Wedstrijden rijden (XC)

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Grofweg zijn er twee mogelijkheden:

1) wedstrijden rijden met licentie
2) wedstrijden rijden zonder licentie.

Wedstrijden rijden met licentie kun je beoefenen in verschillende gradaties. De hoogste gradatie is "Elite", daaronder vind je in willekeurige volgorde:

Masters30+
Masters40+
Amateurs
Beloften (dit kun je vergelijken met de aanstormende elite-renners)
junioren
diverse jeugdklasses
en wat andere varianten die ik hier nu even niet ga uitdiepen.

Omdat je net van het voetballen af bent, ga ik er even van uit dat je nog geen licentie hebt, en dat je nog niet lid bent geworden van een wieler- of mountainbikevereniging. In dat geval is het het meest voor de hand liggend dat je eerst eens gaat "proberen" in de funklasse. De funklasse is de instapklasse voor mountainbikewedstrijden, ze zijn laagdrempelig en kennen een breed assortiment aan kwaliteit.

Zoek in de kalender in dit forumonderdeel een nationale wedstrijd uit, of kijk of er toevallig bij jou in de buurt een regionale- of clubwedstrijd is. Schrijf je eventueel van tevoren in (kan vaak via mail of een webformulier), maar dat is niet strikt noodzakelijk.

Zorg ervoor dat jij en je fiets tiptop in orde zijn. Mountainbikewedstrijden zijn relatief relaxed qua sfeer, maar ze kennen een paar basisregels:

1) een mountainbike (brede banden, vlak stuur)
2) een helm
3) een shirt met tenminste mouwen (mag T zijn, als het maar geen hempie is)

Als dat in orde is, dan kun je gaan zorgen dat je ruim op tijd op de wedstrijdlocatie bent. Heb je je al voor-ingeschreven, dan sta je al ergens op een lijst, en hoef je alleen nog de formaliteiten in te vullen. Vroeger vulde je een formulier in om voor één dag verzekerd te zijn, de zogenaamde daglicentie. Tegenwoordig werkt dat anders.

Als je op de "permanence" (duur woord voor de start-en-andere-faciliteiten-area) aankomt, zoek je de tent/hut/kantine op waar je je in kunt tekenen danwel in kunt schrijven. Daar geef je bij de organisatie aan (meestal zitten ze achter zo'n lange tafel met meerdere mensen) dat je nog geen basislidmaatschap hebt. Zij gaan jou dan verder helpen met het verkrijgen van het basislidmaatschap. Dat is een minimaal lidmaatschap bij de organiserende club (meestal is het een club), met daaraanvast het basislidmaatschap bij de KNWU. Zeg maar een licentie-light. Die heb je nodig om verzekerd je wedstrijd te kunnen en mogen rijden.

je basislidmaatschap geldt het hele jaar, dus die hoef je maar éénmalig te regelen. De kosten ervoor liggen rond de 10-15 euro, afhankelijk van het lidmaatschapsgeld dat de club rekent. Een wedstrijd kost je daarnaast nog eens een euro of 6-7 aan inschrijfgeld.

Hou één ding in je achterhoofd:

bij veel wedstrijden is er een inschrijving, en daarnaast een intekening. Inschrijven kan van tevoren, maar dat hoeft niet, het kan ook op de wedstrijddag. Intekenen kan alleen op de wedstrijddag. Als je je ingetekend hebt, krijg je ook je stuurbordnummer, als je geluk hebt met een paar tie-wraps om hem aan je stuur je bevestigen. Lever hem na de wedstrijd weer in, dat is wel zo prettig voor de organisatie.

heb je alles ingevuld, is alles gereed? Dan kun je je op gaan maken voor de start!

denk bijvoorbeeld aan de volgende omgekeerde planning:

9:15 starten
9:00 beginnen met opstellen
8:30 warm rijden
8:00 parcours verkennen
7:40 intekenen / inschrijven / basislidmaatschap regelen
7:30 fiets en jezelf uitladen

Ik kies er altijd voor om overal ruim de tijd voor te nemen, aan het eind blijkt toch weer dat je ergens tijd tekort komt of verprutst hebt.

Mountainbike-XC (crosscountry) wedstrijden zijn wedstrijden op een relatief kort parcours, meest rond de 5-6 km. afhankelijk van je snelheid en de aard van het parcours doe je hier 15-25 minuten over om een rondje te maken, en bij verkennen natuurlijk nog wat langer. Neem als je dat nodig acht even de tijd om een moeilijkere afdaling even nader te bekijken, en probeer ook te kijken hoe anderen hem nemen.

Voor het opstellen voor de start wordt er door de wedstrijdrijders ergens nabij de start verzameld. meestal geeft de jury aan waar je moet gaan wachten, en anders doe je gewoon wat de rest doet. Je rijdt niet eerder naar de startstrook als dat de jury je nummer heeft geroepen. Vaak wordt in blokken naar voren geroepen; 1-5, 5 tot 10, dat idee.

Vlak voor de start is het "handjes van de hekken", en wachten tot het startsignaal (vaak een fluitje of een knal van wat voor aard dan ook). In principe worden "laatste minuut" en "dertig seconden" beiden nog omgeroepen. Vanaf 30 seconden kan ieder moment het startschot vallen; dus die dertig seconden kunnen ook in 25 seconden al voorbij zijn ;)

Een funklassewedstrijd duurt meest 60 minuten. Dat houdt in dat de kop van de wedstrijd ongeveer een uur rijdt. Dat proberen ze meestal iets langer te houden, maar soms is dat een stukje korter. Omdat het parcours al bekend is, heeft de jury of de starter al enig idee hoeveel ronden de snelleren zullen rijden, en vaak delen ze dat ook wel mede.

Je rijdt niet persé evenveel rondjes als de nummer één. Als hij je binnen het uur een keer inhaalt, rij je vrijwel zeker een rondje minder. Ook als de kop je niet inhaalt, kun je toch eerder uit de wedstrijd worden gehaald. Meestal krijgt iedereen voor de aanvang van zijn laatste ronde de bel om dat aan te geven, maar dat lukt niet altijd. Wees alert op je tijden, aan je rondetijden kun je wel een beetje zien hoe je uitkomt.

Over de wedstrijdindeling zou ik veel kunnen vertellen, maar dat moet je gewoon zelf ervaren.

Voor nu tot slot:

Je kunt ook eerst lid worden van een club bij jou in de buurt, die jou dan weer verder helpen aan je basislidmaatschap. Als het wedstrijdrijden je op een gegeven moment gegrepen heeft, dan kun je altijd de stap nemen om een volwaardige licentie te nemen. Daarvoor moet je echter medisch gekeurd worden, en het is een redelijk kostbare zaak.

Vergis je niet; hoewel funklasse mild lijkt, wordt daar vooraan ook behoorlijk hard gereden!

Tip: in de regio zuid-gelderland zijn de bergraces een aanrader. deze werken wel volgens een andere indeling, namelijk 3 "open" wedstrijden van 75, 105 en 150 minuten waar alle klassen aan deel kunnen nemen, ook funklasse.

In 2011 faciliteren de bergrace iets extra aantrekkelijks. Als je alle 4 de wedstrijden rijdt, is het lidmaatschap uiteindelijk kosteloos! Bergrace heeft hiervoor de Holland MTB Club voor opgericht, waar je voor een gering bedrag lid kunt worden.

Als je meer wilt weten: schiet maar.
g60 schreef:ik wil dus dit jaar eens funklasse mee gaan rijden. moet ik me nu ook verplicht aansluiten bij een club en de clubkleding dragen? ik zie door de licenties en regelingen het bos nie meer zeg maar.. en heb toch alles zo'n beetje doorgelezen hier..
Lucifer schreef:
Marke schreef:Je hoeft je niet verplicht aan te sluiten bij een club (ook al heeft natuurlijk ook positieve kanten om een club te zoeken in de buurt die mtb trainingen geeft). Bij je eerste wedstrijd kun je ook ter plaatse nog een basislidmaatschap kopen, want die heb je wel nodig, en daar kun je dan alle funklasses dit jaar mee rijden.

In de funklasse mag je altijd de kleding dragen die je wilt. In de licentie categorieën is het wat anders (ik zie basislidmaatschap niet als licentie).
Om wedstrijden te kunnen rijden in de funklasse heb je een basislidmaatschap van de KNWU nodig, deze kun je op 2 manieren krijgen:

1. Rechtstreeks lid worden van de KNWU zonder tussenkomst van een vereniging (kosten € 35,-)
2. Via een vereniging lid worden van de KNWU, kosten bedragen dan € 7,50 voor het basislidmaatschap*)

*) Hier komen de kosten voor het clublidmaatschap uiteraard nog bij, maar er zijn flink wat verenigingen die een aspirant-lidmaatschap van de club aanbieden icm het basislidmaatschap. Aspirant lidmaatschap komt er vaak op neer dat je geen toegang hebt tot clubactiviteiten en geen zeggenschap hebt als lid. Je moet dit aspirant lidmaatschap zien als een tegemoetkoming in de administratiekosten en handelingen die een vereniging moet doen om je aan te melden bij de KNWU. Het aspirant-lidmaatschap bij de club ligt meestal rond de € 5,- a € 10,-
Laatst gewijzigd door shiverer op do 2 februari 2012, 21:25, 8 keer totaal gewijzigd.
Reden: wedstrijdplanning aangepast; intekenen toegevoegd ;)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
tripod
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 6 juli 2007, 20:00
Contacteer:

Volgens mij is dit het langste bericht op het forum, goed bezig shiv! Hehe

Maar daar is volgens mij zo goed als niks meer aan toe te voegen.

Eerste wedstrijden zullen zeker wennen zijn. Maar de omgang in een wedstrijd went, ook leer je vanzelf hoe je voor jou het beste een wedstrijd kan indelen.
NextBikeParts
Ride your own way!
Wiebren
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 486
Lid geworden op: za 13 januari 2007, 22:32

@shiv, wanneer komt je boek uit :tong :-q
Niets is zeker, en zelfs dat niet
mapsv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Ridley Blast 2010

Bedankt Shiv, hier heb je mij persoonlijk ook erg mee geholpen.
peterr4
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 19:34
Mijn mountainbike: Bulls coperhead 1

Masters30+
Masters40+
Amateurs
Beloften (dit kun je vergelijken met de aanstormende elite-renners)
junioren
diverse jeugdklasses

ik neem aan dat deze zijn ingedeeld op leeftijd,
waar neer ben je nog een junior? of een amateur of een beloften?

groet
just a newcomer
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

uit mn hoofd, ik kan het zo snel niet terugvinden:

nieuwelingen: 15-16
junioren 17-18
espoirs/beloften: t/m 21

Na junioren kun je eventueel naar de beloften, maar daar is het niveau behoorlijk hoog. Een stapje lager is amateurs, waar je vanaf 18 ook terecht kunt.

Voor de gestelde leeftijd geldt dat het jaar waarin je die leeftijd bereikt, je het hele jaar onder die leeftijd mag uitkomen. Het jaar waarin je 18 wordt, is het jaar dat je mag gaan uitkomen bij de amateurs.

Overigens: als je (nog) geen licentie hebt, gaat dat niet op. Dan kom je vanaf je 18e uit in de "funklasse".

De Masters 30+ en 40+ spreken voor zich denk ik.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
storm-biker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2750
Lid geworden op: do 25 oktober 2007, 17:01
Mijn mountainbike: Storm Kohilo / Storm Nanotech CX / Storm Samoen

Het is vanaf je 19e terecht bij belofte/amateurs.
Junioren is ook wel U19.
Born to ride a Storm.
mapsv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 233
Lid geworden op: za 19 maart 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Ridley Blast 2010

Hopelijk ben ik 29 april aanwezig bij de 15 + klasse voor recreanten in Giessen. Dit wordt mijn eerste wedstrijd iemand tips?
peterr4
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 19:34
Mijn mountainbike: Bulls coperhead 1

shiverer schreef:uit mn hoofd, ik kan het zo snel niet terugvinden:

nieuwelingen: 15-16
junioren 17-18
espoirs/beloften: t/m 21

Na junioren kun je eventueel naar de beloften, maar daar is het niveau behoorlijk hoog. Een stapje lager is amateurs, waar je vanaf 18 ook terecht .
Bedankt!
just a newcomer
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Waar ga je dan warm rijden?
Het is de bedoeling dat ik hier mijn best ga doen.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 24&t=83467" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb een 1uur tussen het parcours verkennen en de opstelling.
Doen jullie dan het laatste halfuur rondjes over het parkeerterein?

Het lijkt mij wel lang bijna 1/34uur tussen parkoers verkennen en de start.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

TSja, dat hangt er een beetje vanaf. Een voorbeeld van een warmrijprogramma zou kunnen zijn in een 10-15 minuten je hartslag beginnen te verhogen, gevolgd door wat sprints tot ommenabij je omslagpunt, maar dat is voor iedereen persoonlijk. Als het open AK is waar de mei-wedstrijd ook is, dan is er voldoende parkeerplaats om je lekker warm te rijden. Maar ook op het parcours inrijden is een optie natuurlijk, mits er geen wedstrijd is dan.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Gebruikersavatar
Bommie
Site Admin / Fotograaf
Site Admin / Fotograaf
Berichten: 5645
Lid geworden op: za 15 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur CC, Radon Black Sin 10.0

Parcours verkennen en warm rijden zijn natuurlijk twee verschillende dingen, die niet persé gecombineerd hoeven te worden. Bij een verkenning ben je meestal ook rustig een aantal punten aan het bekijken waardoor het niet persé geschikt is als warming up. Om op te warmen zie je ook vaak dat mensen gewoon de fietspaden in de buurt van de wedstrijd locatie opzoeken. Als je vlak voor de start het parcours gaat verkennen en dat ook als warming up gebruikt loop je weer de kans dat je moeite moet gaan doen om weer op tijd bij de start te zijn.
Eat, sleep, ride, repeat
ATX990
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: do 30 juni 2005, 20:50
Mijn mountainbike: Loves to ride!

Hoe zit het eigenlijk met je licentie, wordt die elk jaar automagisch verlengd?
Love the ride! Rocky Mountain | EATS.place
Wiebren
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 486
Lid geworden op: za 13 januari 2007, 22:32

Volgens mij moet je zelf weer een nieuwe aanvragen, als ik het me goed herinner.
Niets is zeker, en zelfs dat niet
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Zeker weten! Maar na de eerste keer is dat gewoon een kwestie van op de KNWU-site een formulier invullen en de rest gaat vanzelf.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Plaats reactie