Bart Brentjens Challenge, NK Marathon, Eijsden, 9 okt 2016

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
Cubeeliterider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 3 oktober 2016, 23:42

Voor mij was het ook de eerste keer en heb er geweldig van genoten, het was soms wel een emotionele tocht, ik had de vrijdag van tevoren met Richard de eerste 25km van de route verkent en hij zou zondag de 110 km rijden en is na onze tocht overhoop gelopen door een voetganger en ligt nu met gebroken heup en ribben in het ziekenhuis en ik was met de 75 km aanwezig bij de man met de hartaanval en heb gezien hoe er voor zijn leven werd gevochten en ik had totaal niet verwacht dat hij het zou redden en daardoor de laatste (ik schat) 23km behoorlijk emotioneel op mijn fiets gezeten, het was voor mij al een persoonlijke challenge om met 134kg de 75km uit te rijden maar alleen al om het feit dat er twee mensen niet de kans kregen om hem uit te rijden hebben de twee gebeurtenissen mij juist wel veel kracht en doorzettingsvermogen gegeven, ik wist dat we vanaf Noorbeek de meeste hoogtemeters hadden gehad en heb toen nog even goed gas gegeven vanaf daar ken ik ook ieder weggetje want daar fiets ik wekelijks
Wat betreft de afdalingen er waren twee files doordat er mensen met slechte techniek beheersing waren, bij de eerste snap ik het wel een beetje bij de tweede vond ik de afdaling totaal niet spannend maar had ik het idee dat het kwam omdat er iemand gewond beneden langs de kant zat en dat andere daardoor gaan twijfelen.
Ik vind het super georganiseerd en juist door meteen een paar goede klims erin te brengen krijg je meteen meer sprijding.
Alle lof voor de organisatie!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Cubeeliterijder, nou weet ik ook waar jouw Cube vandaan komt :winkie: .
Richard is @Limbobiker1967, die soms meepijlt en vaak hard meerijdt, en die hier ook wel eens wat post over de conditie van het parcours.
Dat was ook voor ons een domper op vrijdag... maar @Limbobiker1967 heeft vanuit het ziekenhuisbed de BBC gevolgd via onze groepswhattsapp met foto's, en hij lag te glunderen in bed toen hem een pijl met handtekeningen erop van alle pijlende fietsmaten en Bart B. werd bezorgd. Gebeurde overigens in de binnenstad van Maastricht, off all places... verhard.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
dadionysos
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: ma 8 februari 2010, 15:10
Contacteer:

Voor mij was het de derde keer en de tweede keer de 110 km. Ik heb net zoals vorig jaar weer een filmpje gemaakt. Zoals ik in het verslag op mijn site ook al heb gezet, is dat ik bijna vol op een auto ben gereden net voor de finish. Ik vind het echt onvoorstelbaar omdat een soort gelijk incident mezelf ook al is overkomen. Je kan natuurlijk denken van doe dan rustig aan net voor de finish, maar het is gewoon leuk om een eindsprintje te trekken en wanneer je dan met meer dan 40 km per uur op een overstekende auto af rijdt is dat echt schrikken en echt onbegrijpelijk dat deze door wordt gelaten! Het was centimeters werk en de gasten achter me vonden het wonderlijk dat het nog goed is gegaan. In het filmpje van vorig jaar is het wel te zien en dit jaar heb ik het niet op film staan.

Het verslag/de video van dit jaar en de video van vorig jaar staan op: http://ridemymtb.com/bart-brentjens-cha ... 16-110-km/" onclick="window.open(this.href);return false;

Heel af en toe bij T splitsingen was het soms lastig te zien welke kant je op moest en ik vond het erg lang duren voordat er tijden/uitslagen online stonden. Verder was alles goed voor elkaar en het blijft toch de mooiste marathon van Nederland.
http://www.RideMyMTB.com | Blog | Team RideMyMTB
Cubeeliterider
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 3 oktober 2016, 23:42

Is mij helemaal bekend Aurelius hij was er erg blij mee ik heb hem gisteren opgezocht in het ziekenhuis en het herstel zal nog lang gaan duren ongelooflijk hoe lomp mensen kunnen zijn vooral in een binnenstad, ik maak het wekelijks mee dat er voetgangers zonder te kijken oversteken en in dit geval iemand zijn grote passie verknalt, laten we hopen op een voorspoedig herstel!
MAF1
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 9 juni 2016, 15:19

@aurelius, route van 55km was voor mij als ongetrained amateur, lekker te doen. Op sommige punten uitdagend, vooral omdat ik in omgeving Schiphol niet heel veel klimmeters en serieuse hobbel afdalingen kan maken.
Daar moet ik gewoon veel meer tijd in gaan steken en af en toe eens buiten de regio gaan kijken.
Voor nu was het te doen, weet niet of ik alles had gered met slecht weer.
Heb me ook totaal niet druk gemaakt over een opstopping hier en daar..beetje begrip tonen voor elkaar, voor veel deelnemers is de mtb een mooie hobby en niet hun hoofdsport, waardoor er veel ervaringsverschil is in het deelnemersveld. Gewoon wachten en help elkaar..niet gaan vloeken en zuchten, er is al genoeg ellende op de wereld.
hooge048
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 26 augustus 2012, 10:31
Mijn mountainbike: Stevens Sonora Team SL | Canyon Lux CF 9.0

Wat me trouwens opviel was dat er aardig wat campers stonden op het parkeerterrein van Fun Valley. Niet echt actief naar gezocht, maar ik heb het nergens gelezen dat dat een optie was. Kan dat volgend jaar weer?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

dadionysos schreef:Voor mij was het de derde keer en de tweede keer de 110 km. Ik heb net zoals vorig jaar weer een filmpje gemaakt. Zoals ik in het verslag op mijn site ook al heb gezet, is dat ik bijna vol op een auto ben gereden net voor de finish. Ik vind het echt onvoorstelbaar omdat een soort gelijk incident mezelf ook al is overkomen. Je kan natuurlijk denken van doe dan rustig aan net voor de finish, maar het is gewoon leuk om een eindsprintje te trekken en wanneer je dan met meer dan 40 km per uur op een overstekende auto af rijdt is dat echt schrikken en echt onbegrijpelijk dat deze door wordt gelaten! Het was centimeters werk en de gasten achter me vonden het wonderlijk dat het nog goed is gegaan. In het filmpje van vorig jaar is het wel te zien en dit jaar heb ik het niet op film staan.

Het verslag/de video van dit jaar en de video van vorig jaar staan op: http://ridemymtb.com/bart-brentjens-cha ... 16-110-km/" onclick="window.open(this.href);return false;

Heel af en toe bij T splitsingen was het soms lastig te zien welke kant je op moest en ik vond het erg lang duren voordat er tijden/uitslagen online stonden. Verder was alles goed voor elkaar en het blijft toch de mooiste marathon van Nederland.
Leuk filmpje, @dadionysos!
En gelukkig ging het nog net goed voor de finish... had inderdaad niet mogen gebeuren.

Zelf stond ik, na de klim vanaf de kerk in Noorbeek, boven op de kruising het verkeer te regelen met een verkeersregelaar. Die werd notabene door een kerende automobilist van zijn sokken gereden, de arme man... Ook relatief goed afgelopen met slechts lichte verwondingen, gedoe met hulpverleningsdiensten en politie... Maar er gebeurt genoeg, hou regelmatig mijn hart vast...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Dreezz
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 966
Lid geworden op: di 11 februari 2003, 19:47
Mijn mountainbike: C'dale fsi carbon 1 '15

aurelius schreef:Leuk filmpje, @dadionysos!
zeg dat!
en hard gereden zeg (volg je op Strava).

ik heb ook voor het eerst de bbc (110km) gereden. Mooi! en top georganiseerd.
de start was wel apart, daar sta je dan in een buitenwijk. geen enkele speaker die aangeeft hoe het er voor staat. je ziet in de verte af en toe wat fietsers uit een eerder startvak vertrekken, that's it... dat kan volgens mij beter/leuker!
top al die vrijwilligers... de meeste oversteken/passages kon je bijna blind op de vrijwilligers vertrouwen, dat rijdt lekker door.
behoorlijk last gehad van de opstoppingen op plekken waarvan ik dacht "moeilijk"? ehm...
maar dat heb ik ook bij files op de snelweg... waarom loopt het vast?
ik denk dat aurelius gelijk heeft... bij slechter weer vallen er sneller gaten en heb je (?) minder snel last van opstoppingen.
Het eerste deel (50km?) was het pittigst, ik zag dat al aan de hoogtemeters op mijn Garmin: 1000hm in de eerste 50km. daarna nog 'amper' 900 bijgescoord op de resterende 60, en die waren een stuk liever/glooiender (op wat uitzonderingen, bijvoorbeeld net voor 'de man met de schlagermuziek, na :lol: ) dus het 2e deel zoals veel anderen wat vlotter kunnen rijden.
resumé: heb genoten!
grote dank daarvoor :-q
als opstoppingen te voorkomen zijn: heel graag, dat zou het nog mooier maken!

wie weet tot volgend jaar, al ben ik niet zo'n baggeraar. dit was natuurlijk qua omstandigheden amper te overtreffen :D
Gebruikersavatar
The Snake
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 20:18
Mijn mountainbike: Radon skeen 100
Contacteer:

@aurelius Mijn 11e BBC zit er al weer op, dus een ouwe rot in het vak met vele km’s en ik wil wat ervaringen en historie delen .

Je eerste BBC vergeet je nooit meer !
2005 De route loopt nog rechtsom , is 80km lang en gaat langs Vijlen en Vaals met een prachtige afdaling door het Vijlenerbos , met veel grote losse stenen. Door de vele valpartijen is deze afdaling later nooit meer in de route opgenomen. Droog weer op de dag zelf maar het parcours was wel zeer nat door regen van de dagen ervoor. We rijden nog 26 -inch en met binnenbanden. We rijden met een groot paars stuurbord en chip aan de voorvork.
Bij de start kregen we nog een inbus-setje en binnenband met autoventiel ! van T-mobile mee, paste dus nooit. De volgende dag staat de achterband leeg door een meidoorn, geluk gehad dus.
426 finishers en plek 129 is voor mij.
2006 Route wordt nu linksom gereden en is wat langer 100km, het is droog weer en 19 graden, 355 finishers. plek 61 . Het stuurbordje is nu een grote stijve plank op het stuur. en weer T-mobile paars.
2007 Een mooi zonnige rit tot 16 graden en fiets is voorzien van de nodige upgrades zoals carbon zadelpen en carbon stuur dus pr kan gebroken worden, 669 finishers,plek 58 , het wordt dus al drukker .
In het begin periode was het materiaal nog niet op huidig nivo en kwamen er rijders binnen met afgebroken zadels, derailleurs en soms halve fietsen lopend over de streep. Veel DNF-ers , zijn zaken die ik de laatste jaren niet meer zie. Gezelligheid was troef de eerste jaren.
2008 Weer mooi weer , maar wat verkouden , dus meer genieten van het landschap dan een snelle tijd neerzetten. 768 finishers plek 98.
2009 Veel blubber en last van chainsuck op het kleinste blad. De route is 1450 hm en nat en bril slaat dicht, wat soms ook maar goed is dan zie niet alle gevaarlijke stukken tijdens de afdaling en ga je er vol overheen zonder remmen. Hier en daar staat zeer veel water op de route en dit is niet te omzeilen. We kunnen zelfs aan het eind nog wat wedstrijdrijders inhalen. We krijgen onze eerste herrinnerings medaille. 738 finishers. plek nb. aangezien de tijden voor de toerrijers niet meer worden gedeeld.
2010 We rijden nu met minimale bepakking dus zonder rugzakje, en krijgen een mooie BB sjaal Bij een afdaling ligt een rijder voor mij roerloos op de grond, ik kom er als eerste bij en ben blij als hij weer gaat bewegen. Hij weet het al sleutelbeen gebroken. Ik maak de weg weer vrij, blijf kort bij hem en ga dan verder om het voorval te melden. Mooi weer dus snelheden liggen hoog . Tijdens een val scheurt mijn ene bidon en loopt snel leeg, gelukkig rijden we nog met twee bidons.verder veel lekke banden en valpartijen gezien. 756 finishers. plek 60.
2011 Het stuurbordje met geïntegreerde chip wordt geïntroduceerd. De route is zeer nat en bij Teuven glijden we de steile trap naar beneden.
De beklimming van de Keuterberg zit er nog steeds in en het is een uitdaging om deze geheel rijden af te leggen. Af en toe wat regen en het is de zwaarste BBC tot nu toe, en dat is ook aan de maar 477 finshers te zien. plek 77.
2012 , 2013 Vroeg opstaan om als eerste in het startvak te staan en in de eerste km hard van start gaan om opstoppingen voor te zijn
is nu het gredo. Het nl steeds drukker bij de BBC . De affiniteit met de wedstrijdrijders neemt af , als toerrijders worden we naar achtergezet en krijgen niets meer mee van de start van de wedstrijd-rijders, dat is jammer. De zelfde latex binnen banden doen al jaren goed hun werk, nooit lek en smooth rijden.
2014 De 10e BBC , dus deze mag ik niet missen.
2015 ik sla een keer over, de lange reis vanuit het platte Groningen heb ik er dit jaar niet voor over.

2016 Toch weer aan de start. Nu met een Fully , tubeless banden, latex en een VIP-start , eens kijken hoe dat gaat. Met een kilo meer zijn de klimmetjes zwaarder, maar de afdalingen zijn nu een genot, veel meer controle over de bike en dus meer snelheid en minder vermoeiend. De bikes worden beter maar de jaren voor mezelf gaan nu spelen. Al met al is de BBC steeds weer een challenge zowel bij nat als bij droog weer.
2017 ??

Zaken die hetzelfde zijn gebleven zijn er ook zoals , materiaal moet je goed voor elkaar hebben, koukleumen bij de start, de eerste km’s te hard rijden, rijders tegenkomen met kramp aan het begin van de klimmetjes ( niet genoeg gedronken ), valpartijen, langzame dalers, de vele lekke banden vooral na de afdelingen. Zelf heb ik in de 11 jaar maar een keer een band lek gehad. Maar door de grote scheur in de buitenband op te lappen met een wikkel van een snelle jelle en daarmee nog 50 km door te rijden , houd tie het of hou tie het niet , was wel een beleving, de race toch uitgereden.
Niet lek is rijden is 90 % een kwestie van rijtechniek en 5% van geluk en 5% bandenkeus ( niet die met de dunste zijwanden kiezen).
Wat ook gelijk is gebleven is het soms asociale gedrag van rijders bij het startvak , altijd maar proberen voor te dringen, wildplassen en zaken weggooien.
Kan me best voorstellen dat Eijsden er een beetje klaar mee is, de speaker zachter heeft gezet en voor funvally heeft gekozen.
En wat ook gelijk gebleven is dat we op de openbare weg rijden en altijd rekening moeten houden met onverwachte zaken zoals terreinwagens, wandelaars, paarden, paardekarren , andere tegenligger MTB-ers ed. maar hier heb ik geen probleem mee, is een kwestie van respect voor elkaar hebben, een vriendelijk groet kan veel doen.
Al zijn sommige weggebruikers zeer ongeduldig als ze even voor ons moeten wachten en voor gevaarlijk situatie kunnen zorgen.

De organisatie wordt wel steeds beter en strakker, dit jaar kon ik blind vertrouwen op de verkeersregelaars, dit is ook wel een anders geweest.
Een pluim voor de organisatie , en vooral de vrijwilligers !

The mind is like a parachute
it only functions when its
open
AllweatherBiker, searching for the biking flow
See you on the trail. :-q
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2303
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

Mooi verhaal :-q
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Thec
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 19 augustus 2012, 09:47

En we kregen in de beginjaren van die speciale T-mobile/Bart Brentjes T-shirtjes. Ik slaap er nog steeds in. Het aandenken van dit jaar ligt al op 't gemeentelijk archief.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mooi relaas, @Snake, leuk! Ik begon ook ooit aan de BBC op een 26" hardtailtje met v-brakes en 80mm veerweg :winkie: . Nu heb ik een 100mm geveerde race-sofa...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

dadionysos schreef:Voor mij was het de derde keer en de tweede keer de 110 km. Ik heb net zoals vorig jaar weer een filmpje gemaakt. Zoals ik in het verslag op mijn site ook al heb gezet, is dat ik bijna vol op een auto ben gereden net voor de finish. Ik vind het echt onvoorstelbaar omdat een soort gelijk incident mezelf ook al is overkomen. Je kan natuurlijk denken van doe dan rustig aan net voor de finish, maar het is gewoon leuk om een eindsprintje te trekken en wanneer je dan met meer dan 40 km per uur op een overstekende auto af rijdt is dat echt schrikken en echt onbegrijpelijk dat deze door wordt gelaten! Het was centimeters werk en de gasten achter me vonden het wonderlijk dat het nog goed is gegaan. In het filmpje van vorig jaar is het wel te zien en dit jaar heb ik het niet op film staan.

Het verslag/de video van dit jaar en de video van vorig jaar staan op: http://ridemymtb.com/bart-brentjens-cha ... 16-110-km/" onclick="window.open(this.href);return false;

Heel af en toe bij T splitsingen was het soms lastig te zien welke kant je op moest en ik vond het erg lang duren voordat er tijden/uitslagen online stonden. Verder was alles goed voor elkaar en het blijft toch de mooiste marathon van Nederland.
Goed gemaakt filmpje, geeft goede indruk, kwam mijzelf tegen nog bij de finish, sta te wachten op mijn fietsmaat die ipv de 55km de 75km zou doen, maar uiteindelijk na 91km terug was en in de ranking bij de 40km genoemd staat.. :roll:
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Begrijp overigens dat er rondom de winnaar Jasper Ockeloen wel wat te doen is.. hij heeft een wiel gewisseld buiten de materiaalzone. Jury heeft dit niet gezien maar op L1 was dit wel duidelijk te zien. Wordt ongetwijfeld vervolgd..
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De nummer 2 tekent geen protest aan, die zegt: jury en KNWU moeten maar oordelen en beslissen. Zie op bikesight.nl (waarvan de schrijver overigens ook meefietst en in de top is beland bij de wedstrijd! Top!). Daar valt nog veel meer te lezen, oa interviews, etc.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie