Sudety MTB Challenge 2014 (27-07-14 t/m 01-08-14)

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Hij staat er bij op BikeEvents.nl!
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Gebruikersavatar
Frying
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 27 november 2012, 13:55

Anho schreef:Proloog van 16 km vanuit Stronie Slaskie.
De eerste 2 etappes komen weer terug in Stronie.
3e etappe richting Zloty Stok. Dan komen we langszaam weer op de bekende route van 2013 verwacht ik.
4e en 5e etappe hebben dezelfde start- en eindpunten als 2013.
Hoe het dus logistiek geregeld gaat worden om van Stronie naar Kudowa te komen, weet ik niet. Je auto staat tenslotte bij de start....
Is dat laatste zo? Kan nergens vinden waar de "officiele" Sudety parking is (de "secure parking" die je kon meeboeken bij inschrijving). Heb nu om specifiek adres gevraagd.
Gebruikersavatar
Frying
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 27 november 2012, 13:55

Zijn er nog meer die alleen deelnemen? Ik zou graag met iemand samen rijden. Was zelf van plan vrijdag de 25e te vertrekken voor eerst ff dag "rust" na aankomst en zaterdag de 2e weer terug.
Anho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 21 december 2009, 22:11
Mijn mountainbike: Giant Anthem

Je komt terug bij de start/je auto dmv een verplaatsing met een bus. Kun je bij de inschrijving regelen. Meestal ook ter plekke nog wel te doen.
It never gets easier, you just go faster.
dirtbikertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: za 10 februari 2007, 18:20

Voor diegenen die graag nog willen meedoen en twijfelden vanwege een klein budget, ik heb wegens een blessure mijn startbewijs tezamen met overnachtingen e.d. te koop staan in de te koop sectie! Goedkoper deze meerdaagse rijden kan niet!
Gebruikersavatar
Frying
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 27 november 2012, 13:55

Hmm ik heb moeten afzeggen (al 6+ wkn geleden gedaan) en hoop m'n inschrijfgeld terug te krijgen. Dat zou bij opzeggen voor 10 Juni het geval moeten zijn, maar ik krijg geen enkele reactie van de organisatie! Echt naatje... :-(
Gebruikersavatar
MLW
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 november 2003, 00:09
Mijn mountainbike: Epic 29er

Weer terug van deze prachtige meerdaagse!
Dit is er niet zomaar een.....De meest technische meerdaagse die ik ooit heb gereden en de verhalen van de overige deelnemers uit alle werelddelen gaf aan dat dit een serieus technische meerdaagse is. De winnaar rijdt nog geen 20 gemiddeld....

De proloog was 15 km. Een lange eenvoudige klim, gevolgd door een zeer natte vlakke trail. Daarna een technische passage met veel wortels en stenen, gevolgd door een zeer technische lange afdaling.
De etappes daarna kenmerkte zich stuk voor stuk door moeijlijke technische en steile klimmen, deels zelf niet te fietsen met pittige loop passages. De afdalingen zijn hier stuk voor stuk technisch en steil. Rotsen, wortels, noem maar op.
Het grenspad (Polen/Tsjechie) is fantastich, een singletrack van ik schat een 30 kilometer, met alleen maar wortels, korte klimmen, stenen.....enorm intensief. Buiten de startklim van een paar honderd meter zit er géén asfalt in deze etappes.
De afdalingen zijn erg serieus en er werd veel gelopen. Sommige misstaan niet in een XC Wereldbeker parcours.
De kortste etappe (44 km en 1600hm) leek de makkelijkste op papier.......No Way! zeer technische passages en een volle dag regen zorgde ervoor dat het gros er langer dan 3,5 uur over deed!
En de laatste dag een uitrij etappe? Vergeet het maar. 79km en 2300hm. De langste etappe op de laatste dag. In deze etappe zit ook weer van alles, een snel begin over schotterpaden, een stuk technisch grenspad, steile klimmen, lopen, pittige afdalingen en mooie singletracks. En ja....ook een stuk asfalt ;-)

360km, 11.000hm.....daar deed ik iets minder dan 23 uur over...Dat is net geen 16 gemiddeld....En dan zit je bij de eerste helft van het veld ;-)

Dus, zoek je een technische meerdaagse? Niet langer twijfelen, dit is 'm !
Het ligt altijd aan de banden!
Gebruikersavatar
SGKoip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 28 mei 2014, 01:03
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro

@ MLW. Ik ben deze race al een tijdje aan het volgen via de Facebook pagina en website. Heb dan ook interesse om 2015 deze uitdaging aan te gaan. Veel berichten over de uitstekende service en prettige sfeer op en rondom de Sudety MTB Challenge.

Hoe is jouw voorbereiding geweest en achtergrond qua ervaring? Nog andere dingen waar je eigenlijk tegenaan bent gelopen?

Op dit moment heb ik een beperkte ervaring op de MTB, maar zeker interesse om deze uitdaging te pakken waar ik "rustig" naar toe kan trainen.
"Beter één band op de grond dan twee in de lucht."
Gebruikersavatar
MLW
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 november 2003, 00:09
Mijn mountainbike: Epic 29er

Zorgen voor een goed duurvermogen en technische bagage. Ga zeker een aantal belgische marathons rijden als voorbereiding.
Ook kunnen lopen met de bike aan de hand of op de nek ik geen overbodige luxe ;-)

Ik heb al wat jaartjes ervaring in de wedstrijdsport, maar vond dit een beste uitdaging.
Het ligt altijd aan de banden!
TiesT
All rounder
All rounder
Berichten: 112
Lid geworden op: vr 18 januari 2008, 21:51
Mijn mountainbike: rolt op renegades

Ik heb hem afgelopen jaar en ook dit jaar gereden. kon dit jaar redelijk vooraan mee doen en dan gaat het inderdaad nog steeds traag ;-) Het is gewoon een enorm mooi maar veeleisend parcours waar veel techniek (en een beetje durf) bij komt kijken wil je er lekker overheen gaan. Heel veel van de klimmen en afdalingen zouden hier in Nederland bijvoorbeeld NOOIT(!) worden opgenomen in een wedstrijd of marathon omdat dit veel te moeilijk word geschat voor de minder gevorderde. In polen doen ze daar niet zo moeilijk over en bepaal je zelf wanneer je loopt of niet(ook vooraan wordt gewoon gelopen hoor). Het kamp, eten en verzorging zijn prima, soms een beetje Pools maar dat zijn de dames van de verzorging ook ;-) Vooral de gezelligheid onder het zeer internationale deelnemersveld en de uitdagende tracks maken het zo mooi daar! Aanrader.
Gebruikersavatar
SGKoip
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 28 mei 2014, 01:03
Mijn mountainbike: Cube LTD Pro

Ah oke, bedankt voor jullie reactie MLW en TiesT. Het zal even lastig zijn tijdens het voetbalseizoen (3x p.w.) nog te MTBen. Voorlopig zit 1x in de week er maar maximaal in. Vanaf de winterstop en in het voorjaar/zomer kan ik echt gericht gaan trainen voor de 11de editie in 2015. Heb wel al een paar marathons op het oog. (Groesbeek Gruwelijkste en Hel van Groesbeek, want ik kom uit nijmegen ;) ) en ga ook jouw tip opvolgen om minimaal 1x een marathon in BE/Ardennen mee te maken. Dit is het plan nu nog uitvoeren ;)

Wie weet kom ik een van jullie daar nog tegen volgend jaar.
"Beter één band op de grond dan twee in de lucht."
Gebruikersavatar
Frying
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 27 november 2012, 13:55

1 tip die ik iedereen die deze race overweegt wil meegeven: NIET voorinschrijven als je niet het risico wil lopen je geld kwijt te zijn als je later helaas moet annuleren..

Op de Sudety website staat in het reglement dat je recht op refund van je inschrijfgeld hebt mits je voor datum X aangeeft je inschrijving te willen annuleren. Dit is wat ik gedaan heb (inmiddels 2 maanden geleden). Echter nooit enige reactie van de organisatie ontvangen, laat staan mijn geld. Dit ondanks meerdere pogingen tot contact via verschillende kanalen.
Anho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 21 december 2009, 22:11
Mijn mountainbike: Giant Anthem

De tracks en organisatie tijdens de race waren van hetzelfde niveau als 2013: zeer goed. De organisatie buiten de race was stukken minder dan 2013: 2x koude douches, eerste 2 dagen was het eten onder de maat (herstelde gelukkig snel in uitstekend), slechte communicatie over logistiek van de laatste dag (ophalen van de auto's 65km van de finish plek), Grzegorz (organisator) was bijzonder kortaf/chagrijnig bij het antwoorden op vragen van deelnemers, te weinig plek voor alle overnachters (moesten dus op de gangen slapen), bikepark overvol met veel gehannes met fietsen als gevolg.
Ik heb genoten van het biken, maar ben teleurgesteld in Grzegorz en zijn manier van werken deze editie. Hij heeft wat verkeerde keuzes gemaakt.
@Frying: verbaast mij niks dat je niets hoort. Heel slecht natuurlijk, maar Grzegorz lijkt zijn interesse in MTB wat te zijn verloren. Hij schijnt zich meer en meer op de lucratieve Triathlon markt te begeven. "MTB'ers zijn maar lastig en je moet er ook nog eens hard voor werken", lijkt een beetje de vibe.
Hotelgangers hebben dit veelal niet meegekregen.
It never gets easier, you just go faster.
Gebruikersavatar
MLW
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 november 2003, 00:09
Mijn mountainbike: Epic 29er

SGKoip schreef:Ah oke, bedankt voor jullie reactie MLW en TiesT. Het zal even lastig zijn tijdens het voetbalseizoen (3x p.w.) nog te MTBen. Voorlopig zit 1x in de week er maar maximaal in. Vanaf de winterstop en in het voorjaar/zomer kan ik echt gericht gaan trainen voor de 11de editie in 2015. Heb wel al een paar marathons op het oog. (Groesbeek Gruwelijkste en Hel van Groesbeek, want ik kom uit nijmegen ;) ) en ga ook jouw tip opvolgen om minimaal 1x een marathon in BE/Ardennen mee te maken. Dit is het plan nu nog uitvoeren ;)

Wie weet kom ik een van jullie daar nog tegen volgend jaar.
Beide evenementen in Nijmegen, hoe mooi en leuk zo ook , stellen niks voor bij de Sudety, realiseer je dat!
Ik weet niet hoe je niveau nu is, maar conditioneel moet je zeker 5 dagen achter elkaar 4 a 5 uur kunnen fietsen. Qua techniek zit je hier aan de bovenkant van de markt op XC gebied. 1 Marathon in Belgie gaat je hier niet bij helpen. Rijdt b.v. Raid Hautes Fagnes of Cime de Waimes, doe dat in het kwadraat en vraag je af of je dat voor 6 dagen leuk vindt. Is het antwoord: Ja! dan moet je zeker gaan ;-)

@Ahno: Ik zat i.d.d. in Hotel en heb het inderdaad niet zo ervaren. Alleen na de regen etappe ff afspoelen in de school (camp) was inderdaad koud water, maar daarna konden we het overdoen in het hotel.
Het ophalen van de auto op de laatste dag vond ik ook minder. Rennen en vliegen om de 2e bus te halen (en dan reden wij bij de eerste helft van het veld!) en daarna de ceremonie e.d. missen, omdat je 2 en een half uur onderweg bent. Gelukkig was er eten genoeg nog bij het banquet ;-)
Het ligt altijd aan de banden!
Anho
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 21 december 2009, 22:11
Mijn mountainbike: Giant Anthem

Het is idd "no bullshit, just MTB". Zorg dat je wat BE marathons van 70 tot 100km hebt gereden. Olloy, Rando de l'Hermeton, Herdermarathon, etc. zijn onderdeel van mijn voorbereidingen. En dan is de Sudety nog de overtreffende trap. En de tracks zijn echt fantastisch.
It never gets easier, you just go faster.
Plaats reactie