Planet X

Wil je weten welke ervaring anderen hebben met een webwinkel of heb je tijdens het shoppen of surfen een koopje gespot, dan kun je dat hier kwijt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kreeg net een mailtje, Planet X heeft Black Friday Deals.
Tussen alle overbodige meuk hebben ze ook wat leuke fietsen voor weinig
Bijvoorbeeld deze Jack Flash 29 voor net geen 700 pond
Of voor iets meer deze Titus ti gravel fiets voor minder dan 2000 pond

Afbeelding

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Kreeg vandaag een mail dat de Scandal weer op voorraad is, ook nog eens afgeprijsd naar GPB 999 (€ 1.280). Los frame kost € 1.024 :roll:

Is ook nog aan te passen naar je wensen. Binnen 12 dagen opgebouwd en wordt dan verstuurd. Dus als je snel een leuke 'do it all' bike wilt.....

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zag m ook.
Die prijs is natuurlijk wel onderhevig aan de brexit perikelen.
VAT er af, verz.kosten erbij, douane kosten erbij, invoerrechten en dan de BTW berekenen.

Fiets komt wel met een redelijke vork (RS35 Debonair), maar met SX en zonder dropper. Dus je zit binnenkort nog wel met wat upgrade kosten.
(En of 'ie dan nog kan concureren met de Stoic3 of Cragger7 .?.)

Maar ja, voorlopig nog wel leverbaar, da's ook wat waard.
Hoewel de leverdatum bij PlanetX ook vaak flexibel is...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Zo, best lullig. Vorig jaar september voor dezelfde prijs gekocht maar dat was wel geheel GX (op de cassette na) en betere remmen. Zal inflatie, corona en vraag en aanbod zijn maar toch :roll:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

MarkMeisner schreef: wo 23 juni 2021, 12:09 Zo, best lullig. Vorig jaar september voor dezelfde prijs gekocht maar dat was wel geheel GX (op de cassette na) en betere remmen. Zal inflatie, corona en vraag en aanbod zijn maar toch :roll:
De wisselkoers is ook wel eens beter geweest. £ 999 is hier niet € 1168 maar €1280. Ze hebben ook wel eens 1 op 1 gedaan. Ik vermoed dat Planet X zijn Europese afzetmarkt nu (ik vermoed noodgedwongen door Brexit) IPV als groeimarkt als cash cow beschouwt.

Invoerrechten enzo maken het inderdaad een stuk duurder.

Overigens het dirt jumper frame (PLANET X JACK FLASH 25 YEAR ANNIVERSARY FIRST BORN EDITION FRAME) voor £199 lijkt mij een betere aanbieding
Dodgydutchy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 00:38

Hallo mede-MTB-ers,

Ik wil hier even een waarschuwing plaatsen, specifiek mocht je iets bij Planet-X bestellen onder de waarde van €150,--.
(ik spreek uit ervaring, want de hierboven genoemde Jack Flash is momenteel 50 pond en kon ik niet laten liggen als knutselprojectje)

Bij Planet-X zijn niet op de hoogte van de nieuwe Brexit-regels die de Nederlandse douane hanteert. Hierdoor heb ik dubbele belasting en invoerrechten moeten betalen - ik heb nu op een bestelling van €80,-- excl. BTW in totaal €90,-- aan belastingen, invoerrechten, verzendkosten en valuta-sjoemel moeten betalen. Ik ben nu al veertien dagen aan het mailen met die gasten en onderhand al 5 customer service medewerkers gesproken, totnogtoe zonder resultaat. Ik heb nu Dave in CC gezet, maar weet niet of hij er nog de CEO is?

Tip: bestel voor méér dan € 150,-- (dan leveren ze zonder Engelse VAT) of bestel niet bij Planet-X.
Cheers,

EDIT (8-9-2022)
Ik wil bij deze nog even melden dat mijn akkefietje (na een hoop mailtjes, weliswaar) alsnog positief afgelopen. Planet-X heeft mij het Engelse VAT-bedrag teruggestort.
Laatst gewijzigd door Dodgydutchy op do 8 september 2022, 12:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 314
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Ik zie wel dat de On One Scandal hier weer voor een leuke prijs aangeboden wordt, € 1075 voor de Sram GX afgemonteerde versie! (Na plaatsing in je winkelmandje en selecteren NL als bestemming wordt de Britse btw eraf gehaald). Komt natuurlijk nog NL btw en importkosten overheen, maar dan nog, geen verkeerde prijs volgens mij?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Zeker niet! Ik heb er vorige jaar augustus 1300 euro voor betaald met compleet GX (op de cassette na) voor de prijs opgedreven werd door de Brexit.

1000+ valt me reuze mee voor een GX afmontage (mits wel met crank en trigger, niet enkel de achter derailleur).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dave is geen CEO meer, het is een employe owned company geworden.
Ik heb gehoord dat je EU bestellingen via de chat moet doen, niet via het winkelmandje.
Achteraf wordt heel lastig om alles goed te krijgen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Hoe zit het nou precies met het importeren van hele fietsen? Ik meende dat je voor frames die niet in de UK gemaakt worden maar wel via de UK geleverd worden iets van 5% + BTW betaalt, maar voor frames die in de UK gemaakt worden alleen de BTW? En hoe zit dat dan met fietsen die in de UK in elkaar geschroefd worden?
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Heel simpel gezegd, tot 150 euro betaal je 21% BTW en inklaringskosten wanneer het in NL is.
Boven de 150 euro zal je ook invoerrechten betalen. En die zijn afhankelijk van wat het is. Bij fietsonderdelen is het volgens mij 4a5%.

Is een product ook echt gemaakt in de UK, dan moet hier een certificaat bij zitten, zodat de douane het kan beoordelen, dan zal er geen invoerrechten betaald hoeven worden.

Hoe dat dan weer zit bij een complete fiets met een brits frame en internationale onderdelen. Of ze maar een deel invoerrechten vragen, geen idee. Die regels zijn lastig.
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Zover kwam ik ook ongeveer, ja :lol:

Ik hoop dat er hier iemand met recente ervaring is. Er schijnt ook iets te zijn met certificaten en als dat dan per leverancier weer verschilt dan heb ik ook het liefst specifieke Planet X ervaringen. De Big Dog is nu voor een aardige prijs te krijgen, maar dan moet er niet weer 15% extra overheen gaan...
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ergens op dit forum staat een recente ervaring.viewtopic.php?f=14&t=152497
Iets minder invoerrechten
klaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 15:35

Hm, dat is op zich wel interessant. Maar ook gek. Dat tarief geldt voor onderdelen. Voor hele fietsen is er toch echt een tarief van ca. 15%.
Beetje groot verschil om het er op te gokken...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Uit dat topic:
MightyTCX schreef: do 4 november 2021, 23:35 Wat betreft de VAT ( de Britse BTW):

Als je een bestelling plaatst vanuit de EU bij Planet X / On One doe dat altijd in samenspraak met de Chat persoon.
Die organiseert dat je VAT vrij kunt bestellen en afrekenen, en evt upgrades etc.
Ik kreeg bijv gratis schijf upgrades naar 203 / 180 mm.

Ik heb ook gekozen voor de DHL optie, iets duurder (+10 Euro), zeker sneller, goede track and trace en mogelijk zorgvuldiger handling.

Bij aflevering betaal je aan de deur via een tikkie de importheffing (iets van 4,6% en BTW over het totaal bedrag van aankoop ex VAT + Importheffing & handling costs.
Maakte bij mij de fiets ongeveer 100 Euro duurder.
Inmiddels kan je ook via de website aangeven dat je binnen de EU woont en dan gaat de VAT er al af in het winkelmandje.
Maar via de chat lijkt me beter, want dan kan je vragen stellen totdat alles duidelijk is.
Van de chat kan je na afloop ook een transcript downloaden.
Handig mocht er naderhand iets niet kloppen.

De Big Dog heb ik zelf, fijne fiets.
Maar geen lichtgewicht en wellicht iets te progressief voor NL(?). Het is geen XC racer. De Big Dog gaat pas snel als je met 2 vinger in de neus bergaf rijdt.
Ik heb indertijd het frame besteld in de introductie aanbieding. Ook via de chat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie