Ik wil graag wedstrijden gaan rijden.

Voor aankondigingen, uitslagen en het voor- en nabespreken van wedstrijden.
Plaats reactie
jasperdobber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 6 juli 2011, 18:13
Mijn mountainbike: Bulls copperhead

Hey allemaal,

Sinds vorig jaar ben ik erg fanatiek bezig met mountainbike.
Ik heb vele parcours in NL gereden en zet hier prima tijden neer.

Nu wil ik graag een nieuwe stap gaan zetten in het MTBen en dat is wedstrijden rijden.
Je ziet overal wedstrijden die worden georganiseerd maar waar moet je beginnen?

Weten jullie misschien welke wedstrijden leuk zijn om te rijden de komende maanden en wat ik daarvoor moet doen?

Alvast bedankt!
groetjes Jasper
tekkie2009
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 20:01
Mijn mountainbike: Scott genius 10 RC carbon

Doe eens zo`n mtb clinic, was voor mij ook een ogen opener , wat je met de mtb nog meer kan doen .. en goede voorbereiding voor de races..

Buiten dat een zeer hoge conditie
Life is what you make it, celebrate it.. (talk Talk )
maw geniet van het leven , het duurt maar even ..
bikeboy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 271
Lid geworden op: za 21 juli 2001, 02:00

Je zult moeten kiezen of je wedstrijden zonder licentie (funklasse) of met licentie wilt rijden. Funklasse is het instapniveau, al wordt er bij de funklasse vooraan ook behoorlijk hard gereden. Wil je een licentie aanvragen dan moet je dat doen bij de KNWU. Je zult dan eerst een medische keuring moeten ondergaan. Tevens moet je bepalen wat voor licentie je in dat geval zou willen. Dat is enerzijds afhankelijk van je leeftijd, en anderzijds van je niveau. Om te bepalen of je het leuk vindt zou je eerst eens een funklasse wedstrijd kunnen rijden. Elders hier op het forum staat een wedstrijdkalender met daarin alle nationale wedstrijden. De eerst volgende nationale wedstrijd is het NK in Noorbeek, maar ik weet niet of deze wedstrijd ook voor de funklasse georganiseerd wordt. Hoe oud ben je?
bikeboy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 271
Lid geworden op: za 21 juli 2001, 02:00

En nog een aanvulling op bovenstaande, geciteerd van Shiverer (Ik wilde eigenlijk linken naar dat topic, maar dat lukte niet...)
shiverer schreef:Grofweg zijn er twee mogelijkheden:

1) wedstrijden rijden met licentie
2) wedstrijden rijden zonder licentie.

Wedstrijden rijden met licentie kun je beoefenen in verschillende gradaties. De hoogste gradatie is "Elite", daaronder vind je in willekeurige volgorde:

Masters30+
Masters40+
Amateurs
Beloften (dit kun je vergelijken met de aanstormende elite-renners)
junioren
diverse jeugdklasses
en wat andere varianten die ik hier nu even niet ga uitdiepen.

Omdat je net van het voetballen af bent, ga ik er even van uit dat je nog geen licentie hebt, en dat je nog niet lid bent geworden van een wieler- of mountainbikevereniging. In dat geval is het het meest voor de hand liggend dat je eerst eens gaat "proberen" in de funklasse. De funklasse is de instapklasse voor mountainbikewedstrijden, ze zijn laagdrempelig en kennen een breed assortiment aan kwaliteit.

Zoek in de kalender in dit forumonderdeel een nationale wedstrijd uit, of kijk of er toevallig bij jou in de buurt een regionale- of clubwedstrijd is. Schrijf je eventueel van tevoren in (kan vaak via mail of een webformulier), maar dat is niet strikt noodzakelijk.

Zorg ervoor dat jij en je fiets tiptop in orde zijn. Mountainbikewedstrijden zijn relatief relaxed qua sfeer, maar ze kennen een paar basisregels:

1) een mountainbike (brede banden, vlak stuur)
2) een helm
3) een shirt met tenminste mouwen (mag T zijn, als het maar geen hempie is)

Als dat in orde is, dan kun je gaan zorgen dat je ruim op tijd op de wedstrijdlocatie bent. Heb je je al voor-ingeschreven, dan sta je al ergens op een lijst, en hoef je alleen nog de formaliteiten in te vullen. Vroeger vulde je een formulier in om voor één dag verzekerd te zijn, de zogenaamde daglicentie. Tegenwoordig werkt dat anders.

Als je op de "permanence" (duur wordt voor de start-en-andere-faciliteiten-area) aankomt, zoek je de tent/hut/kantine op waar je je in kunt tekenen danwel in kunt schrijven. Daar geef je bij de organisatie aan (meestal zitten ze achter zo'n lange tafel met meerdere mensen) dat je nog geen basislidmaatschap hebt. Zij gaan jou dan verder helpen met het verkrijgen van het basislidmaatschap. Dat is een minimaal lidmaatschap bij de organiserende club (meestal is het een club), met daaraanvast het basislidmaatschap bij de KNWU. Zeg maar een licentie-light. Die heb je nodig om verzekerd je wedstrijd te kunnen en mogen rijden.

je basislidmaatschap geldt het hele jaar, dus die hoef je maar éénmalig te regelen. De kosten ervoor liggen rond de 10-15 euro, afhankelijk van het lidmaatschapsgeld dat de club rekent. Een wedstrijd kost je daarnaast nog eens een euro of 6-7 aan inschrijfgeld.

Hou één ding in je achterhoofd:

bij veel wedstrijden is er een inschrijving, en daarnaast een intekening. Inschrijven kan van tevoren, maar dat hoeft niet, het kan ook op de wedstrijddag. Intekenen kan alleen op de wedstrijddag. Als je je ingetekend hebt, krijg je ook je stuurbordnummer, als je geluk hebt met een paar tie-wraps om hem aan je stuur je bevestigen. Lever hem na de wedstrijd weer in, dat is wel zo prettig voor de organisatie.

heb je alles ingevuld, is alles gereed? Dan kun je je op gaan maken voor de start!

denk bijvoorbeeld aan de volgende omgekeerde planning:

9:15 starten
9:00 beginnen met opstellen
8:30 warm rijden
8:00 parcours verkennen
7:40 intekenen / inschrijven / basislidmaatschap regelen
7:30 fiets en jezelf uitladen

Ik kies er altijd voor om overal ruim de tijd voor te nemen, aan het eind blijkt toch weer dat je ergens tijd tekort komt of verprutst hebt.

Mountainbike-XC (crosscountry) wedstrijden zijn wedstrijden op een relatief kort parcours, meest rond de 5-6 km. afhankelijk van je snelheid en de aard van het parcours doe je hier 15-25 minuten over om een rondje te maken, en bij verkennen natuurlijk nog wat langer. Neem als je dat nodig acht even de tijd om een moeilijkere afdaling even nader te bekijken, en probeer ook te kijken hoe anderen hem nemen.

Voor het opstellen voor de start wordt er door de wedstrijdrijders ergens nabij de start verzameld. meestal geeft de jury aan waar je moet gaan wachten, en anders doe je gewoon wat de rest doet. Je rijdt niet eerder naar de startstrook als dat de jury je nummer heeft geroepen. Vaak wordt in blokken naar voren geroepen; 1-5, 5 tot 10, dat idee.

Vlak voor de start is het "handjes van de hekken", en wachten tot het startsignaal (vaak een fluitje of een knal van wat voor aard dan ook). In principe worden "laatste minuut" en "dertig seconden" beiden nog omgeroepen. Vanaf 30 seconden kan ieder moment het startschot vallen; dus die dertig seconden kunnen ook in 25 seconden al voorbij zijn ;)

Een funklassewedstrijd duurt meest 60 minuten. Dat houdt in dat de kop van de wedstrijd ongeveer een uur rijdt. Dat proberen ze meestal iets langer te houden, maar soms is dat een stukje korter. Omdat het parcours al bekend is, heeft de jury of de starter al enig idee hoeveel ronden de snelleren zullen rijden, en vaak delen ze dat ook wel mede.

Je rijdt niet persé evenveel rondjes als de nummer één. Als hij je binnen het uur een keer inhaalt, rij je vrijwel zeker een rondje minder. Ook als de kop je niet inhaalt, kun je toch eerder uit de wedstrijd worden gehaald. Meestal krijgt iedereen voor de aanvang van zijn laatste ronde de bel om dat aan te geven, maar dat lukt niet altijd. Wees alert op je tijden, aan je rondetijden kun je wel een beetje zien hoe je uitkomt.

Over de wedstrijdindeling zou ik veel kunnen vertellen, maar dat moet je gewoon zelf ervaren.

Voor nu tot slot:

Je kunt ook eerst lid worden van een club bij jou in de buurt, die jou dan weer verder helpen aan je basislidmaatschap. Als het wedstrijdrijden je op een gegeven moment gegrepen heeft, dan kun je altijd de stap nemen om een volwaardige licentie te nemen. Daarvoor moet je echter medisch gekeurd worden, en het is een redelijk kostbare zaak.

Vergis je niet; hoewel funklasse mild lijkt, wordt daar vooraan ook behoorlijk hard gereden!

Tip: in de regio zuid-gelderland zijn de bergraces een aanrader. deze werken wel volgens een andere indeling, namelijk 3 "open" wedstrijden van 75, 105 en 150 minuten waar alle klassen aan deel kunnen nemen, ook funklasse.

In 2011 faciliteren de bergrace iets extra aantrekkelijks. Als je alle 4 de wedstrijden rijdt, is het lidmaatschap uiteindelijk kosteloos! Bergrace heeft hiervoor de Holland MTB Club voor opgericht, waar je voor een gering bedrag lid kunt worden.

Als je meer wilt weten: schiet maar.
jasperdobber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 6 juli 2011, 18:13
Mijn mountainbike: Bulls copperhead

bikeboy schreef:Je zult moeten kiezen of je wedstrijden zonder licentie (funklasse) of met licentie wilt rijden. Funklasse is het instapniveau, al wordt er bij de funklasse vooraan ook behoorlijk hard gereden. Wil je een licentie aanvragen dan moet je dat doen bij de KNWU. Je zult dan eerst een medische keuring moeten ondergaan. Tevens moet je bepalen wat voor licentie je in dat geval zou willen. Dat is enerzijds afhankelijk van je leeftijd, en anderzijds van je niveau. Om te bepalen of je het leuk vindt zou je eerst eens een funklasse wedstrijd kunnen rijden. Elders hier op het forum staat een wedstrijdkalender met daarin alle nationale wedstrijden. De eerst volgende nationale wedstrijd is het NK in Noorbeek, maar ik weet niet of deze wedstrijd ook voor de funklasse georganiseerd wordt. Hoe oud ben je?

Nou om te beginnen natuurlijk zonder licentie om te kijken of het echt iets voor mij is.
Daarna kan ik natuurlijk altijd nog overwegen om een licentie te gaan halen. ik zag inderdaad die wedstrijd in Noorbeek net. lijkt me erg leuk om die te gaan rijden. Waarvoor moet ik me dan inschrijven? bij de klasse: nieuwelingen op zaterdag? of moet ik me dan zondag inschrijven voor amateurs? ik ben trouwens 21 jaar.
bedankt voor je reactie trouwens!
bikeboy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 271
Lid geworden op: za 21 juli 2001, 02:00

Haha, nieuwelingen klinkt misschien logisch, gezien het feit dat je nieuw bent in de wedstrijdwereld, maar dat is niet de juiste categorie voor jou. Met nieuwelingen wordt de leeftijdsgroep voorafgaand aan de junioren bedoeld. Uit m'n hoofd is dat 15-16 jaar. Dit is dus een licentie categorie. Tevens ben je hier een paar jaar te oud voor. Jij zou je moeten inschrijven bij de funklasse. Als het rijden van wedstrijden je nou ontzettend goed bevalt, waar ik wel vanuit ga, dan zou je kunnen overwegen voor volgend seizoen een amateurlicentie aan te vragen, en dan kun je wedstrijden bij de amateurs rijden.
jasperdobber
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 6 juli 2011, 18:13
Mijn mountainbike: Bulls copperhead

bikeboy schreef:Haha, nieuwelingen klinkt misschien logisch, gezien het feit dat je nieuw bent in de wedstrijdwereld, maar dat is niet de juiste categorie voor jou. Met nieuwelingen wordt de leeftijdsgroep voorafgaand aan de junioren bedoeld. Uit m'n hoofd is dat 15-16 jaar. Dit is dus een licentie categorie. Tevens ben je hier een paar jaar te oud voor. Jij zou je moeten inschrijven bij de funklasse. Als het rijden van wedstrijden je nou ontzettend goed bevalt, waar ik wel vanuit ga, dan zou je kunnen overwegen voor volgend seizoen een amateurlicentie aan te vragen, en dan kun je wedstrijden bij de amateurs rijden.
Ga ik gewoon eens inschrijven voor de funklasse en ga ik eens kijken wat ik er van vind! denk dat ik het helemaal top vind en dat ben ik volgend jaar te vinden bij de amateurklasse! bedankt voor je hulp!
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

van de nationale wedstrijden resteert deze kalender:
shiverer schreef: 16.07 - 17.07 Dutch MTB National Championships - Noorbeek (UCI)
21.08 - 21.08 1e Snowworld MTB-wedstrijd - Landgraaf (nationaal-A1)
28.08 - 28.08 Grote prijs Steenwijkerland - Steenwijk (UCI)
04.09 - 04.09 Bergrace off the Road - Lunteren (bergrace)
11.09 - 11.09 Bikers MTB Cup - Heeswijk Dinther (nationaal-A2)
18.09 - 18.09 Flexpoint MTB - Roermond (nationaal-A1)
24.09 - 25.09 Internationale MTB Zoetermeer (Beneluxkampioenschap)- Zoetermeer (UCI) <<<< *** Nieuw! ***
Iedere wedstrijd heeft een funklasse-race, dus je zou eens kunnen kijken wat er voor jou qua afstand tot de mogelijkheden behoort.

@ bikeboy- volgende keer de onderliggende url uit de onderwerpenlijst kopiëren. Als je op het forum inlogt via de frontpage, dan zie je alleen maar een algemene url in je adresregel.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
Hesse
All rounder
All rounder
Berichten: 70
Lid geworden op: di 12 juli 2011, 02:09

Is er ergens wat meer informatie te vinden over waar in te schrijven en aan welke voorwaarden te voldoen"?
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

Hesse schreef:Is er ergens wat meer informatie te vinden over waar in te schrijven en aan welke voorwaarden te voldoen"?
Die informatie vind je altijd bij de desbetreffende club die de wedstrijd organiseerd. (oftewel even googlen)

Voorwaarde:
Helm
shirt
stuur met dopjes in het uiteinde
geen cx fiets
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

Het shirt MOET overigens mouwen bevatten! Uit mijn hoofd is de minimale bandbreedte 1,65", maar dat zou ook weleens iets meer kunnen zijn.

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
AllAboutSpeed
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 287
Lid geworden op: zo 25 april 2010, 17:59
Mijn mountainbike: Cube LTD Comp '10 Reba XX

Ik ben dit jaar begonnen met de Bergrace's, deze kan ik zeker aanraden. Je rijdt samen met de snellere jongens, dus je kan je perfect meten met de rest. Je hoeft deze wedstrijden niets te bewijzen, want als beginner zit je toch niet in de top-100. Dus je kan gewoon op eigen tempo gaan. Ik reed in maart mijn eerste wedstrijd en wou direct meer: wat een kick, wat een adrenaline. Het is absoluut geweldig om te doen, en de organisatie is perfect. Ik zou zeker een keertje mee doen ;-)
Plaats reactie