Amazon.nl

Wil je weten welke ervaring anderen hebben met een webwinkel of heb je tijdens het shoppen of surfen een koopje gespot, dan kun je dat hier kwijt.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Amazon.nl is vandaag life gegaan.
Het einde van de Nederlandse webshops?
Ik heb even gekeken naar het assortiment, staat nu veel Maxxis en Schwalbe op.
En SRAM maar nog geen Shimano gek genoeg.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Doet u mij maar gewoon de normale Duitse webshops hoor.
Dan heb ik tenminste veel keuze en een scherpe prijs.
Of dat tot gevolg heeft dat de Nederlandse fietsenmaker ten onder gaat, ik weet het niet maar die van mij hier niet.
Die wil toch alleen maar hele fietsen verkopen en de rest is onzin.

Voor de Webshops geld een beetje hetzelfde alleen mainstream spul.
Mantel rijd ik nog wel eens heen omdat ze iets op voorraad kunnen hebben maar verder worden ze steeds minder interessant.

Onlangs veel onderzoek naar een vork gedaan en die kun je bij een puur Nederlandse webshop nauwelijks vinden.
Er zal te weinig omloop zijn in dat soort producten maar als dat al niet meer lukt dan is R2, Bike24 of wat dan ook een heel fijn alternatief.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik heb ook even zitten kijken naar van alles en nog wat en ik vind het niet echt denderend nog. Amazon.de is toch hier en daar nog goedkoper en heeft meestal gratis verzenden. Op het gebied van fietsartikelen is het nog te vroeg om een conclusie te trekken, er staat niet heel veel op. Maar ik ben het ermee eens dat dit niet goed is voor de nederlandse webshops. Time will tell...
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Victor1977 schreef: di 10 maart 2020, 14:07 Maar ik ben het ermee eens dat dit niet goed is voor de nederlandse webshops. Time will tell...
Onderstaande mening komt voort uit klaagzangen van BOL.com, inmiddels een paar jaar geleden. Die waren bang voor de grote boze Amazon, en vonden het reuze oneerlijk dat zij, als echte NLse onderneming, uit de markt gewerkt zouden kunnen worden. Hypocriet.

De Nederlandse webshops hebben geen recht van klagen. Toen de webshops opkwamen (dit geldt voor BOL en Coolblue maar ook Mantel, 12Go en meer) hebben ze in ras tempo de bakstenen winkels gedecimeerd. Marktwerking was het (terechte) excuus. Er bleek een grote vraag naar goeie webshops, die tegen lage prijzen prima producten kunnen bieden. Dat er nu een nog grotere speler precies datzelfde bij hun dreigt te doen, is net zo fair als de manier waarop zij zijn gegroeid.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik kijk weleens bij Amazon (niet zozeer voor fietsspul) en dan valt het me op dat ze meestal niet de goedkoopste zijn en dat je ook niet te specifieke wensen moet hebben.
We zullen zien wat ze op fietsgebied willen/kunnen/gaan doen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BikerBas2
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: zo 4 januari 2009, 22:55
Mijn mountainbike: Trek 9.8 Procaliber of Merida Big Nine XT black

Ik koop best veel (bijna geen fietsspul) bij Amazon.de. Meestal liggen prijzen rond die van Bol / Gereedschapscentrum e.d. Valt allemaal nogal mee met harde concurrentie. Voordeel is dat ze t altijd naar een afhaalpunt verzenden, wat ik fijn vind.

Voordelen;
- weet je t artikelnummer dan kun je makkelijk vergelijken
- de zending is meestal wat sneller als ze zelf zeggen
- t artikel is goed te volgen via de website. Je ziet goed waar t artikel op elk moment is

Nadelen van Amazon zijn er ook;
- vaak staan artikelen ook tegen mega hoge prijzen te koop (een boormachine staat er dan voor € 899,- en voor € 200,-) Vraag me niet waarom.
- zoeken op iets waar je niet precies een artikelnummer of zo van weet is heel complex: zoek je een hanglamp dan krijg je 30000 stuks te zien. Filteren lukt bijna niet
- je artikel wordt nou niet echt ‘groen’ vervoerd. Meeste artikelen komen laatste maanden uit Frankrijk. Je kunt de bestelling volgen en dan zie je dat t artikel zomaar 10 keer over geladen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Wat een kutsite zeg, alleen Amerikanen zijn zo dom om dit te gebruiken ipv een fatsoenlijk alternatief. Zal wel dood gaan hier.
Waar woke is, is vuur
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik heb regelmatig op de duitse site besteld, maar de NL site is echt ruk. Torenhoge prijzen en goedkope china troep. Op deze manier is het snel gebeurd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ben het er mee eens dat zoeken en filteren niet fijn gaat, maar dat komt vast nog wel.
Amazon is niks voor niks zo snel gegroeid natuurlijk.
Al is de concurrentie in NL wel sterker dan in bijvoorbeeld DE, artikel uit NU.nl:

In alle landen waar het concern zijn intrede deed, heeft het bedrijf zijn stempel gedrukt op de e-commercemarkt.
Gebeurt dat ook in Nederland, waar al een ontwikkelde markt met gevestigde partijen is? Liggen Coolblue en bol.com hier ook wakker van?
"Wat zij goed doen - en dan vooral bol.com - is een bepaalde nationale identiteit uitstralen", zegt Jos Eeland. Hij is partner bij Simon-Kucher, een adviesbureau voor commerciële strategie en prijsbeleid. "Deze partijen hebben e-commerce in Nederland in een vroeg stadium ver weten te brengen."
Het zal dan ook nog niet zo makkelijk zijn voor Amazon om hier voet aan de grond te krijgen, denkt Eeland. De Amerikaanse gigant is al groot in Duitsland, maar de intrede daar was anders. Toen Amazon naar Duitsland kwam, was de Duitse e-commercemarkt een stuk minder ontwikkeld dan de Nederlandse markt nu is.


De prijzen worden bepaald d.m.v. algoritmes, artikel uit NU.nl

Naar verwachting leidt de komst van Amazon tot lagere prijzen. Volgens Eeland blijkt uit onderzoek dat de prijzen met 10 procent moeten dalen om een grote groep consumenten op de lange termijn te laten overstappen naar Amazon.
Die prijsdaling kan heel selectief zijn. Amazon blinkt uit in machine learning, legt de adviseur uit. Met data van consumentengedrag en de prijzen van concurrenten ontwikkelen algoritmes de prijzen die het op dat moment het beste doen.
Nu zijn die prijzen nog niet extreem agressief, merkt Eeland op. "Maar dat zou ook kunnen komen doordat hun algoritmes nog niet optimaal werken." Het kan zijn dat die prijzen de komende weken verder gaan dalen.


Dus de prijzen zullen zich gaan aanpassen aan de concurrentie en daar waarschijnlijk een stukje onder gaan zitten.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Jamis Diablo schreef: wo 11 maart 2020, 14:17 Ben het er mee eens dat zoeken en filteren niet fijn gaat, maar dat komt vast nog wel.
Amazon is niks voor niks zo snel gegroeid natuurlijk.
Al is de concurrentie in NL wel sterker dan in bijvoorbeeld DE, artikel uit NU.nl:

In alle landen waar het concern zijn intrede deed, heeft het bedrijf zijn stempel gedrukt op de e-commercemarkt.
Gebeurt dat ook in Nederland, waar al een ontwikkelde markt met gevestigde partijen is? Liggen Coolblue en bol.com hier ook wakker van?
"Wat zij goed doen - en dan vooral bol.com - is een bepaalde nationale identiteit uitstralen", zegt Jos Eeland. Hij is partner bij Simon-Kucher, een adviesbureau voor commerciële strategie en prijsbeleid. "Deze partijen hebben e-commerce in Nederland in een vroeg stadium ver weten te brengen."
Het zal dan ook nog niet zo makkelijk zijn voor Amazon om hier voet aan de grond te krijgen, denkt Eeland. De Amerikaanse gigant is al groot in Duitsland, maar de intrede daar was anders. Toen Amazon naar Duitsland kwam, was de Duitse e-commercemarkt een stuk minder ontwikkeld dan de Nederlandse markt nu is.


De prijzen worden bepaald d.m.v. algoritmes, artikel uit NU.nl

Naar verwachting leidt de komst van Amazon tot lagere prijzen. Volgens Eeland blijkt uit onderzoek dat de prijzen met 10 procent moeten dalen om een grote groep consumenten op de lange termijn te laten overstappen naar Amazon.
Die prijsdaling kan heel selectief zijn. Amazon blinkt uit in machine learning, legt de adviseur uit. Met data van consumentengedrag en de prijzen van concurrenten ontwikkelen algoritmes de prijzen die het op dat moment het beste doen.
Nu zijn die prijzen nog niet extreem agressief, merkt Eeland op. "Maar dat zou ook kunnen komen doordat hun algoritmes nog niet optimaal werken." Het kan zijn dat die prijzen de komende weken verder gaan dalen.


Dus de prijzen zullen zich gaan aanpassen aan de concurrentie en daar waarschijnlijk een stukje onder gaan zitten.
Het blijft natuurlijk een raar verhaal. Net alsof je die verkoopprijs iedere keer lager kan maken. Wordt dat gewoon klakkeloos doorgeduwd aan de inkoopkant?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, ze pompen er gewoon een sloot geld in om de markt te veroveren.
Als coolblue en bol buitenspel zijn gezet stijgen de prijzen vanzelf weer, dubbel en dwars.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 11 maart 2020, 14:28 Nee, ze pompen er gewoon een sloot geld in om de markt te veroveren.
Als coolblue en bol buitenspel zijn gezet stijgen de prijzen vanzelf weer, dubbel en dwars.
Afgelopen jaar een aflevering van Tegenlicht gezien over Amazon. Walgelijk hoe dat bedrijf o.a. omgaat met werknemers. Tevens ook gebruik maken van alle beschikbare infrastructuur, maar geen enkele cent belasting betalen.
Denk alsjeblieft na over waar je je zuur verdiende centen besteed. Een van onze weinige krachten (naast stemrecht) is koopkracht. Voor die paar centen meer (die je besteed bij een andere NL- of Duitse webshop) blijf je investeren in de economie, werkgelegenheid e.d. Als Amazon eenmaal de grootste is kun je er niet meer omheen en betaal je alsnog de hoofdprijs.
(Mijn) principes kosten geld :-q
Juh!
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 11 maart 2020, 14:28 Nee, ze pompen er gewoon een sloot geld in om de markt te veroveren.
Als coolblue en bol buitenspel zijn gezet stijgen de prijzen vanzelf weer, dubbel en dwars.
Er zitten inderdaad een aantal puissant rijke lui achter die de concurrentie dood willen maken en we dus dadelijk met 1 aanbieder overblijven. Zo ook met Uber, maken giga verliezen maar ze weten dat dat in de toekomst zich ruim terug gaat betalen. Maar ach wat ga je dan zien, zo handig, kleine winkeltjes om de hoek, waar je zo je producten kan bekijken en meteen kopen.

Inderdaad goed advies om amazon etc te mijden maarja er is een categorie mensen die liever kwantiteit dan kwaliteit wensen. Ik hoorde laatst een collega dat zijn zoon kleren ging kopen in de stad, alles uitgezocht, gepast etc, mam ik ga even op internet kijken, 4 van de 6 waren daar paar euro goedkoper, dus terug gehangen..... tsja.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Onderstaande dus, een goede reden om dat soort giganten zeer kritisch te bekijken en gebruiken.
Ik vrees echter dat de groep consumenten die dat doet een kleine minderheid zal blijken te zijn. Daarom bepaalt Google inmiddels welke info wij wel en niet te zien krijgen bij een zoekopdracht, maar blijkbaar vinden veel mensen dat geen probleem...

De tactiek van dergelijke megalomane bedrijven is simpel, we bieden het gepeupel gemak en (tijdelijk zoals TSTM al aangeeft) lagere prijzen, verder kijkt men toch niet.

Je hoort het al, ik ben behoorlijk anti ;-)
Kaasopjepannenkoek schreef: wo 11 maart 2020, 23:53
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 11 maart 2020, 14:28 Nee, ze pompen er gewoon een sloot geld in om de markt te veroveren.
Als coolblue en bol buitenspel zijn gezet stijgen de prijzen vanzelf weer, dubbel en dwars.
Afgelopen jaar een aflevering van Tegenlicht gezien over Amazon. Walgelijk hoe dat bedrijf o.a. omgaat met werknemers. Tevens ook gebruik maken van alle beschikbare infrastructuur, maar geen enkele cent belasting betalen.
Denk alsjeblieft na over waar je je zuur verdiende centen besteed. Een van onze weinige krachten (naast stemrecht) is koopkracht. Voor die paar centen meer (die je besteed bij een andere NL- of Duitse webshop) blijf je investeren in de economie, werkgelegenheid e.d. Als Amazon eenmaal de grootste is kun je er niet meer omheen en betaal je alsnog de hoofdprijs.
(Mijn) principes kosten geld :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Eens met bovenstaande, maar hoe weten we nu of die NL of DE webshops zoveel beter zijn?
BOL zet ook alle leveranciers financieel onder druk, en de spullen worden geleverd door uitgeknepen ZZP'ers.
Veel NL webshops hebben Europese of globale eigenaren, en die zijn niet zo groot geworden door iedereen in de keten het beste te gunnen.
Blijft toch lastig om te achterhalen welke shops netjes handelen.
Plaats reactie