Marathon Apeldoorn

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Diepduiken
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: do 4 februari 2010, 10:43

+ mooi route, helemaal als 1e marathon
+ mooi weer erbij
+ parkeer gelegenheid

- Inschrijving, Kan beter
- Prijs!! prijs is te hoog. je betaald 25 euro voor een stukje banaan en water met een smaakje.

Al met al prima evenement.
faxe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2784
Lid geworden op: vr 16 juli 2004, 18:10
Contacteer:

Leuk om al dat "geklaag" te lezen over de hoogte van het inschrijfgeld afgezet tegen de catering onderweg.

Als je die afweging maakt moet je volgens mij lekker aan toertochten mee doen.

Grootste gedeelte van het inschrijfgeld gaat denk ik naar de tijdregistratie, vergunningen, EHBO en prijzengeld.

Vind zelf 28 euro een prima prijs voor een dergelijk evenement. Hoop dat er lekker voor geld over is gebleven voor de organiserende vereniging maar vrees dat dat niet zo is.
Gebruikersavatar
jwolfkamp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 300
Lid geworden op: vr 17 oktober 2014, 11:44
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2019
Contacteer:

faxe schreef:Leuk om al dat "geklaag" te lezen over de hoogte van het inschrijfgeld afgezet tegen de catering onderweg.

Als je die afweging maakt moet je volgens mij lekker aan toertochten mee doen.

Grootste gedeelte van het inschrijfgeld gaat denk ik naar de tijdregistratie, vergunningen, EHBO en prijzengeld.

Vind zelf 28 euro een prima prijs voor een dergelijk evenement. Hoop dat er lekker voor geld over is gebleven voor de organiserende vereniging maar vrees dat dat niet zo is.
Dat ben ik deels met je eens. Er zijn andere marathons (bijv. Amerongen) waar ook aan de voorwaarden als tijdregistratie, vergunningen en EHBO voldaan wordt. Daar is de verzorging toch echt wat uitgebreider, maar ook geen uitgebreid buffet. Ik maak er niet of nauwelijks gebruik van, maar een stukje banaan en wat drinken is wel erg mager. Voor mij persoonlijk dan ook geen (groot) issue, maar kan me voorstellen dat dat voor anderen anders is. Amerongen kent dan wel geen prijzengeld, maar of dat het verschil maakt/rechtvaardigd?!
t-8one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 753
Lid geworden op: za 17 september 2005, 19:25
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei & Salsa Moto Rapido
Contacteer:

faxe schreef:Leuk om al dat "geklaag" te lezen over de hoogte van het inschrijfgeld afgezet tegen de catering onderweg.

Als je die afweging maakt moet je volgens mij lekker aan toertochten mee doen.

Grootste gedeelte van het inschrijfgeld gaat denk ik naar de tijdregistratie, vergunningen, EHBO en prijzengeld.

Vind zelf 28 euro een prima prijs voor een dergelijk evenement. Hoop dat er lekker voor geld over is gebleven voor de organiserende vereniging maar vrees dat dat niet zo is.
Zonder al dat "geklaag" is het voor een organisatie ook niet duidelijk waar verbeterpunten liggen.
Uiteraard hoop ik ook dat Bar end er een leuke duit aan heeft overgehouden, maar hoe beter zij het organiseren hoe groter de kans is dat er volgend jaar meer mensen op komen dagen. Dit jaar hadden ze wel wat moeite om genoeg inschrijvingen te krijgen.
Gebruikersavatar
MLW
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: ma 24 november 2003, 00:09
Mijn mountainbike: Epic 29er

Uiteraard nemen we alle feedback mee. De verzorging nemen we hier zeker in mee.
De kosten zitten uiteraard in veel meer zaken dan alleen de voeding bij de post. Denk aan vergunningen, tijdsregistratie, aankleding start en finish terrein, EHBO, huur accommodatie etc. Wij hebben dit jaar voor het eerst samengewerkt met een organisatiebureau, omdat de druk op ons vrijwilligersbestand steeds groter wordt (Marathon, XC wedstrijd, Streetrace, AMK, Zomer en wintercompetitie, toertocht, fietsfit, reguliere trainingsavonden etc). Ook dat kost geld, maar brengt ook een stuk kwaliteit (die we elk jaar natuurlijk willen verbeteren).
Het ligt altijd aan de banden!
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

t-8one schreef:
faxe schreef:Leuk om al dat "geklaag" te lezen over de hoogte van het inschrijfgeld afgezet tegen de catering onderweg.

Als je die afweging maakt moet je volgens mij lekker aan toertochten mee doen.

Grootste gedeelte van het inschrijfgeld gaat denk ik naar de tijdregistratie, vergunningen, EHBO en prijzengeld.

Vind zelf 28 euro een prima prijs voor een dergelijk evenement. Hoop dat er lekker voor geld over is gebleven voor de organiserende vereniging maar vrees dat dat niet zo is.
Zonder al dat "geklaag" is het voor een organisatie ook niet duidelijk waar verbeterpunten liggen.
Uiteraard hoop ik ook dat Bar end er een leuke duit aan heeft overgehouden, maar hoe beter zij het organiseren hoe groter de kans is dat er volgend jaar meer mensen op komen dagen. Dit jaar hadden ze wel wat moeite om genoeg inschrijvingen te krijgen.
Marathon was laat bekend en vroeg in het jaar. Paste dus voor velen niet goed in de planning. 2 dagen later een xc wedstrijd za voor sommige ook meespelen. Parcours had wel veel slechte stukken. Met meer deelnemers zullen deze slechte stukken wel wat minder mogen en denk ik ook dat de start anders moet. Te snel te smal. 28e is een hoop geld, maar op zich niet een raar bedrag. Denk wel dat wat je ervoor terug krijgt in de vorm van verzorging onderweg en na de wedstrijd te karig was afgezet tegen overige nederlandse marathons en zeker die in Duitsland. Ik snap het overigens wel als je het voor de eerste keer organiseert, je laat bent met inschrijving en dus niet zeker bent van heel veel deelnemers. Je kan geld dat je niet hebt ook niet uitgeven. Voor komend jaar zal de organisatie een betere inschatting kunnen maken. Ik vind het zeker een aanwinst op de kalender en het kan de komende jaren alleen maar beter worden,...en laten we eerlijk zijn,..het was zeker niet verkeerd voor de eerste keer!!
Yeah Steel
All rounder
All rounder
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 4 januari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: Epic SWORKS 2023, Santa Cruz Hightower LT

Opvallend de stelligheid van sommige opmerkingen, iedereen denkt te weten "hoe het moet".

Start vond ik prima, heb zelf geen licentie en top25 geeindigd. Prima inhaal mogelijkheid. Slechte stukken ? ik kan me er 1 herinneren. Voor de rest was het een racebaan. Stel je voor de single track op het eind en de slechte stukken eruit, kan je net zo goed overstappen naar veldrijden mijns inziens.

Ik vond het een goede marathon, parcours lag er nagenoeg perfect bij. Weer was super, alleen de inschrijving...tsja... Laat iedere club gewoon zijn eigen ding doen anders wordt het allemaal zo saai.
MTBArnhem
Nielsefiets
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 810
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 18:37
Mijn mountainbike: Just a Surly Krampus black Ops

MLW schreef:Uiteraard nemen we alle feedback mee. De verzorging nemen we hier zeker in mee.
De kosten zitten uiteraard in veel meer zaken dan alleen de voeding bij de post. Denk aan vergunningen, tijdsregistratie, aankleding start en finish terrein, EHBO, huur accommodatie etc. Wij hebben dit jaar voor het eerst samengewerkt met een organisatiebureau, omdat de druk op ons vrijwilligersbestand steeds groter wordt (Marathon, XC wedstrijd, Streetrace, AMK, Zomer en wintercompetitie, toertocht, fietsfit, reguliere trainingsavonden etc). Ook dat kost geld, maar brengt ook een stuk kwaliteit (die we elk jaar natuurlijk willen verbeteren).
Niet om te blijven zeiken maar kreeg meer het idee dat er vrijwilligers achter de tafels stonden.
Kan mij bijna niet voorstellen dat dat een professioneel organisatiebureau was,
hoop dat dat niet teveel gekost heeft en misschien volgend jaar een ander bureau en zelf ook controle blijven uitoefenen.
Resist much, obey little.
Gebruikersavatar
LOWLIFE
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: do 17 november 2011, 13:56

Lefty29 schreef:
MLW schreef:Er zaten dik 300hm per ronde in.....
Dank voor de feedback, die nemen we mee!
In het kader van de feedback :-D

Als het evenement toch onder toezicht van de KNWU verloopt zou ik een andere startvolgorde en afzonderlijk klassement aanhouden. Neem bijvoorbeeld de KNWU strandraces die ik erg goed georganiseerd vind. Die start volgorde is licentiehouders, basisleden, vrouwen, cyclo. Met 5 minuten er tussen en ieder een apart klassement. Dan krijg je hele mooie onderlinge competities. En ook een apart klassement vind ik zelf als basislid waardevol. Ik vind het nu moeilijk in te schatten hoeveel licentiehouders er voor mij zitten bijvoorbeeld (terwijl dat echt een andere 'league' is dan de basisleden).

En ik zou een tijdsmeting halverwege het parcours opnemen. Ik zie nu in de top 75 van de 101 geen gekke dingen in de uitslagen, maar rond plek 90 hebben er bijvoorbeeld twee wel een hele snelle 3e ronde gereden :-?.

En ik ben heel blij dat de marathon gisteren was en niet vandaag :D
Haha, dat waren mijn maatje en ik. Hij had de benen helemaal leeg, dus hebben we een stuk afgesneden in de derde ronde. Gelukkig zijn we niet in de top 10 beland. :oops:
Rust kan je redden.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ik reed die dag een ander tochtje (inschrijfkosten totaal €4), maar wij hebben deze een paar keer gekruisd. Overal bemande oversteekplaatsen, zeker twee keer een ambulance met uit de neus vretend personeel erbij, politie op een paar punten… denk je dat dat allemaal gratis is? In dat geval wil ik je graag nog wat bananen voor €28 per stuk verkopen.
Vorsprung durch Pedantik.
ErikR
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 12 februari 2007, 17:29
Mijn mountainbike: GT+Surly

Alien schreef:Ik reed die dag een ander tochtje (inschrijfkosten totaal €4), maar wij hebben deze een paar keer gekruisd. Overal bemande oversteekplaatsen, zeker twee keer een ambulance met uit de neus vretend personeel erbij, politie op een paar punten… denk je dat dat allemaal gratis is? In dat geval wil ik je graag nog wat bananen voor €28 per stuk verkopen.
Het gaat hier om risicobeperking. Wat als de oversteekhulpen, de EHBO'ers en de politie niet aanwezig waren en er gebeurde wel een ernstig ongeluk?
Daarnaast betreft het een wedstrijd; de bemensing bij een toertocht is veel lager, daar zijn waarschuwingsborden in veel gevallen afdoende.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Voor het geval je het niet helemaal begrepen had: het onderwerp van discussie was de verhouding tussen inschrijfkosten en wat je daarvoor terugkrijgt.
Vorsprung durch Pedantik.
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

LOWLIFE schreef:Haha, dat waren mijn maatje en ik. Hij had de benen helemaal leeg, dus hebben we een stuk afgesneden in de derde ronde. Gelukkig zijn we niet in de top 10 beland. :oops:
Gelukkig. Mijn opmerking was ook vooral bedoeld om in de toekomst discussies te voorkomen. Zoals afgelopen jaar in Amerongen waar de kopgroep per ongeluk een stuk afsneed en waar veel discussie over is ontstaan. Nu het om top 90 gaat ontstaat die niet natuurlijk :D
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Er zaten twee behoorlijk modderige stroken in, maar ze waren wel te doen, inhalen was daar volgens mij niet te doen.
Het xc baantje aan het einde, vind ik het einde, mag van mij wel meer, als in langer en moeilijker.
De verzorging, misschien helemaal weglaten, als men drie of vier uurtjes gaat trainen zorgt men ook zelf voor het eten. Ik maak eigenlijk nooit gebruik van de verzorgingsposten, hoogstens het water, O ja ...bie-enstich, kan ik ook niet aan voorbij rijden.
28 euro, veel of weinig, als men volgend jaar het zelfde weer, weer kan regelen voor 28 euro, doe ik zeker weer mee :-q
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Alien schreef:Ik reed die dag een ander tochtje (inschrijfkosten totaal €4), maar wij hebben deze een paar keer gekruisd. Overal bemande oversteekplaatsen, zeker twee keer een ambulance met uit de neus vretend personeel erbij, politie op een paar punten… denk je dat dat allemaal gratis is? In dat geval wil ik je graag nog wat bananen voor €28 per stuk verkopen.
Die bemande oversteekplaatsen zijn er om de fietsers vrij doorgang te geven,..het is immers een wedstrijd. En dat alle hulpdiensten aanwezig zijn is alleen maar top! Ben benieuwd hoe fijn jij het vind als ze snel ter plaatse zijn als je in de kreukels ligt. Zonder deze elementen is het ook niet mogelijk een wedstrijd van deze grootte te organiseren.
Plaats reactie