Topcompetitie: Wàt? De Masters op zaterdag?

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

12-07-1988 schreef: Daar stonden toch zo'n 65 man aan de start.
Je hebt gelijk
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

rundfunk rudi schreef: Ik heb overwogen om een licentie te nemen, maar ik zie er eigenlijk geen voordelen van, kost meer, (en moet je nog stuurbord en chip aanschaffen en keuring doen) terwijl je met basis licentie eigenlijk gewoon dezelfde wedstrijden kan rijden en voor 8 euro klaar bent.. Denk dat meer mensen dat inzien... zeker nu er steeds meer wedstrijden buiten KNWU om georganiseerd worden ..
Een nadeel van de funklasse vind ik, dat er geen competitie (als in: reeks met einduitslag) is. Als ze dat nog zouden invoeren, was mijn twijfel meteen weggenomen. Maar nog liever heb ik de al eerder genoemde promotie-degradatie regeling met een fatsoenlijke instapklasse. Dan kan mooi alles op een dag...
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
steepclimberRC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 20 mei 2011, 13:21
Mijn mountainbike: Scott Scale 910

schepp schreef:En daarom rij ik nog gewoon lekker in de funklasse,...altijd op zondag :)
Alleen daarom? :D
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

steepclimberRC schreef:
schepp schreef:En daarom rij ik nog gewoon lekker in de funklasse,...altijd op zondag :)
Alleen daarom? :D
Yep,...en natuurlijk om die belachelijke licentie regeling van de KNWU,..het aanschaffen van stuurbord, chip en een keuring die nergens op slaat (heb in het top amateurvoetbal nog nooit hoeven keuren of in welke andere sport dan ook) MTBen is volgens mij de enige sport waarin er geen promotie/degradatieregeling is en je dus niet sport tegen mensen van hetzelfde niveau, ongeacht leeftijd. Je speelt als het ware als beginnende tennisser tegen Nadal omdat hij even oud is,....heel raar !!!!!

Dat zijn de redenen dat ik in de funklasse rij. Zodra de KNWU het MTBen serieus neemt ga ik denken aan een licentie.
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

schepp schreef: Yep,...en natuurlijk om die belachelijke licentie regeling van de KNWU,..het aanschaffen van stuurbord, chip en een keuring die nergens op slaat (heb in het top amateurvoetbal nog nooit hoeven keuren of in welke andere sport dan ook)
Toegegeven, het is misschien wat apart dat je die keuring moet doen, maar dat is eenmalig. Hetzelfde voor de aanschaf van een chip.
MTBen is volgens mij de enige sport waarin er geen promotie/degradatieregeling is en je dus niet sport tegen mensen van hetzelfde niveau, ongeacht leeftijd. Je speelt als het ware als beginnende tennisser tegen Nadal omdat hij even oud is,....heel raar !!!!!

Dat zijn de redenen dat ik in de funklasse rij.
Of er nu een promotie/degradatie regeling is of niet. Dit is (1) maar gedeeltelijk waar: i.e. elite/amateurs (daarnaast: als je ouder dan 30 bent *moet* Je niet bij de masters 30+ rijden, dat *mag*) [1], en (2) natuurlijk een erg vreemd argument om te gebruiken om dan bij de funclasse te rijden: daar rijd werkelijk alles door elkaar, van ex-profs tot mensen die gisteren hun eerste MTB gekocht hebben.....

Juist als je graag in een competitie wil rijden, waarbij het niveau in de wedstrijden redelijk constant is, dan kun je mijns inziens het beste een licentie nemen. Dat je wedstrijd doel dan misschien moet zijn: top 50 rijden, ipv top 10 rijden, is iets wat je op de koop toe moet nemen denk ik.

[1] Verder kun je je af vragen of verdere onderverdeling wel zinvol is: het aantal deelnemers in de huidige categorien is nu niet bijzonder groot .....
Zodra de KNWU het MTBen serieus neemt ga ik denken aan een licentie.
Je realizeert je dat dit een viceuze cirkel is: als er maar weinig MTB'ers zijn aangesloten bij de KNWU is er ook weinig incentive voor de KNWU de omstandigheden voor MTB'ers te verbeteren .....
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

[1] Verder kun je je af vragen of verdere onderverdeling wel zinvol is: het aantal deelnemers in de huidige categorien is nu niet bijzonder groot .....
Het gaat niet over verder verdelen, maar het aanhouden van een compleet ander systeem. Er rijden nu mensen in één klasse, bijvoorbeeld de masters 30, die totaal verschillende niveau's hebben! Achterin zijn we blij met 8-10 uur per week trainen, voorin doen ze daar een veelvoud van. Als je strijdt met mensen van je eigen niveau dan zijn er mijns inziens veel meer mensen geneigd in de sport te blijven plakken in plaats van dat je steevast in de laatste ronden wordt gelapt.

Het kiezen tussen 30+ of amateurs heeft geen zin, uiteindelijk rijden ze net zo hard. Het voordeel (en misschien ook wel nadeel) van licentierijden blijft dat je met dezelfde rijders rond rijdt. De wedstrijd in de wedstrijd maakt het voor mij leuker.

Persoonlijk lig ik er niet zo wakker van, maar ik kan me voorstellen dat voor de meeste gezinsbezitters de zaterdag geen handige wedstrijddag is.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
green
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 3 januari 2013, 09:27

De wedstrijd in de wedstrijd is iets wat het voor mij ook al jaren de drive heeft gegeven om telkens weer in een wedstrijd te starten. En daarnaast de gezelligheid en sfeer onderling.
Ik zie wel om me heen steeds minder renners aan de start komen. Wat de logica dan is om bij minder aanbod toch over 2 dagen te verdelen dat begrijp ik niet.
Ik denk dat er langzamerhand wel iets moet gebeuren om mensen te interesseren een wedstrijd te rijden. Ik wil niet alleen kritiek leveren op onze nationale bond. Maar ik had eigenlijk wel verwacht dat ze hier wat mee aan de slag waren gegaan.
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

ik heb ze laatste een mailtje gestuurd. en daar kritiek geuit na de gaan van zaken en hoe ik denk dat het anders kan, kreeg vrij vlot een mailtje terug dat er een werkgroep (commissie offroad) mee bezig is.. wat voor en wanneer dat resultaat gaat opleveren weet ik niet. Denk dat het wel helpt als meer mensen zich laten horen..
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Vandaag een mail v/d knwu ontvangen met daarin het verzoek een enquete over het mountainbiken in te vullen. Nu dus je kans om wat van je te laten horen ;).
green
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 3 januari 2013, 09:27

Ik heb hem ingevuld. Hopelijk komt er weer groei in de sport.
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

to0n schreef:
green schreef:Ik heb even een klein vergelijk gemaakt tussen de Paasbike in Nieuwkuijk 2013 en de Stappenbelt Trophy in Apeldoorn 2009. Op vallende verschillen hier zijn:

Masters 1: deelnemers 75 (2009) 43 (2013)
Masters 2: deelnemers 75 (2009) 85 (2013)
Nieuwelingen: deelnemers 61 (2009) 39 (2013)
Elite: deelnemers 75 (2009) 49 (2013)
Ik ben dan wel geen licentie-rijder, maar je hebt een punt. Maar een andere (en zorgwekkendere) conclusie: Je zou bijna gaan zeggen dat de vergrijzing ook bij de MTB-wedstrijden is toegeslagen...
@Green: dat is appels met peren vergelijken, in 2009 was het nog een Beneluxcompetitie (dus relatief veel Belgische deelname), daarnaast zijn het twee verschillende wedstrijden. Vergelijk 2010 eens met 2013 (Apeldoorn met Apeldoorn, Nieuwkuijk met Nieuwkuijk)

Feit is wel dat het aantal deelnemers de afgelopen 6 jaar wel daalde. Hoewel er in Apeldoorn (nu loop ik vooruit op de evaluatie) dit jaar er volgens mij weer meer deelname was dan voorgaande jaar. Dit zat volgens mij vooral in de buitenlandse deelname. (uit België, Zuid-Afrika, Engeland, USA, Duitsland, Nieuw Zeeland, Zweden)
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
green
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 3 januari 2013, 09:27

Je hebt gelijk de vergelijking is niet heel zuiver. Maar ik denk toch wel dat duidelijk te zien is dat de laatste jaren de deelnemers steeds minder worden. Als deze trend niet gestopt wordt dan vraag ik me af in hoeverre het voor een organisatie nog haalbaar is om een wedstrijd te organiseren.
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

blijkbaar nog een enquette? stond op facebook. maar weer eens ingevuld. :p
https://docs.google.com/forms/d/1LNX7dD ... 0/viewform" onclick="window.open(this.href);return false;
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Het aantal wedstrijden die dan in een zogenaamde competitie zit is dit jaar naar een bedroevend niveau gezakt van 4 !!! waarbij de wedstrijden ook nog eens 300km uit elkaar liggen!! Feit is en blijft dat de KNWU het organiseren van een wedstrijd door alle regels en betuttelingen onmogelijk maakt. Hoe kan het anders dat Groesbeek en Steenwijk beide om deze reden stoppen. Ondanks alle op en aanmerkingen over oa de zaterdag en zondag, kosten etc doet de KNWU gewoon waar het zin in heeft.

Groesbeek laat zien dat er zonder KNWU heel goed mooie evenementen kunnen worden georganiseerd. Evenals Amerongen de SFORZ ROSE MARATHON CUP etc etc. Groesbeek is al binnen 2 dagen gewoon vol met 600 deelnemers !!!!!!!! Zo moeilijk is het dus schijnbaar niet !! 600 x gemiddeld zo'n 22,50 per deelnemer is toch een aardig budget en oja,...geen belachelijke afdrachten aan de KNWU !!
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

schepp schreef:Groesbeek is al binnen 2 dagen gewoon vol met 600 deelnemers !!!!!!!! Zo moeilijk is het dus schijnbaar niet !!
Van hetzelfde laken een pak. Ook hier wordt niet de breedtesport bedient. De 35 km ronde in Groesbeek is niet voor niets ondervertegenwoordigd in de inschrijvingen. Ik ben met je eens dat de KNWU werk moet maken van hun nieuwe beleid. Wat mij betreft betekent dit korte EN lange wedstrijden. Maar misschien wordt het wel tijd voor een aparte MTB-bond (eventueel wel onder auspiciën van de KNWU, ivm het halen van Worldcups naar Nederland bijvoorbeeld).
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Plaats reactie