29,30 augustus MPL Stappenbelt MTB trophy

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

schepp schreef:hoezo mag ik niet klagen over het voor niks rijden van lange afstanden van een competitie waarvan de finalewedstrijd niet gereden wordt?
De finalewedstrijd wordt dus (vooralsnog) wèl gereden...
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

to0n schreef:
schepp schreef:hoezo mag ik niet klagen over het voor niks rijden van lange afstanden van een competitie waarvan de finalewedstrijd niet gereden wordt?
De finalewedstrijd wordt dus (vooralsnog) wèl gereden...

Regelmatigheidsklassement knwu niet,..beneluxcompetitie wel, maar die rijd ik niet
Yenssen
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 13 juni 2010, 12:08

MLW schreef: We keren 4000,- aan prijzengeld uit.
Als jullie nou volgend jaar een wedstrijdwaardige marathon organiseren dan spekt dit jullie kas een beetje en kan er ook wel minstens 4000 euro prijzengeld uitbetaald worden.
fv1262
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 11:34

wij stichting MTB Steenwijk 2000 hebben destijds ook besloten een punt achter de landelijke en internationale wedstrijden te zetten, en wel om de zelfde reden als Apeldoorn nu. bij een internationale wedstrijd ben je verplicht het prijzengeld uit te keren (zelfs op te sturen naar de gene die het vergeten is) een groot jurykorps jurybus geluid enz enz. nu zijn wij vorig jaar een andere weg ingeslagen 3 en 6 uur. maar ook hier valt het deelnemers aantal tot dus ver erg tegen. dus vragen wij ons af waar het nu aan ligt cross country weinig deelnemers probeer je wat anders 3 en 6 uur wederom weinig deelnemers. nu is het makkelijk om te zeggen ja het zijn wedstrijd laat in het jaar, maar als organisatie kun je soms niet anders SBB bepaalt wanneer het bos toegankelijk is voor de MTB sport en helaas is dat soms niet eerder dan 1 juli. en dan beginnen de eerste vakantie alweer. mij lijkt inschrijven en zorgen dat het voor organisatie in ieder geval zonder verlies te draaien is. en bij een internationale wedstrijd bepaalt de UCI de regels en niet de KNWU.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

fv1262 schreef:...nu zijn wij vorig jaar een andere weg ingeslagen 3 en 6 uur. maar ook hier valt het deelnemers aantal tot dus ver erg tegen. dus vragen wij ons af waar het nu aan ligt cross country weinig deelnemers probeer je wat anders 3 en 6 uur wederom weinig deelnemers. nu is het makkelijk om te zeggen ja het zijn wedstrijd laat in het jaar...
Ik weet niet hoe het parcours er in Steenwijk uitziet, maar als dat vlak is dan zou ik passen voor zo'n wedstrijd. XC is inderdaad "uit de mode", van veel bike-maten hoor ik dezelfde argumenten: te korte parcoursen/zelfde rondjes, kost teveel tijd/is teveel gedoe voor een uurtje wedstrijd en te explosief (we zijn ook geen 20 meer toen we nog vrolijk rondjes om de kerk scheurden met de racefiets). Maar ook voor marathons geldt dat het een aantrekkelijk parcours moet zijn. Hopelijk vinden de organisaties hier hun weg in, want wedstrijden of evenementen met een wedstrijdkarakter zijn wel degelijk gewenst. Dat hebben de andere marathons in NL al bewezen. Prijzengeld is hierbij in mijn beleving ondergeschikt en een wedstrijd in augustus/september lijkt me ook geen probleem: dan hebben we in ieder geval voldoende kilometers in de benen.
carbon bike, titanium collarbone...
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Gewoon wat vaker marathons organiseren zoals de RWP cyclo Amerongen, dat zou perfect zijn :)
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

fv1262 schreef:wij stichting MTB Steenwijk 2000 hebben destijds ook besloten een punt achter de landelijke en internationale wedstrijden te zetten, en wel om de zelfde reden als Apeldoorn nu. bij een internationale wedstrijd ben je verplicht het prijzengeld uit te keren (zelfs op te sturen naar de gene die het vergeten is) een groot jurykorps jurybus geluid enz enz. nu zijn wij vorig jaar een andere weg ingeslagen 3 en 6 uur. maar ook hier valt het deelnemers aantal tot dus ver erg tegen. dus vragen wij ons af waar het nu aan ligt cross country weinig deelnemers probeer je wat anders 3 en 6 uur wederom weinig deelnemers. nu is het makkelijk om te zeggen ja het zijn wedstrijd laat in het jaar, maar als organisatie kun je soms niet anders SBB bepaalt wanneer het bos toegankelijk is voor de MTB sport en helaas is dat soms niet eerder dan 1 juli. en dan beginnen de eerste vakantie alweer. mij lijkt inschrijven en zorgen dat het voor organisatie in ieder geval zonder verlies te draaien is. en bij een internationale wedstrijd bepaalt de UI de regels en niet de KNWU.
Laat in het jaar zijn deelnemers wel meer geneigd laat in te schrijven en te kijken naar de weersverwachting. Het op dezelfde dag plannen als Gulbergen 24 is misschien ook niet super handig. Daarnaast denk ik dat een uurwedstrijd minder aanspreekt dan een marathon achtige wedstrijd over 40 a 70km (kijk naar hondsrug, alphen, ameronge, norg etc) Marathon is in, je krijgt veel meer terug voor de vaak behoorlijke inschrijfgelden. Het hele land en zelfs benelux doorcrossen voor 60 a 75min wedstrijd trekt gewoon minder mensen. Er zijn overigens teveel klasse, de 50+ ontbreekt en de elite kan je gewoon mee stoppen. Die 10 a 20 rijders die daar in starten zijn de moeite niet.

Ps Ik ben heel benieuwd hoeveel moeite de KNWU heeft gedaan om de Stappenbelt door te laten gaan. Daarnaast snap ik niet zo goed waarom je een internationale wedstrijd wil organiseren. Laten we ons in hemelsnaam nu eerst concentreren op de Nederlandse MTB sport en al die regels van KNWU en UCI die het onmogelijk maken om iets fatsoenlijks te organiseren door welwillende verenigingen en vrijwilligers omzetten in iets werkbaars.
fv1262
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 11:34

om op de vraag van Nespresso terug te komen, jammer dat je nog nooit in Steenwijk bent geweest.
een parkoers volledig in het bos en erg heuvelachtig. maar denk dat renners die er wel zijn geweest je zeker meer kunnen vertellen. maar de winnaars van de 3 en 6 uur hebben het meer dan verdiend.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

fv1262 schreef:maar denk dat renners die er wel zijn geweest je zeker meer kunnen vertellen. maar de winnaars van de 3 en 6 uur hebben het meer dan verdiend.
Ik ga het dit jaar voor het eerst meemaken, maar ik heb verhalen gehoord over Sterven op de Woldberg...
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Thunder Bart
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 16 augustus 2015, 14:49

to0n schreef:
fv1262 schreef:maar denk dat renners die er wel zijn geweest je zeker meer kunnen vertellen. maar de winnaars van de 3 en 6 uur hebben het meer dan verdiend.
Ik ga het dit jaar voor het eerst meemaken, maar ik heb verhalen gehoord over Sterven op de Woldberg...
Bereid je maar voor inderdaad........ zal geen makkie worden :-q
Starling MurMur - Kona Honzo ST - Planet-X Tempest - Rose the Bruce

Rider and Photographer for mtboffcamber | www.mtboffcamber.nl
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

fv1262 schreef:om op de vraag van Nespresso terug te komen, jammer dat je nog nooit in Steenwijk bent geweest.
een parkoers volledig in het bos en erg heuvelachtig. maar denk dat renners die er wel zijn geweest je zeker meer kunnen vertellen. maar de winnaars van de 3 en 6 uur hebben het meer dan verdiend.
Ik heb de website bekeken, maar daar staat bijzonder weinig info over het parcours, daar valt dus nog "winst" te behalen voor de organisatie. Evenals wat meer promotie voor dat evenement, 't is dat ik er nu via dit topic over de Stappenbelt Trophy achter kom... /hint/ En misschien dat ik 'm nog wel inschrijf.

En weer on-topic: hopelijk volgend jaar een marathon in Apeldoorn!
carbon bike, titanium collarbone...
fv1262
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 11:34

meer promotie???? alle renners die in onze database zitten hebben we de flyer gemaild, op FB gaat de promotie omtrent de wedstrijd al maanden rond. op de KNWU site staat de wedstrijd al maanden aangemeld.
op deze site staat de aankondiging al maanden. dus ik weet het niet maar nog meer promotie? dan zullen we de wedstrijd in heel Nederland huis aan huis moeten laten rondgaan.
je hebt gelijk dat er weinig staat omtrent het parkoers maar dit heeft alles te maken met de eis die SBB stelt.
het gebied waar wij de 3 en 6 uur verrijden is niet toegankelijk voor MTB ers. wij houden dit dus stil maar zaterdag 26 september ben je van harte welkom om het parkoers te verkennen.
fv1262
All rounder
All rounder
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 11:34

maar Nespresso ik wil je de flyer graag doen toekomen misschien kun je ons helpen met promoten van deze mooie wedstrijd. en geloof me het rondje is loodzwaar en kent alleen maar terechte winnaars.
maar mail me en ik zorg dat je de informatie krijgt: frankveen@ziggo.nl
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

fv1262 schreef:maar Nespresso ik wil je de flyer graag doen toekomen misschien kun je ons helpen met promoten van deze mooie wedstrijd. en geloof me het rondje is loodzwaar en kent alleen maar terechte winnaars.
maar mail me en ik zorg dat je de informatie krijgt: frankveen@ziggo.nl

Ik kan alleen maar beamen dat het een mooi, afwisselend en heel zwaar rondje is. Ik kon bijna niet meer op mn fiets blijven zitten na 3 uur zo kapot was ik. 59km in 3u en ongeveer 900HM had ik op de teller.
Gebruikersavatar
XC-Mike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 11 juli 2011, 09:49
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 -> Specialized Stumpjumper HT Expert WorldCup

Ontzettend jammer dat de Stappenbelt Trophy niet doorgaat. Helaas hoor ik zelf bij degenen die niet ingeschreven hadden. Dat weekend ga ik op vakantie en kon daardoor niet meedoen.

Vind het spijtig om te zien dat Xc op steeds minder belangstelling kan rekenen. Na het verdwijnen van oa de Bergraces en Groesbeek (nu marathon) is de kalender niet erg aantrekkelijk meer. De NRW cup is nog wel interessant (voor mij makkelijk want woon direct aan de grens) maar zou ook graag in Nederland meer zien.

Ben zelf ook een aantal jaren weggeweest omdat ik me meer op marathons had gericht. Maar heb afgelopen winter erg veel plezier gehad in de wintercompetitie en het is weer gaan kriebelen en zat net te denken in 2016 weer echt voor XC te gaan. Het echte harde knallen en smerig harde intervaltrainingen verteer ik beter, en vind ik leuker dan het lange saaie duurwerk wat vereist is voor de marathons. Voel me door deelname aan de marathoncup ook in de winter sneller schuldig als ik niet uren op de fiets gezeten heb terwijl het rukweer is. Bij XC kun je dan wel volstaan met een traininkje op de Tacx of wat intervallen buiten. Vind ook de korte rondjes juist leuk, evenals marathons met meerdere rondjes, omdat je dan goed weet wat er komt en ook wat rijtechniek betreft steeds harder kan.

De mtb sport is een echte breedtesport geworden waarbij het soms wel lijkt of vrijwel iedereen het doet, collega's, buren etc. De toertochten trekken veel deelnemers, op vaste routes is het filerijden op zondag en marathons zitten soms binnen een paar uur al volgeboekt.
Helaas zijn het wel vooral oudere (no disrespect) mannen en laten de jongeren en vrouwen het massaal afweten.
De topsport stelt vrijwel niks meer voor. Het groepje wat XC rijdt of voorin de marathons te vinden is, is misschien wel op een hoog niveau maar is erg klein. En waar zijn de jongeren? Het is toch een hele gave sport? Misschien geld? Maar zo duur hoeft het ook weer niet te zijn. Met een krantenwijk of horecabaantje en wellicht wat hulp van ouders of lbs kun je toch best een wedstrijdfietsje rijden? Kon ik ook toen in 16 was.
De clubs werken ook niet veel mee, bij Bar-end o.a. is er veel aandacht voor de jeugd en goede (wedstrijd)training maar vraag me af hoeveel andere clubs er nog echt serieus bezig zijn. Zie toch vooral veel wielertoerclubjes en echte raceverenigingen.

Een omkeer gaat zo even niet gebeuren vrees ik. De grotere evenementen vallen nu weg, dat is een gegeven dat we moeten accepteren. Uithuilen en opnieuw beginnen lijkt me. Regionale wedstrijdjes op (vaste) rondjes en jeugdwedstrijden. En hopelijk bij groeiende belangstelling weer opbouwen..
Plaats reactie