Mijn eerste Marathon! Geen ervaring.. Tips

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

28 December ga ik mijn eerste marathon rijden de Drenthe 200. Omdat ik tips wil hebben in het algemeen, heb ik besloten dit topic aan te maken. Vooral omdat mensen die het Drenthe 200 topic openen alleen personen zijn die overwegen om specifiek die race te rijden. Ik hoef niet perse alleen tips van hen... Het is wel handig om te weten dat ik in het wedstrijd vak start.

Ik ben een ervaren wielrenner maar de MTB/ XC is compleet nieuw voor mij. Ik heb een aantal maanden geleden een XC 29 inch (Trek Procaliber) aangeschaft (als vervanging van mijn oude crosser met velgremmen).

Mijn gear:
- Trek Procaliber 29er + 35mm SID
- De standaard 2.2 Bontdrager XR2 team issue banden (ik begreep dat die slecht zijn voor modder).
- Castelli Gaba (perfetto) Jack + bij passende water afstotende broek
- Lezyne Drive 800 lumen lamp
- Wahoo Elemnt Bolt (extra USB lader accu mee!?)
- Alleen bidons (geen camelbag ofzo).

Mijn vraag is vooral, waar moet ik op letten qua doseren, voedsel? Wat moet ik absoluut nog aanschaffen?

Thanks alvast!
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Waarom start je in het wedstrijdvak? Dit lijkt mij meer de plek voor ervaren mensen die ook nog eens een vlot tempo willen aanhouden.
Voor de rest van je vragen kan je het beste even de zoekfunctie gebruiken. Die vragen zijn allemaal al eens beantwoord in eerdere (Drenthe200) topics.
Pinetrax
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 9 november 2021, 21:05

Hi!

Zelf heb ik ook mijn eerste marathon challenge gereden deze zomer. De Stoneman Arduenna is 176km op 1 dag (gold). Je kan de video's van de marathon zelf hier terugvinden:
Gold (in 1 dag)

Silver (in 2 dagen)


Ik heb een artikel uitgeschreven met tips en tricks voor het rijden van je eerste mtb marathon, op basis van m'n eigen bevindingen. Voor sommige dingen is het misschien wat aan de late kant als je je marathon al de 28ste december gaat rijden... maar misschien kunnen een aantal zaken je toch verder helpen: https://gpxadventures.com/nl/stoneman-arduenna-tips/
https://gpxadventures.com/nl/

Zeker de tips rond voedingsschema eens bekijken!
Succes! :-q
TCN77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 14 december 2007, 20:41

Waar je op moet letten bij het doseren is natuurlijk persoonlijk. De ene persoon zal een inspanning nu eenmaal langer kunnen volhouden dan de ander. Hou er met de Drenthe 200 er rekening mee dat je in het begin vooral in groepjes zal rijden en dat dit steeds meer uiteen gaat vallen. Dus pak die mogelijk dan ook om zo lang mogelijk in de groep te blijven rijden. Dan ga je harder. Maar wel op een verantwoorde manier zodat je ook de laatste uren de vaart er enigszins in kan houden.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Hoelang ga je er over doen?
Hoeveel uur in het donker betekent dat?
Hoeveel uren accu/licht heb je bij je?

Matchen die twee met elkaar?
Heb je hulptroepen?

Maak een plan waarin tijd, afstand, bevoorrading, licht etc voorkomen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Zwolly
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: wo 24 augustus 2016, 08:47
Mijn mountainbike: Cube Nutrail Race Fatbike
Contacteer:

Vooral genieten en niet te hard van stapel gaan in het begin.

Er zijn genoeg rustpunten met verzorging. Dus veel hoef je niet mee te nemen voor onderweg.

Persoonlijk ben ik van mening dat het puur mindset is dat je zo'n stuk moet fietsen, dus ga niet denken in tijden en gemiddelde.
rikkieking
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: do 1 augustus 2013, 11:55

Mijn ervaring met de Drenthe 200 (de 2017 editie) zijn dat de omstandigheden niet te vergelijken zijn met een marathon in de zomer. Zorg dus dat behalve je kleding ook je accesoires op orde zijn; goede waterdichte handschoenen/sokken, goede winterschoenen en zorg ervoor dat je zo weinig mogelijk warmte verliest via je nek en hoofd. Destijds kon je halverwege nog een tas laten klaarleggen met daarin evt een extra set kleding, destijds regende&sneeuwde het dus dat was erg welkom.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Daarnaast afhankelijk van je eten en drinken en hoe getraind je bent zou ik voor jezelf een plannetje maken over wat je allemaal aan voeding en vloeistof binnen moet krijgen.

Een Drenthe 200 is iets anders dan een rit van 200 over de weg. Als je in een groep 200 km over de weg rijdt met 30 per uur ben je wat dat betreft zo rond. Uurtje of 6/6.5 trappen en je hebt er 200 op zitten. Dat gaat veel minder betekenen qua voeding dan 20km/uur of nog langzamer. Je bent al snel 10 uur aan het fietsen bijvoorbeeld. Allemaal afhankelijk hoe getraind je bent, dat kan ik natuurlijk niet inschatten.

Daarnaast weet je zelf waarschijnlijk waar je qua eten en drinken goed op gaat. Ik zou niet gaan experimenteren met voeding. Kies iets waar je van weet dat je dat over 10 uur nog steeds weg krijgt. Ik weet uit mijn ervaring in het rijden van 24uurs ritten dat ik gewoon goed ga op bananen en de eerste 10/12 uur brood. Daarnaast eet ik altijd die "eat natural" repen met yoghurt. Daar ga ik ook goed op. Ik vermijd bij altijd gelletjes omdat ik daar altijd buikpijn van krijg. Heb de juiste nog niet gevonden.

Dus ga niet zomaar beginnen aan gelletjes die je niet kent, als je daar geen ervaring mee hebt.

Drank hetzelfde verhaal. Als het echt heel koud is, kan je overwegen om een bidon in de vorm van een thermoskan mee te nemen met Thee met suiker. Je warmt op en krijgt suikers binnen.

Verder zou ik sportdrank meenemen, ook daar, ga niet experimenteren. Doe dat vooral nu een maand voor de start.

Zo kan ik nog wel een uur doorgaan met de ervaring die ik heb met marathons/24uurs ritten. Maar iedereen beleefd dit anders en iedereen zal je ook weer andere tips geven. Zelf zal je dit moeten gaan ervaren ;)
#Skraleanjers
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Heel erg bedankt voor de reacties! Hier heb ik zeker wat aan qua tips over eten etc. De gear heb ik zeker goed voor elkaar denk ik qua eten, drinken (camelbak) en warme kleding.

Wat ik niet kan vinden (ook niet op dit forum) is hoe het zit met bevoorradingen voor de starters in het wedstrijdvak. Iemand vertelde me dat ik niet mag aannemen onderweg. En dat je dus alles mee moet nemen qua kleding en eten. Klopt dit? ik ben erg benieuwd.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Linkeballen schreef: do 25 november 2021, 16:49 Heel erg bedankt voor de reacties! Hier heb ik zeker wat aan qua tips over eten etc. De gear heb ik zeker goed voor elkaar denk ik qua eten, drinken (camelbak) en warme kleding.

Wat ik niet kan vinden (ook niet op dit forum) is hoe het zit met bevoorradingen voor de starters in het wedstrijdvak. Iemand vertelde me dat ik niet mag aannemen onderweg. En dat je dus alles mee moet nemen qua kleding en eten. Klopt dit? ik ben erg benieuwd.
je mag in de posten onderweg aannemen, officieel gezien mag je als wedstrijdrenner niet aannemen van mensen die random langs de route staan...
Ik ben mij er eentje...
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

Ah thx! hopelijk heb ik aan de posten en kleding wat ik zelf meeneem genoeg dan.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Linkeballen schreef: do 25 november 2021, 17:29 Ah thx! hopelijk heb ik aan de posten en kleding wat ik zelf meeneem genoeg dan.
Moet meer dan voldoende zijn, posten zijn altijd dik voor elkaar, en idd bij minder weer of specifieke voedingswensen even een tasje naar de 100km laten gaan dan komt dat allemaal dik in orde!
Ik ben mij er eentje...
Linkeballen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: do 4 maart 2021, 00:32

D-man schreef: do 25 november 2021, 17:44
Linkeballen schreef: do 25 november 2021, 17:29 Ah thx! hopelijk heb ik aan de posten en kleding wat ik zelf meeneem genoeg dan.
Moet meer dan voldoende zijn, posten zijn altijd dik voor elkaar, en idd bij minder weer of specifieke voedingswensen even een tasje naar de 100km laten gaan dan komt dat allemaal dik in orde!
hoe bedoel je "even een tasje naar de 100km laten gaan" ?
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Zal wel een verzorgingspost op 100km zijn.

Nog handiger is het om een camelbak mee te nemen en daarin alles mee te nemen wat je zou kunnen gebruiken.
Zorgen dat je genoeg voedsel en drinken mee hebt, dat is dan een zorg minder.
Daarnaast kleding en desnoods reserve kleding mee voor onderweg, windstopper, jasje, 2e set handschoenen en sokken etc.

Oja, een flesje kettingolie (wet lube) is ook wel handig.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(En ff opletten, tzt ook nog vertrekken na 05.00 en zorgen dat je <17.00 binnen bent… gaat ‘ie door, wordt het aangepast?)
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie