NK MTB 2019

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

NK MTB Watersley 2019

Op 20 en 21 juli 2019 is Watersley Sports & Talentpark het decor voor het Giant KNWU NK Mountainbike 2019. Een spectaculair tweedaags wielerevenement georganiseerd door Stichting Offroad cycling Sittard-Geleen. Uniek aan het NK 2019 is dat het worldcup waardige parcours samen met Bart Brentjens is vormgegeven.

Programma

Het Giant KNWU NK Mountainbike 2019 vindt plaats gedurende 3 dagen. Op vrijdag wordt het evenement opgebouwd en is de mogelijkheid om het parcours te verkennen. Op zaterdag worden de eerste wedstrijden verreden. In de middag is iedereen welkom. Daarnaast organiseert Watersley Sports & Talentpark een echte mountainbike wedstrijd voor kinderen tussen de 6 en 12 jaar! Op zondag staan Nieuwelingen, Junioren, Beloften en de Elite aan start.

Bron : www.nkmountainbike2019.nl
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Vandaag rondje over het parcours geprobeerd te doen, het parcours stond al aangegeven met blauwe bordjes met witte pijlen. Het eerste stuk wat ik reed had ik niet het idee dat het NK waardig was, daarna kwam echter een deel met onder andere een soort van drop off en een rock garden bergaf. De drop en de rock garden niet gedaan, ik ga het NK ook niet rijden dus ook geen noodzaak om dit te doen. Er wordt gesproken over een worldcup waardig parcours , ik weet niet of ik die menig deel, heb ook nog nooit een worldcup parcours gereden :tong . Ik heb echter wel een paar nationale wedstrijden gereden en dan is dit toch echt andere koek. Er waren vandaag een aantal nationale toppers aan het verkennen en zelfs die hadden moeite met de rock garden, ik voor zie dat er dit weekend veel mensen problemen gaan hebben met dit parcours. Een NK verdiend een uitdagend parcours maar ik denk dat dit iets te veel van het goede is en dat alleen de internationaal rijdende toppers echt uit de voeten kunnen op dit parcours.
Gebruikersavatar
Noin
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 519
Lid geworden op: zo 12 november 2006, 13:49

Speedfreak98 schreef: di 16 juli 2019, 21:49 Een NK verdiend een uitdagend parcours maar ik denk dat dit iets te veel van het goede is en dat alleen de internationaal rijdende toppers echt uit de voeten kunnen op dit parcours.
Dat is mijns inziens onzin. Ik ben zaterdagmiddag het parcours gaan verkennen. Het is niet eenvoudig om hard te rijden op het rondje want je moet de hele tijd bij de les zijn en de juiste lijnen kiezen om je snelheid mee te nemen. Maar om nu weer direct te zeggen "het is te moeilijk" is een brug te ver.

Realizeer je dat mountainbiken niet alleen maar hard trappen is maar ook een behoorlijk deel techniek. Als je dit al te lastig vind moet je misschien meer techniek trainingen doen ipv enkel hard trappen.
Rutger S
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 716
Lid geworden op: di 20 juni 2017, 12:12

Als er chicken runs zijn die beduidend meer tijd kosten is het toch prima juist. Ik ben het met je eens dat er geen passages in moeten zitten die voor een significant deel niet te doen is, wanneer deze niet te chickenen zijn . Maar anders juist wel, kunnen de technische rijders het onderscheid maken, want dat zou toch de doorslag moeten geven bij een NK naast alleen maar hard trappen.
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Ik heb het parcours vanavond in zijn geheel gereden. Nu ben ik geen wedstrijdrijder op een lichte hardtail maar de rock garden was ook op snelheid prima te doen mijn inziens. Het viel mij echter wel op dat ik geen enkele wedstrijdrijder met dropper heb zien rijden.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Noin schreef: wo 17 juli 2019, 09:20
Speedfreak98 schreef: di 16 juli 2019, 21:49 Een NK verdiend een uitdagend parcours maar ik denk dat dit iets te veel van het goede is en dat alleen de internationaal rijdende toppers echt uit de voeten kunnen op dit parcours.
Dat is mijns inziens onzin. Ik ben zaterdagmiddag het parcours gaan verkennen. Het is niet eenvoudig om hard te rijden op het rondje want je moet de hele tijd bij de les zijn en de juiste lijnen kiezen om je snelheid mee te nemen. Maar om nu weer direct te zeggen "het is te moeilijk" is een brug te ver.

Realizeer je dat mountainbiken niet alleen maar hard trappen is maar ook een behoorlijk deel techniek. Als je dit al te lastig vind moet je misschien meer techniek trainingen doen ipv enkel hard trappen.
Probleem zit m er bij de niet elite klasses meer in dat lang niet iedereen in staat is om de dagen of dag voor de wedstrijd het parcours te verkennen. Ikzelf woon bijna 200km van het parcours en heb gewoon een baan en een gezin. Daarmee is het per definitie al geen gelijke strijd meer en gebeuren er ook onnodige ongelukken doordat er niet op een goede manier is ingereden. Voorbeelden te over aangaande parcoursen waar veel drops en lastige technische passages zitten. Ik moet op maandag ook weer gewoon aan het werk dus onnodig risico nemen doe ik dan niet. Ik ga echter ook geen 200km rijden om een kansloze wedstrijd te rijden doordat ik een aantal keer de chicken run moet nemen. Ik zou het verstandig vinden als er voor de amateur klasses, met name 40 en 50+ meer inrijmogelijkheden zouden zijn. Dit soort technische zaken zijn ook overigens lang niet altijd en overal te trainen. Bovendien is elke hindernis weer anders, wat betekend dat je toch even goed moet kijken en proberen welke lijnen je kan rijden, ongeacht je technische niveau.

Een technisch parcours is een beetje de trend aan het worden. Veel onnatuurlijke hindernissen wat wat vraagt van het technische niveau en waarbij dus de geoefende technische rijder voordeel heeft. Men moet zich echter ook realiseren dat het mensen afschrikt om deel te nemen. Net als bij de world cups denk ik dat het god is om ook zeker op parcoursen te blijven rijden die alleen gebruik maken van de natuurlijke elementen van die omgeving.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Mooi om te horen dat er wat technische uitdaging inzit. Het is een NK MTBen, het niveau mag daar op alle vlakken flink hoger liggen dan op de NLe vaste routes. Voor hen die minder techniek willen is er veldrijden, wielrennen, en 100en MTB wedstrijden het hele jaar door.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

schepp schreef: do 18 juli 2019, 08:30
Noin schreef: wo 17 juli 2019, 09:20

Dat is mijns inziens onzin. Ik ben zaterdagmiddag het parcours gaan verkennen. Het is niet eenvoudig om hard te rijden op het rondje want je moet de hele tijd bij de les zijn en de juiste lijnen kiezen om je snelheid mee te nemen. Maar om nu weer direct te zeggen "het is te moeilijk" is een brug te ver.

Realizeer je dat mountainbiken niet alleen maar hard trappen is maar ook een behoorlijk deel techniek. Als je dit al te lastig vind moet je misschien meer techniek trainingen doen ipv enkel hard trappen.
Probleem zit m er bij de niet elite klasses meer in dat lang niet iedereen in staat is om de dagen of dag voor de wedstrijd het parcours te verkennen. Ikzelf woon bijna 200km van het parcours en heb gewoon een baan en een gezin. Daarmee is het per definitie al geen gelijke strijd meer en gebeuren er ook onnodige ongelukken doordat er niet op een goede manier is ingereden. Voorbeelden te over aangaande parcoursen waar veel drops en lastige technische passages zitten. Ik moet op maandag ook weer gewoon aan het werk dus onnodig risico nemen doe ik dan niet. Ik ga echter ook geen 200km rijden om een kansloze wedstrijd te rijden doordat ik een aantal keer de chicken run moet nemen. Ik zou het verstandig vinden als er voor de amateur klasses, met name 40 en 50+ meer inrijmogelijkheden zouden zijn. Dit soort technische zaken zijn ook overigens lang niet altijd en overal te trainen. Bovendien is elke hindernis weer anders, wat betekend dat je toch even goed moet kijken en proberen welke lijnen je kan rijden, ongeacht je technische niveau.

Een technisch parcours is een beetje de trend aan het worden. Veel onnatuurlijke hindernissen wat wat vraagt van het technische niveau en waarbij dus de geoefende technische rijder voordeel heeft. Men moet zich echter ook realiseren dat het mensen afschrikt om deel te nemen. Net als bij de world cups denk ik dat het god is om ook zeker op parcoursen te blijven rijden die alleen gebruik maken van de natuurlijke elementen van die omgeving.
Interessant dilemma.

Als er nou iets onderscheidend is aan het MTB-en dan is dat de portie techniek die er bij zou moeten komen kijken. Bij de wereldbekerwedstrijden zit dat gelukkig wel (weer) snor. Dus mooi en logisch dat ook een waardig nationaal kampioen zich op dat vlak bewijzen moet. Het gaat om meer dan alleen lang hard kunnen trappen...

Probleem is tegelijk dat dat soort techniek lastig te oefenen valt in ons vlakke landje met veelal gesoigneerde trails. Op de heerlijke UHR of in Horst leer je bv wel bochtjes rijden, het zijn de mooiste en leukste gebieden om te MTB-en, maar... je komt er geen kiezel tegen op de track, geen geul, geen verdwaalde steen, laat staan een rockgarden. En toch worden er vaak al een trailfully's voor geadviseerd (die eigenlijk 'meer' verdienen dan zo'n gesoigneerd rondje). In Limburg kun je dan nog wat hoogtemeters omhoog/omlaag trainen, er ligt kiezel, grind (hey... schotter (in de zomer dan), het hobbelt en bobbelt er al wat meer, maar de technisch meest uitdagende obstakels ga je ook daar niet vinden op vaste routes.

Dus wil je Nl's kampioen worden, of zelfs aansluiting zoeken bij de Europese top, dan moet je extra je best doen om je daarin toch te trainen. Er gewoon mee beginnen. Meedoen aan buitenlandse wedstrijden, aan de rand van Nl wel bewust moeilijkere uitdagendere tracks opzoeken buiten vaste routes, een clinic nemen, en zo je grenzen gaan verleggen.

Maar het zullen er niet veel zijn die dit ambieren. En wil je het voor de breedtesport 'leuk' houden, en niet te eng, dan is een NK/WK-beker-waardig parcours misschien weer wat te spannend?

Waar je goed je techniek op XC-gebied kunt oefenen, vlakbij het NK-parcours:
Sint Pietersberg Maastricht (SPB), zonder drops en rockgardens, maar heeft verder alles aan technische ondergrond. Geen natuurlijke flow meer, je wordt dus 'gedwongen' geoefend als je daar gaat rijden. Als je dat leuk vindt en beheerst:
Nieuwe bikeparkje Kattevennen bij Genk, met nagebouwde XC- obstakels: oa steile rockgardens, maar ook wat northshore en een hele mooie lange gave pumptrack.
De mijnterril in Beringen, net boven Genk, waarin SPB en Kattevennen bij elkaar komen.
De trails van het Aachenerwald, waar (terecht) veel met trailbikes wordt gereden.
Met slecht weer: Wood15, indoor BMX/MTB-tracks, ook met pumptrack en Northshore, Sittard.
Als je op al die plekken 'makkelijk' rondrijdt kun je zeker ook op een NK of Europees XC-parcours uit de voeten.
Als je dan ook nog eens hard kunt fietsen :winkie: :winkie: ...

Een Rockgarden 'oogt' vooral lastig, overigens. Welbeschouwd is het niet anders dan een trap afrijden, het oogt 'mentaal' slechts anders :wink: . Je moet het gewoon beschouwen als een trap afrijden, want er is altijd een ideale lijn, en een alternatieve ideale lijn. Alles ernaast leidt slechts af (mentaal). Daarom is een parcoursverkenning natuurlijk wel zeer belangrijk, daar moet tijd voor zijn! Als je gedwongen wordt blind een rockgarden in te gaan, dan is dat vragen om ongelukken, geheel mee eens. Maar als je de ideale lijn gewoon volgt, dan rijd je eigenlijke gewoon een trap af. Trappen genoeg bij iedereen in de buurt, die zijn overal simpel te oefenen. En voor trappen en rockgardens geldt: hoe langzamer je eraf rijdt, hoe harder je het voelt stuiteren. Een beetje doorrijden et voila... je voelt zowaar flow. Ook een mentaal dingetje... te voorzichtig/langzaam zijn.

Los van techniek helpt materiaalkeuze ook.
Spartaanse race-HT? Kan, maar het wordt al stukken eenvoudiger met een dropper, en een dropper is een keuze. Die zitten tegenwoordig ook al op de hardtails van wereldbekerrijders. En een Racefully met dropper maakt het nog weer makkelijker... De Fully's hebben allang de overhand bij de wereldbekerwedstrijden, niet voor niets.

Dus ja, het wordt technischer, prima dat een NK-waardig parcours daarin mee evolueert. Je materiaal kun je er eenvoudig op aanpassen, skills moet je oefenen, so be it.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
KarinMTB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:14

Volgens mij zijn er genoeg sporten waar je niet zonder pardon aan het NK kan participeren.
Vaak is er een voortraject waarin de nodige deelnemers al afvallen of er is gewoon een minimale vereiste qua prestaties.

Ik heb bijvoorbeeld geturnd en heb nooit meegedaaan aan een NK. Zover kwam ik gewoon niet in de competitie. ( en ik was ook geen stumper ofzo, alleen bij de regionale finales legde ik het af )

Dus ik zie niet in waarom het een probleem moet zijn dat een NK MTB niet voor iedereen is..
Of worden er zo dramatisch weinig inschrijvers verwacht dat de wedstrijd nergens op slaat?
Helmuth
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 173
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 16:31

Deze discussie begint erg te lijken op de discussie over het parcours van het NK van vorig jaar.

Zolang er chickenruns zijn, dan lijkt het mij geen problem. De keuze is dan voor de deelnemer zelf. Die moet zichzelf inschatten en afvragen of hij/zij bepaalde technische aspecten kan/durft. Zo niet, dan de chickenrun pakken. Kost wat meer tijd, maar dan kan je wel blijven rijden.
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

We hebben er 2 weken geleden nog een NKSS gereden en het parkoers is meer dan NK waardig.

Hans Jelles brengt het nog even fijn in beeld.

https://youtu.be/UJoRXL4ffY4
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Een beetje tempo rijden op de “randstadroutes” Bergschenhoek, Zoetermeer en Spaarnwoude kan ook goed werken voor de benodigde skill-set van zo’n NK rondje. Zeker als je de Trail stukken net naast/bij routes meepakt.

Oh en de Raid Hautes Fagnes rijden 😉
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Nog voor er een wedstrijd is gereden is het eerste "slachtoffer" al gevallen op de rock garden, iemand gevallen en sleutelbeen gebroken.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Globe schreef: do 18 juli 2019, 16:51 We hebben er 2 weken geleden nog een NKSS gereden en het parkoers is meer dan NK waardig.

Hans Jelles brengt het nog even fijn in beeld.

https://youtu.be/UJoRXL4ffY4
Bedankt voor het leuke filmpje, heb ik tenminste een beetje een idee waar het over gaat.

Zag ik het nu goed dat er een water pistool segment in de route zat? :lol: :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Dat pistool was het spannendste stukje :winkie: ...
De rockgarden oogde toch niet zo vreselijk op het filmpje. Wel balen voor het eerste slachtoffer... beterschap gewenst :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie