Startnummer monteren op mountainbike

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Waarom wordt in het mountainbiken eigenlijk gebruik gemaakt van stuurborden? Een of andere onzinnige overerving vanuit het BMX'en of de motorsport? Waarbij daar trouwens in een nette montage op het stuur is voorzien.
carbon bike, titanium collarbone...
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3300
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Wellicht voor de toeschouwers leuk om te zien hoe de wedstrijd zich ontwikkelt.
Voor de MTB'er is het alleen maar een lastig iets op je fiets lijkt mij...
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

voor de foto's van sportograf?
Rios
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 301
Lid geworden op: wo 22 januari 2014, 22:34

ollie schreef:voor de foto's van sportograf?
Lijkt mij niet, want je moet zelf je startnummer invullen op die site.
Hij sorteert op doorkomst tijd.

het voordeel van een stuurbordje tijdens een strandrace is dat als je met een groepje aankomt, de wandelaars zien dat je bij een wedstrijd betrokken bent, en dan nog enigszins "iets" begrip voor de situatie hebben.
Giant TCR Racefiets/ Koga Colmaro Extreme Gravelbike
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik heb mijn vraag even bij de UCI neergelegd :winkie: Bij BMXen en motorcross kan ik het me voorstellen omdat je daar dacht ik een vast nummer hebt, dus die monteer je 1x (per seizoen) op je fiets/motor. Camerabeeldtechnisch (3x woordwaarde) zie je bij het mountainbiken ook meer filmwerk van voren; bij het wegwielrennen kijk je de renners voornamelijk "in het hol" :wink:

Dit zou ook nog een reden kunnen zijn :D
Afbeelding
carbon bike, titanium collarbone...
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Als je zo'n stuurbord niks vindt, wat zie je dan als mogelijk alternatief ?

De rugnummers, die je op je shirt of snelpak moet spelden zijn ook niet handig. Gaatjes in je kleding en bij een val vaak nog meer schade.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
to0n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 492
Lid geworden op: di 14 augustus 2012, 21:05
Mijn mountainbike: Canyon #2

Pollekes schreef:Als je zo'n stuurbord niks vindt, wat zie je dan als mogelijk alternatief ?
Geen.
Je moet het deel maken van je voorbereidingsritueel. :-q Vast-stuurbord voor de ene competitie, rugnummer voor de marathons (tussendoor) en daarna nog een wisselend stuurbord voor een andere competitie. Altijd afwachten wat het nu weer gaat zijn (want je hebt ook nog de variant met stuurbord èn rugnummer)...
Kon ik maar wennen aan het knarsen van modder tussen mijn tanden...
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1580
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Pollekes schreef:Als je zo'n stuurbord niks vindt, wat zie je dan als mogelijk alternatief?
Ik heb niets tegen stuurborden -zelfs liever dan een rugnummer- maar vroeg me vooral af waar dat nou vandaan kwam.

't Zou overigens wel fijn zijn als die dingen wat handiger te bevestigen zouden zijn, want met een remote lockout en een fietscomputertje op 't stuur en 6 kabels voorlangs is 't wel even puzzelen, vooral als ze groot zijn.
carbon bike, titanium collarbone...
Luc K
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 24 januari 2010, 21:28

Ik maakt het stuurbord of het plastic nummer eerst losjes vast met 2 tie-raps aan mijn stuur.
Onder het nummer maakt ik de derde tie-rap als volgt vast: ik maak 2 gaatjes onder het nummer in het bordje ongeveer 5 tot 7 cm van elkaar af, haal 1 tie-rap door beide gaatjes en om de dichtstbijzijnde kabel. De tie-rap trek je maar een klein beetje aan. De kabel kan dan achter het bordje vrij heen-en-weer bewegen. Zo wordt het nummer niet scheef getrokken als je stuurt en waait ook niet omhoog.
Tenslotte trek ik de tie-raps aan het stuur strak en knip ze af.
Zit altijd goed.
Plaats reactie