ik ook verschil merk tussen een Vittoria draadbandje van 15 euro met biba of een Corsa Speed G+ 2.0 TLR.
Op de race en TT heb ik de afgelopen jaren best geinvesteerd in goed spul. MTB-en is voor mij voor "er bij". Ik heb geen torenhoge verwachtigen van een startersetje wielen, maar denk wel dat het qua stabiliteit wat beter moet kunnen.
Ik schat in dat je wielen rond de 2/2.2 kg wegen? Vast ergens in de buurt van de Aswer Atac/Sunringle op de Reaction. Met de X1900 ga je er wat kwaliteit en vooral duurzaamheid vast op vooruit (uit mijn Sunringle wielen bleven er spaken breken en plakte de vrijloop vast aan de naaf...). Maar het gewicht vermindert dan niet heel veel..
Ik zou daarom vooral beginnen met de bandenwissel naar Racing Ralph/Ray. De tweemaal zo hoge prijs geeft 10 maal zoveel meer plezier. En zekerheid. Ik herstel nog weleens een kleine schuiver van de Racing Ray voor... Heb je budget over, kun je alsnog de stap maken naar een lichtere (en beter) wielset, met daarop de betere banden..
Ik zou daarom vooral beginnen met de bandenwissel naar Racing Ralph/Ray. De tweemaal zo hoge prijs geeft 10 maal zoveel meer plezier. En zekerheid. Ik herstel nog weleens een kleine schuiver van de Racing Ray voor... Heb je budget over, kun je alsnog de stap maken naar een lichtere (en beter) wielset, met daarop de betere banden..
-
- Extreme Biker
- Berichten: 846
- Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
- Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...
Hij geeft aan niet zo technisch te zijn en onzeker op de mtb.kjoeb schreef: ↑wo 20 oktober 2021, 13:46
Ik zou daarom vooral beginnen met de bandenwissel naar Racing Ralph/Ray. De tweemaal zo hoge prijs geeft 10 maal zoveel meer plezier. En zekerheid. Ik herstel nog weleens een kleine schuiver van de Racing Ray voor... Heb je budget over, kun je alsnog de stap maken naar een lichtere (en beter) wielset, met daarop de betere banden..
Geen Racing Ray vooraan dus! De grip bij die band is in 1 keer weg als je de grens overgaat. Neem dus wat meer grip aan de voorkant zoals een Vittoria Mezcal een Schwalbe Rocket Ron of een Wolfpack Cross of iets van die strekking.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Ja, mee eens..At1 schreef: ↑wo 20 oktober 2021, 14:08Hij geeft aan niet zo technisch te zijn en onzeker op de mtb.kjoeb schreef: ↑wo 20 oktober 2021, 13:46
Ik zou daarom vooral beginnen met de bandenwissel naar Racing Ralph/Ray. De tweemaal zo hoge prijs geeft 10 maal zoveel meer plezier. En zekerheid. Ik herstel nog weleens een kleine schuiver van de Racing Ray voor... Heb je budget over, kun je alsnog de stap maken naar een lichtere (en beter) wielset, met daarop de betere banden..
Geen Racing Ray vooraan dus! De grip bij die band is in 1 keer weg als je de grens overgaat. Neem dus wat meer grip aan de voorkant zoals een Vittoria Mezcal een Schwalbe Rocket Ron of een Wolfpack Cross of iets van die strekking.
Gewicht zou ik icm je huidige fiets niet op letten.
Nadeel is in mijn ogen dat nagenoeg alle fietsen waarnaar je eventueel hierna gaat kijken andere asstandaarden hebben dan je huidige.
Ik zou hooguit je huidige een na laten spannen en voor een ander setje max 2.2 breede banden kijken. (Al zal alles als meer stroop voelen, het is nu eenmaal geen 25mm slick)
Dan eerst op je techniek gaan oefenen, nadeel van getraind van een krom stuur op een MTB stappen is dat je wel hard kunt op rechte stukken maar die snelheid lastig mee kunt nemen de bochten in
Nadeel is in mijn ogen dat nagenoeg alle fietsen waarnaar je eventueel hierna gaat kijken andere asstandaarden hebben dan je huidige.
Ik zou hooguit je huidige een na laten spannen en voor een ander setje max 2.2 breede banden kijken. (Al zal alles als meer stroop voelen, het is nu eenmaal geen 25mm slick)
Dan eerst op je techniek gaan oefenen, nadeel van getraind van een krom stuur op een MTB stappen is dat je wel hard kunt op rechte stukken maar die snelheid lastig mee kunt nemen de bochten in
defNL schreef: ↑wo 20 oktober 2021, 13:22 Dutch
Ik ben nieuw met MTB-en, maar rijd al eventjes op toer- en tijdritfietsen. Vooral bij dat laatste zijn rolweerstand, stijfheid en gewicht van groot belang. Ik heb met MTB-en weinig vergelijking, maar op de race zou ik zonder te kijken voelen of ik op wedstrijdbanden of trainingsbandjes rijd. Mijn verwachting is dat ook te voelen op de MTB. Enerzijds in snelheid, anderzijds in grip.
Ik heb bij mijn Cube het idee dat ze behoorlijk bezuinigd hebben op de wielen. Ze zijn zwaar en ze zijn met 20mm best smal. Ik ben vrij onzeker op de MTB, ik ben technisch ook gewoon niet goed. Dat is uiteraard een kwestie van oefenen, oefenen en oefenen, maar ik denk dat bredere wielen en betere banden mij wel kunnen helpen. Op de Smart Sams (die er standaard op zaten) heb ik het idee dat ik met stroop op de wielen rijd, vooral op de rechte stukken. In het bochtenwerk zijn ze best okay, maar ik denk dat het beter moet kunnen. Als ik naar de prijs kijk (alhoewel dat niet altijd een goede indicator is) dan is het verschil met de Ray / Ralph (om bij Schwalbe te blijven) meer dan het dubbele. Dat moet ergens in zitten voor mijn gevoel. Zoals ik ook verschil merk tussen een Vittoria draadbandje van 15 euro met biba of een Corsa Speed G+ 2.0 TLR.
Op de race en TT heb ik de afgelopen jaren best geinvesteerd in goed spul. MTB-en is voor mij voor "er bij". Ik heb geen torenhoge verwachtigen van een startersetje wielen, maar denk wel dat het qua stabiliteit wat beter moet kunnen.
@AT1 @kjoeb
Ik wilde sowieso voor de Barzo (voor) / Mezcal (achter) gaan, maar de Racing Ray voor is toch geen slecht advies voor een onzekere MTB-er? Volgens mij heeft Ray meer grip dan de Mezcal (die vaak als achterband geadviseerd wordt) en volgens de tabel op de Schwalbe-site gelijk aan de Rocket Ron. Wolfpack cross zegt mij niet zo veel. Ik wil niet eigenwijs doen, want ik heb met al deze banden geen ervaring, maar de Ray staat wel bekend als een band met grip, of mis ik iets?
@Dutch
Precies mijn "probleem". Rechtdoor en flauwe bochten ga ik als een trein en kan ik vooraan rijden, maar bij de technischere stukken merk ik dat ik achteraan de middenmoot zit.
Ik wilde sowieso voor de Barzo (voor) / Mezcal (achter) gaan, maar de Racing Ray voor is toch geen slecht advies voor een onzekere MTB-er? Volgens mij heeft Ray meer grip dan de Mezcal (die vaak als achterband geadviseerd wordt) en volgens de tabel op de Schwalbe-site gelijk aan de Rocket Ron. Wolfpack cross zegt mij niet zo veel. Ik wil niet eigenwijs doen, want ik heb met al deze banden geen ervaring, maar de Ray staat wel bekend als een band met grip, of mis ik iets?
@Dutch
Precies mijn "probleem". Rechtdoor en flauwe bochten ga ik als een trein en kan ik vooraan rijden, maar bij de technischere stukken merk ik dat ik achteraan de middenmoot zit.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 442
- Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35
Jan de Man hier op het forum heeft voor mijn Cube Reaction Pro uit 2018 een heel mooi DT-setje gespaakt. Kost wat, maar heel heel veel plezier van.
- MarkMeisner
- Pro Biker
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
- Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290
Been there, tried that, pols en schouder didn't liked it Nobby Nic soft super trail is echt een heel stuk fijner, veel grip en rolweerstand valt echt reuze mee. Grootste probleem is na een aantal keer onderuit gaan weer vertrouwen winnen in de bochten.At1 schreef: ↑wo 20 oktober 2021, 14:08Hij geeft aan niet zo technisch te zijn en onzeker op de mtb.kjoeb schreef: ↑wo 20 oktober 2021, 13:46
Ik zou daarom vooral beginnen met de bandenwissel naar Racing Ralph/Ray. De tweemaal zo hoge prijs geeft 10 maal zoveel meer plezier. En zekerheid. Ik herstel nog weleens een kleine schuiver van de Racing Ray voor... Heb je budget over, kun je alsnog de stap maken naar een lichtere (en beter) wielset, met daarop de betere banden..
Geen Racing Ray vooraan dus! De grip bij die band is in 1 keer weg als je de grens overgaat. Neem dus wat meer grip aan de voorkant zoals een Vittoria Mezcal een Schwalbe Rocket Ron of een Wolfpack Cross of iets van die strekking.
- Willem Altes
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2163
- Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26
De TS geeft aan dat zijn huidige Smart Sams in het bochtenwerk 'best okay' zijn, maar dat hij rechtuit stroop voelt. ( Ik vermoed dat welke banden je ook kiest er rechtuit door een zuigende ondergrond er altijd meer stroop zal zijn dan met de tijdritfiets over glad asfalt.)
Smart Sams zijn redelijk zwaar, dus met wat lichtere banden zal dat beter voelen. De gekozen Barzo voor lijken mij voldoende grip te geven.
Wat betreft de wielset. Voor €263 krijg je geen lichtere wielset dan je nu hebt, wel een met een bredere binnenbreedte waardoor je met lagere druk kan rijden. Dat heeft veel voordelen op een zachte ondergrond ( ), maar niet op de weg. Op de weg is dit nog stropiger. Die Smart Sams zijn rechtdoor over de weg voor mountainbikebanden nog relatief snel ( tenminste als er zoveel lucht in zit dat je over de middelste knobbeltjes kan rijden).
Smart Sams zijn redelijk zwaar, dus met wat lichtere banden zal dat beter voelen. De gekozen Barzo voor lijken mij voldoende grip te geven.
Wat betreft de wielset. Voor €263 krijg je geen lichtere wielset dan je nu hebt, wel een met een bredere binnenbreedte waardoor je met lagere druk kan rijden. Dat heeft veel voordelen op een zachte ondergrond ( ), maar niet op de weg. Op de weg is dit nog stropiger. Die Smart Sams zijn rechtdoor over de weg voor mountainbikebanden nog relatief snel ( tenminste als er zoveel lucht in zit dat je over de middelste knobbeltjes kan rijden).
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5461
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
Hij zoekt niet nieuw hèWillem Altes schreef: ↑do 21 oktober 2021, 11:41 Wat betreft de wielset. Voor €263 krijg je geen lichtere wielset dan je nu hebt,
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
-
- Extreme Biker
- Berichten: 699
- Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:13
- Mijn mountainbike: RM Vertex/Kona Unit/KonaJake the Snake,Singular Swift
Ik heb nog een set staan :
Notubes crest
Dt swiss 240 naven centerlock
Spaken weet ik zo ff niet
Notubes crest
Dt swiss 240 naven centerlock
Spaken weet ik zo ff niet
Whining is for soccerplayers, pain is for cyclists