Bart Brentjens Challenge, NK Marathon, Eijsden, 9 okt 2016

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

In 2016 wordt de 12 editie van de Bart Brentjens Challenge verreden op zondag 9 oktober, wederom als NK Marathon!
http://www.bartbrentjens-challenge.com/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Afgelopen jaar was een zeer succesvolle editie, zowel wat betreft parcours als wat betreft de weersomstandigheden. Het was uitdagend, mooi, en... droog :winkie: .
Vanochtend is het overleg geweest met de burgemeester en het natuuragentschap van de Voerstreek, en als we ons allemaal weer net zo gedragen als in 2015 mogen we deze fantastische streek weer aandoen! We gaan er graag op herhaling.

Zoals gewoonlijk houden we jullie hier op de hoogte vanuit routebedenkers en pijlers oogpunt. Hou verder de website en de facebookpagina van de BBC in de gaten voor het wat formelere nieuws. Het is nog vroeg, de komende maanden zal daar meer informatie verschijnen, over vanaf wanneer je kunt inschrijven, etc.


Zwaarte, bij benadering:

40 km
- 595 hoogtemeters
- 12 beklimmingen

55 km
- 890 hoogtemeters
- 18 beklimmingen

75 km
- 1490 hoogtemeters
- 33 beklimmingen

95 km
- 1905 hoogtemeters
- 42 beklimmingen

110 km
- 2015 hoogtemeters
- 48 beklimmingen

Edit 04/16:
Accommodatie in/rond Eijsden, vast niet niet volledig, wel handig:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... ie+eijsden" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door aurelius op zo 24 juli 2016, 10:05, 4 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Is er nog een kans dat er binnen het NK een funklasse voor basisleden wordt georganiseerd (aangenomen dat de BBC weer de NK marathon is)? Ik heb nooit begrepen waarom dit bij het NK marathon niet is als dit bij ongeveer elke strandrace gebeurt en ook erg goed verloopt.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Lefty29, ik heb geen idee.
Wel even gechecked: jawel, 2016 is de BBC wederom NK Marathon! Zal het OT meteen even aanpassen.
Ik zal je vraag doorspelen in ieder geval.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

Dank je! Ik had deze vraag via de KNWU site ook net na de BBC 2015 bij de KNWU gesteld maar helaas nog geen antwoord gehad. Het lijkt mij een kleine moeite om dit te organiseren en verwacht zeker 100-200 basisleden die dan mee zullen doen in het klassement.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Lefty29 schreef:Dank je! Ik had deze vraag via de KNWU site ook net na de BBC 2015 bij de KNWU gesteld maar helaas nog geen antwoord gehad. Het lijkt mij een kleine moeite om dit te organiseren en verwacht zeker 100-200 basisleden die dan mee zullen doen in het klassement.
knwu en reageren op email :windei: De eerste keer dat die ergens op reageren moet bij mij ook nog komen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik heb ook nog nooit antwoord op e-mail naar de KNWU gehad dus wacht daar maar niet op.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Lefty, ik heb je vraag letterlijk voorgelegd aan de BBC organisatie, dus niet de KNWU. Heb zelf geen ervaring met wedstrijden rijden, of met de KNWU, ik kan dus geheel niet inschatten wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn, we horen het wel.
Er wordt sowieso weer met tijdmeting gereden, dus je meten met de rest kan hoe dan ook.
Maar een podiumplek betreden is natuurlijk nog leuker dan een lijstje sieren :-q .
Het antwoord post ik hier tzt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

:-q
In de toertocht wel een aantal keer dicht bij het (virtuele) podium gezeten maar dat zal voor mij bij de basisleden een utopie zijn :-D (en is overigens ook niet mijn reden om er voor te pleiten)
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

ik heb jarenlang funklasse gereden en ook ik zou het toejuichen. Is in elke wedstrijd een funklassement. 2 jaar geleden mochten niet licentierijders in limburg overigens niet als wedstrijd rijden ivm vergunningen meen ik me te herinneren
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

klopt, toen was er geen formele uitslag van de toertocht. Via een slim gevonden url was er toch een bestand met tijdsregistratie. Een aantal deelnemers heeft toen aan de hand van camerabeelden gefilterd wie er afgesneden had en op die manier een redelijk betrouwbaar klassement gereconstrueerd :-q
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Schepp en @Lefty, er was toen juist een nieuw toertochtenbeleid voor heel Zuid L afgesproken met de diverse gemeentes en de Blg. Voerstreek om eea beter te reguleren.
Er waren teveel tochten die van elkaars bestaan of datum niet wisten, die allemaal op hun eigen manier of soms geen vergunningen aanvroegen, en de bewoners kregen ook een punthoofd van ieder weekend weer een evenement.

Dat is nu beter geregeld:
Alle grotere wandel- en fietstochten melden zich tegenwoordig voor een bepaald tijdstip aan bij een centraal meldpunt, niet iedereen mag zomaar rijden, en je moet aan allerlei eisen voldoen. Vanuit het centrale aanmeldpunt gaat het naar de diverse gemeentes voor vergunningen etc.
Er gelden regels voor aantallen, het aandoen van bebouwde kernen, racen, etc etc, en een van de afspraken was: geen tijdsregistraties meer tijdens toertochten. Gold voor Race en MTB.

Voor de BBC is het jaar daarop toch weer toestemming gegeven, nadat de organisatie dit bespreekbaar had gemaakt.
We racen immers niet op de weg, maken gebruik van het wedstrijdparcours incl. verkeersregelaars etc, we plaatsen waarschuwingsborden. En: de tijdsregistratie is nou juist een van de dingen die de BBC zo uniek maakte.
Daar had men alle begrip voor en sinds de afgelopen editie rijden ook de toertochtdeelnemers weer op tijd, net als de wedstrijdrijders.

En daarnaast overleggen we als MTB-ers ook altijd met de natuurorganisaties of onze voorgestelde routes ergens moeten worden aangepast. Gaat heel goed, kwestie van geven en nemen en rekening houden met elkaar.

De wedstrijd is open voor licentiehouders.
Niet-licentiehouders kunnen los met de toertocht. Die mogen 15 min. na vertrek van de wedstrijd beginnen aan hun inhaalslag, ook een uitdaging! Er slagen er ieder jaar toch weer heel veel in om met het wedstrijdveld te eindigen. 110 km en pakweg 1900hm is ook een aardig end. Lukte mij zelf ook wel eens, met de eersten binnenkomen, vlak voor Tom Dumoulin zowaar... moest ik wel de 75km toertocht voor rijden, stukkie afsnijden dus :tong ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lefty29 schreef:Is er nog een kans dat er binnen het NK een funklasse voor basisleden wordt georganiseerd (aangenomen dat de BBC weer de NK marathon is)? Ik heb nooit begrepen waarom dit bij het NK marathon niet is als dit bij ongeveer elke strandrace gebeurt en ook erg goed verloopt.
@Lefty, antwoord terug:
De organisatie vindt het zelf een erg leuk idee en overweegt nu serieus om op de 110km ook een Fun Klasse te maken voor de toerrijders, met podiumhuldiging etc etc.
Daar begrijp ik dan uit dat de wedstrijd dus open is voor Licentiehouders, zoals gewoonlijk, en de Fun klasse 110km open staat voor alle andere, niet-wedstrijd- rijders. Dus toch een eervolle huldiging, op het NK!
Definitief antwoord volgt.

Daarnaast zal de website 2016 en inschrijving waarschijnlijk deze maand al open gaan. Hou die dus maar in de gaten.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
L3X
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 13 augustus 2006, 15:03
Mijn mountainbike: S-Works Stumpjumper & Epic

Yes, dit jaar kan de bandendiscussie al in januari beginnen :D

Zonder gekheid: fijn dat er weer de moeite wordt genomen om mooie marathon neer te zetten. Als er niets raars gebeurt ben ik er zeker weer bij!
John83
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 30 augustus 2014, 15:41

Ik ga er ook alles aan doen om er weer bij te zijn, erg goed bevallen vorig jaar de 75km. Dit jaar afhankelijk van de voorbereiding de 95 of misschien zelfs 110 :wink:
Lefty29
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 880
Lid geworden op: za 26 november 2011, 12:40

aurelius schreef:
Lefty29 schreef:Is er nog een kans dat er binnen het NK een funklasse voor basisleden wordt georganiseerd (aangenomen dat de BBC weer de NK marathon is)? Ik heb nooit begrepen waarom dit bij het NK marathon niet is als dit bij ongeveer elke strandrace gebeurt en ook erg goed verloopt.
@Lefty, antwoord terug:
De organisatie vindt het zelf een erg leuk idee en overweegt nu serieus om op de 110km ook een Fun Klasse te maken voor de toerrijders, met podiumhuldiging etc etc.
Daar begrijp ik dan uit dat de wedstrijd dus open is voor Licentiehouders, zoals gewoonlijk, en de Fun klasse 110km open staat voor alle andere, niet-wedstrijd- rijders. Dus toch een eervolle huldiging, op het NK!
Definitief antwoord volgt.

Daarnaast zal de website 2016 en inschrijving waarschijnlijk deze maand al open gaan. Hou die dus maar in de gaten.
Dank je :-q
Plaats reactie