Topcompetitie: Wàt? De Masters op zaterdag?

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
marcel frenk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 719
Lid geworden op: za 29 november 2003, 16:14
Mijn mountainbike: S-Works Epic Carbon `07

In Norg mogen de mannen met ervaring nog op zondag rijden, maar in Apeldoorn, Landgraaf en Steenwijk zijn de Masters wedstrijden steeds op zaterdag gepland.
En daar ben ik niet blij mee!
Want voor mij is de zaterdag een werkdag, waarop ik moeilijk vrij kan krijgen.
Helaas gaan die wedstrijden aan mijn neus voorbij, en dat vind ik serieus jammer!

Ben benieuwd, zijn er meer Masters die ook liever gewoon op de gebruikelijke zondag(ochtend) gereden zouden hebben?
Nard
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 13:37
Mijn mountainbike: Veel verschillende!
Contacteer:

Wat?? Dat is nieuw voor mij. Heel onhandig inderdaad!

Laat ze toch gewoon één optie kiezen en daarbij blijven.
green
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 3 januari 2013, 09:27

Ik vind het jammer.
De masters 2 is op dit moment nog een van de weinige categorieën met een behoorlijk aantal deelnemers.
Als je die van de zondag weg haalt is het voor een aantal niet mogelijk om deel te nemen en je levert heel veel in aan publiek.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

En daarom rij ik nog gewoon lekker in de funklasse,...altijd op zondag :)
nicoh
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 januari 2009, 19:02
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0

Begrijp je helemaal Marcel heb zelf ook 6 jaar elke zaterdag gewerkt dus weet hoe frustrerent het is.
Ben het ook met je topcompetitie relaas eens,is voor mij ook gewoon een xc wedstrijd net als alle andere.
Een beetje meer begrip en gehoor voor de 40+ mag echt wel nu in deze tijd aangezien we toch de meeste
centjens in het bakkie brengen.
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 523
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Waarom zouden de masters het recht moeten hebben om op zondag te rijden. De amateurs en de nieuwelingen rijden al twee jaar op zaterdag bij de topcompetitie wedstrijden, en een aantal reguliere wedstrijden hebben ons daar dit jaar ook ingepland. Gezien er dan maar twee categorieen zijn (naja, en de jeugd dan), is het op de zaterdag altijd rustig/leeg, en dat is erg jammer. Het enige voordeel wat er zou kunnen zijn is meer tijd om te verkennen, maar daar wordt ook niet echt gebruik van gemaakt (bijv op de afgelopen paasbike, waar ze ons een schamel half uurtje achter de nieuwelingen in plannen). Met meer categorieen op de zaterdag hoop ik dat het in ieder geval mat minder leeg zal zijn dan in de huidige situatie.

Dat gezegd hebbende: ik zou liever zien dat ze gewoon alle categorieen inplande op een dag (zondag). In de wedstrijden in belgie gebeurt dat ook gewoon, en is er bovendien vaak ook nog gewoon genoeg tijd om de ronde te verkennen tussen de wedstrijden door. Ze laten daar gewoon wat meer categorieen tegelijkertijd rijden (ook in de UCI wedstrijden). Tot dusver heb ik dat niet echt als een serieus nadeel bevonden. Wat mij betreft is dat de beste optie.
green
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 3 januari 2013, 09:27

Ik ben het met Noin eens dat alle categorieën op een dag voor iedereen de beste oplossing zou zijn.
Het lijkt me voor de organisatie praktischer, je hoeft maar voor 1 dag je vrijwilligers bij elkaar te brengen.
En voor de rijders en publieke belangstelling ook beter.

Ik zie ook niet goed de meerwaarde van deze actie in. Volgens mij is in de laatste jaren het aantal deelnemers in de verschillende categorieën alleen maar minder geworden.

Ik denk dat het tijd wordt om eens energie te gaan steken in het behouden van onze huidige licentiehouders en meer mensen enthousiast te krijgen om ook eens een wedstrijd te proberen.
marcel frenk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 719
Lid geworden op: za 29 november 2003, 16:14
Mijn mountainbike: S-Works Epic Carbon `07

Ook bij de Amateurs zullen er renners zijn voor wie op zaterdag rijden niet goed uitkomt of onmogelijk is.
Rijden op zondag is geen exclusief recht van de Masters, hou mij ten goede.
Liever rijden alle categorieen op zondag, met wat passen en meten en niet te verkrampt doen vanuit de KNWU moet dat best wel kunnen. Misschien niet op rondjes van 3km, maar wel op rondjes die wat langer zijn.
green
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 3 januari 2013, 09:27

Ik heb even een klein vergelijk gemaakt tussen de Paasbike in Nieuwkuijk 2013 en de Stappenbelt Trophy in Apeldoorn 2009. Op vallende verschillen hier zijn:

Masters 1: deelnemers 75 (2009) 43 (2013)
Masters 2: deelnemers 75 (2009) 85 (2013)
Nieuwelingen: deelnemers 61 (2009) 39 (2013)
Elite: deelnemers 75 (2009) 49 (2013)

Het lijkt me dat er met minder deelnemers er ook minder noodzaak is om de wedstrijden over 2 dagen te verdelen. Daarnaast is het met de invoering van de tijdregistratie het voor de jury ook eenvoudiger geworden.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

green schreef:Ik heb even een klein vergelijk gemaakt tussen de Paasbike in Nieuwkuijk 2013 en de Stappenbelt Trophy in Apeldoorn 2009. Op vallende verschillen hier zijn:

Masters 1: deelnemers 75 (2009) 43 (2013)
Masters 2: deelnemers 75 (2009) 85 (2013)
Nieuwelingen: deelnemers 61 (2009) 39 (2013)
Elite: deelnemers 75 (2009) 49 (2013)
Ik ben dan wel geen licentie-rijder, maar je hebt een punt. Maar een andere (en zorgwekkendere) conclusie: Je zou bijna gaan zeggen dat de vergrijzing ook bij de MTB-wedstrijden is toegeslagen...
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
marcel frenk
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 719
Lid geworden op: za 29 november 2003, 16:14
Mijn mountainbike: S-Works Epic Carbon `07

Waarom zouden er steeds minder renners op de wedstrijden afkomen?
Zijn er hier renners die gestopt zijn, en willen melden waarom zij gestopt zijn?
Marke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 1 september 2009, 20:38

ff een jaartje (40+) er tussen uit, er tijgert wat klein grut rond :-)

Maar in het algemeen zit er wat meer werkend volk tussen de oudere klasses die wat vaker op zaterdag werken. maar er zijn ook nog mannen die op zondag niet willen fietsen vanwege geloofsovertuigingen. Ik weet niet wat de doorslag geeft. Je weet pas zeker als het uit geprobeerd hebt.

Maar in Norg was 40+ de enige klasse die volop vertegenwoordigd was. 18+ (zaterdag) en 30 + (zondag) was toch maar een 30 man groot... En dat is wel eens meer geweest.
Uncle Knobby
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 672
Lid geworden op: za 9 augustus 2008, 23:51
Mijn mountainbike: GAZELLE Custom/ P20/ BREEZER/KOGA/ KOGA carbon Team/ Peugeot fillet Team/ Road Logic/ GRISLEY Team

...belachelijk ja, niet dat de zaterdag voor mij een werkdag is, ik rij op zaterdag het liefst een wegkoers om ff lekker op spanning te komen voor het MTB wedstrijdje van de zondag, Apeldoorn kan ik dus niet rijden omdat ik dan in Wichmond rij, die had ik al ingeschreven voordat de 40+ wedstrijd verplaatst werd, afschrijven en aanmelden voor A'doorn gaat niet ivm dubbelcontract ... ik wil best met dispensatie bij de elites rijden op zondag, gezien het deelnemeraantal zal het voor de klassering weinig uit maken :winkie:
Bar-End

Member ''Vancouver Connection''
rundfunk rudi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 570
Lid geworden op: wo 15 augustus 2007, 11:52
Mijn mountainbike: Ghost HTX lector (26-er0 en Scott scale Pro XX (29-er)

green schreef:Ik heb even een klein vergelijk gemaakt tussen de Paasbike in Nieuwkuijk 2013 en de Stappenbelt Trophy in Apeldoorn 2009. Op vallende verschillen hier zijn:

Masters 1: deelnemers 75 (2009) 43 (2013)
Masters 2: deelnemers 75 (2009) 85 (2013)
Nieuwelingen: deelnemers 61 (2009) 39 (2013)
Elite: deelnemers 75 (2009) 49 (2013)

Het lijkt me dat er met minder deelnemers er ook minder noodzaak is om de wedstrijden over 2 dagen te verdelen. Daarnaast is het met de invoering van de tijdregistratie het voor de jury ook eenvoudiger geworden.
Je vergeet de "fun klasse" :) daar stond volgens mij iets van 130 man aan de start. Ik heb overwogen om een licentie te nemen, maar ik zie er eigenlijk geen voordelen van, kost meer, (en moet je nog stuurbord en chip aanschaffen en keuring doen) terwijl je met basis licentie eigenlijk gewoon dezelfde wedstrijden kan rijden en voor 8 euro klaar bent.. Denk dat meer mensen dat inzien... zeker nu er steeds meer wedstrijden buiten KNWU om georganiseerd worden ..
12-07-1988
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 27 maart 2012, 22:57
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper 29'er

Marke schreef:18+ (zaterdag)
neem aan dat je de amateurs bedoeld? Daar stonden toch zo'n 65 man aan de start.
Plaats reactie