Garantie

Wil je weten welke ervaring anderen hebben met een webwinkel of heb je tijdens het shoppen of surfen een koopje gespot, dan kun je dat hier kwijt.
Cavemanrik
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 3 maart 2021, 19:12

Ik heb een cube pro gekocht in duitsland. Wie kan mij vertellen of de garantie op een nieuwe fiets ook geldig is in Nederland?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Garantie wordt niet verleend door Cube maar door de partij die jou de fiets heeft verkocht.
Oftewel: NEE.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, kleine nuancering: de garantie is wel geldig in NL, maar je zult een eventueel garantiegeval moeten opnemen met de shop waar je hem gekocht hebt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Dat dacht ik ook, je hebt als koper recht op garantie ongeacht waar je de fiets gebruikt als het maar ‘normaal’ gebruik is en vaak wordt die door de verkoper verleend. Dus ff op en neer fietsen naar Duitsland in dit geval.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

kermit schreef: wo 3 maart 2021, 20:07 Nou, kleine nuancering: de garantie is wel geldig in NL, maar je zult een eventueel garantiegeval moeten opnemen met de shop waar je hem gekocht hebt.
Je hebt helemaal gelijk, ik legde het zelf uit als bij een nederlandse dealer langsgaan voor garantie.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Is echt afhankelijk vh merk, bij het ene merk "mag" een dealer de garantie overnemen ongeacht waar de fiets gekocht is, bij een ander merk "moet" de dealer de garantie overnemen ongeacht waar ....etc etc. Dus sterk afhankelijk van de dealervoorwaarden die het merk hanteert.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

gijsje schreef: do 4 maart 2021, 00:00 Is echt afhankelijk vh merk, bij het ene merk "mag" een dealer de garantie overnemen ongeacht waar de fiets gekocht is, bij een ander merk "moet" de dealer de garantie overnemen ongeacht waar ....etc etc. Dus sterk afhankelijk van de dealervoorwaarden die het merk hanteert.
Feitelijk niet. Leuk als een dealer het over wil nemen, dat is mooi mazzel. Maar het consumentenrecht schrijft voor dat de verkopende partij verantwoordelijk is voor de garantie. Je gaat geen overeenkomst aan met de fabrikant. Dat een hoop dealers hier niet naar handelen is een ander verhaal...
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Stel dat je een fiets gekocht hebt in het buitenland en het frame zou scheuren binnen de garantietermijn. Maar de verkoper geeft niet thuis en er naartoe rijden is iets te ver.

Dan zou ik sowieso ook contact opnemen met of de importeur of de fabrikant zelf en de situatie uitleggen. Als het een fabrikant is die achter zijn merk staat èn zijn klanten niet in de kou laat staan zal hij iets regelen.
En zo niet was ik voor eens en altijd klaar met dat merk en dat zou ik ook niet voor me houden op fora e.d. Als die negatieve publiciteit hem een paar potentiële kopers kost is hij al meer kwijt dan de kosten voor een garantieframe...

Zo heb ik ooit een frame + crankset + balhoofdlager besteld bij een Duitse shop. Balhoofdlager bleek te ontbreken, dus gemaild (mijn Duits is vrij goed). Na vrij veel mailtjes niets gekregen, want de inpakafdeling beweerde dat het er wel bij zat. Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat het niet zo was...
Maar toch: de totale bestelwaarde was iets van €1.650,-. Als hij (tegen inkoopprijs) een lager nastuurt ga ik dat hier melden. Misschien bestel ik nog wel vaker iets bij zijn shop. Nu is het andersom, ik zeg tegen iedereen die het horen wil dat ze niet bij Rider-Store.de moeten kopen. Eén potentiële klant die daarom niks koopt kost hem al meer.... ik vind het dom.
(Overigens geldt hetzelfde voor bmxavenue.com, ook een frame zonder bijbehorende headset gekregen en niets nageleverd).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Cube zelf zegt dat je bij de verkopende partij moet zijn :) Een andere dealer MAG iets claimen maar is dat niet verplicht. Let hier bijvoorbeeld op bij ombouwkosten. De lokale dealer is je niets verplicht en kan dus misschien wel een nieuw frame regelen maar dan betaal je bijvoorbeeld gewoon ombouwkosten.

https://www.cube.eu/en/service/helpdesk ... cube-bike/

En of Nederlandse of Duitse regels gelden; dat ligt aan de leverancier. Is deze duidelijk ingericht op verkoop aan Nederlanders? Dan geldt het Nederlandse recht. (Bikester is zo'n voorbeeld)
Cavemanrik
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 3 maart 2021, 19:12

Top mensen deze reacties.

Reden waarom deze bike in Duitsland gekocht? Na maanden iedere keer gehoord te hebben dat de levering weer uitgesteld werd, heb ik daarom besloten om elders te gaan zoeken en dan buiten Nederland. Vreemd overigens dat na maanden wachten hier in Nederland bij leveranciers, men ze in Duitsland gewoon op voorraad hebben staan.
Overigens erg netjes geholpen. Over een dag of 10 wordt hij geleverd thuis.

Hopen dat we nooit terug hoeven te vallen op de garantie, maar goed om jullie reacties te lezen. Bedankt nogmaals.

Rik
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou het er niet om laten, ik heb al zoveel frames en ook drie complete fietsen in het buitenland gekocht (via internet).
Maar nog nooit garantie nodig gehad, de kans dat dat niet nodig is is gelukkig veel groter dan wel ;-)

@Ruud, niet vreemd dat Cube dat zegt, en het zijn ook gewoon de regeltjes.
Maar als je echt met een onwillige dealer te maken krijgt hoop ik dat ze toch een beetje coulant zullen zijn. Je hebt weliswaar een overeenkomst met de dealer maar het is wel hun product, ik zou me als fabrikant toch verantwoordelijk voelen (denk ik, geen ervaring als fabrikant :D ).

Eventuele ombouwkosten boeien me niet want dat doe ik net zo lief zelf :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

ik vraag me ook af hoe het zit als de dealer failliet gaat of ermee stopt? Kun je dan ook fluiten naar je garantie en moet je dan maar hopen op coulance vanuit de fabrikant? Dat zal vaak ook niet verder gaan dan leveren van een nieuw frame of onderdeel, dus ombouwen op eigen kosten?
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

nielsvo schreef: do 4 maart 2021, 21:18 ik vraag me ook af hoe het zit als de dealer failliet gaat of ermee stopt? Kun je dan ook fluiten naar je garantie en moet je dan maar hopen op coulance vanuit de fabrikant? Dat zal vaak ook niet verder gaan dan leveren van een nieuw frame of onderdeel, dus ombouwen op eigen kosten?
Als een dealer wegvalt om welke reden dan ook gaat de verantwoording over naar de importeur c.q. fabrikant. Deze dient dan rechtstreeks het probleem voor jou op te lossen, wat er in de praktijk op neerkomt dat men een dealer in jouw buurt verzoekt om het op te lossen. Arbeidsloon behoort niet automatisch tot de fabrieksgarantie, dat verschilt per merk. Sommige merken geven dealers iets meer marge/korting waarvan ze dan het arbeidsloon mbt garantiegevallen "afkopen". Dit is in de 2-wielerbranche niet ongebruikelijk, dealers geven daarom bij zelf verkochte fietsen ook garantie mbt arbeidsloon..ze hebben daar immers extra marge voor gekregen. Dat dit anders ligt mbt elders gekochte fietsen qua garantie op arbeidsloon mag duidelijk zijn. Da's ook iets wat je je moet realiseren als je een fiets koopt bij een prijsstunter 150 km van je huis...je vond die afstand toen ook geen probleem dus mag dat bij een garantiekwestie ook geen probleem zijn. Dat antwoord ga je ( volkomen terecht ) van je locale dealer krijgen als je daar aanklopt. Dit laatste heeft niets met deze kwestie van doen maar geeft aan hoe het in grote lijnen werkt in deze branche.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

gijsje schreef: do 4 maart 2021, 22:03
nielsvo schreef: do 4 maart 2021, 21:18 ik vraag me ook af hoe het zit als de dealer failliet gaat of ermee stopt? Kun je dan ook fluiten naar je garantie en moet je dan maar hopen op coulance vanuit de fabrikant? Dat zal vaak ook niet verder gaan dan leveren van een nieuw frame of onderdeel, dus ombouwen op eigen kosten?
Als een dealer wegvalt om welke reden dan ook gaat de verantwoording over naar de importeur c.q. fabrikant. Deze dient dan rechtstreeks het probleem voor jou op te lossen, wat er in de praktijk op neerkomt dat men een dealer in jouw buurt verzoekt om het op te lossen.
Dat is niet waar. De fabrikant is slechts aanspreekbaar op de fabrieksgarantie, maar niet voor de garantie die de verkoper geeft. Bij een discussie over non-conformiteit vang je bij een eventueel faillissement gewoon bot als koper. Je enige kans is dan dat er óf een overnemende partij of collega dealer is die de garantie (onverplicht) overneemt, óf dat de fabrikant dat (eveneens onverplicht) doet.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Blijft wat mij betreft overeind dat een fabrikant zodanig achter zijn product zou moeten staan dat hij een klant in een dergelijke situatie niet in de kou laat staan. Dus dat je met je garantiegeval rechtstreeks naar het fietsmerk kunt (bij frameschade), of met je onderdeel naar de betreffende importeur (als er iets met de vork of remmen zou zijn bijvoorbeeld).

Dat dit geen wettelijk recht is geloof ik zo hoor, dat weet ik niet.
Ik heb het over wat ik moreel gezien juist zou vinden ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie