Ook dat kan volgens de voorwaarden van cube, maar die dealer hoeft niet mee te werken als hij niet de verkopende partij is.
Garantie
Volgens mij is europees geregeld dat de verkopende partij verantwoordelijk is.RuudRuud schreef: ↑do 4 maart 2021, 10:07 Cube zelf zegt dat je bij de verkopende partij moet zijn Een andere dealer MAG iets claimen maar is dat niet verplicht. Let hier bijvoorbeeld op bij ombouwkosten. De lokale dealer is je niets verplicht en kan dus misschien wel een nieuw frame regelen maar dan betaal je bijvoorbeeld gewoon ombouwkosten.
https://www.cube.eu/en/service/helpdesk ... cube-bike/
En of Nederlandse of Duitse regels gelden; dat ligt aan de leverancier. Is deze duidelijk ingericht op verkoop aan Nederlanders? Dan geldt het Nederlandse recht. (Bikester is zo'n voorbeeld)
- Marcobiker
- Mountainbike Junk
- Berichten: 380
- Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
- Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition
O, daar ben ik het volledig mee eens hoor Goede PR levert je meer op dan een garantiegevalletje je kost.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Wat wil je daarmee zeggen?I_do schreef: ↑ma 8 maart 2021, 15:53Volgens mij is europees geregeld dat de verkopende partij verantwoordelijk is.RuudRuud schreef: ↑do 4 maart 2021, 10:07 Cube zelf zegt dat je bij de verkopende partij moet zijn Een andere dealer MAG iets claimen maar is dat niet verplicht. Let hier bijvoorbeeld op bij ombouwkosten. De lokale dealer is je niets verplicht en kan dus misschien wel een nieuw frame regelen maar dan betaal je bijvoorbeeld gewoon ombouwkosten.
https://www.cube.eu/en/service/helpdesk ... cube-bike/
En of Nederlandse of Duitse regels gelden; dat ligt aan de leverancier. Is deze duidelijk ingericht op verkoop aan Nederlanders? Dan geldt het Nederlandse recht. (Bikester is zo'n voorbeeld)
Stel: wat nou als mijn Trek of Specialized stuk is en ik liever lokaal claim? Dan kan dat in overleg, bij een Cube is dat minder zeker aangezien er vanuit Cube geen wereldwijde of overkoepelende regeling is.
En daarnaast is het NL conformiteitsbeginsel flink uitgebreider dan Europese wetgeving. Hoe dat met Duitse regelgeving zit weet ik niet. Dus daarom is het nodig om te kijken of de buitenlandse leverancier aan Nederlandse of daar geldende, lokale regelgeving moet voldoen.
Dus stellen dat de verkopende partij verantwoordelijk is vind ik inhoudelijk niet zo zinvol. Daarmee niet zeggend dat je ongelijk hebt. De verkopende partij is namelijk niet handig om in te schakelen bij problemen.
Nou ja het lijkt mij best nuttig om te weten dat in alle gevallen de verkopende partij verantwoordelijk is. En dat is in zowel Nederland als Duitsland zo.RuudRuud schreef: ↑ma 8 maart 2021, 20:50Wat wil je daarmee zeggen?
Stel: wat nou als mijn Trek of Specialized stuk is en ik liever lokaal claim? Dan kan dat in overleg, bij een Cube is dat minder zeker aangezien er vanuit Cube geen wereldwijde of overkoepelende regeling is.
En daarnaast is het NL conformiteitsbeginsel flink uitgebreider dan Europese wetgeving. Hoe dat met Duitse regelgeving zit weet ik niet. Dus daarom is het nodig om te kijken of de buitenlandse leverancier aan Nederlandse of daar geldende, lokale regelgeving moet voldoen.
Dus stellen dat de verkopende partij verantwoordelijk is vind ik inhoudelijk niet zo zinvol. Daarmee niet zeggend dat je ongelijk hebt. De verkopende partij is namelijk niet handig om in te schakelen bij problemen.
Als je van een merk weet dat je bij elke dealer van claimen is natuurlijk nuttige aanvulling, want dan weet je dat je daar met gerust hart in het buitenland wat van kan laten komen.
Ik heb hier trouwens ook al eens iemand langs zien komen dat met een specialized niet eens voor onderhoud bij een specialized dealer terecht kon omdat hij hem elders had gekocht. Dus ook daar kun je niet van uit gaan.
Jouw laatste zin geeft wel de spagaat aan. In jouw ervaring is het dus niet handig om naar de persoon te gaan die wettelijk verantwoordelijk is. Doen moet je dus naar iemand die feitelijk niet verantwoordelijk is. Vreemde situatie.
Ai, drie woorden vergeten.
In dit geval