2022 doel; SellaRonda Hero!?!?

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens deze post kan je je in 5 maanden trainen voorbereiden op een run van 100 km. https://trailrenner.nl/opwegnaar/blog_g ... ultaat.htm

Deze zegt dat vaak overdreven wordt hoeveel training je nodig hebt. Als voorbeeld noemt hij ook de Elfstedentocht. Mensen hebben zich ooit ingeschreven toen ze goed in vorm waren. Jaren later is hij er dan eindelijk, de vorm is weg, maar hij wordt wel gereden.
Een ander voor voorbeeld is en trailrun van 90 km door geaccidenteerd terrein in Zuid-Afrika. Als goed voornemen begin mensen in januari met trainen en lopen hem 5 maanden later ( met zijn 11000 en
Als je dus nu gestructureerd begint met trainen, gaat het van de zomer goed komen.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Mijn mooiste en zwaarste uitdagingen ben ik aangegaan door in de winter gewoon op die inschrijfknop te drukken en te denken; f*ck it, ik ga ervoor :-q

Geen idee of dat voor een ander ook werkt, maar de eerste stap is die keuze maken om het te gaan doen. Wat is het ergste dat je kan overkomen? Dat je de finish niet haalt? So what, wel een ervaring rijker.

Op die manier heb ik ooit m'n eerste xc-race gedaan, m'n eerste RdhF gedaan, m'n eerste 24h gedaan. Als een gemiddelde recreant als ik dat kan, dan kan jij het vast ook.

Er zijn mensen die zich volledig storten op het trainen en een 100% gedegen voorbereiding. In mijn ervaring kan je heel ver komen als je 'gewoon' een sterkte basis hebt. Als je 100 á 120 km op de UHR kan fietsen met een beetje tempo, dan sla je waarschijnlijk ook geen modderfiguur in een willekeurige ardennenmarathon. En ook niet in de SellaRonda.

Succes :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

mtbbrabant2000 schreef: vr 14 januari 2022, 13:12 Hallo, ook ik heb interesse om dit jaar de Sella ronda te
Gaan rijden, de 85 km met 4400 hm is mij te gek, maar de 65 met 3200 zou ik wel willen gaan proberen te rijden! Zag wel in afstand van de 65 km dat in deze route zoveel meer single track trails lagen als in langste marathon afstand, is hij dan ook zoveel technischer, als langste afstand in Sella ronda! Het lijkt me fantastisch deze ronde toch ooit te hebben gereden in deze pracht omgeving.
Ik lees dat er ook een 65km/3200hm versie is?
Da's toch ook een mooie uitdaging? Nog steeds pittig maar iets meer binnen bereik. En als die bevalt heb je ook gezien wat het rijden van zo'n tocht inhoudt, kun je op basis daarvan het jaar erop alsnog de 85km doen. Of niet :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mtbbrabant2000
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 24 juli 2011, 22:02

Je kan elk geval
Zien hoever je staat na verrijden van de 65 km afstand, naar blijkbaar dat er op korte afstand veel meer single trails zitten, dus ook lastiger, om evt in te halen op de trails, dus denk hoe dan ook dat opgave best zwaar gaat worden ! Als het weer goed is, belooft het elk geval een prachtige dag te gaan worden!
Riesch
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 22 oktober 2006, 20:22
Mijn mountainbike: BMC Agonist

Smithy schreef: di 18 januari 2022, 09:54 Mijn mooiste en zwaarste uitdagingen ben ik aangegaan door in de winter gewoon op die inschrijfknop te drukken en te denken; f*ck it, ik ga ervoor :-q

Geen idee of dat voor een ander ook werkt, maar de eerste stap is die keuze maken om het te gaan doen. Wat is het ergste dat je kan overkomen? Dat je de finish niet haalt? So what, wel een ervaring rijker.

Op die manier heb ik ooit m'n eerste xc-race gedaan, m'n eerste RdhF gedaan, m'n eerste 24h gedaan. Als een gemiddelde recreant als ik dat kan, dan kan jij het vast ook.

Er zijn mensen die zich volledig storten op het trainen en een 100% gedegen voorbereiding. In mijn ervaring kan je heel ver komen als je 'gewoon' een sterkte basis hebt. Als je 100 á 120 km op de UHR kan fietsen met een beetje tempo, dan sla je waarschijnlijk ook geen modderfiguur in een willekeurige ardennenmarathon. En ook niet in de SellaRonda.

Succes :-q
Volledig mee eens👍
Zo heb ik in 2012 de 85km uitgereden en inmiddels ook meerdere marathons voltooit.
Dit is voor mij ook de manier om als gewone sterveling een evenement als dit aan te gaan.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voordat je 120km met een beetje tempo kunt rijden op de UHR is er toch ook "iets" aan training aan vooraf gegaan... ;-)
Het is niet dat je dat onvoorbereid kunt. Net als een Sella Ronda rijden.

Zoals met de meeste dingen gewoon je gezonde verstand gebruiken. Niet teveel beren op de weg zien, want dan doe je het niet. Maar ook niet naïef denken dat je er met twee dagtripjes Ardennen als training wel klaar voor bent.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Een paar keer een UHR9 is wel een goeie test
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien is dit een optie?
viewtopic.php?f=18&t=146480
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je kan ook het bergop rijden met tegenwindtraining simuleren. Vanuit Hoofddorp met een MTB met zoveel mogelijk frontaal oppervlak bij een flinke zuidwesterbries (windkracht 6 of zo) zo een 145 km over de dammenroute naar station Middelburg fietsen en dan windmee met de trein terug. Dan vallen die 4400 hoogtemeters daarna wel mee.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik ga als ik voor zoiets wil trainen regelmatig een uur lang ruim boven de dertig fietsen. Met de mtb dus over de weg en een route met lange rechte saaie stukken.
Dat helpt me om power in de benen te krijgen.

Verder heb ik vroeger ook wel ooit de fietskar erachter gehangen met een paar zakken potgrond erin. Vervolgens naar een gebied toe met veel viaducten en deze een uur lang omhoog stoempen.

Ach, je verzint iets.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

aurelius schreef: di 2 november 2021, 15:31 Je BMI is dus 24,5, net in het groene gebied (de mijne trouwens ook, vanaf 25 wordt het 'oranje'). Zou nog wel ietsje vanaf kunnen, lijkt me, alleen al door al het getrain.
Als het 'alleen' gaat om finishen (superprestatie op zich al , natuurlijk!!) moet je dus, uitgaande van om en nabij de 10km/u fietsen, het 8-10u kunnen volhouden op de fiets.
Precieze trainingsschema, nogmaals, geen idee. Maar als onderdeel van de training kan ik je tzt bv een rondje BBC aanbevelen, 100km 2000hm. Route vast hier en daar te vinden op de een of andere website. Dan heb je zo een uur of 6 fietsen te pakken, en lekker geklommen, niet al te ver weg van huis. Maar hoe dat in te passen in het een of andere schema... Oude Gulpen Specialized Tocht heeft ook wel eens 100km gedaan met de nodige hm's in leuk terrein (Limburgs Mooiste ook, maar is wat mij betreft saaier qua terrein, en minder hm's).
Is de bbc van 2021 overal toegankelijk of zitten er afgesloten stukken in?
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Er zit 1 afgesloten wei in: als je Eijsden uit rijdt steek je de A2 over. Ipv rechtsaf, richting die passage door de wei, gewoon linksaf afslaan (asfalt weggetje voor fietsers only, evenwijdig/langs A2 noordwaarts) en ‘parcours’ volgen. Zo snij je die wei eruit. Überhaupt begint het echte off-road deel dan pas. Nog 100km te gaan …
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

:-q
aurelius schreef: za 22 januari 2022, 09:39 Er zit 1 afgesloten wei in: als je Eijsden uit rijdt steek je de A2 over. Ipv rechtsaf, richting die passage door de wei, gewoon linksaf afslaan (asfalt weggetje voor fietsers only, evenwijdig/langs A2 noordwaarts) en ‘parcours’ volgen. Zo snij je die wei eruit. Überhaupt begint het echte off-road deel dan pas. Nog 100km te gaan …
:-q
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik zit nu dit topic te bekijken en me te verdiepen in de marathon.
Dit is wel een hele mooie uitdaging, ook voor mij.
Ik ga eens goed nadenken of ik hier tijd voor wil en kan vrijmaken. Het Triggert me wel en dat gebeurt niet vaak meer.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ging altijd een rondje rijden bij Nonceveux, Harze en Chevron.
Daar zitten een paar klimmen in van 250hm aan 1 stuk. Meer HMS aan 1 stuk heb ik nog niet kunnen vinden dicht bij huis.
Helaas is er bij Nonceveux (Ninlingspo) blijkbaar iets afgesloten.
Alweer 10 jaar geleden, geen idee hoe het erbij ligt. Stuur maar een berichtje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie