off road duathlon en off road triathlon hoekje

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Er zijn gedurende de hele winter off road Run-Bike-Run wedstrijden voor mountainbikers die niet zonder wedstrijden kunnen. In de off-road RBR wedstrijden combineer je veldloop met een MTB-XC wedstrijd.

Afstanden variëren tussen 5L-15MTB-2,5L en 10L-25MTB-5L. De wedstrijden duren op de korte afstand ongeveer een uur en op de lange ongeveer twee uur, afhankelijk van .... (vul maar in).

Dit zijn de data:
nov
Zondag 2: Beach Duathlon Noordwijk (ZH)
Zaterdag 8: 2e Off-Road Duathlon Valkenburg a/d Geul Vilt (Li)
Zondag 16: 11e Boretti-PSH Winterduatlon Alkmaar 2008 Alkmaar (NH)
Zondag 23: 19e Run Bike Run Pijnacker Pijnacker (ZH)

Dec
Zondag 7: 5e Cerberus Run-ATB-Run Groesbeek (Ge)

2009
Jan
Zaterdag 17: 9e DRW Run Bike Run Nijverdal Nijverdal (Ov)

Feb
Zondag 15: 18e MARESIA Offroad Duathlon Waalwijk (NB)

Mrt
Zondag 1: 1e ATC Offroad Duathlon Almere (Fl)

Meer informatie op
http://www.ntbinschrijvingen.nl/kalender.asp
en
http://www.x-athlon.org
Laatst gewijzigd door bert l. op za 6 februari 2010, 18:41, 3 keer totaal gewijzigd.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
mojito
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 543
Lid geworden op: zo 10 september 2006, 15:11
Mijn mountainbike: Stumpjumper HT Comp 29er
Contacteer:

Yep, en vaak is er voor de "niet-hardloper" ook een apart MTB onderdeel, vaak zelfs ook voor de allerkleinsten.
ride 365
blog!
Arjen KV
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 626
Lid geworden op: wo 9 augustus 2006, 08:43
Mijn mountainbike: Fusion Slash, Scott expert racing
Contacteer:

Begin maart 2009: Wierden 6-20-3. Weet nog geen datum voor 2009. 2008: http://www.tvargo.nl/index.php?option=c" target="_blank ... &Itemid=29

winter 2009: Papendal http://www.triathlonarnhem.nl/Bosfietsloop%202008.htm" target="_blank
Maks
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 24 september 2007, 17:46

De wedstrijd in Nijverdal is een absolute aanrader. Parcours gaat over de Hellendoornse Berg en bevat pittige klimmetjes, smalle paadjes en bochtige stukken. Echt mountainbiken zoals mountainbiken hoort te zijn. Voor de anti-lopers onder ons is het ook mogelijk om als duo mee te doen door iemand mee te nemen die voor jou het looponderdeel op zich neemt! Organisatie was vorig jaar prima: parcours goed uitgezet, douchen bij het zwembad, enthousiaste speaker, parc-fermee netjes, etc. Inschrijving ging alleen niet zo vlot, maar verder wel goed geregeld.
Afstand; 5km hardlopen -20 mtb -2,5km hardlopen. Deelnemersveld is redelijk sterk, al doen er ook wel absolute beginners mee.
Pizzi
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 17:10

In ieder geval aanwezig in Pijnacker. Doe samen met een maatje mee als duo: hij loopt en ik fiets. Zin in!

Wellicht ook aanwezig bij Groesbeekse duathlon (Cerberus), solo dan. Was 2 jaar geleden wel geinig, leuk parkoers. Vorig jaar is het niet doorgegaan, blijkbaar die jaar wel.

2009: afhankelijk van wintersport.
Snijkoek
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: wo 14 januari 2004, 15:08
Mijn mountainbike: Trek Supercaliber 9.9 SL

Afgelopen zondag voor het eerste hieraan mee gedaan. Wat gaaf zeg, mooi weer en een leuk parcours, wat sompige stukken bij het lopen en met het biken een weiland waar je geen tempo kon maken om daarna heerlijk te glijden door de bochten rond de vuilnisbelt. Goed geregeld en een relaxed sfeertje. Ik heb een folder gekregen voor een volgende in Etten Leur, dat word denk de volgende!

Ton.
Snijkoek is goed voor de inwendige mens!
dirtbikertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: za 10 februari 2007, 18:20

Ik wil misschien ook wel mee doen aan de run-bike-run in groesbeek, maar ik weet niet welke afstand ik moet nemen..
Ben je echt helemaal kapot na die langere afstand of valt het wel mee? want ik zou wel graag de lange afstand willen doen, maar ik vraag me echt af hoe lang ik daarover doe.
ik weet wel dat ik over 10 km lopen normaal zo'n 40 minuten doe, en over 28 km onverhard en verhard (vooral onverhard) normaal zo'n 1:10 minuten, en dat zou bij elkaar uitkomen op ong. 1:50, maar valt dat niet gruwelijk tegen? Want mij lijkt het zo dat de 1e keer lopen nog wel goed gaat, en het fietsen ook wel, maar zo gauw je voor de 2e keer moet lopen je helemaal de pijp uitgaat?
Wat ik probeer te zeggen; heeft er iemand ervaringen/verhalen hierover?
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

In dat geval zit je ruim voor mij en hoef je je dus geen enkele zorgen te maken. Er zit dan nog voldoende volk achter je. Maar let op: het parcours in Groesbeek is behoorlijk geaccidenteerd en je gemiddelde zal dan wel een stuk lager zitten. Verder moet je nog een paar keer het dirt parcours van de lokale motorclub over en dat zuiggggt.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Arjen KV
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 626
Lid geworden op: wo 9 augustus 2006, 08:43
Mijn mountainbike: Fusion Slash, Scott expert racing
Contacteer:

10 km op de weg in 40 min is redelijk rap, moet in theorie genoeg zijn om bij de eerste 10-20 te eindigen op de lange afstand, aangezien er bij het hardlopen meer verschil gemaakt wordt dan bij het biken. Je zult zien dat in wedstrijdvorm je fietssnelheid nog wel een flink stuk hoger wordt door de wedstrijdspanning. Een gemiddelde op een ander rondje zegt verder weinig aangezien het terrein daar anders is. De meeste deelnemers trainen vooral op het lopen en zijn minder fanatiek qua mountainbiken en rijden op echt oude hokken rond hoor, ik ga er maar vanuit dat dit voor jou niet geldt, je zit tenslotte op het mountainbike forum.
De 2e keer lopen is inderdaad ellende, maar dan is het niet zo ver meer dus doorbijten. Doe de laatste minuut van het fietsonderdeel evt. iets rustiger en drink nog wat voordat je weer moet lopen. Van schoenen wisselen en veters strikken kan ook wel irritant zijn als je een hoge hartslag hebt.
Maks
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 24 september 2007, 17:46

Gezien je looptijd op de 10km zou ik zeggen dat je prima de lange afstand mee kan doen. Voor zo'n tijd het je al behoorlijk wat uithoudingsvermogen nodig. Maar als het de eerste keer is dat je meedoet aan zo'n wedstrijd zal je tweede looponderdeel inderdaad behoorlijk zwaar worden. Je bovenbenen lopen echt helemaal vol. Daar kun je echter op trainen, door bv. gelijk na een fietstraining een stukje te gaan lopen. Zo ervaar je het gevoel en na een paar van dergelijke trainingen ben je dat gevoel al grotendeels kwijt. Al is dat nu lastig te doen, dergelijke combinatie-trainingen (met overtrekschoenen, veel kleding, etc.) Ervaren deelnemers zijn hier echt op getraind en maken hier het verschil ten op zichte van de mtb'ers/lopers our sang. Maargoed je moet het gewoon gaan ervaren en in je kop prenten; als hij het kan, waarom ik dan niet??!? 8)
Finishen alleen al geeft veel voldoening en is een prestatie op zich.

@Arjen KV, veters strikken is helemaal niet nodig. Bij de run2day/runnersworld/etc kun je voor een paar euro snelsluiters/elastieken halen... Scheelt je ook al weer een halve minuut. ;)
Arjen KV
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 626
Lid geworden op: wo 9 augustus 2006, 08:43
Mijn mountainbike: Fusion Slash, Scott expert racing
Contacteer:

Maks schreef:
@Arjen KV, veters strikken is helemaal niet nodig. Bij de run2day/runnersworld/etc kun je voor een paar euro snelsluiters/elastieken halen... Scheelt je ook al weer een halve minuut. ;)
Afgelopen jaar in Nijverdal kostte me het wel veel tijd, toen waren ze ook een beetje nat :D dankzij het heerlijke weer en mijn vingers bevroren en ik moest echt zoeken om ze terug te vinden in parc ferme(dat is wel ervaring inderdaad). Ik heb daarom de rbr van papendal maar met platformpedalen en sportschoenen gereden. Maar aangezien ik deze winter ook het lopen getraind heb ga ik in Nijverdal wel voor alle handige trucs zoals elastieken enzo, wist niet dat dat zo goedkoop was, kom nooit in loopwinkels. Ook ga ik nog nieuwe schoenen ipv de tennisschoenen die nogal wat grip tekort kwamen. Dat is dus beter dan hardloopschoenen met klitteband (of bestaat dat laatste niet). Weekend van Groesbeek heb ik al wat anders, anders zou ik hier wel starten.
dirtbikertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: za 10 februari 2007, 18:20

Arjen KV schreef:10 km op de weg in 40 min is redelijk rap, moet in theorie genoeg zijn om bij de eerste 10-20 te eindigen op de lange afstand, aangezien er bij het hardlopen meer verschil gemaakt wordt dan bij het biken. Je zult zien dat in wedstrijdvorm je fietssnelheid nog wel een flink stuk hoger wordt door de wedstrijdspanning. Een gemiddelde op een ander rondje zegt verder weinig aangezien het terrein daar anders is. De meeste deelnemers trainen vooral op het lopen en zijn minder fanatiek qua mountainbiken en rijden op echt oude hokken rond hoor, ik ga er maar vanuit dat dit voor jou niet geldt, je zit tenslotte op het mountainbike forum.
De 2e keer lopen is inderdaad ellende, maar dan is het niet zo ver meer dus doorbijten. Doe de laatste minuut van het fietsonderdeel evt. iets rustiger en drink nog wat voordat je weer moet lopen. Van schoenen wisselen en veters strikken kan ook wel irritant zijn als je een hoge hartslag hebt.
in theorie misschien is dat genoeg, maar na die 40 minuten ben ik wel redelijk kapot (was de eerste en laatste hardloopwedstrijd die ik meedeed, terwijl ik me redelijk beroerd/ziek voelde).
Maar de hardloopspieren zijn weer totaal anders als de spieren die je gebruikt op de fiets toch? dus dan zou in de tussentijd je hardloopspieren helemaal mooi kunnen 'vollopen' om daar achter te komen als je weer van de fiets afstapt om dat laatste stuk te lopen.. Ik zie het nu al zitten :P. Ik doe ook regelmatig mee aan van die funklasse wedstrijden met de mountainbike etc, ook de bergraces heb ik gedeeltelijk meegedaan, dus ik weet wel hoe het met fietsen zit zeg maar, maar ik zie de 2e keer lopen nu al voor me, wat een ellende! :P

Evt. nog meer tips voor het trainen/lopen van deze wedstrijden? :P
Arjen KV
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 626
Lid geworden op: wo 9 augustus 2006, 08:43
Mijn mountainbike: Fusion Slash, Scott expert racing
Contacteer:

Wat ik wel gedaan heb is eerst op de tacx zitten, kwartiertje warming up draaien, dan snel lange broek en lange mouwen aan en naar buiten om hard te lopen. Blijft niet hetzelfde als het echte werk, maar het is wel praktisch omdat je niet zo smerig en nat wordt als in een echte race. Dit was ook niet echt als specifieke training op run bike run, maar meer als rustige opbouw/warming up richting langere looptrainingen en ook omdat ik lang op een tacx zitten niet echt leuk vind.
Ik kwam bij de korte afstand van de bosfietsloop afgelopen maart op Papendal een paar bekenden tegen van de triathlon vereniging. 1 had nog nooit op de mtb gezeten, maar werd wel 2e in de wedstrijd zonder enige fietstraining in de maanden ervoor. Als je begint met goed lopen heb je een vrij parcours voor je, dus verlies je geen tijd met inhalen van langzamere fietsers. Wordt je ingehaald door een snellere fietser dan kan je in het wiel mee (stayeren is toegestaan) met het vertrouwen dat je hem later bij de tweede keer lopen weer achter je laat. Maar ik denk dat Papendal een veel eenvoudiger fietsparcours heeft dan Groesbeek. Verschil met gewone mtb race is dat je rustiger kan starten bij het fietsen zonder dat 100 man je voorbij vliegen, je hoeft niet direct maximaal weg. Hoe je het indeelt is gewoon een kwestie van doen, was voor mij niet zo lastig omdat ik mtb marathons heb gereden en die zijn wel wat langer. Voor mij was het resultaat ook niet zo belangrijk, ik had het lopen niet echt getraind, zag dit gewoon als leuke trainingswedstrijden.
MTBRudy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: ma 17 februari 2003, 12:14
Mijn mountainbike: Cannondale Flash 650B

Interessant zo'n run-bike-run evenement. Misschien moet ik de 7e maar eens in Groesbeek verschijnen. Hoe gaat het wisselen precies in zijn werk? loopachoenen/fiets/loopschoenen?
franskem
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 28 september 2008, 15:06

25 jan. In Etten-Leur.
Daar komt meestal wel de top van Nederland en België naar toe.
Twee jaar geleden ook meegedaan
http://www.wbtv.nl/" target="_blank

Worden in Vlaanderen erg veel georganiseerd
Zie de kalender op

http://www.3athlon.be/www/component/opt ... Itemid,84/" target="_blank

en

http://vtdl.triathlon.be/" target="_blank
This is a call to arms for some of you. It is for me too. Stop all the things that make you a pussy and steal your energy. Get your life back. - Jim Wendler
Plaats reactie