Bart Brentjens Challenge, NK Marathon, Eijsden, 9 okt 2016

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

aurelius schreef: Waar ik me dood aan erger: alle wikkels, binnenbanden, CO2 patronen die we overal op moeten rapen!! Is gewoon asociaal. Bidons kun je verliezen, dat hoort erbij, ruimen we graag op. Maar waarom bewust troep achterlaten, wegsmijten? Niet meer doen dus, als je je aangesproken voelt. Ga zo door, en we krijgen geen vergunningen meer...
Idd erg jammer.... Kunnen zich blijkbaar niet gedragen...
StAlTiCa
dadionysos
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: ma 8 februari 2010, 15:10
Contacteer:

Iemand enig idee wanneer en waar je de uitslagen kan vinden van de toertocht?
http://www.RideMyMTB.com | Blog | Team RideMyMTB
cheizberd
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 8 maart 2015, 21:33

Vandaag was mijn eerste BBC. Het is me erg goed bevallen, niet te veel last gehad van opstoppingen. Het aanmelden en parkeren bij Fun Valley was prima, wel zou het misschien handig zijn om bij de start nog wat vuilniszakjes op te hangen voor de laatste bananenschillen etc.
Ik heb wel het idee dat in de regen een heel andere tocht wordt met al die klei.
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

aurelius schreef:@Baleon, ja, dat kan ik me voorstellen, schrikken!
Betrof iemand die op een klim onwel werd, snel geholpen werd, en we hoorden aan het eind van de middag al dat hij op tijd naar het ziekenhuis is gebracht en het inmiddels naar omstandigheden goed zou maken!
Gelukkig maar. Waren in iedergeval 2 heel adequate wandelaars betrokken met reanimatie...hulde voor het snel en goed handelen. Bij Dit soort calamiteiten merk je pas dat aanrijtijden van ambulance in Dit gedeelte van t land niet best is.

Maar voor de rest zeer fijne een goed geregelde tocht. Tot volgend jaar!
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Mij viel op dat dit jaar de wandelaars heel attend waren; geen enkel problemen moeten constateren, alhoewel het op sommige plekken best druk was
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
dirtbikertje
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 310
Lid geworden op: za 10 februari 2007, 18:20

Wat mij altijd opvalt is dat de verhalen naarmate je verder naar achteren kijkt in de uitslagen erger worden. Asociaal handelen, dingen weggooien. Juist de mensen die niet voor licentie-klassen rijden en/of niet voor podium zijn volgens mij het ergste als ik het zo hoor.

Eigen ervaring: Heb vandaag geen enkele renner (!) ook maar een wikkel of iets dergelijks weg zien gooien. Zelfs niet 'per ongeluk' laten vallen. Niets van lof dus over de mede renners in dat opzicht.
Gek eigenlijk, hoe verder naar achteren hoe asocialer lijkt het wel.

Wat betreft de race. Kort maar krachtig. Ik heb niet gereden zoals ik hoopte. Maar ik kan je wel vertellen dat er echt bizar hard door getrokken werd door een aantal wegrenners in de eerste 2 uur. Om een indicatie te geven, over de 110km 28 gemiddeld en op het vlakke vaak kop over kop met snelheden boven de 45 km per uur.

Iets wat mij opgevallen is vandaag; de draagkracht voor een wedstrijd in deze regio is niet heel hoog voor omwonenden. Heb vandaag bijv. een auto gezien die bewust het parcours op kwam gereden in zijn achteruit toen de kopgroep aan kwam gereden. Maar ook andere voorvallen waaruit soms blijkt dat omwonenden geen goede eerdere ervaringen hebben met renners. Hopelijk steekt een ieder hier ook zelf iets van op. Agressie van renners maakt het alleen erger en erger. Hopelijk probeert iedereen met zijn goede verstand zo aardig en beleefd mogelijk te blijven tegen omstanders. Anders is er over een paar jaar helemaal niets meer mogelijk in deze regio vanwege klachten. Gelukkig ook opnieuw met de groep waarin ik reed geen op of aanmerkingen hierover wat dan ook.

Goed, op naar volgend jaar! Als biker die graag zware marathons waar het verschil gemaakt kan worden ziet, hopelijk dan met modder.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5595
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik vond juist iedereen erg attent en respectvol naar de renners en andersom.
Wandelaars gingen opzij.
De renners bedankten zelfs de vrijwilligers die het verkeer tegen hielden.

Bij de start heb ik mensen bananschillen in de bomen zien gooien, verder heb ik niemand iets zien verliezen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Rayb81 schreef:Ik vond juist iedereen erg attent en respectvol naar de renners en andersom.
Wandelaars gingen opzij.
De renners bedankten zelfs de vrijwilligers die het verkeer tegen hielden.

Bij de start heb ik mensen bananschillen in de bomen zien gooien, verder heb ik niemand iets zien verliezen.
Ik heb ook niemand iets zien verliezen, @Rayb81... maar ik had op 20km pijlen wel 3 zakken vol vuilnis... meer dan 20 pijlers onderweg... tel maar op...
Maar verder niet over grote incidenten gehoord tussen deelnemers en andere bos- en weggebruikers. Vriendelijk bedanken en wat uitleg geven doen wonderen.

Wat het lopen betreft... tsja... op zich is alles te fietsen, als het rustig is. Parcours lag er echter relatief makkelijk en snel bij, dus iedereen zat dicht bij elkaar. Als er dan 1 gaat lopen... maar als we het niet zo technisch maken is het weer saai... Dan liever toch dit :winkie: . De voorsten/snelsten hebben oha geen last van opstoppen, het midden- en achterveld, die hebben er soms mee te maken. Vorig jaar trouwens identiek parcours.. en geen opstoppingen... ra, ra...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Zoals ieder jaar uitstekende organisatie, mooie route en fijn dat het droog en stoffig was, heb niets met modder. Ik reed de 55km en daar waren wel een paar pijlen verdwenen. Mijn fietsmaat ging enorm in de fout op de 75km omdat daar ook iets met de pijlen was. Maar bevoorrading, route en sfeer uitstekend. Ook ik moest nog even aan Aurelius denken en alle andere pijlers, dank allemaal! Mij viel ook de rotzooi op het parcours op, veel wikkels, zakjes en banden. En ik mocht in het vak achter de snelle mannen starten en wil niet die link met de achterhoede maken want die moesten nog komen.. Alvast het hotel geboekt voor 2017! Benieuwd naar uitslagen en foto's!
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Mijn eerste BBC, het was een fijne! Top organisatie! Het enige punt wat ik heb is deels m'n eigen fout.. Ik zag een bordje 'gevaarlijke passage', dat betekende over het algemeen een moeilijk stuk of iets onoverzichtelijks. In dit geval een tunneltje .. met een érg laag dak! Zodra ik de tunnel in reed zag ik niks meer en dacht: "waar was dat bordje nu voor?" .. en toen BATS! Super hard m'n hoofd gestoten :D Deed goed zeer, zelfs door de helm heen. Het was misschien fijn geweest om daar te melden dat het plafond zo laag hing :)
owwwwk schreef:
aurelius schreef: Waar ik me dood aan erger: alle wikkels, binnenbanden, CO2 patronen die we overal op moeten rapen!! Is gewoon asociaal. Bidons kun je verliezen, dat hoort erbij, ruimen we graag op. Maar waarom bewust troep achterlaten, wegsmijten? Niet meer doen dus, als je je aangesproken voelt. Ga zo door, en we krijgen geen vergunningen meer...
Idd erg jammer.... Kunnen zich blijkbaar niet gedragen...
Ik vond het meevallen, als in, ik heb het wel erger gezien bij tochten en marathons. Maar wel opvallend was het aantal binnenbanden wat gewoon langs de kant lag. Dat vind ik wel apart.
Viverius
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 3 oktober 2016, 23:38

Topdag gehad op mijn eerste Bart Brentjens! Pluim voor Van der Valk Steijn Urmond waar de fietsen mee op de kamer mochten. Dat geeft rust voor de nacht.

Het parcours was voor mij goed te doen. Komende uit het vlakke Zeeland kon ik dit niet goed inschatten. Na een paar lange klimmen wel besloten de 55 route te volgen in plaats van de 75 waar ik voor ingeschreven had.

Ik kon de klimmen op de 55 goed volhouden maar ik was onvoldoende overtuigd of ik nog eens 500 hoogtemeters op die 20 kilometer bij de 75 er binnen de tijd bij zou kunnen pakken. Een heel mooie tocht gehad met als ultieme climax de lange afdaling eindigend op het grasveld bij Eijsden.

Wat een fantastisch gevoel om van dit pad af te komen. Bochten en ondergrond kon ik goed verwerken. Met snelheid van de berg over het pad tussen de bomen door naar beneden en twee man in gele hesjes die vertrouwd aangeven dat je veilig de weg over kan schieten om vol gas in de zon het grasveld af te kunnen dalen met volledig uitzicht over Eijsden en omgeving. Wow!

Wat een heerlijke ervaring. :-q :-q :-q
michelK
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: di 24 september 2002, 12:03

Hier ook een super tocht gereden. Niets dan lof over de organisatie en route / bewegwijzering. Hoe de organisatie dmv Facebook, en Aurelius hier persoonlijk naar het event toe weet te leven en mensen weet te enthousiasmeren draagt daar aan bij. :-q

Ik was al vroeg op locatie. Daar rond gekeken bij de voorbereidingen van de renners, bij de Giant /Liv bus en natuurlijk bij de CST - Superior bus. Was leuk te zien. Bart stond heel relaxed met iedereen te kletsen.

Veel mensen met lekke banden gezien, De Conti X-king protections hebben bij mij hun werk gedaan.

Persoonlijk verbeterpunt voor mij is afdalen: in de klim ga ik mensen voorbij en in de afdaling hou ik hen op. :oops:

Uitslagen zijn er nog niet, maar hier wel een link voor de 110km heren met tijden (Moet nog geschoond worden): http://public.mysports.tv/Reports/BC16/ ... L_MEN.html
fletcher
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 22:48
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon HT 2013

Die Fun Valley locatie is echt top. Alles op één plek. Lekker makkelijk parkeren en je startbescheiden in alle rust kunnen ophalen. Verder was het mooi zonnig weer. Parcours lag er heel goed bij.

Heb de 110 km gedaan. De bewegwijzering en de verkeersregelaars waren goed geregeld. Op één puntje na: bij een lange afdaling rond de 80 km vol in de remmen om een haakse bocht naar links te moeten maken. Vlak voor zo'n punt een pijl ophangen is niet voldoende maar ik zag ook daar een pijl op de grond liggen. Vorig jaar dezelfde situatie daar meegemaakt. Toen was er wel een regelaar bezig een lint aan het ophangen.
Veel mensen met lekke banden gezien, De Conti X-king protections hebben bij mij hun werk gedaan.
Dezelfde banden hier, niet lekgereden, gebruikte wel binnenbanden. Verder voldoende grip in afdalingen en in klimmen. Viel me wel op dat er veel lekrijders bij de renners waren.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Als Funvalley volgend jaar warme douches heeft, dan is het helemaal top.
hooge048
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 26 augustus 2012, 10:31
Mijn mountainbike: Stevens Sonora Team SL | Canyon Lux CF 9.0

Was mijn eerste BBC, als deelnemer althans. Top georganiseerd, zeker ook complimenten voor de verkeersregelaars die meedenken met een afdalende fietser en aangeven dat je door kunt blijven rijden. Kon er blind op vertrouwen.

Ook vrij veel mensen met lekke banden gezien. Zelf nergens last van gehad (X-king protection). En inderdaad, veel binnenbandjes langs de route.

Qua opstoppingen in de afdalingen viel het mee, ik reed voorin toertocht 110 km en uiteindelijk in de achterhoede van de wedstrijd. Het waren juist de wat technischere klimmetjes (al viel het nog wel mee, hoe technisch die waren) waar mensen stil gingen staan en afstapten om te gaan lopen. Ondanks het ophoundhoud gelukkig overal kunnen blijven fietsen, maar heb me wel stilletjes geërgerd. Het is geen wandeltocht... Maar goed, verder heerlijk gefietst!
Plaats reactie