NK MTB 2019

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

lol; :lol: het vliegt uit de bocht.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6111
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

corex schreef: wo 24 juli 2019, 18:39 lol; :lol: het vliegt uit de bocht.
Ik zat ook al klaar met een zak chips en een biertje
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

:-q
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Ik zal al niets meer zeggen... :winkie:
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

hanjovdberg schreef: wo 24 juli 2019, 10:40 8x pw trainen en dan nog moeite hebben met dit parcours. Idd zou het er op kunnen wijzen dat je teveel traint op snelheid en afstand. Ik ga niet je hele strva checken maar iets zegt me dat je nogal graag vooraan rijdt en jezelf wilt bewijzen. Ik ken toevallig de kampioen bij jeugd en weet hoe hij traint. Veel op techniek af en toe snelheid en afstand dus tja ..
pffffff jullie hebben gelijk man! Ik heb geen techniek en ben bang voor een parcours als Sittard. Apeldoorn durf ik ook niet en Zoetermeer ook niet. Eigenlijk durf ik helemaal niet te fietsen. Simpele mensen heb je toch. Ga eerst leren lezen, verdiep je in de persoon waar je een mening over hebt, ga eerst zelf een keer meedoen en geef dan een mening die ergens op gebaseerd is.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

:-q
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
RamsesB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 9 december 2015, 16:53

Even los van dat in deze discussie de beste stuurlui aan wal lijken te staan is het een feit dat er bijna geen deelnemers meer zijn op de xc wedstrijden. "vroeger", toen de rondjes technisch niets voorstelden en er nog meer dan 2 uur werd gereden stond er regelmatig meer dan 100 man aan de start.
Volgens mij ben je als bond opgericht voor je leden en niet voor die 3 mensen die de ambitie hebben internationale wedstrijden te rijden. Als er vraag is naar minder technische wedstrijden zou je hier als bond ook gehoor aan kunnen geven. Iets met meerderheid en minderheid...

Overigens was ik er bij tijdens het nk, kon niet goed genoeg verkennen en heb alles op save gereden. En voor de wedstrijdrijders waar ik normaal mijn wedstrijden tegen fiets organiseert de bond niets, wat ik begrijp, want die groep is heel klein.

Dat mensen zo'n oordeel hebben over Schepp lijkt me niet zo slim, deze man kan meer dan goed fietsen maar ziet door verschillende redenen zijn sport steeds kleiner worden, en hij probeert daar actief wat aan te doen en probeert mee te denken.

Nummer 2 bij de 40+ stelde voor om bij de masters catagorien de A lijnen af te sluiten. Dat is een idee.
Ik zou zelf meer zijn voor een echt nk op de internationale datum,op een WB waardig parcours, open voor iedereen die zich kwalificeert. Het NK voor alle categorieën op een datum buiten de vakanties op een makkelijker parcours houden zou wellicht tot meer deelnemers kunnen leiden. Op de weg gebeurt het al jaren zo en is het redelijk succesvol.....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die 40+-ers hebben inmiddels zoveel ervaring opgedaan dat je voor hen juist de moeilijkste lijnen moet openhouden, toch :wink: ?

Volgens mij moet je voor alle echte wedstrijdcategorieen een volwaardig NK-parcours aanbieden, dus met de moeilijkste lijnen erin. Dus met rockgardens etc., met langzamere chickenruns (die dus wat tijdverlies geven) erlangs. Dan beloon je degene die en het hardst kan trappen en die de meeste techniek heeft (ontwikkeld).

Voor een 'open' categorie NK kun je dan evt alleen de chickenruns gebruiken, zodat iedereen laagdrempelig en veilig kennis kan maken met de wedstrijdsport.

En verder meer technical trailfeatures, rockgardens, etc. aanleggen in populaire gebieden, zoals bv de UHR*, waar al zoveel moois ligt.
Of als onderdeel van een vaste bestaande route (zodat je kunt kiezen tussen de uitdagende technische lijn, of de gewone simpele lijn, parallel aan elkaar aangelegd dus), of als apart parkje bij een populair gebied.
Dan kan iedereen oefenen en ermee kennis maken naar hartelust. Van alleen maar flowtrails in Nl wordt het fietsniveau niet echt beter. Jawel, het gaat natuurlijk om de fun, maar als je ook wilt stimuleren dat het technische niveau spelenderwijs omhoog gaat, dan is het handig als je niet eerst pak en beet 1,5uur moet rijden om je techniek ergens te kunnen verbeteren. En die technische uitdagingen zijn juist ook fun!

* Stel, je neemt Kwintelooijen.
Als je daar bergaf parallel wat rockgardenlijnen zou kunnen aanleggen in de huidige route...
Of je zou in het vlakke centrale deel ergens wat kleine steile heuveltjes mogen aanleggen, met wat rockgardens naar beneden, horizontaal, bergop erin... een paar dropjes/schansjes. Er zijn wat UHR-ers betrokken geweest bij de aanleg van Bikepark Kattevennen bij Genk: dat parkje kopieren naar de UHR, zou toch fantastisch zijn?! Mooie pumptrack erbij, wat North Shore! Lekker centraal in het land... waar al heel veel mensen komen...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

aurelius schreef: vr 26 juli 2019, 14:07 Die 40+-ers hebben inmiddels zoveel ervaring opgedaan dat je voor hen juist de moeilijkste lijnen moet openhouden, toch :wink: ?

Volgens mij moet je voor alle echte wedstrijdcategorieen een volwaardig NK-parcours aanbieden, dus met de moeilijkste lijnen erin. Dus met rockgardens etc., met langzamere chickenruns (die dus wat tijdverlies geven) erlangs. Dan beloon je degene die en het hardst kan trappen en die de meeste techniek heeft (ontwikkeld).

Voor een 'open' categorie NK kun je dan evt alleen de chickenruns gebruiken, zodat iedereen laagdrempelig en veilig kennis kan maken met de wedstrijdsport.

En verder meer technical trailfeatures, rockgardens, etc. aanleggen in populaire gebieden, zoals bv de UHR*, waar al zoveel moois ligt.
Of als onderdeel van een vaste bestaande route (zodat je kunt kiezen tussen de uitdagende technische lijn, of de gewone simpele lijn, parallel aan elkaar aangelegd dus), of als apart parkje bij een populair gebied.
Dan kan iedereen oefenen en ermee kennis maken naar hartelust. Van alleen maar flowtrails in Nl wordt het fietsniveau niet echt beter. Jawel, het gaat natuurlijk om de fun, maar als je ook wilt stimuleren dat het technische niveau spelenderwijs omhoog gaat, dan is het handig als je niet eerst pak en beet 1,5uur moet rijden om je techniek ergens te kunnen verbeteren. En die technische uitdagingen zijn juist ook fun!

* Stel, je neemt Kwintelooijen.
Als je daar bergaf parallel wat rockgardenlijnen zou kunnen aanleggen in de huidige route...
Of je zou in het vlakke centrale deel ergens wat kleine steile heuveltjes mogen aanleggen, met wat rockgardens naar beneden, horizontaal, bergop erin... een paar dropjes/schansjes. Er zijn wat UHR-ers betrokken geweest bij de aanleg van Bikepark Kattevennen bij Genk: dat parkje kopieren naar de UHR, zou toch fantastisch zijn?! Mooie pumptrack erbij, wat North Shore! Lekker centraal in het land... waar al heel veel mensen komen...
[/quote

:-q zeker !! Meer plekken om te oefenen zou ook top zijn, maar in de openbare ruimte zie ik dat ivm vergunning en verantwoordelijkheid niet gebeuren helaas. Bij verenigingen zie je wel steeds meer aandacht hiervoor, maar daar zijn er nog niet heel veel van helaas. Overigens denk ik dat je ook best wel kan trainen op en rond de routes met drops, wortels en jumps, maar dan loop je weer risico op een bekeuring. Echter den k ik dat ook veel te voorkomen is door meer tijd te geven voor verkenning van het wedstrijdparcours. Dit kan gezien het niveauverschil niet genoeg denk ik. Wat al gezegd is, je moet gewoon even doen en dan valt het vaak allemaal wel mee! Het nemen van technische elementen heeft 90% met durf en vertrouwen te maken. In de wedstrijd gaat het dan vaak helemaal makkelijk omdat dan het denken vaak wordt omgezet in gewoon doen. Ik hoop nog steeds dat de KNWU een keer echt werk gaat maken van MTB in Nederland,...helaas zijn de dromen tot nu toe nog steeds bedrog. Ik zeg daarmee overigens niks over de kwaliteit van de wedstrijden. Die zijn echt dik dik in orde. Je gunt de organisaties wat dat betreft echt veel meer deelnemers. Wat ik wel goed vind om te zien is dat de jeugd en junioren blijven groeien. Als je ziet hoeveel routes er zijn gekomen en hoe druk die bezocht worden dan snap ik eigenlijk niet waarom het maar niet wil lukken met de KNWU en MTB en.
JasperGr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: zo 23 november 2014, 20:45

's Winters is de Veluwse MTB comp. en die is aardig druk bezocht. Waarom kunnen ze voor in de zomer niet de Veluwse en Brabantse comp combineren? Desnoods met wat uitstapjes naar Zoetermeer of B'hoek.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

XC is wel populair, maar niet in de opzet zoals de KNWU die hanteert (teveel licentie categorieen en geen indeling op niveau.) . dat is al jaren evident behalve voor de knwu natuurlijk

Kijk naar de mbt competitie in het zuiden van NL en Belgie. die is heel populair en zijn leuke wedstrijden. Daar rijdt iedereen binnen de wedstrijd op gelijk niveau. de snelste man lapt de langzaamste NIET binnen 1 categorie. Dat noemt men een competitie, dan is er uitdaging voor iedereen op elk niveau en daar raakt men gemotiveerd van. Bij de VWC wil men ook maar niet aan de indeling in categorien, Ik snap daar echt niks van. nu worden mensen op 2 soms 3 rondes gezet levert alleen maar problemen en incidenten op die makkelijk te voorkomen zijn.

A lijnen zijn prima zolang er maar een duidelijk langzamere kippenren naast ligt en je tijd krijgt om te verkennen.
als een b lijn slechts een fractie langzamer is zou ik die ook rijden. vermoeidheid kan ook een rol gaan spelen tegen het einde v een wedstrijd, waarbij je de A lijn liever wilt gaan vermijden. Ik heb ook wel eens mn schouder uit de kom gevallen op een flonderdrop van 1 meter, in de laatste ronde terwijl ik hem al 7x genomen had, puur uit vermoeidheid te langzaam aangereden.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

RamsesB schreef: vr 26 juli 2019, 13:14 Even los van dat in deze discussie de beste stuurlui aan wal lijken te staan is het een feit dat er bijna geen deelnemers meer zijn op de xc wedstrijden. "vroeger", toen de rondjes technisch niets voorstelden en er nog meer dan 2 uur werd gereden stond er regelmatig meer dan 100 man aan de start.
Volgens mij ben je als bond opgericht voor je leden en niet voor die 3 mensen die de ambitie hebben internationale wedstrijden te rijden. Als er vraag is naar minder technische wedstrijden zou je hier als bond ook gehoor aan kunnen geven. Iets met meerderheid en minderheid...

Overigens was ik er bij tijdens het nk, kon niet goed genoeg verkennen en heb alles op save gereden. En voor de wedstrijdrijders waar ik normaal mijn wedstrijden tegen fiets organiseert de bond niets, wat ik begrijp, want die groep is heel klein.

Dat mensen zo'n oordeel hebben over Schepp lijkt me niet zo slim, deze man kan meer dan goed fietsen maar ziet door verschillende redenen zijn sport steeds kleiner worden, en hij probeert daar actief wat aan te doen en probeert mee te denken.

Nummer 2 bij de 40+ stelde voor om bij de masters catagorien de A lijnen af te sluiten. Dat is een idee.
Ik zou zelf meer zijn voor een echt nk op de internationale datum,op een WB waardig parcours, open voor iedereen die zich kwalificeert. Het NK voor alle categorieën op een datum buiten de vakanties op een makkelijker parcours houden zou wellicht tot meer deelnemers kunnen leiden. Op de weg gebeurt het al jaren zo en is het redelijk succesvol.....
Dank je Ramses! Je leest net zo goed als je fietst :winkie:
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik zie net dat het NK XCO dit jaar in Spaarnwoude is.
Dat is wel leuk om even heen te fietsen en de toppers aan het werk te zien :)
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2917
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

RamsesB schreef: vr 26 juli 2019, 13:14 Even los van dat in deze discussie de beste stuurlui aan wal lijken te staan is het een feit dat er bijna geen deelnemers meer zijn op de xc wedstrijden. "vroeger", toen de rondjes technisch niets voorstelden en er nog meer dan 2 uur werd gereden stond er regelmatig meer dan 100 man aan de start.
Volgens mij ben je als bond opgericht voor je leden en niet voor die 3 mensen die de ambitie hebben internationale wedstrijden te rijden. Als er vraag is naar minder technische wedstrijden zou je hier als bond ook gehoor aan kunnen geven. Iets met meerderheid en minderheid...

Overigens was ik er bij tijdens het nk, kon niet goed genoeg verkennen en heb alles op save gereden. En voor de wedstrijdrijders waar ik normaal mijn wedstrijden tegen fiets organiseert de bond niets, wat ik begrijp, want die groep is heel klein.

Dat mensen zo'n oordeel hebben over Schepp lijkt me niet zo slim, deze man kan meer dan goed fietsen maar ziet door verschillende redenen zijn sport steeds kleiner worden, en hij probeert daar actief wat aan te doen en probeert mee te denken.

Nummer 2 bij de 40+ stelde voor om bij de masters catagorien de A lijnen af te sluiten. Dat is een idee.
Ik zou zelf meer zijn voor een echt nk op de internationale datum,op een WB waardig parcours, open voor iedereen die zich kwalificeert. Het NK voor alle categorieën op een datum buiten de vakanties op een makkelijker parcours houden zou wellicht tot meer deelnemers kunnen leiden. Op de weg gebeurt het al jaren zo en is het redelijk succesvol.....
waar is idd de tijd van 2 uur en meer......
toen ik nog junioren reedt(1996 volgens mij) reden we als 1,5 uur, en bij de Espoirs reden we ook 2 uur en een ronde dacht ik, dat ga je nu niet meer meemaken
Bird Aeris 9 blurple
Plaats reactie