NK MTB 2019

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Ik zie maar weinig wedstrijd op die livestream. Heb een beetje het gevoel dat het oude beelden zijn. Staat ook sfeerinpessie.. Of lopen ze nu al enorm uit... Amateur sporklasse zou al halverwge moeten zijn..
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Het commentaar is in elk geval wel live. Mager veldje lijkt het wel .
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Het waren wel live beelden echter maar van een paar plaatsen op het parcours , misschien heb je ook gezien dat bijna de helft van de deelnemers de chicken run nam bij de rock garden afdaling. Het sportklasse/amateur startveld was idd niet groot, weet ook niet of het handig is om een NK in de vakantie te organiseren.
megabass
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 461
Lid geworden op: ma 10 januari 2005, 08:30
Mijn mountainbike: CUBE REACTION/ FECP TWIZARD

Ik vond het een supermooi rondje. Dit soort rondjes/ wedstrijden zou de wedstrijd mtber toch moeten ambiëren vind ik. Anders kun je net zo goed ook crossfietsen laten starten.
Ik starte bij de 40+ en daar stonden er maar 21 aan de start van de, dacht ik, 25 inschrijvingen. Mede omdat sommigen het op voorhand al te moeilijk vonden/leek.

Chickenrun naast de rockgarden scheelde overigens maar 2sec. Dit soort technische passages is echt wel te trainen in Nederland. Er is altijd wel een technische passage bij je in de buurt om te oefenen. In de stad, langs de dijk of in het bos. Alleen je moet dat soort dingen wel willen zien. Dus i.p.v. een intervaltraining oid, aan je techniek gaan werken. Stuur eens een x over een moeilijke passage i.p.v. eromheen, bergop of bergaf. En inderdaad een steile trap op/af rijden. Verder zijn er ook al aardig wat parcoursen met technische passages. Zoetermeer, Apeldoorn, Papendal, Beringen, Sittard, Zaltbommel, Rosendaal, om er een paar te noemen.

Volgend jaar is het nk in Spaarnwoude, ik hoop dat ze er nog een dikke rockgarden inbouwen voor die tijd :winkie:

Groetjes Bas.
TEAMFECP
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1139
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

megabass schreef: di 23 juli 2019, 03:44Dit soort technische passages is echt wel te trainen in Nederland. Er is altijd wel een technische passage bij je in de buurt om te oefenen. In de stad, langs de dijk of in het bos. Alleen je moet dat soort dingen wel willen zien. Dus i.p.v. een intervaltraining oid, aan je techniek gaan werken.
Ik zie de commentaren over te moeilijk want "geen tijd om te trainen, geen tijd om in te rijden, ik heb een baan en gezin, etc....." herhaaldelijk terugkomen in deze discussies. Het is IMHO geen kwestie van tijd maar prioriteit. Als je techniek dusdanig achter ligt bij je naaste concurrenten dat je ze op TTFs juist moet laten gaan, dan is meer intervallen duidelijk niet de oplossing. Om dan helemaal de knuppel in het hoenderhok te gooien: de enduro- en marathonrijders met baan/gezin/geen tijd rijden effectief alles blind, omdat ze überhaupt niet kunnen of mogen inrijden. Daar hoor ik niemand deze argumenten voeren... 'k Hoor ze bij een enduro wel zeuren over één klimmetje, dus andersom: doe dan eens wat anders dan in het bikepark hangen, FFS :winkie:

'k Vraag me soms wel af in hoeverre deze argumenten ook van invloed zijn op deelname. Mijn laatste elite wedstrijd (vroegâh) stonden we met 100+ aan de start - daar is bar weinig van over, zo te zien. Hebben al die mannen het gewoon te druk, of wil iedereen stiekum hetzelfde rondje grasveld rijden waar ze in 2008 nog top-10 op reden?
Stamppot with weaksauce!
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Ik doe niet mee aan wedstrijden, en ben zeker niet van het niveau van de dames en heren die deze wel rijden, maar toch verbaas ik me vaak over dit soort commentaren.
Als je wedstrijden wilt rijden, dan moet je tijd steken in trainen en voorbereidingen. Denk je dat de grote wedstrijdrijders weg komen met uitspraken als 'ik heb een gezin en een vaste baan, ik kon niet trainen dus moet er een simpeler parcours liggen'?
Iedereen rijdt dezelfde wedstrijd, degene met de beste voorbereiding heeft een voordeel.

Natuurlijk is het jammer als je vol goede moed inschrijft voor een wedstrijd en het parcours overstijgt je skills/talent, maar zo zijn wedstrijden. Dit geld voor iedere sport. Geen enkele sport is te beoefenen zonder te trainen en helemaal op wedstrijdniveau is dit van toepassing.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

In Nederland zijn er steeds minder die kunnen mountainbiken. Over geplaveide paden door de bossen racen is immers niet hetzelfde als mountainbiken.
En inderdaad, het is ook een kwestie van tijd ervoor vrij maken om te trainen, hoe succesvol je bent hangt immers af van veel factoren. Zo werkt het nu eenmaal en daardoor kan de ene wel een bepaald niveau halen en de ander niet.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

megabass schreef: di 23 juli 2019, 03:44 Ik vond het een supermooi rondje. Dit soort rondjes/ wedstrijden zou de wedstrijd mtber toch moeten ambiëren vind ik. Anders kun je net zo goed ook crossfietsen laten starten.
Eens! Het was een heel mooi rondje. Bovendien denk ik dat het over het algemeen ook "het goede soort technisch" was: eigenlijk is alles vrij makkelijk te rijden zolang je het rustig aan doet (zelfs de rockgarden), maar als je harder wil gaan rijden werd het lastig om je snelheid te behouden en mee te nemen. Mijns inziens dus een rondje dat iedereen met een beetje MTB ervaring dus zou moeten kunnen rijden.
Chickenrun naast de rockgarden scheelde overigens maar 2sec. Dit soort technische passages is echt wel te trainen in Nederland. Er is altijd wel een technische passage bij je in de buurt om te oefenen. In de stad, langs de dijk of in het bos. Alleen je moet dat soort dingen wel willen zien. Dus i.p.v. een intervaltraining oid, aan je techniek gaan werken. Stuur eens een x over een moeilijke passage i.p.v. eromheen, bergop of bergaf. En inderdaad een steile trap op/af rijden. Verder zijn er ook al aardig wat parcoursen met technische passages. Zoetermeer, Apeldoorn, Papendal, Beringen, Sittard, Zaltbommel, Rosendaal, om er een paar te noemen.
Nogmaals eens! Het begint met de mentaliteit dat techniek integraal onderdeel is van mountainbiken, en dat je dat dus ook moet trainen. Als iedereen dat zou doen zijn we al een heel eind.
Volgend jaar is het nk in Spaarnwoude, ik hoop dat ze er nog een dikke rockgarden inbouwen voor die tijd :winkie:
Bij het kijken bij de 3NationsCup zag ik dat er in het bikepark een mooie nieuwe "enduro" afdaling met wat technisch spul erin gebouwd is. Iets van "Red Bannana" trail oid. Ben daar een keer naar beneden gelopen; zag er opzich ook wel te doen uit met de XC fiets (er zaten een of twee sprongetjes in waar het misschien beter is daar langsaf te rijden, maar voor de rest is het wel te doen denk ik). Die mag er van mij volgend jaar best in dus ;).

Over het aantal deelnemers. Als ik zo naar mijn fietsmaatjes kijk zijn er helaas maar weinig mensen die XC wedstrijden rijden. Grofweg kan ik zo'n drie groepen onderscheiden[*]: 1) de recreatievelingen die sowieso niet zo'n wedstrijd ambities hebben (voor welke wedstrijd dan ook). 2) de marathon rijders, waar steevast het "het is te technisch" het argument tegen XC wedstrijden isel, en 3) de enduro figuren die liever lui dan moe zijn (en het dus niet zo zitten om ook serieus te trainen om hard te kunnen trappen). Uit alle drie de categorieen zijn er mensen die vroeger *wel* XC wedstrijden reden. Helaas weet ik niet echt hoe ik/we ze weer terug kunnen krijgen :(.

[*] Mochten mijn fietsmaatjes dit lezen: natuurlijk chargeer ik hier behoorlijk; het is nog altijd leuk met jullie te biken :P

Als laatste dan over mijn NK dan. Helaas had ik een off-day. De eerste twee ronden zat ik er nog redelijk goed bij (i.e. top 10 bij de Amateurs), maar ik maakte simpelweg teveel technische fouten; hier en daar verkeerd remmen, een paar keer ongelukkig van de fiets af (ook vanwege foutjes van voorgangers), en zelfs een halve crash op de rockgarden. Normaal zijn juist de technische stroken de stukken waar ik het van moet hebben. Dat alles kostte me teveel tijd en energie, en dus verloor ik veel plaatsen. De laatste ronde nog twee plekken terug kunnen pakken, maar uiteindelijk niet echt tevreden met P17. Hopelijk volgende wedstrijd weer beter.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Benji83 schreef: di 23 juli 2019, 10:36 Ik doe niet mee aan wedstrijden, en ben zeker niet van het niveau van de dames en heren die deze wel rijden, maar toch verbaas ik me vaak over dit soort commentaren.
Als je wedstrijden wilt rijden, dan moet je tijd steken in trainen en voorbereidingen. Denk je dat de grote wedstrijdrijders weg komen met uitspraken als 'ik heb een gezin en een vaste baan, ik kon niet trainen dus moet er een simpeler parcours liggen'?
Iedereen rijdt dezelfde wedstrijd, degene met de beste voorbereiding heeft een voordeel.

Natuurlijk is het jammer als je vol goede moed inschrijft voor een wedstrijd en het parcours overstijgt je skills/talent, maar zo zijn wedstrijden. Dit geld voor iedere sport. Geen enkele sport is te beoefenen zonder te trainen en helemaal op wedstrijdniveau is dit van toepassing.
Laatst gewijzigd door schepp op di 23 juli 2019, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

schepp schreef: di 23 juli 2019, 18:05
Benji83 schreef: di 23 juli 2019, 10:36 Ik doe niet mee aan wedstrijden, en ben zeker niet van het niveau van de dames en heren die deze wel rijden, maar toch verbaas ik me vaak over dit soort commentaren.
Als je wedstrijden wilt rijden, dan moet je tijd steken in trainen en voorbereidingen. Denk je dat de grote wedstrijdrijders weg komen met uitspraken als 'ik heb een gezin en een vaste baan, ik kon niet trainen dus moet er een simpeler parcours liggen'?
Iedereen rijdt dezelfde wedstrijd, degene met de beste voorbereiding heeft een voordeel.

Natuurlijk is het jammer als je vol goede moed inschrijft voor een wedstrijd en het parcours overstijgt je skills/talent, maar zo zijn wedstrijden. Dit geld voor iedere sport. Geen enkele sport is te beoefenen zonder te trainen en helemaal op wedstrijdniveau is dit van toepassing.
Ik geloof dat je eea wel behoorlijk door elkaar haalt. ik train 8x pw maar heb een gezin en een baan. Dat betekend dat ik niet altijd maar in de gelegenheid ben om 400km te rijden en om 10u ergens goed voorbereid aan de start te staan. Dan heb ik geen baan op zaterdag, maar in de masters categorie zijn er velen die dit wel hebben. Snap daarom niet dat deze categorieën op zaterdag zijn. Goed voorbereid betekend ook voor de technische rijders parcours goed verkennen. Zonder verkenning kan het voor velen teveel risico met zich meenemen en doen daarom niet mee. Denk aan zzp ers. Ik verbaas me daarom over jouw commentaar aangezien je geen wedstrijden rijdt. Tja,..heb ik het nog niet eens over talent en angst. Er zijn er heel wat die kunnen trainen wat ze willen maar niet de vaardigheden kunnen aanleren die nodig zijn om hun angst te overwinnen. Het probleem zit hem er meer in dat de wedstrijden niet op niveau worden gereden maar op leeftijd. In elke sport heb je niveauverschil en worden wedstrijden aangepast aan het vaardigheidsniveau. Met mountainbiken is dit niet het geval. Een prof rijdt gewoon tegen een vrijwel niets kunnende amateur op een parcours dat in sommige gevallen niet geschikt is voor deze technisch mindere rijders met ongelukken tot gevolg. Kortom ik vind je opmerkingen erg kortzichtig. Ben ook erg benieuwd wie en wat je onder grote wedstrijdrijders verstaat :-{
HAAS-RENSWOUDE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: ma 2 januari 2006, 14:33
Mijn mountainbike: Santa Cruz CC

Noin schreef: di 23 juli 2019, 15:26
megabass schreef: di 23 juli 2019, 03:44 Ik vond het een supermooi rondje. Dit soort rondjes/ wedstrijden zou de wedstrijd mtber toch moeten ambiëren vind ik. Anders kun je net zo goed ook crossfietsen laten starten.

[*] Mochten mijn fietsmaatjes dit lezen: natuurlijk chargeer ik hier behoorlijk; het is nog altijd leuk met jullie te biken :P

O ik schrok al. Hahaha
Dus zak maar zegge
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

schepp schreef: di 23 juli 2019, 18:06 Ik geloof dat je eea wel behoorlijk door elkaar haalt. ik train 8x pw maar heb een gezin en een baan. Dat betekend dat ik niet altijd maar in de gelegenheid ben om 400km te rijden en om 10u ergens goed voorbereid aan de start te staan. Dan heb ik geen baan op zaterdag, maar in de masters categorie zijn er velen die dit wel hebben. Snap daarom niet dat deze categorieën op zaterdag zijn. Goed voorbereid betekend ook voor de technische rijders parcours goed verkennen. Zonder verkenning kan het voor velen teveel risico met zich meenemen en doen daarom niet mee. Denk aan zzp ers. Ik verbaas me daarom over jouw commentaar aangezien je geen wedstrijden rijdt. Tja,..heb ik het nog niet eens over talent en angst. Er zijn er heel wat die kunnen trainen wat ze willen maar niet de vaardigheden kunnen aanleren die nodig zijn om hun angst te overwinnen. Het probleem zit hem er meer in dat de wedstrijden niet op niveau worden gereden maar op leeftijd. In elke sport heb je niveauverschil en worden wedstrijden aangepast aan het vaardigheidsniveau. Met mountainbiken is dit niet het geval. Een prof rijdt gewoon tegen een vrijwel niets kunnende amateur op een parcours dat in sommige gevallen niet geschikt is voor deze technisch mindere rijders met ongelukken tot gevolg. Kortom ik vind je opmerkingen erg kortzichtig. Ben ook erg benieuwd wie en wat je onder grote wedstrijdrijders verstaat :-{
Hoewel ik ook voorstander ben van zoiets als op niveau indelen ipv leeftijd en wedstrijden op zondag toch ook wat kritische punten: (1) hoe vaak van die 8x per week train je op techniek? (of beter gevraagd: welk percentage in *tijd* train je op techniek). (2) Zoals ik hierboven aangaf denk ik dat het NK parcours een vrij veilig parcours was, in de zin dat alles te rollen/rijden was (zelfs met een minder goede techniek); je verliest dan echter tijd. (3) wat betreft talent en angst? Daarbij zou ik zeggen "so-what"; dat is nu eenmaal onderdeel van de sport. Als je het mij vraagt is dat ook de grootste factor in het wel of niet (kunnen/willen) rijden van bepaalde afdalingen. (i.e. als je eenmaal een technisch stukje gereden hebt blijkt het vaak allemaal wel mee te vallen).
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Noin schreef: di 23 juli 2019, 20:35
schepp schreef: di 23 juli 2019, 18:06 Ik geloof dat je eea wel behoorlijk door elkaar haalt. ik train 8x pw maar heb een gezin en een baan. Dat betekend dat ik niet altijd maar in de gelegenheid ben om 400km te rijden en om 10u ergens goed voorbereid aan de start te staan. Dan heb ik geen baan op zaterdag, maar in de masters categorie zijn er velen die dit wel hebben. Snap daarom niet dat deze categorieën op zaterdag zijn. Goed voorbereid betekend ook voor de technische rijders parcours goed verkennen. Zonder verkenning kan het voor velen teveel risico met zich meenemen en doen daarom niet mee. Denk aan zzp ers. Ik verbaas me daarom over jouw commentaar aangezien je geen wedstrijden rijdt. Tja,..heb ik het nog niet eens over talent en angst. Er zijn er heel wat die kunnen trainen wat ze willen maar niet de vaardigheden kunnen aanleren die nodig zijn om hun angst te overwinnen. Het probleem zit hem er meer in dat de wedstrijden niet op niveau worden gereden maar op leeftijd. In elke sport heb je niveauverschil en worden wedstrijden aangepast aan het vaardigheidsniveau. Met mountainbiken is dit niet het geval. Een prof rijdt gewoon tegen een vrijwel niets kunnende amateur op een parcours dat in sommige gevallen niet geschikt is voor deze technisch mindere rijders met ongelukken tot gevolg. Kortom ik vind je opmerkingen erg kortzichtig. Ben ook erg benieuwd wie en wat je onder grote wedstrijdrijders verstaat :-{
Hoewel ik ook voorstander ben van zoiets als op niveau indelen ipv leeftijd en wedstrijden op zondag toch ook wat kritische punten: (1) hoe vaak van die 8x per week train je op techniek? (of beter gevraagd: welk percentage in *tijd* train je op techniek). (2) Zoals ik hierboven aangaf denk ik dat het NK parcours een vrij veilig parcours was, in de zin dat alles te rollen/rijden was (zelfs met een minder goede techniek); je verliest dan echter tijd. (3) wat betreft talent en angst? Daarbij zou ik zeggen "so-what"; dat is nu eenmaal onderdeel van de sport. Als je het mij vraagt is dat ook de grootste factor in het wel of niet (kunnen/willen) rijden van bepaalde afdalingen. (i.e. als je eenmaal een technisch stukje gereden hebt blijkt het vaak allemaal wel mee te vallen).
Ik krijg bijna het idee dat je mij wil gaan vertellen hoe ik moet trainen :-{ Ik zou zeggen check mn Strava en uitslagen maar. Ik zeg niet dat bovenstaande qua techniek voor mij opgaat. Ik rij puur voor de prestatie. Dat betekend dat ik me dan ook goed wil voorbereiden op een wedstrijd om maximaal te presteren. Als dat bij een bepaalde wedstrijd niet lukt door werk of privé dan sla ik die wedstrijd over en ga ik goed trainen. Daarnaast zeg ik dat hoe goed je techniek ook is je altijd goed moet verkennen om de technische stukken zo snel en veilig mogelijk te kunnen nemen. Je snap schijnbaar de context van mijn opmerkingen niet.
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

schepp schreef: di 23 juli 2019, 22:29 Ik krijg bijna het idee dat je mij wil gaan vertellen hoe ik moet trainen :-{ Ik zou zeggen check mn Strava en uitslagen maar. Ik zeg niet dat bovenstaande qua techniek voor mij opgaat. Ik rij puur voor de prestatie. Dat betekend dat ik me dan ook goed wil voorbereiden op een wedstrijd om maximaal te presteren. Als dat bij een bepaalde wedstrijd niet lukt door werk of privé dan sla ik die wedstrijd over en ga ik goed trainen. Daarnaast zeg ik dat hoe goed je techniek ook is je altijd goed moet verkennen om de technische stukken zo snel en veilig mogelijk te kunnen nemen. Je snap schijnbaar de context van mijn opmerkingen niet.
Hoe je moet/wil trainen moet je zelf weten. De kern van je reacties hier is "het parcours is technisch genoeg dat ik goed moet verkennen anders is het me te gevaarlijk". Nu wil ik zeker niet beweren dat dat een slecht idee is. Wat ik wel wil aangeven is dat het een kwestie van context is. Als je veel op techniek traint/veel in technisch terrein rijd je ook minder moeite hebt met dit soort secties te rijden in wedstrijden (en er dus ook minder bij stil hoef te staan bij het verkennen).
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

8x pw trainen en dan nog moeite hebben met dit parcours. Idd zou het er op kunnen wijzen dat je teveel traint op snelheid en afstand. Ik ga niet je hele strva checken maar iets zegt me dat je nogal graag vooraan rijdt en jezelf wilt bewijzen. Ik ken toevallig de kampioen bij jeugd en weet hoe hij traint. Veel op techniek af en toe snelheid en afstand dus tja ..
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie