05-10-2014, Bart Brentjens Challenge, Eijsden, NK Marathon

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
cyclomania
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 323
Lid geworden op: do 13 juni 2013, 15:13
Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 7.9

Net terug. ipv 110 toch maar voor 75 gekozen halverwege. De klei maakte het zwaar (was voor mij mijn eerste ervaring met de limburgse klei, en ik voelde met toch een beetje buiten mijn comfortzone.
Ondank alles goed naar mijn zin gehad.
sintesibiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: di 3 mei 2011, 11:07
Mijn mountainbike: Trek 8500 650B

Had eigenlijk het plan ook mee te doen, maar de regen van gisteravond deed mij besluiten toch maar niet te gaan. Ook al is het droog bij de start, een stuk of 1000 bikers over een vochtige ondergrond staat garant voor baggerzooi. Bergschenhoek en Zoetermeer, blubberparcoursen bij uitstek, lagen er overigens perfect bij vanmiddag!
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Natas schreef:Woeha , ben ik blij dat ik alleen maar ben wezen kijken , wat een bende zeg (begon al met parkeren , wat een zooitje , niemand die wat regelt , vanaf de weg een braakliggende bende opgestuurd waar iedereen maar raak parkeert), om vervolgens bijna een half uur te moeten lopen voor je bij start finish bent .
Waar dan vervolgens geen ene reet te doen is (geen standjes , geen muziek , geen animo , geen volk).
Wel een dikke veer voor degene die zo stoer zijn geweest om te rijden , was bijna om te huilen om mijn fietsmaatjes terug zien komen na 55 km (waar het overigens zo druk was en het parcours zo slecht dat er van lekker rijden geen sprake was ).

En ja de organisatie maar graaien met het inschrijfgeld voor een niks meer dan anders speciale toertocht .

Tja , de grote namen zullen ergens door betaald moeten worden denk ik dan maar.

Was mijn eerste (en niet eens als deelnemer) , en gelijk mijn laatste.
Veel positieve ervaringen zie ik niet langskomen. Voor 30 euro inschrijfgeld zou je wel wat mogen verwachten lijkt me.
kevmori
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 764
Lid geworden op: di 14 februari 2006, 11:35
Mijn mountainbike: Cannondale Carbon Flash 3

Hoogtepunt dit jaar was de boswachter die pijlen aan het weghalen was waardoor een heel peloton licentiehouders ergens aan het dolen was en groepen die stukken parcours afsneden. BBC mede (on)mogelijk gemaakt door SBB. Helaas bij mij zelf al mijn remblokken weg na 100 km en veiligheidshalve maar via de weg terug. O ja, de massastart van alle licentiehouders was ook echt een top idee, chaos dus.
Gebruikersavatar
Tuupje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 959
Lid geworden op: za 7 november 2009, 23:54
Mijn mountainbike: heeft spleetogen

Hoe gaat dat nummer ook al weer? Het regent harder dan de grond aankan..... :tong
Op zich vind ik dat geen probleem, ik houd daar wel van(tot op zekere hoogte)

Helaas werd mijn race al vroegtijdig beslist door een of andere joker die bij de start opstelling zo nodig tussen mij een en het hekwerk door moest, daarbij raakte hij mijn stuur, kwakte ik tegen de grond en heeft mij achter-derrie een flinke tik gehad. Schakelen was vervolgens drama, de 10 en de 12(XX1) waren niet meer te gebruiken en de rest was een ratelbende...daarna toch nog aardig door kunnen rijden tot dat op 60km de derriekooi en het padje afbrak nadat de derrie tussen de spaken was gekomen...

De massastart vond trouwens niet zo'n succes, waarom niet gewoon 2 minuten tussen de categorien?
In het onderste en bovenste bos was het ook puinhoop, bovenaan waren bordjes weggehaald waardoor op een gegeven moment de renners van alle kanten kwamen :lol: Gelukkig heb ik een paar weken geleden de route verkend en ben ik met een paar man na een kleine omweg de goede richting uit kunnen rijden...
Gebruikersavatar
Tuupje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 959
Lid geworden op: za 7 november 2009, 23:54
Mijn mountainbike: heeft spleetogen

kevmori schreef:Hoogtepunt dit jaar was de boswachter die pijlen aan het weghalen was waardoor een heel peloton licentiehouders ergens aan het dolen was en groepen die stukken parcours afsneden. BBC mede (on)mogelijk gemaakt door SBB. Helaas bij mij zelf al mijn remblokken weg na 100 km en veiligheidshalve maar via de weg terug. O ja, de massastart van alle licentiehouders was ook echt een top idee, chaos dus.
Was de boswachter pijlen aan het weghalen??? wtf!!
bikebakkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 23 april 2007, 21:09

Was op dat stukje open veld in het bos. Zn auto stond op t pad verderop en meneer de bosrukker liep zelf wat tussen de bosjes te rommelen.
Hingen alleen nog wat losse tierips aan de boom toen we daar met een hele club verkeerd reden...

Ondanks dat (en de prut) wel lekker ritje gereden.
Mooie fiets man! jah, maar je moet evengoed trappen.
Jappiejo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: do 29 november 2012, 19:50
Mijn mountainbike: Waalwijk

Ook ik heb vandaag de 75 gedaan en het was echt extreem blubberig.
Hebben een keer een punt gehad waar geen bordje stond. Reed een hele groep België in.
De pauzes zaten op 31 en 40 km :~ . En ik vond het jammer dat er vrij weinig door echt bos werd gereden.
Bordje is weggehaald waarschijnlijk, en weer kun je niks aan doen.
Maar de rest zijn mijn inziens echt wel verbeterpunten.
Had nu een beetje het idee dat de tourrijders er slechts zijn om de boel te financieren.
Niet ok voor 27.50.
Maar heb wel een super dag gehad, dat wel
Als ik zaterdags uitrust van vrijdag, rust ik maandag uit van zondagochtend.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ja ik ken ook mensen die verdwaald waren. Zat zelf in de toerders groep van de 110, toen was er kennelijk al weer inbegrepen want ik had nergens last van. Nou ja nergens.... Zit momenteel te wachten op de eerste hulp in Maastricht want ze kregen ook bij de hulppost bij de finish de modder niet uit mijn oog.
Wel uitgereden, ondanks dat, mijn linker crank het begaf met 5km te gaan.
Vond de modder verder wel te handelen, al die mensen die op race King of dat soort banden met dit weer op pad gaan vragen er wel een beetje om. Maar de volgende keer laat ik het voor spatbord erop zitten, wat voor weer ze ook voorspellen.

Bedankt aan alle vrijwilligers, ik vond het een mooie tocht.
Give me little bits of / more than I can take
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4314
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

na 10km gestopt wat een bende. gestart tegen beter weten in.
Wat een pech hebben we gehad mbt het weer.

Parkeren was dit jaar kansloos geregeld, al stond ik wel op een prima plek.
Ik he zo het vermoeden dat dit soort tochten echt helemaal gaan uitsterven...... helaas het kan zo mooi zijn.

paar jaar geleden waren er drie vier mooie tochten in NL, wat heb ik daarvan genoten.
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Net terug uit Limburg en alle modder van mijzelf afgespoeld. Nu nog de fiets en kleding etc. Schoonmaken. Wat een baggerzooi.

Was totaal ander parcours ( glad en plakkend) dan verwacht (droog en snel) maar erg genoten. Ik ben erg positief over de BBC, ook na vijf deelnames. De ambiance bij de start kon beter, een dixie oid bij het startvak van de toerrijders was fijn geweest maar verder vond ik het goed geregeld en het inschrijfgeld passend bij zo'n evenement.

Enige echte (en grote) punt van kritiek is de onduidelijkheid over het ontbreken van een klassement binnen de toerrijders maar daarover is al genoeg gezegd. Oh ja, bij de finish niet alleen Red Bull en een medaille maar ook iets van hersteldrank of reep of gewoon iets te eten zou fijn zijn.

In het kader van het ontbrekende klassement; 4"58 op de 110 gereden en dik tevreden. Geen idee wlke positie dit in het toerrijders klassement zou zijn. Ben ter vergelijking wel benieuwd naar de tijden van de winnaars.

En een hele dikke :-q voor de aanmoedigingen op de laatste klim. Echt gaaf!
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Deel de teleurstelling niet, de organisatie is prima in mijn ogen. Ik hoef geen kermis bij de start/finish, veiligheid en ondersteuning staan voorop. Die is over het algemeen goed, bij alle gevaarlijke punten staan vrijwilligers en bij de bevoorrading is genoeg te eten. Het assortiment was wel wat smaller, maar er is iig wel genoeg. Eijsden is nu eenmaal een klein dorp, dus alles is wel een beetje krap.

Ik baal wel van het weer, had mij ingesteld op een droge editie, ik was echt erg verbaasd dat het zo snel slecht is geworden. Hierdoor werd het op vele plekken echt gevaarlijk. En persoonlijk zou ik het prima vinden als dat stuk er volgend jaar jaar uitgaat waarin je door de klei naar boven moet wandelen.. (ieder jaar roept een van de tourtochters wel weer: 'zou Bart hier ook lopen.')

Volgend jaar weer!
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tsja... wat een bagger! Vanochtend droog, tijdens de tocht miezer, en dat hield niet op. De voorspelling ging uit van regen vannacht, dan droog, helaas....
Vertrok in de voorhoede, alles wat mij betreft nog prima te rijden. Na de 1e pauze me een tijd bij de pijlers opgehouden, en toen weer achteraan gesloten in het rijdersveld. Meer bagger, meer slijk, voor mij alles nog steeds te rijden, ook de klei, maar ja... ik weet ook niet beter :winkie: . Maar nee, een pretje was het niet meer, slopend voor het materiaal. Geen remblokken meer over, en die lagen er net na de MH2D 2wk geleden op (en ja, die was pas echt nat en modderig!). Ook een verbogen kooi van mijn voorderrie door chainsuck.

We hadden al het gerucht gehoord dat er mogelijk een boswachter pijlen had verhangen. Vreemd verhaal leek me, maar als er ooggetuigen zijn, tsja... We hadden gewoon een vergunning en ook vooroverleg gehad met SBB. Zullen zeker navraag gaan doen. Kan natuurlijk niet, als het inderdaad klopt. Pijlen waren vanochtend ook al verdwenen, ze zijn opnieuw aangebracht door de pijlers vandaag, en daarna dus opnieuw weggehaald of verhangen.

En verder geldt ook nu weer: van alles wat hier gemeld wordt wordt verslag uitgebracht bij de organisatie, want alles kan -en moet soms gewoon ook- beter.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
exocet103
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 24 november 2006, 00:13
Mijn mountainbike: Merida Ninenty Six 2016
Contacteer:

Deel de kritiek niet, heerlijk dagje gehad.
- Een organisatie heeft geen invloed op het weer en wat dit doet met de route.
- en ook geen invloed op een foute Boswachter.
Vorig jaar was het veel natter, maar dat maakte het wel beter berijdbaar.
Wel een paar keer het idee gehad dat mijn achterwiel voorbij mijn voorwiel wou komen, maar daar kan de organisatie niets aan doen. Ook verkeerd gereden in het Bovenste en Onderste Bos, want kom toen weer bij de snellere rijders uit.
Uiteindelijk 71 km op de teller in 3 uur 47.
Verzorging, bewegwijzering en verkeersregelaars was top geregeld.
De snapsch uit Saalbach-Hinterglemm was ook lekker bij de finish
Ghizz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 201
Lid geworden op: zo 1 november 2009, 16:12

Neem dan de afspuitstand ook maar mee.. Dat is helaas ook al een paar jaar gewoon niet genoeg voor deze deelnemersaantallen..

Ook de massastart leek echt helemaal nergens op. Heel veel deelnemers aan het NK wisten nu echt niet waar ze zaten en wie er vooruit was of juist achter lag..

Misschien dat de KNWU het ooit eens gaat begrijpen...
Plaats reactie