13-10-2013 - Eijsden - Bart Brentjens Challenge (NK Marath.)

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Canakris
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 19 september 2008, 11:27
Mijn mountainbike: Trek 8500 (2011)

Kapitein Iglo schreef:Kun je meteen even de kabel van je voorderailleur vernieuwen;)!. Wel balen man, maar wat is er precies kapot gegaan?
Ik was op de trappers aan het lopen en opeens *knats*; ik dacht mijn ketting over. Maar toen hing mijn linker crankarm nog ingeklikt aan mijn schoenen, enkel de lager zat nog in het frame. Weet ook niet precies wat er stuk ging, maar wel dat verder rijden niet meer kon.

Wel een applausje gekregen van de dames in de aankomstwagen :-)
the-edge60
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 26 oktober 2009, 16:31
Mijn mountainbike: Scott Scale 900 rc 2016 ENVE

[Nadat we de route uitgebreid geinspecteerd hadden namen we plaats bovenop de laatste klim (achter de camping)...daar hebben we er veel zien sneuvelen! Heb er dan ook heel veel naar boven geduwd, zowel mannen als dames .....maar aan de dames vroeg ik dit netjes vooraf! Kan me voorstellen dat je als vrouw zijnde niet gecharmeerd bent van een vreemde mannenhand op je billen. 1 dame zat er helemaal doorheen en was dan ook blij en dankbaar dat ik haar 40 meter omhoog geduwd had. Hijgend op mijn knieen en bijna schouder uit de kom draaide ze zich nog even om en zei met een lief,modderig snoetje: ''jij bent mijn held''. Dat heb ik nu weer dacht ik..... achteraf spijt dat ik haar niet tot aan de finish geduwd heb!

Jij hebt mij ook nog op weggeduwd dan nadat ik moest lopen door chainsuck! Kon ik erg waarderen. Was heel leuk om nog even aangemoedigd te worden :-q

Op het kleinste blad voor en de 3 of 4 grootste achter had ik constant chainsuck, dus probeerde ik die versnellingen te mijden. Maar de laatste paar steilere klimmen lukte dat niet meer. Zat er compleet doorheen, te weinig gegeten en had last van mijn maag, denk van die paar gelletjes die ik had genomen. Had al na 10 km totaal geen achterrem meer. Dalen ging eigenlijk wel goed nog, tot ik heel erg goed weg kwam bij ongeveer 60 km en er in de afdaling in een bocht naar links je op het mergel reed. Dat was erg glad. Ging nog maar net goed. Toen maar iets rustiger aan gedaan in de afdalingen. Laatste half uur ook met een hele zachte achterband gereden, maar kon daar nog goed mee finishen. Heb de laatste 15 km erg afgezien, kan mijn fiets zo'n beetje afschrijven, maar wat was het gaaf! Ik zou het zo weer doen. Topevenement!
Its better to burn out, than to fade away......

[bUnbranded Ventoux Racing Team[/b]
Bollie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: za 18 april 2009, 16:28
Mijn mountainbike: specialized camber expert 29

Gisteren toch besloten om te gaan .3 mede mtb-ers zagen het niet zitten maar ik vind het TE leuk om te laten schieten . Om 6:15 gaan rijden, met een nat pak in de auto , met echt noodweer .. ppff als dat maar goed komt . Even startbewijs halen en toen ...was het droog .Meteen in de rij gaan staan ..wat was het rustig .Na 60 km de eerste kramp ..waarom heb ik altijd kramp ??( ik maak genoeg km , neem zelf magnesium en als ik in Spanje zit en daar tochten van 6 uur maak heb ik nergens last van ) 40 km nog met kramp doorgereden .Al met al ging het toch lekker en had niet echt veel last van de modder .De MTB is weel heel gebleven en weer geen lekke band .Ik rij nu al 6 x de BB en nooit lek gereden !! .Na de 105 km stond er een tijd van 5:13 op de teller ..ben ik tevreden mee ( 51 jaar) .Als het weer eens droog is met de BB ga ik onder de 5 uur .
Frits
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Bollie schreef:Ik rij nu al 6 x de BB en nooit lek gereden !!
Dit is de MTB goden verzoeken. Neem maar wat extra banden mee volgende keer :D
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
Tuupje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 959
Lid geworden op: za 7 november 2009, 23:54
Mijn mountainbike: heeft spleetogen

Bollie schreef:Na 60 km de eerste kramp ..waarom heb ik altijd kramp ??( ik maak genoeg km , neem zelf magnesium en als ik in Spanje zit en daar tochten van 6 uur maak heb ik nergens last van ) 40 km nog met kramp doorgereden .
Misschien een combinatie van kou door nattigheid op de benen, en onbewust te weinig drinken omdat het koud is?

Van de bovenstaande 2 dingen zul je in Spanje geen last hebben denk ik :wink:
Laatst gewijzigd door Tuupje op ma 14 oktober 2013, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Exision
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12
Mijn mountainbike: mist een gashendel..

Idd, en klimmen met de mtb is wat anders als op hoog cadans op de weg!
Zelf heb ik eigenlijk nog maar 1x last gehad van kramp en ik denk dat dat grotendeels komt doordat ik altijd met vrij hoge cadans naar boven fiets. Dat stoempen hou je niet lang vol!
Bollie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: za 18 april 2009, 16:28
Mijn mountainbike: specialized camber expert 29

In Spanje doen wij wel gekker met de mtb klimmen van 30 minuten is daar heel gewoon en dat is ook allemaal erg technisch en single tracs en dat 6 uur achter elkaar . Drinken doe ik voldoende .Bij elke stop 2 a 3 bekers en ik heb een camelbag van 3 liter die ook bijna leeg gaat . Ook het eten doe ik voldoende .Ik denk idd dat het de temperatuur is , anders zou ik het ook niet weten .
@bouwpakket : haha..ik rij nu tubeless met gel en dat bevalt prima maar heb ook 2 reserve bb mee
Frits
Gekko
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 28 januari 2005, 21:24
Mijn mountainbike: Santa Cruz Chameleon

Voor het eerst BBC gereden.
Zeer geslaagd. Leuk parcours, mooi landschap, en vanaf de start geen spatje regen meer!
Ik ga zeker nog eens!
Liever een uur door de zeik fietsen dan een uur over fietsen zeiken...
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Denk dat ik volgende keer met banden en kabels op de parkeerplaats ga rondlopen, want ik kan niet aanzien dat bij sommigen het materiaal gewoon niet in orde is.....

Je hoeft echt niet op het nieuwste van het nieuwste te rijden. Maar zag wel een aantal mensen waar de banden volledig van versleten zijn, zelfs een waar je het canvas van de binnenkant er door zag komen.

Ik ben eigenlijk nog wel benieuwd hoeveel mensen met de smurrie in de banden nog lek zijn gereden.. gevoelsmatig lag het aantal lekke banden weer best hoog, benieuwd of daar iets aan te doen is in al die gevallen..
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Banden is zeker iets aan te doen: ik rij hier het hele jaar rond met banden met voldoende grip (NoNi en Pacenti Neomoto), vloeibare latex, lage druk. Op de veel technischere paden met meer scherpe stenen en meidoorn, en lekker agressief. Daarmee 2/jr lek gemiddeld per jaar.
Dit parcours was zeker niet zo technisch, de ondergrond was nog vriendelijk, en de beruchte meidoornpassages zater er niet in.
Ben het dus met je eens: zorg ervoor dat je materiaal op orde is, zeker met deze zware omstandigheden, en verschijn met goede banden aan de start.
Daarmee wordt 75% van de pech wel voorkomen, schat ik zo in.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MLW
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 november 2003, 00:09
Mijn mountainbike: Epic 29er

2 weken geleden verkend.....amai wat een verschil! Achteraf gezien viel het mij eigenlijk nog mee. Had me ingesteld op nog veel erger. Maar slecht één keer van de fiets gemoeten en dat was bij de wegwerkzaamheden rechtsaf het smalle paadje op bij Euverem in de buurt.
Gestart bij de Masters in de 100km wedstrijd. Ik zou de volgende keer toch liever een motor of auto mee zien rijden door Eijsden. Het blijft toch een NK en er werd straf doorgereden en dat leverde wat penibele situaties op. Wij reden op de weg....ik begreep dat de Dames netjes het fietspad pakten ;-)
Wilde goed voorin mee zitten en draaide als 3e het weiland in. Vanaf dat moment eigen tempo. Wist dat het tussen de 40 en 70km ging gebeuren en wilde daar niet al naar de vaantjes zijn....
Eigenlijk hele wedstrijd alleen gereden...vond dat onder deze omstandigheden wel prima, alleen de laatste 15km was een treintje wel handig geweest....wat een wind...
Onderweg wel wat afstekers gezien. De al eerder genoemde lus, waar je scherp rechts moet een ronde maakt en dan weer nagenoeg terugkomt op dezelfde plek, kwamen er toch een paar van links....Ook op de Bemelerberg mensen op het asfalt door zien rijden terwijl je offroad moest...Jammer...
Uiteindelijk 4u50 onderweg. Viel beetje tegen had ingezet op 4u30....

Geen enkel probleem met de fiets. Fasttrak Control en vloeibare latex.

En oja! thanx voor het weghalen van de boom op de Bemelerberg!

Al met al weer een mooie rit, zo een die je niet snel vergeet ;-)
Het ligt altijd aan de banden!
Gebruikersavatar
SvdV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 172
Lid geworden op: zo 1 februari 2004, 09:55
Mijn mountainbike: Merida Big Nine CF XT & Scott Spark RC900

@Aurelius,

Heb jij een idee van het initieel aantal inschrijvingen op de 100 km?
Ik wil al die bikers die geswitched zijn naar kortere afstanden wel meetellen in het aantal bikers dat ik 'verslagen' heb...:-)

Verder wil ik even mijn grenzeloze waardering uitspreken naar al die kou-kleumende vrijwilligers op de route!
Het was weer prima! (da's wat anders dan 'het weer was prima'...).
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@SvdD: wat ik me herinner van op de site, bij 'Deelnemers' en dan 100km invullen: iets van 1350 voorinschrijvers op de 100km (ik meen 8-9 pagina's vol a ongeveer 150 personen/pagina)? Dat is zonder daginschrijvers, en tijdens de tocht zullen er veel afgeslagen zijn om toch maar de 75km te doen inderdaad.
Is dus een schatting!

@MLW: commentaar nemen we mee in de evaluatie, dat zijn punten om een volgende keer een verkeersregelaar bij neer te zetten, een lint te spannen, of iets dergelijks.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
mschepens
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 168
Lid geworden op: do 30 augustus 2012, 19:26
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 999 RSL Frame 2013 "Silberpfeil"

robertbrand schreef:In de stromende regen onderweg vanuit Rotterdam bericht ontvangen van iemand uit Limburg. Ook daar regen. Besloten om maar terug te gaan (waren net voorbij Breda).

Achteraf zal moeten blijken of het de juiste beslissing was.
Het is de hele dag droog geweest! Vanuit de lucht dan...
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Het was inderdaad prima weer om te fietsen... Enige was dat de ondergrond toch wel een beetje nat was... :winkie:

Gelukkig nu wel de 102km kunnen fietsen, ruim binnen de tijd... Gestart met 3 bikematen. Ondanks 2 extra stops vanwege materiaalpech van 2 maatjes, waarvan 1 hard onderuit ging vlak voor mijn neus op een afdaling met veel glad mergel. Had gelukkig ruim voldoende afstand, want snelheid minderen kostte daar toch best wat moeite zonder zelf onderuit te gaan. Maar zijn was was krom en velg stuk... Kon niet meer verder, flink geschrokken, kleding stuk en wat verwondingen... Maar het viel verder gelukkig mee. De ander ging al eerder voor een kortere 75km afstand na zijn lekke band... Want we reden sowieso te snel voor hem en wilde alleen verder...

Uiteindelijk de 102km dus afgemaakt met de andere 3e bikemaat... Fiets moest nog wel even worden schoongemaakt, maar eigenlijk geen problemen ondervonden met het materiaal.

Afbeelding

De zwakste schakel was ik zelf, omdat ik toch een paar keer wat kramp kreeg... :)
Plaats reactie